Jump to content

Mini -75 1000 "projekti"


MikkoViitala

Recommended Posts

Tosimies (automies) laittaa viestejä foorumille kymmentä vaille viisi aamulla.

 

Tarpeeksi monta kertaa kun harjoittelet kartion tekemistä putken päähän, ja joka kerralla putki lyhenee 1,5 cm niin kohta pääset vaihtamaan koko putken :)

 

Minullakin hävisi kytkin tänä aamuna töihin lähtiessä. Ei mennyt pakki päälle. Naapuri sattui sopivasti paikalle ilmattiin kytkin ja taas toimii. Tuli yllättävän paljon ilmaa vaikka periaatteessa kytkin on tähän päivään asti toiminut moitteetta. Mutta nyt taas toimii laatikkokin paremmin...eli vika on salakavalan hitaasti tullut ....

Link to comment
Share on other sites

Vuorotyön hionouksia :) Kävin motonetissä arpomassa uudet liittimet ja eiköhän oikeat tullu mukaan. Täytyy kyllä sanoa että naisvaraosamyyjiltä saa aina parempaa/mukavempaa palvelua.

 

On joskus tullut harjoiteltua sitä kartion tekemistä niin toivotaan että ei tarvis lyhentää kuin kerran putkea :) Minin mukana tuli "ilmausletku" mutta kyllä se mun mielestä on perinteisellä tavalla parempi tehdä. Mutta makuasioita.

 

Hei onko siellä vaihteen siirtäjän tangoissa jotain ihme pultteja vai saako sinne ihan normipultin (6m?8m?)? Perhana meinasin unohtaa etten oo sitäkään korjannu.

 

Niin ja muistakaa että tänään on viiminen päivä kun saa olla talvirenkaat autossa alla. Itse pääsen huomenna vaihtamaan käyttöautoon niin toivotaan ettei tuli polliisit vastaan aamulla matkalla töihin :)

Link to comment
Share on other sites

Hei onko siellä vaihteen siirtäjän tangoissa jotain ihme pultteja vai saako sinne ihan normipultin (6m?8m?)? Perhana meinasin unohtaa etten oo sitäkään korjannu.

 

Ei siellä Minissä alunperin mitään millikierteisiä pultteja ole. Kaikki pitäisi olla tuumakierteisiä UNF on se tiheämpi kierrre ja UNC vastaavasti se harvempi kierre. En tiedä mikä pultti on hukassa mutta niissä laatikon ulkopuolisissa vaihdevivustoissa on yleensä UNF.

Link to comment
Share on other sites

Niin tiedän ettei siellä ole millisiä pultteja alunperin mutta semmosia taitaa olla hyllyssä niin aattelin semmosia laittaa. Taitaa olla se alenpi siirtäjävipu ja että laatikon ulkopuolella on vähän isompi "holkki" kuin itse vaihteen siirtäjä niin onkos siinä läpi reijät vai kierteet? No tänään sen nähdään jos ei kauheasti ripottele tota vettä kun ulkona pitää rempat tehdä.

Link to comment
Share on other sites

Kävin laittamassa miniin sen uuden kytkimenpääsylinterin ja ja uuden putken minkä sittenkin hain valmiina. No vieläkin tuntuu että on ilmaa kytkimessä mutta polkimen tuntu parani huomattavasti. Mutta kytkintä en siihen saanut pelittämään. Tilasin brittiosilta työsylinterin ja sen tangon. Otin samalla sen jousen ja sen tapin mikä tulee tangolta työsylinteriin. Ei ne kuitenkaan tullut maksamaan kuin noin 65€ niin sama se on vaihtaa ne kaikki osat. Sitten pitäis alkaa toimia.

 

Eli täytyy se todeta että olitte täällä foorumilla oikeassa mutta jääräpäisyyttäni en sitä uskonut :)

 

Laitoin sinne vaihteensiirtäjään olisko ollu 5mm pultin ja mutterin niin sai vaihteet takaisin.

 

Onneksi nuo kelit ei ole vielä lämpimät. Harmi vaan kun ensi viikon yövuorossa niin täytyy katsoa miten oikein kerkeää konttorille.

Link to comment
Share on other sites

hei kertokaas kun menin purkamaan miniä kun ei osia kuulu niin mites tuo tanko lähtee pois? http://mikonmini.kuvat.fi/kuvat/Mini%25 ... IMG071.jpg tota mutteria yritin avata mutta tuo kierre tappi lähti vaan pyörimään. Ja siellä vasta puolella ei oo mitään millä pitäis vastaa.

 

Sen verran väsyneenä yritin vähän purkaa mutta vastusti niin aattelin jättää suosiolla kesken.

 

Epäilen että jossain postin lajittelu osastolla on joku vihanen nainen töissä joka laittaa mun paketit aina kiertämään jostain kauakaa ennen kuin ne tulee ouluun :)

Link to comment
Share on other sites

Joku tehnyt patenttiratkaisun, ei ole alkuperäinen tappi, ei.Tee pultin päähän lovi, ruuvari siihen ja avausyritys. Alun perin tuohon kuuluu sokkatappi, tuo pultti on varmasti pehmeämpi, eli välystä on tullut.Toivottavasti kopan reikä ei ole suurentunut/suurennettu.

Link to comment
Share on other sites

Niin tiedän ettei siellä ole millisiä pultteja alunperin mutta semmosia taitaa olla hyllyssä niin aattelin semmosia laittaa. Taitaa olla se alenpi siirtäjävipu ja että laatikon ulkopuolella on vähän isompi "holkki" kuin itse vaihteen siirtäjä niin onkos siinä läpi reijät vai kierteet? No tänään sen nähdään jos ei kauheasti ripottele tota vettä kun ulkona pitää rempat tehdä.

 

Sinne ei kuulu pulttia lainkaan vaan putkisokka.

Link to comment
Share on other sites

niin vähän epäilinkin mutta nno pultti sinne nyt meni.

 

Osatkin tuli postiin niin jos nyt viikonloppuna sen kerkiäis laittaa kuntoon ja maanantaina konttorille. Kysyisin vielä etteihän mun tarvi noita rajoitinmuttereita mitkä ovat tossa akselin päässä avata? Kun vaikka tämä korjausohjekirja hyvä on niin sitä en löydä että tarviiko ne ottaa pois.

Link to comment
Share on other sites

Ei perhan joku oli tehny aika hyvän sovituksen siihen tankoon. Ja kymmen vuoden aikana siitä oli tullut vähän vielä tiukempi. No menihän sitten tietenkin se alumiinikorva siitä kytkinkopasta halkirikkipoikki. http://mikonmini.kuvat.fi/kuvat/Mini+2010/IMG073.jpg Voin sanoa että pikkasen masentaa kun olisin jo mielellään ottanut ajoon.

 

 

Olisko kellään ylimäärästä koppaa?

Link to comment
Share on other sites

kyllä noita koppia varmaan monella on varastossa. Mullakin muutama mut varmaan sieltä lähempääkin löytyy :)

Hyvin sen pystyy vaihtamaan vaikka kone onkin paikalla. Moottorin alle vaan tunkki ja sit irrottaa sen moottorin kannakkeen. Vaikein homma on saada

yks kopan pultti irti sieltä takaa, mut onnistuu. Ite joutusin ottaa molemmat alakiinnikkeet irti et sai moottori sivuun sen verran että sai sen pultin pois.(Tiiät sit mistä pultista puhun kun sitä rupeet irrottaa :) ) Sit se yllättäen "unohtu" pois kun sitä koppaa takasin laitto.

Link to comment
Share on other sites

No hyvä tietää ettei tarvi pois ottaa. Katotaan nyt mitä tonne markkina puolelle tulee mutta jos ei tuu niin sitten otan sulta. Ai että siellä on niin mukava pultti :) No taitaa mennä ainakin viikon päähän et kerkeää rassaamaan kun on iltavuoro ja lauantaina työporukan kanssa virkistymispäivä. tai jos sitä parina aamuna kävis tekemässä.

 

Onneksi tuo sää kylmenee taas niin ei oo ihan niin isoja hinkuja ajamaan. Joo ei varmaan ;D

 

No mulle silti riittää että saa sen juhannuksen jälkeiselle viikolle kuntoon kun sillo lähdetään kohti jäämerta ja kaverina -78escortti ja mahdollisesti -73saabbi :) Toimin huoltoautona :D

Link to comment
Share on other sites

Niinhän sitä sanotaan että tekevälle sattuu... Ehkä antaisin olla koneen paikallaan koska ensikerralla minin moottorin irroittajalla menee sama aika kuin että taistelis sen pelkän kopan irti, saati jos ei ole ns. nostokampetta. Claymadin mainitsema pultti laittaa parhaimmillaan verenpaineet kuntoon ja vähän kiroamaan mutta kyllä se sieltä lähtee, litkuja vain reippaasti niin aukeaa. Täälläkin on koppa jos ei muualta/lähempää löydy.

Link to comment
Share on other sites

Kaikki pultit on samanlaisia, paikka vain aika ikävä. Ei ne yleensä lujassa ole mutta vaatii kikkailua että avain mahtuu sekaan. Mä olen jättänyt suosiolla ne kaksi alanurkan pulttia kasatessa pois. Kopan/kelkan rakenne varmistaa sen ettei se koppa lähde minnekään kun moottorin paino makaa sen päällä. Samalla kun otat sen kopan veks niin tarkista missä kunnossa painelaakeri ja sen akseli on.

Link to comment
Share on other sites

Kertokaas kuinka isot venttiilit tohon tonnisen kanteen mahtuu? Kun ton ylimääräisen kannen hain club75:lta perjantaina ja vähän tässä mietin mitä sille tekisi :D Entäs mites tommonen 268 asteinen nokka mitä esim. brittiosa myy? Vai mikäs olis passeli nokka tommoseen 1100 mihin aattelin vähän tehtyä kantta + pakosatsi + kaasareita?

Link to comment
Share on other sites

Saikun saikin eilen vaihdettua sen kytkinkopan. Täytyy kyllä myöntää että ei ollut kauhean helppoja ne kolme kauimmaista pulttia avata :) Yhtään ei nähnyt ja mikään muukuin lenkki mahtunut väliin. Laitoin ne silti takaisin ettei ensi kerralla olisi liian helppoa :)

 

Muuttu muuten aikas paljon sen kytkintangon asento että kyllä se luultavasti siinä se vika oli. Eilen sitä sitten sain ilmailtua ja näin niin sitten loppu vissiin akku kun ei inahtanutkaan kun väänsi avainta. Siinä kohtaa jo alkoi aamuvuoron+ 2 asti ollut väsäämässä painaa niin paljon että jätin suosiolla tähän päivään koe ajon ja muut kokeilut.

 

Näyttää muuten aikas hyvältä että huomenna pääsee konttorille :D

 

Mites se akseli missä on ne 2mutteria johon sen tangon tappikin menee niin kuuluukos ne mutterit olla niin kiinni kuin mahdollista? Eli siis se mikä menee sen kopan läpi ja on laakeri toisessa päässä?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...