Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aina onnittelun paikka, kun lähes toivoton "raato" saadaan takaisin tienpäälle :)

Mikään ei ole sen tehokkaampaa oppia kuin "kantapään kautta" oppiminen ;)

Sen nämä Mini ja jotkut muutkin värkkäilyhommat ovat opettaneet.

Viimesistä rakenteluista alkaa jo olla vain niin kauan, että kaikki ei tahdo tulla heti mieleen.

Mutta on oppinut ainakin sen että miettii hyvin ennenkuin tekee.

Seuraava vaan vartaaseen....!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tämän tarkempaa korjausvinkkiä en nyt tähän hätään voi antaa kuin että ajaa suojatien korotukseen niin että peräkontissa tavarat hyppää ilmaan. Sen jälkeen mittari taas toimi :) Näin kävi munulle nyt alkuviikosta..

 

Jos oikein asiallisesti vastaa, niin luulen että jumiutunut matkamittari korjaantuu kun avaa mittarin niin että saat sen lasin pois ja pääset numeroihin käsiksi. Luulen että muuta vikaa ei ole kuin että se hakanen ei jaksa vetää sitä viidettä numeroa esiin (oletan että mittari siis jäi 9999:ään?), ja jos jollain terävällä ruuvarilla autat sitä ja naksautat sen ykkösen siihen eteen (pyörittämällä mittaria siitä oikeasta rattaasta mistä se hakanen muutenkin vetää) niin se toimii taas oikein. Pölyn pois puhaltaminen ja crc:n ruikkaaminen sinne tuskin pahentaa tilannetta...

Link to comment
Share on other sites

Mittari voi pysähtyä eri syistä mille kohtaa tahansa. Meillä toppasi Travellerin mittari n. 20 000:n kohdalle pariksi viikoksi ja lähti taas muina miehinä käyntiin!?

Nyt taulussa reilut 40 000 km ja pelaa edelleen....

En ole itse tutkinut mittarin sisuksia, mutta muistan "vanhan mittarimestarin", edesmenneen Palannon, (jolla huollatin useita Minin, GT Mailerin mittareita ja Smithsin kiekkamittareita) puhuneen jostain erikoisesta rakenteesta?? Oliko siellä jotain pieniä muovihelmiäkin??? Enpä muista.

Tarttis joskus ihan paloitella yksi mittari. Se on jäänyt tekemättä, vaikka kaikki muut on kyllä viipaloitu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kesä on mennyt oikeastaan ilman vikoja, yksi kaasarin säätö episodi tuossa oli kun aina moottoritiellä ajaessa tosiaan moottori sammui kun nousi rampilla ja päästi kaasun pois...se on nyt hoidettu joten aika huolettomia kilometrejä on ollut...

 

Mittari näyttää nyt 3100 kilometriä, eli lyhyen etelän reissun olisi voinut ilman ongelmia tehnyt....

 

Nyt tuli kuitenkin mystinen vika joka toistuu aina silloin tällöin. Etupäästä kuuluu kahahdus, tai narahdus...ja se ei ole millään tavalla sidottu jousituksen liikkeisiin, jarrun asentoon, etupyörien asentoon tms...se vaan joskus kuuluu. Kun etupään nostaa ilmaan, ei ääntä kuulu...

 

Tänään sain äänen tallennettua videolle, osaatteko auttaa mistä moinen ääni kuuluu???

 

http://www.youtube.com/watch?v=sqYWaDRKCF8

 

Edit: niin ja jarrukilpi tms ei pääse hankaamaan, missään ei näy kosketuksen jälkiä....

Link to comment
Share on other sites

Vika löytyi

 

Liekö syynä asennusvirhe tai muuten vaan jo elinkaaren loppupäässä ollut pyörän napa, mutta etupyörän laakeri piti moista ääntä. Eli etupyörän ulompi laakeri, sisäkehä pyörähteli pyörän navan kaulan ympärillä. Kun otin laakerin pois, oli navan kiiltävä pinta karheutunut ihan ruvelle...

 

Ensiapuna uudet rasvat laakereiden sisään ja vähän kireämmälle kuin viimeksi (sormituntuma ja sitten yksi kruunun väli) ja huomenna Motonetin tiskille...Uudet navat löytynee hyllystä....

Link to comment
Share on other sites

Tässä on kartiolaakerit....

 

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin ensin hylsyllä tiukempaan (että menee varmasti perille), sitten löysäksi, ja sormilla niin tiukkaan kun saa, ja sitten seuraava kruununväli...

 

Näin olen kartiot aina laittanut ja toimii ok, nyt luulen että alkuperäinen syy tuon navan alunperinkin vähän kulunut kaula...

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ei niitä kovin tiukkaan voi laittaa...

 

Illalla mittasin lämpötilat infralla navasta, vänkärin puolella oli 38 rossaamisen jälkeen, ja kuskin puolella 58...joten laitoin yhden pykälän verran löysemmälle ja lämpötila laski 43 asteeseen....

 

Joka tapauksessa laakeri on vähän ottanut itseensä joten vaihtoon se menee...

 

Täytyy ensi kerralla laittaa enemmän mönjää laakeripesään...tuskin sitä voi ylivoidellakaan...Olenkohan ollut vähän nuuka viime kerralla....

Link to comment
Share on other sites

Ymmärtääkseni insinöörien alkuperäinen ajatus Minin etunapojen laakerien esikireyden säätämiseksi on se väliholkki, joka laitetaan niiden laakereiden väliin riippumatta siitä onko kuulalaakerit tai kartiorullalaakerit. Mutterilla esikireyttä ei ole alunperin tarkoitettu säädettäväksi.

Toki jos joskus tuntuu olevan liikaa välystä niin sitten yritetään kiskoa mutteria hampaat irvessä kiinni ja hyvällä tuurilla homma onnistuu näin ja huonolla tuurilla ei...eli tarttee kaventaa väliholkkia.

Link to comment
Share on other sites

Aina olen vetaissut etunavat kirjan antamaan momenttiin kaikista Mineistäni pitkän historian aikana (siis useista), eikä ole laakerimurheita ollut ja näinhän tehdään useissa muissakin etuvetoisten navoissa.

Katsoppa S:nkin arvojen kohdalta, jossa on aina ollut kartiorullat.

Takapää on sitten erikseen.

Link to comment
Share on other sites

Tottapa torisette...

 

Jälleen kerran kokemusta ja tietoa rikkaampana...Eli nyt kun on niin että jos tuon laakerin laittaa tiukalle, niin pyörä kangertelee pahasti...niin tarkoittaako se että mulla on väärä väliholkki siellä ? Shimmilevyjähän tuohon väliholkkiin ei ole?

 

Onkohan noissa Motonetin laakereissa sitten eri toleranssit vai millähän tämä selittyy? :o

Link to comment
Share on other sites

Tuliko uusien kartiorullalaakereiden mukana uusi väliholkki vai kaivoitko jostain vanhan kuulalaakereiden väliholkin? Itselläni on hämärä muistikuva, että kuulalaakereiden väliholkki ei välttämättä kävisi, saattaa ehkä ottaa kiinni rullien renkaaseen...viisaammat tarkentakoot jos tulee tarvetta.

 

Ei niissä kyllä shimmilevyjä ole ja itselläni on joskus ilmennyt säätelytarvetta silloin kun on välys jäänyt liian suureksi. Ei tosin kovin usein kuitenkaan, muutaman kerran on täytynyt hieman kaventaa väliholkia.

Oon yleensä aina jostakin kaivannut esille orginaalivalmistajan eli Timkenin laakerit niin ei ole pahemmin tarvinnut sählätä välyksien ja väliholkkien kanssa.

 

Tuo väliholkin ideana on juuri estää sen laakerin ylikiristämisen kun vetarin mutteri kiskaistaan momenttiin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...