Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

Apropoo..

 

Tuossa alimmaisessa kuvassa tuossa tiivisteessä nuo putkien reijät on selkeästi pienemmät kuin tuossa Cabrion linkissä, eli meitä kaikkia vaivaava mysteeri jää edelleen selvittämättä: mihin tarkoitukseen tuo cabtion tiiviste on ja miksi se on kolme milliä paksua "superloonia".....

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

8)

 

No niin, nyt on luukut kiinni. Tosin kuskin ovi vielä vaatii aavistuksen tuunaamista. Kuten aina, tiivisteiden kanssa sovitus oli hieman eri kuin mitä se oli ilman tiivisteitä... niinkuin kuvasta näkyy,  on alareuna hieman ulkoneva, eli täytyy ylempää saranaa siirtää ulospäin (jotta vastakkainen alakulma menee vastaavasti sisäänpäin. Vänkärin puolen ovi on suorassa ja istuu tiivisteillä hyvin. Tosin jotain säätöä lukkoon tarvitsee tehdä kun se ei lukitse ovea ihan perille asti...ja krominen kiilapanta puuttuu takalasista...

 

 

1267715474628_1_large.jpg

 

Niistä kahdeksasta etuikkunasta mitä minulla oli, valitsin naarmuttomimmat, mutta nyt päivän valossa nekin on aika naarmuiset ja vähän pilaa lopputulosta. Voi olla että joudun repimään taas lompakkoa auki uusien lasien vuoksi...

1267715472380_1_large.jpg

 

Lisäksi huomasin että auto on pirun raskas työntää..Toinen etujarru uusine sisuskaluinen vähän jarraa, mutta luulen että auto aurailee myös takarenkailla aikas paljon. Vien tuohon naapuriin laaseriin niin katsotaan kuinka paljon haritusta löytyy...että pitääkö tässä ostaa vielä säädettävät palat takakelkkaankin...

Link to comment
Share on other sites

Ei se takapää varmaan säädettäviä osia kaipaa

plagioi vaan Sparesin CK17 ja niillä auraus paikalleen.

Pyörän kulmista varmaan keskusteltiinkin jo kelkan

korjauksen yhteydessä.

 

Kotikonstein Minin alustan kulmat säätää ihan kohdalleen.

 

Miten on saako naapurin laaserit kiinni 10":n pyörään?

Link to comment
Share on other sites

Joo, noita säätöpaloja on joitakin tuolla hyllyssä, jos on vaan aurauksesta kyse niin niillä saa tiettyyn pisteeseen säädettyä. Joitakin vuosia sitten ostin eräältä entiseltä mini harrastajalta koko tallin tyhjäksi, ja siellä oli paljon korjaamosta perittyä tavaraa - tuliterää ja vähän käytettyä alkuperäisosaa. Siellä oli myös ne takakelkan päädyt, mutta ilman sitä akselin reikää. Eli ns blancot, johon sai itse porata haluamansa auraus/camper kulmat. Mittailin paikallaan olleista päädyistä oikeat mitat, mutta silti saattaa olla että ne hieman heittää. Noh, eiköhän se noilla säätöpaloilla mene...

 

Kuulemma menee laserit mopoautoonkin, mutta eikös noissa mopoautoissakin ole jo 12 tuuman vanteet?

Link to comment
Share on other sites

Kaikki minun tietoni on pääasiassa mk1/2 tietoutta.

Kun näistä "uusista" tiedän vähemmän.

Näissä vanhoissa ei ole mitään "superloonia" niissä paikoissa.

Lämppärin letkujen läpiviennissä on ohutta kumia joka tiivistää letkun (jos tiivistää ;)) Aina sieltä pesussa vettä tulee ja välillä ajossakin kaatosateella.

Link to comment
Share on other sites

Eikö sinne voi heittää väliin jotakin tiivisteliimaa sen verran että pursuaa ylitse? itse tein ainakin niin, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan tuleeko vedet sieltä sisälle. Kesällä auto seisoi vesisateessa viikon verran ja lattialla oli parin sentin lammikko vettä, sisusta oli kyllä purettu ja taisi siellä olla muitakin koloja mistä vesi olisi voinut tulla..noo se siitä.

Näyttää kyllä hyvältä tämä auto,kuinkas sä nyt uskalsit sen pihalle työntää siellähän on lunta ja saattaa vielä mini ruostua ;D

Link to comment
Share on other sites

...luulisin että sen saa tiiviiksi ihan ilman liimoja.

 

Mutta nyt taas yhen sorttinen tenkkapåå (johon ei muuten löydy ohjeita yhdestäkään minun ohjekirjasta (ei edes suomalaisesta korjaamokirjasta))

 

Ennen kuin saan tuon tukiluun ja sen sen kiinnityspellin kiinni, niin täytyisi saada tuo lohkolämppäri kiinni tuohon lohkoon. Ja nyt tuli sellainen olo kun yrittäisi laittaa neliön muotoista palikkaa ympyrän muotoiseen reikään...

 

1267954833481_1_orig.jpg

 

Tuo lohkolämppäri (likaisuudesta huolimatta) taitaa olla ihan korkkaamaton versio. Mites tuo vastus oikein pitäisi saada tuonne lohkon sisään. Tuossa muodossa ei teoriassakaan voi mennä sisään. Eli minulla on pari vaihtoehtoa..

 

- Tuo on alunperinkin suunniteltu niin että vastus taitellaan itse (lämmittämällä ?) lohkoon sopivaksi, tai

- Minulla on kokonaan väärästä autosta tuo lämppäri, ja tuota ei koskaan tule saamaankaan Minin lohkoon taivutettua.

 

Hirveästi en viitsi taitella tuota, oletan että on herkästi murtuvaa metallia...Kertokaas te joilla lämppäri on kiinni...miten te sen sinne saitte?

Link to comment
Share on other sites

Kuvasta katsottuna tuota ei kyllä Miniin saa!? Ainakaan sinne päätyyn. Yhden lohkolämmittimen olen joskus laittanut Miniin (lähes 30v sitten?) ja oli kyllä ihan eri mallinen.

Sinuna löisin pakkasropun reikään ja unohtaisin koko lämmittimen (ei vanha kunnon vakio Mini sitä tarvitse ainakaan -30 asti ;)) Yhden talven olen ajanut Minillä ja oli tosi kova pakkastalvi joskus 80-luvulla. Lämmitin oli muttei sähköä!!

Link to comment
Share on other sites

Joo, voihan olla että tuo on kokonaan eri autosta..siinä oli varaosanumerolappu kiinni vielä pari vuotta sitten...mutta olen hävittänyt sen jonnekin...Olisi voinut katsoa että mihin autoon so oikein kuuluisi...

 

Taidan olla samaa mieltä, hakkaan siihen tulpan kiinni....harmi sinänsä, olin jo pitkään hehkutellut että saan minin roikan nokkaan syysviileillä....

Link to comment
Share on other sites

...minähän tunnen tallini kätköt kuin omat taskuni...

 

Tuolla kun pengoin sähköosia, niin löytyi tämmöinen...eli tämä se oli se pakasta vedetty lämppäri, eikä tuo keltainen Defa...

 

1267988723093_1_orig.jpg

 

Tuo näyttää muodoltaan sellaiselta joka pienellä houkuttelulla menee lohkon sisään...

 

Eli nyt se mitä haluaisin oikeasti ostella, olisi tuohon FONAS pistokkeeseen sopiva liitin (voi olla vähän työn takana löytää..) Eli nuo Defat ja muut ns. standardi pistokkeet on 44mm halkaisijaltaan, tuo on tuommoinen snadi 37mm...

 

Tuon kiinnityspultin päähän on juotettu tikku johon saa lämpömittarille anturin kiinni...

Link to comment
Share on other sites

Oletko muuten varma, että on sopiva lämmitin?? Näyttää aika isolta tuo vastus!?

Tuli mieleen muistin lokeroista yksi oma päätelmää lohkolämppäristä Minin koneessa! Se Vakio Mini 1000 -75, jossa minulla oli lämmitin, oli kova ylikuumenemaan!

En keksinyt silloin mitään muuta erityistä syytä, kuin että lämmittimen vastus heikensi pelin "herkkää"/"haavoittuvaa" jäähdytysjärjestelmän kiertoa!? Tämä oli vain oma päätelmä. Enkä sitä virallisesti todistanut.

Vastaavia "epänormaaleja" kuumenemisia ei muilla vakio Mineillä ole koskaan ollut!?

Link to comment
Share on other sites

No jopas tökkii...

 

Kyllä tuo vastus sopi tuonne lohkon sisään. Sitä kun aavistuksen käänsi loivaan S-mutkaan tuota vastusta niin se meni siististi sylinteriputken ympärille, ilman että koski itse putkeen...

 

Tuo ongelma että vastuselementti jarruttaa jäähdytysnesteen kiertoa viimeisen sylinterin ympärillä voi hyvinkin pitää paikkansa...

 

Kai se täytyy laittaa vaan peitelevy paikoilleen ja katsoa syssyllä uudelleen...

Link to comment
Share on other sites

Onhan totta, että vastus vastustaa vedenkiertoa mutten usko sen aiheuttavan lämpöongelmia,

jotka johtuvat varmaan ihan muista "vioista".

Pikkulohko moottoreissa lämmitin on ollut yleensä lohkon etupuolella keskimmäisessä reiässä

ja isolohkoisissa lohkon päässä, jossa on kaksi pakkasproppua.

 

Itse en taivuttelisi vastuselementtiä!!

 

Tuskin maltat/tarkenet ajella minillä talvella = lämmitin on turhake

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...