Jump to content

Mini "1000" -75


vilhokustaa

Recommended Posts

  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänään laikkasin tolppakatosta kattopellin irti, huh mikä homma! Helmassa näkyi pistehitsien jäljet, mutta niiden lisäksi kattopelti on kiinnitetty jonkinlaisella hammasprässillä. Ainut keino oli laikata kourun alta ylimääräiset (tolpat) pellit pois ja alkaa hiomaan fiiberi-laikalla lähelle kattopeltiä (ymmärtääköhän kukaan tästä mitään..kuvia alla). Lopputuloksena kattopelti jatkokäyttöä varten! Meinasin kuitenkin harjoitella kattoluukunreijän umpeenhitsausta, jos menee ketuiks niin on tuo siivottu katto. ONKO JOLLAKIN KATTOPELTIÄ MISTÄ JOUTAA LAIKATA PALA?

 

Itse leikkausoperaatio:

Lähtökohta

_smaller.jpg

 

Kouru pois

_smaller.jpg

 

Tälläsellä putsasin kourunpohjan

_smaller.jpg

 

Raspiroopella koitin aukasta pistehitsit

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

Ylimäärästä peltiä..

_smaller.jpg

 

"Hammastus" + fiiberillä ylimääräinen pelti mahdollisimman ohueksi ja sivareilla ohut pelti rullalle ja siivous

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

Homma jatkunee huomenna moottorin irroittamisella etukelkasta..

Link to comment
Share on other sites

Muistelin itsekseni, että kattopellin reunoissa olisi ollut tuo löytämäsi tiheä pistehitsaus versio. Aika työlästä olisi kokonaisen kattopellin hitsaus projektiin ellei nurkissa ole oikeata pistehitsikonetta.

Uudempiin autoihin on muuten kattopeltejä vaihdettaessa käytetty myös liimaa... Ainoastaan tolppaosuudet on hitsattu tai juotettu kiinni. Liiman etuina on ollut ettei ole myöhemmin alkanut kovin helposti kukkimaan ruostetta vesikourujen pohjalta.

Link to comment
Share on other sites

minin kattopelti ois mielestäni kaikkein paras liimata kiinni,saa jokapuolelta hyvin lukkopihdeillä kiinni ja kyllä pysyy liimaliitos kiinni jos käyttää oikeita tuotteita ja puhdistaa hyvin,itse olen käyttänyt peltitöissä toistakymmentä vuotta liimoja eikä yksikään sauma ole auennut vaikka isojen pakettiautojen kylkiä on vaihdettu liimaa käyttäen,ja edellä mainittu ruosteenesto kyky on huippuluokkaa koska sauma tulee tiiviiksi,(entisöinti kohteisiin mielestäni liima ei sovi) :)

Link to comment
Share on other sites

Täytyy harkita miten ton kattohomman tekis..

 

Aamulla kävin hiihtämässä reilut 10km jonka jälkeen pirteenä tallille.

Purin koneen irti etukelkasta, etukelkan pesu puhallusta varten sekä koneesta ylimääräiset kilkkeet irti.

Öljyt pihalle, normi mustaa litkua. Jäähdytysnesteet ihan kauheeta kuraa! Termari ja koneen sisus ihan ruskeessa paskassa :'(

Lohkolämmittimen jämä oli jätetty lohkoon, jouduin räjäyttämään sen irti. Pitänee popsia kaikki roput pois että saa pestyä koneen sisältä kunnolla..

 

Etukelkkaa purkaessa huomasin että toinen alatukivarren pultti oli poikki heti senjälkeen kun se tulee kelkan läpi, eli mutu puuttui! Pikku napautus ja tukivarsi irti. Kuitenkaan se väkkyräpultti ei kulkenu tukivarsien läpi kummallakaan puolella -> laikka käteen... Ja kuvia: O0

 

_smaller.jpg

_smaller.jpg

 

 

_smaller.jpg

_smaller.jpg

Pakkasropun räjäytystä

 

 

_smaller.jpg

_smaller.jpg

Etukelkan purkua. Joka helvtin pallonivel oli oikeesti kiinni!

 

 

_smaller.jpg

Toisen jousen sisältä löyty yllätys ???

 

 

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

KURAA!

 

 

_smaller.jpg

Kertooko tää koodi mitään?

 

Hommat jatkuu ensi viikolla...

Link to comment
Share on other sites

Eilisiltana ihmeteltiin minkälaiset levikkeet ja renkaat olisi passelit. Toisaalta 10" ois ihan jees, 13" ei kyllä taida passata (menee vähän isoksi + täälläpäin teissa kauheat urat -> aja sitten niissä urissa), 12x6" vois olla tuolta väliltä ???

 

Olisiko jollain lainata 12x6 vannetta rengas päällä jotta saisi soviteltua miten istuu?

 

Nuo perus muovilevikkeet ei loppujen lopuksi ole hullummat (eikä kalliit). Kovasti oon tutkinu eri vaihtoehtoja mutta mikään ei tunnu miellyttävän >:(

Wood & picketit ois ihan ok, mutta en tykkää etupään levikkeistä (kaaren alku puskurin kohdalta liian "ohut", Grouppi-levikkeet ei taas miellytä sen helmalirppanan takia, Sport packit on liian muhkut 10-12" vanteille..... Auttakee :o

Lisäksi jos haluan 10" vanteet, pitää jarrujen pysyä 7.5"... Voi voi..

 

Jousipalloja tutkiessani huomasin että etupalloissa on n. 5mm korkeusero. Ilmankos toinen takanurkka liuhotti ylempänä kuin toinen ???

Kumma ettei kasattaessa ole huomattu noinkin isoa eroa. Ero takapalloihinkin oli aika iso, n. 10mm, saati sitten uusiin palloihin, varmaan 20mm!

Pitää laittaa kaikki rinnan ja ottaa voto :)

 

Etukelkka pitäis olla huomenna puhallettu, samalla vien tukivarret puhallettavaksi ja pohjamaalattavaksi. Viikonloppuna kelkkojen vahvikehitsausta ja pikkuosien pesua..

Link to comment
Share on other sites

Onkohan enää missään sellaisia "happoaltaita", mihin tuollaisen tosi kökköisen lohkon voisi irrallaan heittää?

Joskus jossain oli jäähdyttäjäkorjaamoilla (ei kyllä enää) sellaisia patoja missä ruosteisesta, kattilakivisestä lohkosta tuli pinnoiltaan sisältä/ulkoa kuin uusi.

Muistan "isojen poikien" kertoneen ja näyttäneen silloin "kauan sitten"

Link to comment
Share on other sites

jos lohkon haluu kotikonstein puhtaaksi ei muutakuin iso saavi ja sitruunahappoo ja vettä,lohko muhimaan sinne sitruunahapon sekoitussuhde veteen on 5-10%,kyllä tulee puhdas sisältä ja päältä,litkun voi kaataa viemäriin käytön jälkeen.on muuten todella hyvä konsti saada pikkuosat puhtaaksi ruosteesta ei syö metallii niin kuin hiekkapuhallus,olen paljon käyttänyt tuota konstia ja kyllä toimii :)

Link to comment
Share on other sites

Osia pesty, hiekkapuhalluskaappi pitää kaivaa kätköistä että saa pikkuosat ite putsattua. Osalista kasvaa........ Sparesin ja Sportin tilaukset matkalla.

Ennen seuraavaa tilausta pitäsi päättää kattoverhoilun väri sekä renkaat ja vanteet. Kaikkien alustaosien saavuttua teen esikasauksen renkaiden kanssa jotta tietää tulevat levikkeet ja laikattavan pellin määrän. Vanteet tulee varmaankin olemaan 12x6, mutta en ole päättänyt vielää onko normit vai "deep dish" (ET-14 - +3).

Jarrusettikin olisi kiva olla jottei ET:n arvailu mene ihan mettään :o

Nämä himottais... mut on niin stanan kalliit

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... embly.html

 

Putjettiratkaisu

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... 80KIT.html

 

Vai onko leveiden rumpujen "raideväli" sama kuin noiden levysettien???

 

Voisko joku heittää sparesin tai sportin linkin niihin muovikuppeihin mitkä tulee etu- ja takatukivarsiin. Vanhat piti räjäyttää pois puhalluksen tieltä enkä sokeena löydä uusia ::)

 

E: Siis 12x6 on deep dish, ET3 ja 12x5 on ET-14. :-X

Link to comment
Share on other sites

Tätäkö kuppia tarkoitit:

 

http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 705&title=

 

Käytettyjä leveitä rumpuja ja 8,4" levyjarruja löytyy välillä myös Paradise carsista. Itselläni ovat yhdet sieltä hommatut työn alla. Kyllähän noille käytetyillekin tietenkin hintaa tulee kun setti maksaa 300 euroa ja kulutusosat kuitenkin menee vaihtoon.

Link to comment
Share on other sites

jos lohkon haluu kotikonstein puhtaaksi ei muutakuin iso saavi ja sitruunahappoo ja vettä,lohko muhimaan sinne sitruunahapon sekoitussuhde veteen on 5-10%,kyllä tulee puhdas sisältä ja päältä,litkun voi kaataa viemäriin käytön jälkeen.on muuten todella hyvä konsti saada pikkuosat puhtaaksi ruosteesta ei syö metallii niin kuin hiekkapuhallus,olen paljon käyttänyt tuota konstia ja kyllä toimii

 

On ollut pidemmän aikaa mielessä pitäisiköhän kokeilla kuinka ruosteen irrotus sujuu sitruunahapon avulla. On vain jäänyt kokeilematta ja jossakin lehdessäkin taisi olla juttua sen toimivuudesta pienin varauksin.

 

Nyt oli nurkissa sopiva testikohde eli ruosteiset etupään levyjarrupalikat joista toinen puoli oli jo aika umpiruosteessa... Viime perjantaina sitten marssin paikalliseen Agrimarkettiin ja ostin 100 %:sta sitruunahappojauhetta 5 kiloo, maksoi noin 30 euroa. Siitä sitten 10 litran ämpäriin noin 5 prosentin seos, laitoin tilavuuden mukaan en painon. Heitin puretut napojen palikat likoomaan ämpäriin ja lievemmin ruostuneet osat puhdistuivatkin aika ripeästi. Sellaiset joissa oli vähän enemmän kerrostunutta ruostetta vaati vähän harjailua ja rapsuttelua. Heitin nuo enemmän huomiota vaatineet palikat toiseen ämpäriin uuteen liuokseen likoomaan ja aika puhdasta tuli. Ruosteet lähti samoin maalit jos alla oli ollut ruostetta.

Link to comment
Share on other sites

kun sitruunahapolla puhistelee osia niin irtoo astian pohjalle ruostelietettä eikä puhdistettujen osien ole hyvä olla siinä lietteessä sillä kertaalleen puhdistunut osa imee itseensä lietteen kiinni joten osat kannattaa ripustaa jotenkin että ei ole pohjalietteen kanssa tekemisissä.jos ruoste ei irtoo riittävästi silloin kannattaa suurentaa sitruunahapon määrää.sitruunahappoliemi ei ole kertakäyttötavaraa,paljon käytön jälkeen toki teho heikkenee

Link to comment
Share on other sites

Nämä kuvat eivät liity varsinaisesti vilhokustaan projektiin mutta laitetaan tähän kaikkien ihmeteltäväksi parit ennen ja jälkeen kuvat etunapojen palikoista...

 

ennen ja jälkeen kuvat olis kova sana...

post-647-13848034743016_thumb.jpg

post-647-13848034745359_thumb.jpg

post-647-13848034747616_thumb.jpg

post-647-13848034749892_thumb.jpg

 

Kuvat puhukoot puolestaan...

Mitään etukäteen harjailua tai putsailua en tehnyt. Liuoskin oli varmaan sieltä miedommasta päästä kun en ollut varma tehdäänkö liuos tilavuus- vai massamittojen mukaan. Itse tein tilavuusmitoilla eli n. 0,4 litraa jauhetta 8-9 litraan vettä. Tulipahan vihdoin kokeiltua.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...