Jump to content

Mini "1000" -75


vilhokustaa

Recommended Posts

Kun siulla nyt kytkin on irti ja tiivisteitäkin löytyy,niin ota laatikkokin irti ja pese se sisältä.Saattaa olla aika likanen.Vaikka kone rempataan,niin monelta unohtuu katsoa laatikon kunto/puhtaus.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tuosta pikkuosien ruosteenpoistosta vielä, että mikään ei minun mielestäni voita lasikuulapuhalluskaappia, jos sellainen on käytössä.

Puhdasta, siistiä kerralla valmista jälkeä. Puhaltaa pölyt pois ja pohjamaali päälle,

Hellävarainen, mutta ruosteet lähtee.

Olen neljän Minin kaikki takatukivarresta pienempään osat hoidellut niin.

Kaikilla ei tietysti ole kaappia.

Ei mullakaan omaa, mutta kaverilla.

Link to comment
Share on other sites

Täälläpäin lasikuulia saa ainakin paikalliselta TOOLS-kauppiaalta. Kaappi löytyy iteltäkin, pitäis virittää tulille.

 

Kävin Agrista ostamassa lääkettä ripuliin :)) Makso n. 30e / 5kg

_smaller.jpg

 

8 litraa vettä ja noin kolme pientä kertakäyttökahvikupillista jauhetta sekaan + osat

_smaller.jpg

 

meinasin tehdä vain koe-erän, mutta nakkasinkin kaikki pikkulelut astiaan O:-) Pitää huomenna vilkasta onko siellä enää mitään >:D

_smaller.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kas kun viittit touhuta noitten liemien kanssa, jos puhalluskaappikin on olemassa ;)

Kaikkihan se on kokeiltava tietysti ja tohon lohkon putsaukseen varmasti ehdoton juttu.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen reilut 20 vuotta puhallellut osia puhalluskaapilla puhtaaksi. Liemen kokeilun jälkeen totesin, että olen ollut saakelin tyhmä seisoskellesani kaapin äärellä. Olisi senkin ajan voinut käyttää muuhunkin. Puhalluskaappiinkaan ei niitä osia yleensä ilman putsailua tai pesemistä laiteta. Liemessä se on ihan sama vaikka heität paskasen osan likoomaan. Mutta jokainen tehköön tyylillään.

Link to comment
Share on other sites

vilhokustaan litkulaatikossa ois hyvä olla jonkinlainen väliritilä että irtoova liete pääsisi vapaasti vajoomaan astian pohjalle,sillä kun osat ovet puhdistautuneet niin sen jälkeen alkavat imemään itseensä lietettä kiinni jos on osat pohjassa lietteen seassa,näin ainakin minulla kävi ennenkuin asettelin osat niin että eivät ole pohjankanssa kosketuksessa,mutta kun tarpeeksi kokeilee litkua niin muodostuu omat jutut,itse en ole harjaillut osia hapotuksen jälkeen ollenkaan vaan osat ovat olleet tosipuhtaita,mielenkiinnolla odotellaa mikä on tulos ja kommentteja :)

Link to comment
Share on other sites

No jos sinne liemeen voi heittää rasvasen/kuraisen palikan, niin sittenhän se on mahtava systeemi ;)

Kai se hapotuksen jälkeen täytyy huuhtoa? vai eikö tarvitse? Ruosteeton pintahan on heti "ruskea" kun sen kastelee.

Mutta niinkuin sanoit, kaikki tyylillään ja hyvä tietää tuokin systeemi. Varmasti käypänen moneen tilanteeseen.

Täytyy joskus kokeilla.

Käyttäjähän tietää ne todelliset edut ja ominaisuudet.

Link to comment
Share on other sites

Joo, tää on tämmöinen testi. Katotaan miten mömmö toimii.

Ritilä oli kyllä mielessä.. ::) Laitoin osat sillai ettei ne ole ihan suoraan pohjaa vasten (sisätilanlämppärin osat alimmaisena).

Kaikki osat oli painepesurilla esipestyjä sekä rasvasimmat osat liuottimella putsattu.

 

Kaapilla olen joskus putsaillut osia, jotenkin hidasta ja pölystä hommaa (kaapin tiivisteet vuotaa, eikä kaapin lasista näe mitään..).

Nääkin testiosat puhallan vielä todennäkösesti ehkä kenties, katsotaan viikon päästä.

 

Laitoin auton irrallisen sisätilanlämpärin puhaltamaan lämmintä pöntön kylkeen, jos vaikka reaktio nopeutus.

 

Nyt vasta oli sparesilta lähteny paketti tulemaan, sportilta pitänee alkaa kyselemään että mikä maksaa, rahat oli kelvannu :(

Sattui pikku tuuri sparesin tilauksen kanssa, tilasin 31.1 ja samana päivänä loppui 7.5% alennus. En edes ollut huomannu moista tarjousta.

Onneksi laitoin jarrusetin sparesilta tulemaan O0

Link to comment
Share on other sites

kyllä sitruunahappo toimii, ja hyvin. Olen kuullut myös fosforihaposta, mutta en ole kokeillut.

 

Parasta siinä on se, että osat todellakin voi "unohtaa", ei tarvitse kokoajan valvoa ja työstää. Oman kokemuksen mukaan:

 

* toimii parhaiten sellaisten osien kanssa jotka ovat kauttaaltaan ruosteessa

* ei poista maalia, mutta saattaa mennä maalin alle irroittaen sitä

* osat on rasvapestävä ja teräsharjattava irtoruosteesta ennen altaaseen laittoa

* vuorokauden välein kevyt harjaus irronneen ruosteen ja moskan poistamiseksi

* pahoin syöpyneet osat vaativat jopa viikon liuotuksen

* puhdistettu osa ei ota ruostetta(!), pinta jotenkin patentoituu tms, itselläni esim jarrukilpi ollut maalaamatta yli vuoden...

* puhdistuksen jälkeen huuhtelu vedellä, kuivaus ja maalaus

* jarrusylintereitä tms ei sitten altaaseen, syövyttää myös sylintereitä.. ellei jotenkin estä/ suojaa sylintereitä

* alumiiniin ei toimi

 

Itse käytän sitruunaa, tarvittaessa kaapissa lasia ja hiekkaa. Esim. luukut voi laittaa sitruunaan, kunhan vain on tarpeeksi iso allas(tai kääntelee osia ellei mahdu kokonaan)!

Link to comment
Share on other sites

Varmaan ihan hyvä systeemi, mutta mistähän tulee se ajansäästö, millä joku asiaa perusteli ;)

Itse olen kokenut että kun pesee osat ja puhaltaa, niin ne on siinä, ei tarvitse käännellä harjailla, huuhdella ja jossain tapauksessa vielä jopa puhaltaa kuitenkin.

Lasikuulalla tulee alumiinikin kuin uuden veroiseksi eikä vauriota jarrusylintereitäkään.

Omaan talliin ei tuollaiset altaat ja lotraamiset mitenkään mahtuisikaan.

Mutta oikea tapa on se mikä itsestä tuntuu hyvältä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minäkin sen kaapin valitsisin. Ehkä sitten kun on tarpeeksi ylimääräistä.

Nyt täytyy tyytyä muutaman euron sitruunahappoon, harjalaikkoihin ja niiden tikkuihin haalarissa, sekä sottaisiin ulkopuhalluksiin.

Ajansäästö taitaa syntyä siitä, kun voi vaikka lähteä lomille ja osat puhdistuu sillävälin happoliemessä.

Link to comment
Share on other sites

Varmaan ihan hyvä systeemi, mutta mistähän tulee se ajansäästö, millä joku asiaa perusteli ;)

Itse olen kokenut että kun pesee osat ja puhaltaa, niin ne on siinä, ei tarvitse käännellä harjailla, huuhdella ja jossain tapauksessa vielä jopa puhaltaa kuitenkin.

Lasikuulalla tulee alumiinikin kuin uuden veroiseksi eikä vauriota jarrusylintereitäkään.

Omaan talliin ei tuollaiset altaat ja lotraamiset mitenkään mahtuisikaan.

Mutta oikea tapa on se mikä itsestä tuntuu hyvältä.

 

Kun ei ole omaa puhalluskaappia on sitruunahappo mainio vaihtoehto.

Ei altaiden mitään hehtaarialtaita tarvi olla. Viiden litran kastikeämpäri riittää moneen tarkoitukseen.

Ei tarvi hapotusta varten suojailla kierteitä tai laakeripesiä kuten hiekalla puhallettaessa.

Ei vauriota ohuitakaan peltiosia.

Eikä tarvi nieleskellä puhalluspölyjä.

 

Varmaan ihan hyvä systeemi, mutta mistähän tulee se ajansäästö, millä joku asiaa perusteli ;)

Voi ottaa Väyryset ja osat putsaantuu itsestään; tämä on mielestäni ajansäästöä

 

Aikaahan tulee koko ajan lisää

 

Nim.merkki hyväksi havaittu konsti

Link to comment
Share on other sites

Mä olen kokeillut tuota hapotusta ja kyllä se toimii. Semmoinen vinkki jostain päähän jääneenä että jos on isoja pintoja niin vois sekoittaa tapettiliisteriin jolloin se ei valu pinnoilta pois. Se kikka ei mun mielestä pelittänyt ihan niin hyvin kuin liemi. Timppa, meidän projektien etenemistahdilla happo on jo ehtinyt syödä osat kokonaan.. ;D

Link to comment
Share on other sites

Niin tuo liemi ehtisi haihtua itsekseen pois ja romut ruostua uudelleen. Jollei joku olisi jo jossain välissä sitä ennen potkaissut koko tonkkaa nurin ;D

Ja sit vielä kun ei ole edes mitään projektia ;)

Jos joku nippeli joskus niin keikka Jussilla ja väri pintaan 8)

Link to comment
Share on other sites

Eilen piti lisätä yli kaksi litraa vettä altaaseen :o Hyvin tuntuu haihtuvan kun lämmittää astiaa. Nakkasin samalla yhden kupillisen happoa sekaan, hautukoot vielä viikonlopun yli. Pikku rapsutuksella melkein kaikista osista lähti maalit pois.

 

aika kirkkaalta alkaa osat näyttämään

_smaller.jpg

 

UPS:n seuranta näytti että maanantaina tulis paketti 8) Sportille laitoin kyselyn että mikä maksaa >:(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Englannista tulla tupsahti vihdoinkin pari pakettia! Peltiosat viety samoilla lämmöillä puhallettavaksi.

Jotain pikkuhilpettä ja kuitenkin jälkkäriin, yllätys sinänsä.....

Koitan saada viikonloppuna fotoa kun siivoon tallin ja laitan palikat hyllyyn. Aikataulu meni ihan reisille tän odottelun takia >:(

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...