Jump to content

Mini -75 1000 "projekti"


MikkoViitala

Recommended Posts

Ulosvedin pitää olla järeä, tämmöinen kaupallinenkin tuote on turha jos vauhtipyörä on tiukassa:

http://www.minispares.com/product/Classic/Accessories/Tools/CE1.aspx?0108

 

Vertot on tiukassa, ilmeisesti koneistustarkkuus on parantunut vuosien varrella. Itse väänsin SPi:n kanssa tollaisen linkin mukaisen kanssa vauhtipyörää pois eikä siitä tullut mitään lekan ja lämmönkään kanssa. Kun kävin hakemassa lainaan noin 30mm kulutusteräksestä tehdyn ulosvetäjän niin lähti irti niinkin ei olisi ees oikeesti tiukassa ollut, samaa mallia Tailken ulosvetäjän kanssa.

 

Sulla on myös pultti tossa kampuran päässä, sitä ei saa olla kun se lähtee lyssääntyyn ja vääntymään. Kampuran päähän pitää laittaa sopiva kova holkki.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tuli eilen sitten putsattua hyttiä sisältä ja hitsattua 2paikkaa mikkä on kummitellu minissä. Vähän meinas paikka paikoin olla hankala löytää peltiä mikä kestää hitsin mutta sain se tään jotenkin tehtyä paikat. Lopuksi vedettiin lattia hammeritellä kokonaan. Täytyy kyllä kehua esabin automaattimaskia! Ite en oo ennen semmoseen Perustanu mutta aivan mahtava keksintö! Tänään jos menis kasaan sisustuksen paikalleen niin alkaa pikkuhiljaa edistymään.

post-772-0-33348500-1437038816_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Uusi moottori olisi putsattu kunnolla ja eilen vähän suunnittelin sitä agrigaatin putkirunkoon ja helpolla sen sinne saatiinkin sisälle. Pikkasen piti leikata ja tänään pitää miettiä moottorin kiinnikkeet. Ennenkuin joku kysyy miksi niin siksi että tulevaisuudessa olisi moottori-penkki missä voi kasata/purkaa ja koekäyttää mikäli sinne asti joskus päästään. Ja myös siksi että teki mieli tehä kotelo :)

 

Itse moottori aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia kun venttiilikopan sisältö näytti tosi lupaavalta mutta termostaatin-koppa oli hitsannut kunnolla kiinni ja sisältä löytyi yllätys josta laitan kuvan kun kerkiän. Myös virranjakaja on tosi väljä ja tosi jumissa kiinni lohkossa. Kone pyörii kivasti mutta yhessä kohtaa menee tosi jumiin ja mielestäni sama kumpaan suuntaan pyörittää niin samassa kohtaa stoppaa.

Link to comment
Share on other sites

Kone kyllä näyttää siltä että vaatisi täydellisen läpikäymisen ja samalla vaihdelaatikon tsekkaamisen, itselle ei juurikaan sellaisia mininkoneita ole tullut vastaan mitkä olisi suoraan voinut paikalleen laittaa aina niistä on jotain löytynyt kun auki otettu.

Link to comment
Share on other sites

Niinhän se parempi olisi aina avata ja käydä kunnolla läpi mutta sisäinen kauneushan ratkaisee :)

 Ajattelin kokeilla jos saisi käymään avaamatta kun olen huomannut että usein itellä tulee purettua kaikki ja sitten ne on kauan aikaan levällään kun lähtee kiinnostus.

 

Mutta venttiilikoppa oikiasti näytti tosi hyvältä samoin kuin tikusta katottuna öljy. Ja termari mikä näytti tosi pahalta niin kuitenkaan ei vesipuoli niin paha ollutkaan kun sitä putsailin. Laitoin sitruunahapot sinne päiväksi sisälle.  No katsotaan ja suunnitellaan lisää.

 

Tein tosiaankin sen "häkin" moottorille ja ei kaikista kaunein mutta ainakin tällä hetkellä vielä kun on kesken vaikuttaa ihan soppelilta.

 

post-772-0-16957100-1455341508_thumb.jpgpost-772-0-71274900-1455341657_thumb.jpgpost-772-0-04250000-1455341694_thumb.jpgpost-772-0-46246500-1455341721_thumb.jpgpost-772-0-77961800-1455341744_thumb.jpgpost-772-0-57711900-1455341763_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tuli pakoputki miniin ja täytyy kyllä sanoa ettei kauhiasti kannata itse alkaa tekemään mikäli ei kauhiasti ota enempään voimaa. 49é oli hintaa ja putkessa on kaksi kiinnikettä. Työkaveri poseeraa putken kanssa.

 

Tilasin myös lämpötila anturin joka on termarin kotelossa ja punainen niin muistanko väärin että uusimmissa on se anturi lohkossa? Onkohan niissä kuinka eri paljon eri arvot?

 

post-772-0-79269700-1455780448_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tonnisessa ja siitä isommissa moottoreissa anturin paikka on syl.kannessa, etu oikealla termarin päässä.Ikä ei vaikuta sijaintiin.

Anturi on siittä kiinni minkä mittarin laitat. Paikka ei siihen vaikuta.

Vanhoihin kasipuolikkaisiin, joissa anturin paikka termarin kotelossa, laitettiin aikanaan pääosin mekaanisia kapillaari mittareita. Lämpömittariahan ei vakiona missään kasipuolikkaissa ollut.

Sopii tietty sähköinenkin.

Link to comment
Share on other sites

Tuli pakoputki miniin ja täytyy kyllä sanoa ettei kauhiasti kannata itse alkaa tekemään mikäli ei kauhiasti ota enempään voimaa. 49é oli hintaa ja putkessa on kaksi kiinnikettä. Työkaveri poseeraa putken kanssa.

 

 

 

attachicon.gifIMG_7550.JPG

Heh, tuli mieleen.. mulla oli joskus piristetyssä 1275 :ssa 2" galvanoitu suora putki (vanha asuntovaunun lämmittimen savupiippu) yhdellä pöntöllä ja oli siinä putken päässä vielä semmonen pikku vaimennin päässäkin. Se oli helppo tehdä! 

Link to comment
Share on other sites

Tuossa moottorissa ei ollu laisinkaan mun mielestä anturia kun tulppa oli lohkossa. Itellä kun on se 850 moottori ylimääräsenä niin siitä aattelin termarinkotelon ottaa ja siihen sen anturinkin tilasin. Minkä värinen se lohkossa oleva on?Mahtaakos se näyttää siinä 1000-mittarissa oikein? No pitää tarkistaa.

 

Ihan kauheaa ränniä en alunperinkään suunnitellut asentavani ja koivuseltakinnkun noita sai taas niin tuli tilattua vieläkin kun saa itse tilata omat osat.

Link to comment
Share on other sites

Lohkossa ei ole koskaan ollut mitään anturia/anturin paikkaa lämpömittarille.

Mikset sitä siihen tonnisen koneen oikeaan paikkaan laita kanteen?

Kaikissa tonnin kansissa on se paikka.

Link to comment
Share on other sites

Mietiskelin sitä kanssa että se on ennen termaria mutta sitten muistelin kuinka tarkka tosiaankin on se mittaristo niin ei varmaan ole väliä :) No tänään jos menis taas pikkasen kasailemaan ja säätäis venttiiit ja miettisi syylärille koteloa tuohon telineeseen mitä olen rakentanut. Tallilta löytyy yksi 106pösön syyläri minkä voi laittaa kiinteesti kiinni. 

Viikon päästä pitäisi hakia ompelukonekin että voi alkaa miettimään verhoiluja uusiksi.

Link to comment
Share on other sites

Voihan sen anturin silti laittaa sinne kanteen, vaikka on se kasipuolikkaan termarikotelokin.

No, lopulta sillä mitään merkitystä ole.

Kyllä Smithsin numeroasteikolla varustettu sähköinen mittarikin 5 asteen tarkkuudella näyttää oikean lukeman, jos kunnossa ja anturi oikea.

Kapillaarimittari näyttää aivan tarkalleen.

Link to comment
Share on other sites

Totta se näyttäisikin tarkemmin. No pittää miettiä mutta koekäytttöön laitan ton termarin kanteen. Tai no täytyy katsoa koska saa sen kumilaipan kaasarin ja imusarjan väliin kun minitronilta oli loppu kun sieltä tilailin osia.  

 

Mietiskelin kun oon sitä vesipumppua katellu et kannattaako siihen laittaa uutta tarviketta? Onko ne ollu mimmosia? Kun eise vanha näytä pahalta ja jotenkin tuntuis että se on varmasti ikuinen kun vain putsais.

Link to comment
Share on other sites

Voithan sitä vanhalla pumpulla koekäyttää. Mutta erittäin todennäköistä on, että vuotaa, jos on pitkään ollut kuivana.

Ei näitten uusien tarvikepumppujen kanssa ole mitään ongelmia ollut.

Minä en nostaisi konetta Minin nokalle vanhan, kauan kuivana olleen pumpun kanssa. Sun koekäyttöhän sen sitten osoittaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Taas kun päässyt tänne pohjoiseen reissusta niin tulipas koepyöritettyä moottoriakin. Ilman tulpanjohtoja ja kantta ensin. Oma mekaaninen bensapumppu on kuivunut eikä nostanut laisinkaan bensaa niin käyntiin asti ei eilen vielä saatu. Kivasti pyöri ilman mitään lisä ääniä. Tänään pittää hakia sähkönen jotta voi kokeilla käymään. Harmikseni huomasin myös että syyläri vuotaa ja aivan keskeltä.

 

Link to comment
Share on other sites

Mini saatiin kuin saatiinkin käymään eilen mutta vain hetkeksi ja ei ottanut kierroksia. Lopetettiin kokeilemasta jossain kohtaa kun oli asennusjuoma sen verran vahvasti mukana. Tänään aloin taas miettiä syytä huonosti käymiseen ja lueskelin niin sytty järjestyshän on mennyt väärin. Jotenkin ajattelin eilen että ykkonen olisi vasemmalla mutta sehän onkin oikialla eikö vain? Pittää kokeilla jos alkaisi käymään kunnolla :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...