Jump to content

Mini talviautona


uZu

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

No se ihminen viisas  kun tekee ennen toimivista autoista susia normaaleihin talviolosuhteisiin.

Volvojen kanssa ei ole moista tullut koskaan vastaan vaikka on ollut Webastokin käytössä, vaan 15.-20km siivut riittäneet lataamaan akun.

Nyt ei riitä 60km, vaikka sähkölaitteita ole ollut kuin pelkkä lämppäri käytössä.

 

Osaisiko joku vielä antaa neuvon kuinka esim. Cetek laturi kytketään, pitääkö kaivaa akku jostain piilosta esiin ja kytkeä suoraan akun napoihin, vai voiko tyrkätä piuhat kiinni käynnistyksen apuvirta napoihin jotka on näkyvissä?

 

Ei viitsisi alkaa akkua vaihtamaan lähes uuteen autoon jolla on ajettu alle 15tkm jos pitää vielä ohjelmoida jne...

Link to comment
Share on other sites

Isompi ja tai eri tyyppinen akku täytyy sitten ohjelmoida autoon että lataa oikein.

 

Joo niin pitääkin, mutta eikähän se sen verran pelaa että pääsee akkukaupasta Mini firmaan töpsölin päähän.

Link to comment
Share on other sites

No se ihminen viisas  kun tekee ennen toimivista autoista susia normaaleihin talviolosuhteisiin.

Volvojen kanssa ei ole moista tullut koskaan vastaan vaikka on ollut Webastokin käytössä, vaan 15.-20km siivut riittäneet lataamaan akun.

Nyt ei riitä 60km, vaikka sähkölaitteita ole ollut kuin pelkkä lämppäri käytössä.

 

Osaisiko joku vielä antaa neuvon kuinka esim. Cetek laturi kytketään, pitääkö kaivaa akku jostain piilosta esiin ja kytkeä suoraan akun napoihin, vai voiko tyrkätä piuhat kiinni käynnistyksen apuvirta napoihin jotka on näkyvissä?

 

Ei viitsisi alkaa akkua vaihtamaan lähes uuteen autoon jolla on ajettu alle 15tkm jos pitää vielä ohjelmoida jne...

 

Kyllä Cetekin kytkisi mieluusti suoraan akulle, vaikka ainakin R55 Minissä lievästi haasteellinen onkin.

 

Onko Volvossa ollut tuo jarruvoiman talteenotto ja/tai start-stop juttu?

 

Ei ne Volvotkaan ihan niin varmoja ole: Meillä V50 d5 2010, jossa kahden viikon ajan ccm-0071(tp) damper motor faulty position -koodi päällä, ei poistu eikä läppien kalibrointikaan auttanut. Ilmastointilaitteessa toimi manuaalikäytössä vain ilmansuunta tuulilasille, ei muut. Akun vaihdoin viisi päivää sitten maanantaina, tiistaina ajoa, keskiviikko auto parkissa, torstaina ajoa, ja oho! - lämmityslaite alkoi ihan yks kaks itsekseen toimimaan kuin salama kirkkaalta taivaalta. Samantien Vidan päähän, koodin nollaus, se poistui. Testaus, ei tullut uudelleen, kalibrointi meni läpi eikä koodi tullut uudelleen.

 

Nyt sitten jännitetään koska toi koodi tulee uudelleen päälle... erään Volvo lähteen mukaan saattaa käydä niin että viallinen damper motor kaataa koko "Mukavuusväylän" jonka jälkeen on mielenkiintoiset paikat: et saa lämmintä kabiiniin millään...

Link to comment
Share on other sites

Apuvirtanapoihin voi Bmw/Mini tiepalvelun mukaan huoletta suoraan kytkeä nämä "fiksut" Cetekin ym laturit, vanhoista perinteisistä eivät olleet varmoja??!?!?

Soitin sinne ihan varmuuden vuoksi kun kysessä on takuunalainen auto, kehoittivat viedä auton huoltoon tarkastettavaksi kun kerroin ettei esim 1/2 tunnin käyttäminen pihassa ja 60km ajo riittänyt poistamaan alijännitevaroitusta.

Kurkkasin myös kuorien alle nähdäkseni minne nuo apu-navat on kytketty, suoraan akun napoihin näyttivät menevä.

Link to comment
Share on other sites

Kyselläämpänä taas... Tuli siis eilen asennutettua R53 koriseen Cooper S:ään Calixin lohkolämmitin ja tänään kun käynnistin auton noin tunnin lämmitimessä olon jälkeen, se kävi pari sekuntia hieman "röpöttäen" ja sytytti moottorin häiriövalon, joka tosin sammui kun auton käynnisti pari kertaa uudestaan. Mitä nyt ongelmaa vähän googlettelin, niin samaa on ollu myös muissa autoissa ja ei liene kovin vakavaa, mutta onko jotain kikkaa, jolla ton valon syttymisen voisi välttää? Ilmeisesti siis moottorinohjaus luulee konetta lämpimäksi, vaikka niin ei ole ja yrittää suorittaa normaalin kuumakäynnistyksen. Auto on tuotu käytettynä Italiasta, eikä siinä ole ennen ollut mitään lämmittimiä, joten voisiko olla, että ohjaus-softa on erilainen, kun "suomiautoissa"? Ongelmaan voisi myös auttaa ehkä  se, että antaa heti koneen käynnistyttyä vähän kaasua, jolloin kone ei ehkä jäisi "röpöttämään" tai vaihtoehtoisesti voisi vähentää hiukan lämmitysaikaa, ettei kone lämpene niin paljoa, että moottorinohjaus luulee sitä lämpimäksi?. Jos jollain on kokemusta samasta, niin olisi kiva kuulla lisätietoa ja vastauksia. :D

Link to comment
Share on other sites

Minulla kävi Coupessa 3:tunnin lämmittämisen jälkeen samantapainen,kierrokset kävi korkealla ja häiriövalo

 syttyi hetkeksi.Pakkasta oli 26,auto kylmässä tallissa ja "silitysrauta"lämmitin.Ilman lämmitystä lähtee

ongelmitta.Kumpikohan tapahtui,luuliko kylmäksi vai lämpimäksi?

Link to comment
Share on other sites

Mulla ainakaan toi R53:nen ei tee mitään sen kummempia kevätjuhlaliikkeitä on se sitten ollut 20,30,45min,1h tai 2h aina lähtee hyvin käyntiin eikä ole mitään valoja sytytellyt.
Laitettiinko sinne oikein lohkolämmitin oikeaan paikkaan pakosarjan alle vai jonkinsortin letkulämmitin?

Link to comment
Share on other sites

Juurikin ihan Calixin lohkolämmitin laitettiin pakosarjan alle ja mitään vikakoodia ei näkynyt enää siinä vaiheessa, kun sain auton testerin päähän. Johtunee siitä, että ehdin käynnistämään auton jo niin monesti ennen, kuin sain testerin hollille. Auto tosin ehti tänään taas jo jäähtyäkkin ja olla uudestaan reilun tunnin lämmityksessä ja tällä toisella kertaa se sitten käynnistyikin, niin kuin palmun alta ilman mitään röpöttelyjä, eli tiedä sitten mistä johtuu. Auto tosin on ollut ulkona ja yöllä, niin kuin tänään päivälläkin on tullut aikalailla lunta ja ollut pakkasta ja vastaavasti se pääsi eilen sulamaan lämpimässä tallissa lämmittimen asennuksen aikana eli noinkohan johonkin on päässyt jäätymään/tiivistymään kosteutta joka aiheutti noi röpöttelyt ekan käynnistyksen yhteydessä? Pitänee seurata tilannetta... ;D

Link to comment
Share on other sites

Tänään r53 oli noin 8h piuhassa ja hyvin toimi,oli jopa ikkunat lumettomia.

Huh huh,itse en kyllä pitäisi "lohkolämmitintä" 8 tuntia kytkettynä, voipi alkaa kansipahvia harmittamaan.... noi silitysraudat lohkon kupeessa on toinen juttu,niitä hehkuttelen surutta..

Link to comment
Share on other sites

Kansipahvi ei välitä mitään lohkolämmittimen 24h/7d käytöstä, eikä oikeestaan yksikään muukaan komponentti moottorissa.

 

Noo , empä keksinyt mitään muutakaan syytä , miksi MB Sprinterin kannen kulmasta ,lohkolämppärin yläpuolelta alkoi jäähdytysnestevuoto, paikallaa 12h seisoneesta autosta....joka oli unohtunut piuhan perään...

Link to comment
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemuksia näistä f56-55 malleista noin akku/sähköpuolen asiossa?

Minun f56 Cooper s herjailee alhaista akun jännitettä ja kehoittaa käynnistämään moottorin.

Tässä talvilomalla auto seisoi pihalla -30asteen pakkasilla useamman päivän ja kun tuli ajamisen aika, niin vaikka oli webasto päällä, niin ihmettelin ettei ikkunat ala sulamaan. No eipä sisäpuhaltimet toimineet ja auton kun käynnistin niin tuo samainen akkuvirtaherja tuli. Kävin sitten ajelemassa pitemmän pätkän ja 30km:n jälkeen sammuttamisen yhteydessä tuli heti tuo herja että käynnistä moottori heti jne. No ajelin sitten kotiin toisen 30km ja eipä tuota herjaa enään näkynyt.

 

En huomannut katsoa tuolloin remucin softalla että mikä oli jännitteen määrä.

 

Nyt taas työmatka-ajossa (30km sivu) on hyvin virta riittänyt vaikka webastoa olen käyttänyt ~30-40min. On minulla Defan akkulaturi, mutta en ole sitä vielä testannut. Seuraavaksi talveksi asennan/asennutan kyllä kiinteän laturin, niin saa varmuudella myös sisätilan lämpiämään, nimittäin välillä vissiin auton järjestelmä ei anna sisäpuhaltimien käynnistyä (tai voihan vika olla asennuksissakin).

 

Vanhassa 1-sarjalaisessa bemussa sai tottua tuohon että kellot ym. oli nollautuneet kovilla pakkasilla, kun järjestelmä niitä sammutteli.

Link to comment
Share on other sites

Ei vastuskaan siitä sen enemmän välitä kuin muustakaan käytöstä, ympäröivä jäähdytinneste sitä koko ajan jäähdyttää, eikä missään autossa se nosta jäähdytinnesteen lämpötilaa niin paljon että moottori "keittäisi".

 

Toki vastuksen elinikä on rajallinen, ja jokainen käyttöminuutti polttaa sen pintaan jäähdytinnesteen aineita. Mutta ei 24h käyttö sitä sen enempää kuluta kuin 24kpl 1h käyttöjä.

 

Ehkpä sprintterin vuoto oli vain sattumaa... Riippuen ulkolämpötilasta niin jonkun 4tunnin jälkeen saavutetaan lämpötasapaino ja moottorihan ei enää lämpeä yhtään enempää. Se on siis moottorille ihan sama lämmitetäänkö 4 vai 40tuntia. Lähes päivittäin täällä duuniporukan keskuudessakin autoissa on lämppärit 8-12h päällä eikä mitään ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Selvisi tuo välillä ilmennyt että puhaltimen on kiinni ongelma eli kyseessä ominaisuus (ei vika), nimittäin ainoa can-boksi (joku venäläinen tekele), jolla saa puhaltimet ohjattua ja toimimaan, niin siinä on max aikana 30 min.

 

Eipä myyjä näistä "omituisuuksista" kertoillut kun kyselin webaston asennusta, olisin ehkä kuitenkin päätynyt johonkin muuhun ratkaisuus vaikkakin vain noita säteilylämmittimiä on saaatavilla MINIin.

Link to comment
Share on other sites

Selvisi tuo välillä ilmennyt että puhaltimen on kiinni ongelma eli kyseessä ominaisuus (ei vika), nimittäin ainoa can-boksi (joku venäläinen tekele), jolla saa puhaltimet ohjattua ja toimimaan, niin siinä on max aikana 30 min.

 

Eipä myyjä näistä "omituisuuksista" kertoillut kun kyselin webaston asennusta, olisin ehkä kuitenkin päätynyt johonkin muuhun ratkaisuus vaikkakin vain noita säteilylämmittimiä on saaatavilla MINIin.

Letkulämmitintä (Calix RE480) saa ainakin F56 S:ään. Mielestäni se lämmittää ihan riittävästi ja moottorin lämmöt nousee nopeasti kun lähtee liikkeelle parikolmen tunni lämmityksen jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Letkulämmitintä (Calix RE480) saa ainakin F56 S:ään. Mielestäni se lämmittää ihan riittävästi ja moottorin lämmöt nousee nopeasti kun lähtee liikkeelle parikolmen tunni lämmityksen jälkeen.

OK. Kyllä tuo webasto hyvin lämmittään toki tuon koneen, nyt lähinnä harmittaa tuo vähäinen sisätilan lämmittäminen, no eipähän akku kulu tyhjäksi :D

Link to comment
Share on other sites

Tuossa ainakin olisi säädettävä aika 10-120min:

http://canbus-alarm.com/?mode=product&product_id=702236806

Autossa on juuri tuo U2 boksi ja kun lukee asennusohjetta, niin sieltä löytyy tieto että MINI:ssä (kuten monessa muussakin BMW-mallissa) maksimi aika on tuon 30min.

 

pjJgSXM.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...