Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

Kytkin levy ei voi mennä kuin yksin päin. Ainoa mikä tuolla periaatteessa voi olla väärin on se painelevy...mutta vaikuttaisiko se tähän mitenkään...

 

Kaikki osat on uusia, kytkin levy, painelevy, painelaakeri (ja nyt kohta painelaakerin tappi ja vipu)...

 

Tarkoitus olisi että tämä olisi Mobiliassa jo täysin kunnossa, joten jos ideoita vielä tulee niin tänne vaan :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En nyt muista että miten sulla tuo työsylinterin ja letkun vaihto oli mutta voisko olla että ne olis väsähtäneet ja kun välys on oikein säädetty niin se ei vain jaksa työntää tappia tarpeeksi, kun taas säädät sen soppeliksi niin se meneekin liikaa... tuli vain mieleen...

Link to comment
Share on other sites

Onko päittäislaakerin välys OK, onko ensiövedon rataan välys OK? Onko ensiövedon rattaan liukulaakeri kampiakselia vasten oikein päin?

 

Kuulostaa vaan siltä kun lämmetessä jumittaa....

 

Mun mielestä saa jopa 0,5mm sorvata ennenkuin on haittaa..

Link to comment
Share on other sites

Päittäislaakerit kampiakselilla varmasti oikein päin toi sammumis ilmiö ei kuulosta olleenkaan hyvältä?

Oletko vaihtanut kytkinsylinterille menevän letkun vai onko orkkis; joskus kudokset menee sisältä rikki ja voivat aiheuttaa ajoittaista päälle jäämistä jarruissa ja kytkimessä (paine jää päälle).

Joskus ollut kaverilla ne liuskat väärään suuntaan vauhtipyörässä ja kytkin ei ole irrottanut toiminut kunnolla paineasetelmassa olevat nasta otti liuskoihin kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Minin kytkin osaa olla joskus yks per**le saada toimimaan. Mulla oli aikoinaan teräspunosletku cooperissa ja sillä toimi tosi hienosti. Päätin sitten entisöidä ja laitoin perinteisen letkun. Muut himmelit ihan samat. No eihän se suostunut pelittämään millään. Ei kun letkun vaihto uudelleen teräspunosversioksi ja kytkin toimi taas.  Pitäis sen pelittää tavallisella letkulla maailman tappiin saakka etenkin kun ei ole mitään ihme hiluja kykimessä. pienet välykset siellä täällä kertautuu tosi pahasti ja välttämättä liikevarat ei riitä.

Link to comment
Share on other sites

Vaihdoin öljyt ja suodattimen 40 kilometrin ajon jälkeen.....ja nyt yhtäkkiä toimii kytkin :)

 

Minulla oli vähän liian luirut öljyt ensimmäisiksi öljyiksi ja nyt vaihdoin 20w-50 öljyt. Vanhat öljyt oli jo nyt aivan mustat ja täynnä p.......aa. Se loota mikä minulle tuohon tuli, oli siis hetken seissyt eikä sitä tullut pestyä sen perusteellisemmin.  Kai sieltä nyt on sitten kaikki se moska lähtenyt liikkeelle. Samoin oli tyhjennyspropun magneettikärjessä sellainen peukalonpään kokoinen tuppo hilemönjää...

 

Nyt ajoin tuollaisen 40 kilometrin lenkin ja senkin ajon jälkeen kytkin toimi...vähän nousee kierrokset kun kytkin on pohjassa, muttei enää nahista ja hyydy.

Link to comment
Share on other sites

Toi 1380 kommentti päittäislaakereista on kyllä ikävämpi homma ja tosiaan oireitten perusteella myös mahdollinen!?

Toivottavasti ei, ja vika löytyy "lähempää"

Link to comment
Share on other sites

Kyllä kone kasattiin täysin kaikkien pelien ja sääntöjen mukaan. Päittäisvälykset on ok, samoten kuin ensiörattaan liukulaakerin viiste on kampiakselin kaulaa vasten...

 

Mutta oikeasti, vaihdoin öljyt paksumpiin öljyihin ja päästin sen kolmekymmentä kilometriä vanhat öljyt pois, säädin vielä kerran kytkimen säätöruuvin, ja ilmasin kytkimen vielä kerran (ei tullut ilmaa) niin  nyt tuo näyttää toimivan ihan ok. Ajoin tuossa nyt illalla noin 40 kilometriä ja hyvin irrotti lopussakin..

 

Vielä on hieman sitä että kierrokset nousee noin 100 kierrosta kun kytkin on ylhäällä, kun sen painaa pohjaan niin tyhjäkäynti putoaa oikealle tasolle...Siis nimenomaan näinpäin...eli silloin kun vaihdelaatikon rattaat pyörivät mukana niin kierrokset nousee. Luulisi että se on toisin päin, eli jos enemmän kuormaa niin kierrokset laskisi..Mikä tämän aiheuttaa?

Link to comment
Share on other sites

Nyt kuulostaa ihan normaalilta. Kyllä ne kierrokset vähän putoaa kun kytkimen painaa pohjaan juuri ed. mainitusta syystä. Vakio osilla vaikutus aika huomaamaton.

Entisajan ratamineissä, ainakin joissain, oli niin "kireät" kytkimet, että jos startatessa painoi kytkimen pohjaan ei kone pyörähtänytkään. Oli omiakin virityksiä esim. 2 vakio levyjousta päällekkäin.

Minissähän ei koskaan startatessa paineta kytkintä.

Jos sulla oljypohjassa on vanhoja "öljysittoja" niin kannattaa kyllä vaihtaa seuraavatkin öljyt aika nopeesti.

Link to comment
Share on other sites

Entisajan ratamineissä, ainakin joissain, oli niin "kireät" kytkimet, että jos startatessa painoi kytkimen pohjaan ei kone pyörähtänytkään. Oli omiakin virityksiä esim. 2 vakio levyjousta päällekkäin.

Minissähän ei koskaan startatessa paineta kytkintä.

 

Tollaset asiathan on ihan normia, tosin mulla niitä liuskoja on 3kpl päällekkäin....  ;)

Link to comment
Share on other sites

Putsasin sen vanhan laatikon kuumalla öljyllä ja huljuttelemalla laatikkoa niin kauan kuin käsissä voimaa riitti. Ulos sieltä tuli mm puolitoistasenttinen koppakuoriainen :) ja suurimmaksi osaksi se vanha piki mikä vuosien saatossa laatikon pohjalle oli sedimentoitunut...

 

Mutta oikeasti nyt kun siellä oli vähän liian noileet öljyt ja laatikko pyöri kuumaksi asti niin se varmaan putsautui paljon paremmin. Ja seuraavatkin öljyt vaihdan parin sadan kilsan jälkeen vielä kerran.

 

Tässä on kuva miltä se magneetti tulppa näytti :) Ikäänkuin vinkkinä kaikille jotka on koneen kasannut sinänsä täysin puhtaista osista...kannattaa ne ensimmäiset pari öljynvaihtoa tehdä aika nopeaan tahtiin :)

 

sakkaa.jpg?rnd=0.7139617356930462

Link to comment
Share on other sites

Heh, aika hauskaa...

 

Ei, en ole soitellut raadioon, mutta hyvät kelit olen kyllä sinne tilannut...

 

Tekniikasta vielä...Nyt tuli uusi kytkimen vipuvarsi ja painelaakerin akseli...Ja nyt toimii kytkin ihan kirjan mukaisilla asetuksilla...Kyllä se vaan jätkät on niin että niitä paria kymmentä euroa ei kannata säästää näissä remonteissa vaan suorilta laittaa kaikki kuluvat osat uusiksi..Vaikka tuokin mikä minulla oli paikoillaan, ei näyttänyt olevan juurikaan kulunut, mutta ilmeisesti vähän taipunut siihen nähden että oikeat säädöt ei toiminut.

 

Niin, on minulla vielä yksi asia...tuo pirun nakutus tasakaasulla...

 

Eli kiihdytettäessä nou problem, moottorijarrutuksessa myös ongelmitta, mutta sillä höyhenen kevyellä tasakaasulla venttiilit tikittää niin pirusti että hirvittää..Tuolla kun ajelee kantateitä kahdeksaakymppiä niin tasakaasulla ei pysty ajelemaan. Koko ajan täytyy ajella vähän pumppaamalla. Eli nyt kaikki moottoritekniikan asiantuntijat, laittakaas vähän ohjeita. Miten tuo nakutusilmiö syntyy kun ei ole veto päällä, karkaako ennakko ohi speksien silloin kun ei tule kovaa alipainetta virranjakajalle? vai onko kaasari vielä liian laihalla, tai jopa rikkaalla (onko väärä neula ???). Sytty on laitettu kohdilleen diskovalolla, pitääköhän sitä vielä sittenkin laittaa myöhäsemmälle.

 

help me Obi Wan, pari päivää aikaa Mobiliaan..

Link to comment
Share on other sites

Ei ole venttiilit jos vain tasakaasulla tikittää, kyseessä on mottoria tuhoava nakutus silloin. Laiha seos nakuttaa helpommin kuin rikas. Alipaine nimenomaan on tasakaasulla kaikkein kovin imusarjassa ja myös jakajan ennakonsäätimellä, joten liikaa ennakkoa voi myös olla. Koita tarkistaa strobolla ennakko myös kierroksilla, viisaammat täältä varmaan voi antaa Minin vakioarvot eri kierroksilla.

 

Ihan ensimmäinen konsti jos ei tietoa ja säädettävää stroboa löydy, on lyödä ennakkoa pienemmälle että nakutus loppuu.

Link to comment
Share on other sites

Noniin, säädettiin ihan korvakuulolla ja aika paljonkin piti kääntää...

 

Nyt kone käy kylmempänä, hevosia tuli lisää noin 20 :) ja nekutus lakkas vallan tyystin...

 

Oli vaan niin kaukana strobolla säädetystä, ettei tuota tahtonut löytää....Ne keskipakojouset yms on kyllä kunnossa kun tuo virranjakaja oli se tuliterä Ducellier.

 

 

Nyt vaan sitten kävi niin että kaasaria ei tahdo löytää oikeaan säätöön...Laittoi seoksen mihin asentoon tahansa, niin kone tikahtuu kun nostaa luistia sillä tikulla....

Link to comment
Share on other sites

Arvoisat foorumilaiset.

 

Nyt vihdoin herran vuonna 2010 voin todeta että projekti joka alkoi vuonna 2003 auton hakemisella kainuun ikimetsistä, sai lauantaina tietynlaisen päätöksen kun auto ensimmäisen kerran ajoi omin voimin toisten töllisteltäväksi Mobiliaan. Projekti on ollut pitkä ja joskus kivinenkin, ja ilman tämän foorumin olemassa oloa sitä tuskin olisin valmiiksi saanut näin vähin "kantapään kautta oppimisin".

 

Suuret kiitokset Koirankopille, jonka ehtymätön tietotaito on useammankin kerran nostanut minut takaisin ladulle (sukset samaan suuntaan), Kiitos Tailken ja muiden osaluovuttajien ehtymättömien varaosa varastojen avaamisesta keltanokalle, ja kiitos Claymadille jolle aina voi soittaa ja kysyä ne tyhmimmät kysymykset silloin kuin täältä ei kehtaa kysyä. Ja kiitos vielä kaikille jotka ovat projektia seuranneet täällä kuin projektin omilla sivuilla. Teidän kannustavat kommentit ja myötätunto vaikeuksien kohdatessa on auttanut aikas paljon. Välillä on lentänyt työkalut tallin seinään, ja tässä yhteydessä haluankin pyytää anteeksi jykevältä autotallin pöydältä jossa on nyt useampikin vasaran tai ruuvimeisselin jälki todisteena täysin pieleen menneestä autotalli-illasta.

 

Tämä projekti on nyt varmaan saanut päätöksensä, ja Maanantaina Mini otetaan normaaliin käyttöön vaimon käyttöautona, toivottavasti se antaa anteeksi ne "onko sinun pakko tänään mennä talliin" hetket, joita nyt viimeisinä kuukausina tuli enemmän kuin itsekään olisin halunnut tehdä.

 

Idefix näkyy varmaan kesän tapaamisissa, ja voi sanoa että projektin kuluessa se Mini kuume mikä minussa on ollut pikku pojasta lähtien, ei ainakaan hiipunut - päinvastoin, kai minustakin on nyt tullut Ministeri.

 

Seuraava projekti odottaa vuoroaan. Vuoden 1964 Austin Mini on jo mielessä, ja kohta Foorumille ilmestyy uusi projekti jota seurata...Tarkoitus nyt on välttää kaikki ne satayksi virhettä jotka tekisin toisin...nyt minulla on siihen mahdollisuus.

 

Vähän kuin loppuhuipennuksena, ajelin Minin tänään yhden maatalon pihaan jonka pihapiiriä olen aina ihastellut. Kävelin sisään ja pyysin lupaa käyttää pihapiiriä muutaman kuvan taustaksi. Lopuksi näytin kuville hieman photoshoppia, ja laitoin kuviin vähän auton hengen "1970" fiilinkiä..

 

Tämä oli ilo, kunnia ja etuoikeus, Kiitos - Thänk Juu

 

1274023680970_3_large.jpg

 

1274023680970_2_large.jpg

 

1274023680970_1_large.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...