Jump to content

Mini -75 1000 "projekti"


MikkoViitala

Recommended Posts

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tuossa uudenvuoden aattona tuli haettua motivaatio/kokeilu-vanne matkahuollosta eli miniliten 10x6 et -7 niin pitihän sitä mennä eilen kokeilemaan tallille. No kyllähän se tulee sieltä sen 2-3 senttiä yli kaaren seka edessä ja takana mutta aikalailla saman verran saisi vannetta viedä sisälleppäin ennenkuin osuu mihinkään. Tarkoitus olisi päästä vanne hommasta ilman levikkeitä kun en ole vielä hianoja löytänyt ja tänä vuonna kopan ulkokuoreen kosketaan niin vähän kuin mahollista.

 

Hiano vanne on kyllä tuo mutta yritin etsiä saisiko sitä eri et:llä mutta jotenkaan en löytänyt kun illasta kattelin?

Ja muistaakos kukaan äkkiseltään mikäs se on normi 4,5 peltivanteen et? Olen jotenkin tykästynyt "levipelleihin" ja mieteskelin sellaisiakin tuossa. No tuota vanne politiikkaa kerkiää vielä miettimään ennen kesää kun on vielä pikkasen muutakin hommaa :)

 

Purin samalla kuskinpuolelta navan poies ja oli kyllä aika työläs homma kun kaikki nivelet olivat ensin tosi kovasti kiinni ja kun lähti auki niin pyörivät omassa kupissaan. No mutta sain kuitenkin purettua kuskinpuolen ja tässä joku päivä käyä sen hanttarinpuolen purkamassa.

 

post-772-0-75602600-1420357145_thumb.jpgpost-772-0-64628400-1420357231_thumb.jpgpost-772-0-41364300-1420357234_thumb.jpgpost-772-0-40786200-1420357277_thumb.jpgpost-772-0-87691100-1420357345_thumb.jpgpost-772-0-00823300-1420357349_thumb.jpgpost-772-0-06992700-1420357352_thumb.jpgpost-772-0-27285100-1420357355_thumb.jpgpost-772-0-29422500-1420357358_thumb.jpgpost-772-0-83481700-1420357451_thumb.jpgpost-772-0-45036300-1420357526_thumb.jpgpost-772-0-83481700-1420357451_thumb.jpgpost-772-0-75478500-1420357502_thumb.jpgpost-772-0-56652300-1420357505_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Yleensä nivelien mutterit lähtee helposti irti mutta kartiot on piukassa. Jos kartiot pyörii esim. kasatessa niin laittaa pikkuisen painoa vaikka tunkilla niin on kelpompi kiristää.

 

Aiotko säilyttää rumpujarrut ? Jos laitat levyt niin kantsii sitten huomioida että levyt tulee enemmän ulos kuin rummut ja siten vaikuttaa myös vannevalintaan.

Link to comment
Share on other sites

4 1/2 vanteitakin on kahdella eri offsetillä. Sisäänpäin ja ulospäin levittäviä.

Sisäänpäin levittävät 4 puolikkaat sopii ilman levikettä, myös levyjarrujen kanssa, mutta voi olla aika hankala löytää.

Puhun peltivanteista.

Link to comment
Share on other sites

Ai perhana en muuten lainkaan aatellut että levyjarrut tulee kauenmas.  Tuossakun tallilla kävin niin mittailin että peltivanteella jää kanttiin noin 4cm mutta tämä toki mitattuna takapäästä kun kattelin että aikalailla sama kummasta päästä mittaa. Pitääpi vähän mietiskellä lisää. No onneksi on aikaa :) Ja kiitos taas tiedosta.

Link to comment
Share on other sites

Kävin eilen ottamassa hanttaripuolen navankin irti ja yllätys kumma se oli paljon helpompi/nopeampi homma kuin kuskinpuoli. Toki laitoin viikko sitten irroitusaineet muhimaan niin niiläkin saattoi olla tekemistä. Ainoa mitä en saanut auki oli vetarin mutteri mutta nivel oli sen verran heikossa hapessa ettei tuota tai noita akseleita laiteta paikalleen missään tapauksessa.

 

Tänään jos menis niitä jousituksen kumeja vielä ihmettelemässä ja alkais miettimään että purkaisko takapäänkin poies jotta näkin mitä se on syönyt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kyllähän tämän minin rakentaminen vastustaa ja kunnolla. Taloon jossa talli on tulee putki/asbesti-remppa ja tämän kuun aikan pitää sirrtää kimpsut ja kampsut poies. Onneksi kaverin tallille saa viedä auton ja katotaan rakennetaanko se siellä loppuun.  Kävin sitten kasaamassa navat takaisin ja myös ulkokuoren paikalleen. 

Meinasi olla nuo ikkunat vähän vaikia laitttaa yksin ja ilma köyttä. Toisaalta ei niit yksin köyden kanssa olisi saanut laitettuakaan. Nyt vasta huomasin että kuinka huonosti ja väärässä kohtaa tuo maski on ollut koko ajan. Keskitin sitä vähän paremmaksi mutta pittää siihen varmaan jotain keksiä.

 

Tänäänhän muuten mini näkyy miss farkkusuomessa kun oikein tarkasti kattoo :D

 

 

post-772-0-12625700-1423813564_thumb.jpgpost-772-0-04590900-1423813568_thumb.jpgpost-772-0-16805700-1423813571_thumb.jpgpost-772-0-76192300-1423813604_thumb.jpgpost-772-0-95014400-1423813632_thumb.jpgpost-772-0-40173900-1423813636_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tottahan sen noin saa laitettua jos haluaa että siinä menee kauemmin, kastella kaikki paikat ja rikkoa ruuvimeisselillä tiivisteen. Oli pakko lopettaa kattominen tohon kohtaan missä se lykkäs ruuvaria ja ilman teippaamista vielä lasin ja tiivisteen väliin. Mutta tapansa kaikilla itse suosin kyllä narulla laittamista niinkuin varmaan aikas moni muukin tiivistelaseja laittavat. 

Link to comment
Share on other sites

30 harrastusvuoden aikana on tullut laitettua Minin tuuli- ja takalaseja varmasti 100-200 kappaletta.

Alkuun taistelin lasit narun ja apumiehen kanssa paikoilleen. Välillä naru "repi" tiivisteen reunan rikki tai sitten takalasin ympäryksen verhoukset . . . mutta onnistui se homma noinkin. 

Kerran sitten silmäilin alkuperäistä korjaamokäsikirjaa ja siellä kerrottiin lasin asennuksesta juuri tuolla tavoin kuin tuossa juutuupin videoleikkeessä tehdään. 

Seuraavan asennuksen tein ohjeen mukaan ja havaitsin että aikaa menee vain n. kolmasosa siitä mitä narun  käyttäminen vaati enkä tarvinnut apulaistakaan.

Verhouksetkin pysyivät paikoillaan ehjänä eivätkä tiivisteetkään vaurioituneet.

Jokainen toki tekee niin kuin itse haluaa mutta suosittelen vahvasti kokeilemaan korjaamokirjan asennustapaa!

 

Link to comment
Share on other sites

Ite käytin sellaista muovista verhoilutyökalua mutta omasta mielestä mitä muita laseja on tullut laitettua niin narulla helpompi. Mutta en tästä asiasta enään kaiva verta nenästä kun näköjään olin väärässä.

 

Tilaiilin tuossa rumpujarrujen osia työpaikalle kun saattaa olla että tuo tallikuvio romutti levyjärrujen hankinnan. Onkohan tuo asennussarja kauhian erillainen etu ja takapäässä? 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Tälläi kesäloman ruottin autofestareiden jälkeen iski kauhia kipinä tehä mini kuntoon ja niin menin tekemään 850moottoria minkä kävin hakemassa torniosta. No ensin tappelin pari päivää vauhtipyörän kanssa joka ei sitten lähtenyt ei millään poies ja vain kaikki työkalut hajosivat. No sitten aattelin et otan nyt ainakin kannen poies kun näytti että oli yhen venttiilin sokka lähtenyt kävelemään.

 

No yllärinähän oli jäljet parissa pytyssä mutta olihan tekniikka aivan liian halpakin että olisi ollut kunnossa. Toki moottori oli seissytkin jonkin aikaa kun pahan näköstä oli myös palotilat ja vesireijät. No leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :)

 

post-772-0-07499100-1435395869_thumb.jpgpost-772-0-68851700-1435395898_thumb.jpgpost-772-0-96588900-1435395900_thumb.jpgpost-772-0-72376800-1435395903_thumb.jpgpost-772-0-81012400-1435395937_thumb.jpgpost-772-0-58956600-1435395940_thumb.jpgpost-772-0-92180300-1435395966_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

tuo ulosvedin käy heikoksi noiden kulmarautojen kohdalta... se on meinaan tiukka... itse sovellettiin kanssa ulosvedintä kun eihän sitä ostaa voi ;) ainakaan pe-la yönä 00-02 välillä saa mistään... meillä oli 5-6mm lootua noi jalat...

https://youtu.be/wUU7G2e1m6E

kylläkin Verton irroitus mutta tuo on aika jämerä ulosvedin käytössä... mutta aika tiukassa oli itselläkin tosiaan...

Link to comment
Share on other sites

Taidan siirtyä alkuperäiseen suunnitelmaan ja vien ton alkuperäsen 1000 moottorin koneistukseen ja teen sen uusilla osilla. Koneistus hommat oli 330€ kun kävin kysymäs kuukausi takasippäin ja tämä sisälsi molempien tasojen suoristamisen ja porauksen. Männäthän oli kanssa joku 300€ kun niitä kattelin.

 

Tästä 850 vois tehä vaikka pöydän tai sitten tekkee senkin kuntoon ku kerkiää.

Link to comment
Share on other sites

Kartio on välillä todella kireällä vaikka olis järeätkin vetimet käytössä. Kuvista en erottanut missä asennossa kampiakseli mahtoi olla, siinähän piti jotkut männät olla ylhäällä(oliko 1 ja 4) ettei se c kirjaimen näkönen sokka vai miksi sitä nyt sanois, pääse liikkumaan ja estämään vauhtipyörän poispäin liikkumista.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...