Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Jaahas, nyt tiedetään mitä ne rallimiehet tarkoittaa kun sanovat että "tultiin sitten niin tien täydeltä".

 

Oli tänään ensimmäinen aamu Minillä kun oli tiet täysin lumiset / jäiset, ja kylläpä oli yllättävän paljon ohjattavaa noinkin pieneen autoon. Eli vaikka kesällä ajo sujui ihan mallikkaasti, eikä renkaat kulunut sen kummemmin, niin taitaa olla niin että takapyörät harittaa niin että joutuvat keskenään päättämään että kumpi renkaista nyt vuorotahtiin vetää. Ajo oli ihan kuin takapenkillä olisi ollut 100 kiloinen mies heilumassa puolelta toiselle.

 

Ennen kuin tuo huojunta syö nastat noista uudenkarheista renkaista, niin täytyy nyt ajella auto talliin ja tehdä luotisuora naruilla millintarkkaa työtä ja laittaa takatukivarret oikeasti osoittamaan samaan suuntaan...ja tehdä se keskilinjaan nähden, ei pelkästään toisiinsa nähden.

 

Ja sitten pitkät valot jäi nyt palamaan päälle. Näyttää siltä että vilkun viiksessä on nyt oikonen käynyt, yksi johto oli poikki ja vieressä yksi sulanut napa. Valot toimii mutta pitkät on ja pysyy..Eli onkos kellään laittaa minulle toimivaa vilkkuviikseä. Mallia MK3

 

Sitten vielä, oletteko te korjanneet tuulettimen laakeria? Minkä holkit / laakerit saisi modattua tuohon moottoriin? Kesälämpimillä lämppäri hurisi nätisti, mutta nyt pakkasella tuntuu kuin joku pyörittäisi jänisräikkää koko matkan ajan...Ja ennen kuin kukaan sanoo että osta uus, niin mieluumin korjaan vanhan :)

Link to comment
Share on other sites

Varmaan se laakerikin voi siellä valittaa, mutta katsoppa ettei se puhallinrumpu ota peltikoppaan kiinni.

Kannattaisko panostaa uuteen viikseen kuitenkin? Kyllä noissa vanhoissa tuppaa kaikissa olemaan jo jotain sanomista. Jos niinkuin pitempiaikaista korjausta aattelee?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Nyt on talven yli Minillä ajeltu, eikä ole ongelmia ollut. Tosin yli 10 asteen pakkasilla autoa ei käynnistetty, joten alkutalvesta ja nyt tammi-helmikuun vaihteessa oli jakso jolloin auto sai seisoskella paikoillaan... 5600 kilometriä on takana sitten viime vuoden Mobilian reissun, jolloin auto korkattiin...

 

Käytetyt talvirenkaat ovat toimineet loistavasti, nastat on kiinni kaikki vielä ja kulumista ei ole juurikaan näköpiirissä, johtuen varmaan tuosta yllä olevan kuvan operaatiosta. Auto toimii kuin ihmisen mieli, ja lämpöö on piisannut.

 

Nyt kun kevät alkaa puskemaan päälle, niin tehdään ne parannukset mitkä piti viime kesänä tai viimeistään talvella tehdä. Eli sisusta lopulliseen kuntoon, ja vaihdelaatikkoon harvempaa perää kiinni, niin ei tarvi kuulla 80kmh vauhdissa sitä sydäntäsärkevää ulvontaa.

 

Tarttee mennä inventoimaan tallin hyllyt ja kaivella mitä peränvälityksiä minulta löytyy. Mites se nyt menikään - se kaikista pisin välitys mikä Miniin löytyy, niin mikä se olikaan ne hampaitten määrä niissä? Ja mites kokemus sanoo, meneekö se liian harvaksi vakiotonniseen? Kiihtyvyys on toissijainen seikka nyt, kun huippukierroksia yritetään laskea.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se vakio 3,44 on aika nappi vakio tonniseen. Voi tulla aika aneeminen peli harvemmalla.

En kyllä muista niitä hammaslukuja. Ehkäpä joku muistaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Luulitte varmaan että tämä projekti on jo aikansa elänyt ja valmis. Sori, ei ole..Tänä talvena auto tehdään valmiiksi.

 

Ajettuani 13 000 kilometriä korvia huumaavan metelin säestyksessä, päätin että kun tuo toinen projekti (Austin 850 vm 1964) saa ulkomuodokseen alkuperäisen ulkomuodon ja loistokuntoisen 850 moottorin, voidaan tämä valkoinen nyt uhrata ja laittaa siihen vähän matka-ajoon sopivamman tekniikan. Eli tämmöinen löytyy nyt tallista:

 

1320516266541_1_large.jpg

 

Eli perus Allegron 1275 moottori, joka maanantaina viedään tuttuun koneistamoon, jossa röörit hoonataan ja kampura kiillotetaan. Sen jälkeen laakerointi ja kasaan. Vaihdelaatikko pitäisi olla täysin toimiva.

 

Muutoksesta huolimatta halusin ulkomuodon pysyvän ennallaan, eli pyörät on edelleen 10" ja ilman isoja levikkeitä. Joten tämmöiset löysi tiensä talliini myös.

 

1320516285816_1_large.jpg

 

Vetoakselit hakusessa...

 

Tänään purin jarrut, putsasin osat mirkelin teräsharjalla, ja laittelin hapot porisemaan viikonlopuksi. Maanantaina katsotaan miltä lopputulos näyttää...

 

1320516273138_1_large.jpg

 

Tämän lisäksi sisusta laitetaan uusiksi, vanhahan tehtiin edellisenä päivänä (kiireessä) ennen 2010 Mobiliaa...Sisusta muuttuu siniseksi, sillä löysin Kangasalan romupäiviltä tehtaan paketissa siniset Minin penkin päälliset. Ja mittaristo todennäköisesti muuttuu ovaaliksi ja lisämittarit saa omat kolosensa sieltä...

Link to comment
Share on other sites

No löytyhän ne oikeatkin jarrut :)

Allegron perävälitystä ei kannata jättää Miniin 1300:sen kanssa. Mielellään vähän harvempi kuin tonnisen.

Samanmoisista olen kunnostellut 4 Miniin jarrut.

Lasikuulapuhallus,maalaus ja uudet osat. Rallicooperissa 20v sitten ja Travellerissa 8v ja n. 50 000km sitten, eikä ole tarvinnut etujarruihin kajota. Silikoninesteillä.

Vetoakseleiksihan käy ihan vakiot.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Isomman koneen vaihdelaatikkoa tuossa vilkaisin. Näyttää olevan synkrot ihan kohtuu kunnossa, vaihteen siirtäjä liikkuu napakasti ja ilman isompia välyksiä / muljauksia. Näyttää siltä että ei tarvi isompia remontteja laatikkoon tehdä.

 

Mites se nyt olikaan. Jos on 10" renkaat, ja vakio 1300 kone, niin oliko tuo 3.938 (16/63) välitys nyt sitten kuinka sopiva tai epäsopiva. Eli idea on saada optimi matka-ajoon. Niin että pystyy ajamaan satastakin ilman että kone huutaa hirmuisesti. Mitään tykki kiihtyvyyttä en kaipaa, muttei siitä saa mikään nuhapumppukaan tulla.

 

Tästä on ollut paljon puhetta täällä, mutta oikeastaan järkiään isommilla pyörillä ja hevosvoimilla ollaan liikkeessä...

Link to comment
Share on other sites

Kyllä toi aika tiuha välitys on, jos haluaa ettei kone huuda motarilla. Jos kiihtyvyydestä saa tinkiä niin sitten melkein "tonnisen" 3,44 peräkin on liian tiuha. Kompromissiahan toi on, 2,76 on varmasti mukavin matkanteon kannalta, mutta syö paljon suorituskykyä. 2,95-3,21 väliltä varmasti itse valitsisin jos matka-ajo olisi mielessä.

Link to comment
Share on other sites

3,44:1 vaan muut on liika harvoja, nyt omassa 3,9:1 ja tollakin saa jo ihan kivoja nopeuksia ;) eikä pää hajoa ees Englannin-turneella, jossain vaiheessa ollut välipyörästö/perävälityskombinaatio millä tuli joku 4,5:1 oli sit jo "hiukan" turhan tiuha matka-ajoa silmälläpitäen :)) .

Yks vois olla ERA:n 3,21:1 mikä sekin menee jo hiukka harvan puolelle.

Link to comment
Share on other sites

Tallista löytyi

15 -62 = 4.133

16 - 63 = 3.938

18 - 62 = 3.444

sekä lisäksi kuusi vielä kiinni laatikossa olevaa perää, täytyy vähän tutkia että mitä sieltä löytyy..

 

Joku oli laskenutkin jo että mitä nuo merkkaa rpm / 100 kmh / 12" renkailla. (viewtopic.php?f=6&t=858&hilit=v%C3%A4litys)

 

Sopiikos muuten A+ perä pre A+ lootaan? Ainakin hampaiden kulma on eri, joten luonnollisesti ne täytyy olla samaa sarjaa, mutta onko akselien paksuudet yms samat?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...