Jump to content

Mini -75 1000 "projekti"


MikkoViitala

Recommended Posts

Jos meinaat tota "välittäjäpyörän"-päittäislaakerin öljyuraa niin kyllä se sinne kuuluu vai mikä oli mielessä?

Piukassa ne monasti on jos on paljon silikoonia ja myös minorv8:in mainitsemat 2 ruuvia jää helposti huomaamatta.

Link to comment
Share on other sites

Ja kun kaikki pultit irti, helpoiten saa irtoamaan kampeamalla varovasti kytkinpuolelta laakeripukin ja laatikon välistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Eihän sitä kerinny vappuna kuin miettimään että mites ton minin kanssa kun tuntuu olevan pikkasen liikaa projektéja. Tulin siihen lopputulokseen että koppa hitsaillaan vasta talvella mutta moottoria tehään tässä aina kun kerkiää käyttis projektiltaja "piha" töiltä.

 

Löysin hyvän moottoripukin :) http://imageshack.us/photo/my-images/577/img0893gw.jpg/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nonniin nyt olis tallikin hommattu täältä rollosta ja kaikki muut rojektit hävitetty vain siksi että sais minin kuntoon ensi kesäksi. Työkaverin kanssa löytiin veto piällä että liikkuuko sen 309 sauna mersu ennen miniä ylläksen huipun päälle! Täytyy varmistaa että näin ei käy. Tuli otettua pari kuvaakin eilen kun kävin uuteen talliin viemässä hynraillisen minin osia

 

post-772-0-36065600-1414839508_thumb.jpgpost-772-0-20784800-1414839546_thumb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Vieläkun tuo mersu (kyseessä ei ole minun merseeres) vaihtuu tuosta subaruun niin pitää varmaan hommata toinen mini et olis tunnelmaa :) Oli muuten minissä vasen eturengas jumissa mutta eipä tuo kauhiasti haitannu railerille saantia kun oli vielä vinssikin millä se vedettiin kyytiin.

 

Huomenna pitäisi mennä tarkastelemaan (muistelemaan) mitä kaikkea sitä onkaan tekemistä kopassa ja suunnittelemaan miten auton saa pikkasen maasta ylöspäin.

Töissä suunnittelin tälläistä ideaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/807509/Moottoripyoranostin-max-680kg-140-410mm + eurolava mutta pittääpi kahtoa vielä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tänään pääsi taas tallille ja yllätys kummastus se lohkohan lähti melekein itestään irti laatikosta kun otti pinnapultit poies yläpuolelta ja käänsi moottorin väärinpäin ja vähän kampesin sinne väliin isoa lenkkiä. 

 

Kaikki lähti nätisti irti ja yllättäin yksi yllätyskin löyty! eli kampiakaselia on rälläköity ja sitten laitettu jotain maalia? JA kyllä oikiasti rälläköity! Tuossa alhaalla kuva siitäkin. Ja jos joku tietää miksi näin on tehty niin olisin kovasti iloinen siitä tiedosta että tämä on jokin hyväksytty korjaus tapa :)

No löyty sieltä toinenkin yllätys kun kaikissa männissä oli naarmut kyljissä. Tai enemmänkin hinkkauman jälet ja ei sellaisia mitä kynnellä tunsi paitsi yhdessä männässä. Lohko oli tarkoitus käyttää koneistamossa oikaisussa mutta katotaan nyt. Männissä oli 040 ja se jamppa minkä sen teki -90luvun alussa oli sen porauttanut mutta kait tuossa vielä on varaa?

 

Kolmas vai kuinka mones tämä nyt jo  olikaan kysymys on että kun tuo laatikko on tossa nyt esillä niin onko jotain mitä siihen kannattaa tehä? Muistelisin että itse laatikko taisi olla aikalailla ainut osa mikä toimi silloin kun autolla kerkesin hetken ajamaan.

 

Vielä viimine kuva onkohan mtx:n sarja missä on hyvin milliset ja tuumaset hylsyt samassa. Voin sanoa et tämmöselle jotka tekee kaikenlaisia autoja niin ihan kätsy.

 

post-772-0-40258000-1416761982_thumb.jpgpost-772-0-97274300-1416761985_thumb.jpgpost-772-0-73241500-1416761989_thumb.jpgpost-772-0-39078800-1416761994_thumb.jpgpost-772-0-25284500-1416762062_thumb.jpgpost-772-0-04883400-1416762365_thumb.jpgpost-772-0-59433500-1416762151_thumb.jpgpost-772-0-89800700-1416762066_thumb.jpgpost-772-0-04125900-1416762118_thumb.jpgpost-772-0-59433500-1416762151_thumb.jpgpost-772-0-84065800-1416762155_thumb.jpgpost-772-0-84615100-1416762179_thumb.jpg

post-772-0-81187500-1416762369_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kyllä akseli on ihan täys peli, jos muuten on vaan ehjä.

Ei lohkoakaan kannata lähteä suinpäin porauttelemaan, jos ei ole kulunut. Tarkistusmittaukset ja hoonaus voi hyvin riittää ja tarkistaa männän renkaat. Pienet "leikkuujäljet" ei männissä haittaa, jos muuten ovat kunnossa. Sylinterit/männät oikeille välyksille.

Link to comment
Share on other sites

Tänäään aattelin kunnolla kattella nuo sylintereiden kunto. Mitenkäs onkos teillä mielipidettä männistä? Tuleeko noissa tasapäissä (flathead) niin paljon hyötyä verrattavissa vaikka kiillotettuihin et kannattaa ostaa? Eräs harrastaja meinas että normi mäntä olis parempi kun on "kuopalla".

Link to comment
Share on other sites

Mitähän oikein tarkotat kiillotetuilla männillä? :)

Jos teet normi vakio moottoria, niin juuri ne omat vakio männät on parhaat. Niillä "kuopilla" tai tasapäillä vaikutetaan puristussuhteeseen, joka on taas viritysasiaa. Pelkillä mäntien muuttamisilla ei saa mitään hyötyjä. Sitten pitää tehdä muutakin. Nokka-akseli muutoksia ym.

Link to comment
Share on other sites

Niin suunnitelmissa on laittaa nokka ja tehä kannellekkin pikku muutoksia mutta katsotaan nyt sitä. Minisportilla oli 2 mallia eli kiillotettu ja sitten tasapäätä. Tämä mäntä asiakun on yksi asia mitä en ole ennen niin ajatellut (kun on noita turbo-dieseleitä tullu tehtyä enemmänkin kuin bensa) niin ajattelin juurikin että mitähän on eroja. Sen verran kuitenkin ymmärrän että se muuttaa palotiloja mutta mieteinkin sitä että missä kohtaa kannattaa jjompi kumpi mäntä valita?

 

Katselin tänään töissä että siellä olisi ollut sellasia sopivia pukkeja ylimääräisenä mihin olisi mini hyvä nostaa orrelle. Kannoin tuntia ennenkuin mentiin kiinni ne ulos niin joku oli ne tunnin aikana käynyt sieltä viemässä. Yllättäin minun tuuria :)

Tallille kun päästiin laitettiin mini sitten ihan normi pukkien päälle ja sitten aloin katsomaan sitä lohkoa niin kyllä ne naarmut on aikas pahoja omasta mielestä. Kynnellä kun kokeilee niin oikein kunnolla stoppaa. No pitää kysyä koneistamosta että mitä mieltä ne on mutta epäilen että pitää se porata. 

 

post-772-0-43326900-1417369557_thumb.jpgpost-772-0-05180200-1417369562_thumb.jpgpost-772-0-34919500-1417369596_thumb.jpgpost-772-0-84649800-1417369599_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Niin suunnitelmissa on laittaa nokka ja tehä kannellekkin pikku muutoksia mutta katsotaan nyt sitä. Minisportilla oli 2 mallia eli kiillotettu ja sitten tasapäätä. Tämä mäntä asiakun on yksi asia mitä en ole ennen niin ajatellut (kun on noita turbo-dieseleitä tullu tehtyä enemmänkin kuin bensa) niin ajattelin juurikin että mitähän on eroja. Sen verran kuitenkin ymmärrän että se muuttaa palotiloja mutta mieteinkin sitä että missä kohtaa kannattaa jjompi kumpi mäntä valita?

 

Katselin tänään töissä että siellä olisi ollut sellasia sopivia pukkeja ylimääräisenä mihin olisi mini hyvä nostaa orrelle. Kannoin tuntia ennenkuin mentiin kiinni ne ulos niin joku oli ne tunnin aikana käynyt sieltä viemässä. Yllättäin minun tuuria :)

Tallille kun päästiin laitettiin mini sitten ihan normi pukkien päälle ja sitten aloin katsomaan sitä lohkoa niin kyllä ne naarmut on aikas pahoja omasta mielestä. Kynnellä kun kokeilee niin oikein kunnolla stoppaa. No pitää kysyä koneistamosta että mitä mieltä ne on mutta epäilen että pitää se porata. 

 

attachicon.gifIMG_3427_2.jpgattachicon.gifIMG_3428.jpgattachicon.gifIMG_3429_2.jpgattachicon.gifIMG_3430.jpg

Pyöräytä hiukan hoonilla niitä sylintereitä niin näkee kunnon paremmin.

Käytetyt männät kantsii kyllä tarkastaa huolellisesti jos laittaa takaisin, mut jos ehjä niin miksei.

Voihan sitä puristusuhdetta hieman nostaa, vaik männillä jos porautat, semmonen lievä viritys

ja olikos 1100 nokka pikkasen "ärjympi" :) ..kun vakio 1000 :sen muistaakseni joskus laitettiin niin??

Jokatapauksessa jos oikeen jyrkemmän virinokka-akselin vaihtaa niin puristussuhdetta on pakko nostaa.

Link to comment
Share on other sites

Tuli käytyä taas tallilla ja mietiskelin että kummasta kannesta alan tekemään mutta ajattelin että teen tuosta mikä ei ole ollut paikallaan niin sitten on varalta tuollainen kansi mikä on toiminut autossa jo ennenkin. Muuta ei oikein kerinnyt tekemään kuin purkaa venttiilit poies ja pikkasen suunnittelemaan mitä sitä tekisi kannelle. 

 

On toi mini oikein rakkauden auto kun palotilat on syrämmen muotosia :D

post-772-0-11442900-1418110328_thumb.jpgpost-772-0-73381300-1418110331_thumb.jpgpost-772-0-05121000-1418110335_thumb.jpgpost-772-0-30428700-1418110378_thumb.jpgpost-772-0-28439100-1418110381_thumb.jpgpost-772-0-28863400-1418110385_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...