Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

Joo, voi jopa olla että tuommoiset joutuu hankkimaan. Tosin ainakaan paljain silmin nuo näytti ihan hyvältä...

 

Tässä muuten tämän illan tulos. Taisin liittyä monsterikerhoon...Maavaraa on ja kaarissa löytyy tilaa...Mutta niinkuin monta kertaa aikaisemminkin...kylläpä ne siinä asettuu..

 

renkailla.jpg?rnd=86087___

 

Olipa hienoo työntää auto pois tallista siivouksen tieltä, ja käännellä ratista..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos ei hae ihan optimi "rata-ajo" kulmia taakse, niin köyhän miehen yksinkertainen, toimiva konsti on korjata liiallista aurausta (yleensä sitä on), lisäämällä sopivia peltiliuskoja tukivarren kelkkaan kiinnittävän raudan alle.

Toimii tavallisessa katupelissa ihan mainiosti.

Maavarasta ei vakiopelissä kannata olla tuossa vaiheessa vielä yhtään huolissaan.

Link to comment
Share on other sites

Päivitystä.

 

Jarruputket on nyt vedetty ja osat paikoillaan, samoten bensaputki on vedetty. Lattiassa kiinni rosterikiinnikkeillä, ja suojattu muovispiraalilla...

 

1258229583217_1_large.jpg

 

Jarru ja kytkinsylinterit, polkimet myös paikoillaan. Jos joku ihmettelee, että miksi tuo jarrujen haaroituskulma on väärässä paikassa...jarruputken kartion puristaminen meni neljä kertaa pieleen, ja jokaisella kerralla putki lyheni kaksi senttiä...onneksi sentään näkyville jäi..

 

1258414060275_1_large.jpg

 

Samalla piti kokeilla konepellin istuvuutta. Se meni helposti kohdilleen, mutta takaluukussa on vähän puurtamista jotta sen saa istumaan suoraan. Sitähän en päässyt koskaan kokeilemaan ennen kuin nyt otin grillin vartaan autosta pois...

 

1258229587321_1_large.jpg

 

..Monster truck...Jostain syystä perä on vino, vaikka jouset oli käytetyt, ja mittasin että ne on saman korkuiset, niin kai toinen on sitten kuitenkin vähän enemmän lässähtänyt kuin toinen...Ja joudun ostamaan uudet jouset...

1258229578843_1_large.jpg

 

Kuvan ottamisen jälkeen vielä löin takaikkunan tiivisteen paikoilleen ja pesin ja kiillotin takaikkunat...Ja niistä tuli kuin uudet. Kromikehys ja salpa olivat kuin uudesta autosta...

 

En vaan laittanut ikkunoita kiinni kun täytyy ensin saada C palkin verhoilu kiinni ennen kuin ikkunat (ja tiivisteetkin lopullisesti) voi laittaa kiinni..

 

Ei muuten kenelläkään olisi vihjeitä saisikos mistään sellaista harmaata muovikangasta, millä nuo C palkin verhoilut on tehty... samalla jos joku tietäisi että mistä saa ostettua sitä oikeaa auton mattokangasta...jotain muuta kuin siis kokolattiamattoa :)

 

Ja vielä pisteenä iin päälle, tietääkö kukaan mistä löytäisin helakan punaiset kumiset lattiamatot, niitä sellaisia joita oli 70 luvulla....?

Link to comment
Share on other sites

Hieno on peli! :)

Toivottavasti tuon säiliöltä haarakappaleelle menevän jarruputken kanssa ei tule ongelmia, koska senhän pitäisi mennä "nuolemalla" rintapellissä kahden kiinnityslipareen alla? Oikaisee vain tuon palkin yli ja ylimääräisiä tiloja ei juuri ole missään. Voi mennä jotain läheltä?

Takakulmien verhoilut voisi löytyä?? minultakin jonkinlaiset, mutta en nyt ihan heti ehdi tonkimaan.

Mattosarja kannattaa varmasti tilata kokonaan ja oikeanvärinen valmiina. Eivät mielestäni ole ihan hirveän hintaisia.

Link to comment
Share on other sites

OK, kiitti tiedosta. Tuosta LHD mallisen jarruputkien oikeista vedoista oli hirveän hankala löytää oikeita kuvia. Kaikki hyvät kuvat netissä on RHD malleista joissa nuo putkien veto on aika itsestään selvä... Kaikki kuvat mitkä löysin (joissa näkyy putket eikä ole moottoria edessä) on jotain tällaista...

 

image.axd?picture=2009%2F6%2Fmini001_5.JPG

 

Kuinka ahtaaksi tuo tila tuossa kaasarin kohdalla käy. Nuo putket kyllä nuolee tuota palkkia....

 

Oliskos jollain kuvaa miten nuo pitäisi oikein mennä...

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minulta voi kotoa kuvakin löytyä.

Saa tulla katsomaankin malliakin.

Siinä rintapellissä on hitsatut mutterit joihin mittaritaulu kiinnitetään niin pitkillä ruuveilla, jotta konehuoneen puolella voidaan asentaa samoihin ruuveihin mutterin kanssa 2 "liparia", joitten alle molemmat putket (kytkin ja jarru) rinnakkain tulevat.

Tuossa konehuonekuvassa on putket ihan miten sattuu, siitä ei saa mitään mallia.

Alunperin ne menee tosi siististi ja ovat kiinnitetyt.

Voihan ne noinkin kuin sinulla mahtua, mutta kun olet tehnyt niin siistiä työtä!, niin en kyllä jättäisi noin.

Pistää kyllä silmään.

Link to comment
Share on other sites

Joo, tuo kuva olikin vähän niin kuin esimerkkinä kuvista joista "ei ole mitään hyötyä".. Eli ne molemmat tulee siis rintapeltiä pitkin (mittarin alapulttien kohdalta) ja menee palkin yli vasta ihan tuosta moottorin tukiraudan vierestä ? Entäs sitten kytkin, missä kohdin se tippuu tuohon korvakkoonsa? Tuon tukiraudan jälkeen, päältä vai ennen sitä?

 

Tuo jarruputki minun pitää kuitenkin vetää vähän omalla tavalla kun en saanut tuota haaroituspalaa oikeaan kohtaan...Nyt on vaan tärkeintä että ne ei ole minkään tiellä...

 

Onko tässä tuo kytkinputki alkuperäisellä paikalla? Että se tulisi tuon tukiraudan päältä ja tippuisi letkun korvakkoon?

StrippedMiniEngineBay.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kytkimen letkuhan tulee siihen koiranluun viereiseen reikään rintapellin korvakkeeseen.

Kytkinputki tulee suoraan ylhäältä (tuliko lämppärin letkujen välistä?) siihen. En nyt ulkoa muista ihan tarkkaan.

Mutta jos maltat iltaan, etkä saa muualta kuvia, niin laitan sinulle mallia kotipostiin.

(Tänne en osaa liittää kuvia, tai en ainakaan saanut kun kerran yritin? Onneton tunari näissä asioissa, jos muissakin :)

Link to comment
Share on other sites

Tuossa toisessa kuvassa (jota en äsken huomannut) kytkin putki menee niinkuin pitää. Jarruputkethan onkin 2-piirijarruista, mutta periaatteen sitäkin näkee miten jarruputkien pitää mennä.

Eihän se ole ollenkaan tekemätön paikka vaihtaa alaputki kun ei nesteitäkään vielä ole. Kyllä sen saa kelkkojen altakin pujoteltua ilman päitä.

Älä nyt ihmeessä noin jätä!! ???

Onhan tässä talvea jäljellä 8)

Pidä mielessä mitä hosumalla tulee ;)

Link to comment
Share on other sites

Eli ne molemmat tulee siis rintapeltiä pitkin (mittarin alapulttien kohdalta) ja menee palkin yli vasta ihan tuosta moottorin tukiraudan vierestä ?

Kyllä vain

Entäs sitten kytkin, missä kohdin se tippuu tuohon korvakkoonsa? Tuon tukiraudan jälkeen, päältä vai ennen sitä?

päältä kuin kuvassa

Tuo jarruputki minun pitää kuitenkin vetää vähän omalla tavalla kun en saanut tuota haaroituspalaa oikeaan kohtaan...Nyt on vaan tärkeintä että ne ei ole minkään tiellä...

Ei kai se hirveitä maksa jos hakee uuden putken tässä vaiheessa...

Link to comment
Share on other sites

1258471305263_1_large.jpg

 

Vähän korjailtu...Vielä siihen pitää hommata ne klipsut jotka pitää ne linjassa...

 

Ja joo, ei maksais uusi putki paljoa. Mutta kun pitäisi repiä takakelkkakin ja kaikki ne kiinnikkeet irti...tuo on ihan hyvä,  kelpaa tähän autoon...entisöin sen seuraavan sitten oikein :)

 

Sitäpaitti, hosumisella ja kompromissillä on vissi ero...

Link to comment
Share on other sites

No eihän tuo paha ollenkaan ;)

Sun autosi kokonaisuudessaan tosi hieno ja siististi laitettu. Aivan räikeästi paljon huonommin "entisöitynä" olevia Minejäkin on MR-kilvissä!

Minisi olisi täysin MR-kelpoinen (moottorinvaihdosta huolimatta), sitä yhtä kohtaa lukuunottamatta :). Eikä se ole nuo jarruputket ;D

Kerkesin kuitenkin laittaa sulle kuvia jarruputkista.

Link to comment
Share on other sites

jarruputken kartion puristaminen meni neljä kertaa pieleen, ja jokaisella kerralla putki lyheni kaksi senttiä...

Oivoi, onpas huono työkalu tainnut aiheuttaa harmia.. No mutta lopputulos on kyllä todella siistin näköinen. Ja muutenkin tosi komeata katseltavaa koko auto!

Link to comment
Share on other sites

Moikka

 

Kiitos vaan lainasta, mutta tein muutaman koe-erän sillä sinun työkalulla, mutta en saanut sitä onnistumaan kovin hyvin, joten hain uuden työkalun...Mutta Murphyn laki tuli siinäkin esiin, kaikki muut onnistui, paitsi se joka piti kerrasta onnistua kun olin suurinpiirtein määrämittaan jo putken katkassut...On tuo työkalu ollut kohta jo kuukauden päivät peräkontissa odottamassa palautusta...

 

Pesin hetki sitten alkuperäisen kattoverhoilun ja perusteellisen Tolu hieronnan jälkeen sekin oli kuin uusi...ainoastaan yhdestä kulmasta oli vähän repeytynyt...

 

Onko kenelläkään joitain "pakko tietää" vihjeitä kun laittelee kattoverhousta paikoilleen. Aloitanko edestä vai takaa vai keskeltä vai toiselta sivulta? Empä ole ikänä tuollaistakaan paikoilleen viritellyt...huomenna pitäisi tehdä ne C pilariin uudet pahvit, kävin jo hakemassa oikeanlaista kangasta verhoomosta...sais noi ikkunat paikoilleen...

 

ja vielä tuosta työn laadusta...Noi kuvat valehtelee aika paljon, jos oikein tutkimaan pääsisi, niin huomaa että harjoitellessa tämä ensimmäinen on mennyt...Loppuviikosta käyn katsomassa yhtä latolöytöä, josko siitä saisi talliin tuoda entisöintiaihion ....vielä tosin en hypi täällä innosta...

Link to comment
Share on other sites

Älä ole huolissasi  työn laadusta, täytyy muistaa että minit on tehty käsityönä ja eivät ole uutenakaan olleet mitään millin tarkkuudella tehtyjä pelejä, saattaa olla saman ikäisissä paljonkin eroja.

Minulla on video minin tuotanto linjalta jostain 60-luvun lopusta ja ei siellä niin hirveän tarkkaa mittaamista näy :)

 

Hyvältä sinun autosi näyttää, tee vaan maltilla loppuun!

 

Toivottavasti löydät hyvän museo aihion, minulla on sitten se yksi koppa jos et vanhempaa löydä, taitaa vaan olla liian hyvä myyntiin...

Link to comment
Share on other sites

Joko olet tilannut/varannut alkuperäiset kilvet !? Nehän ei nykyään maksa enää ylimääräistä ei MR autoillekaan!

 

Olit huolissasi takapään korkeudesta?

Yksi juttu tuli mieleen kun joutessani taas katselin hienoja projektikuviasi.

Sulla on hydrolastic Minin takakelkka! Se näkyy sen takimmaisen palkin vahvistetuista reijistä, johon hydron putket kiinnittyy.

Itsellä oli ensimmäisessä "projektissani" sama juttu. Lyhensin trumpetteja.

Link to comment
Share on other sites

Joo kiitti Janecky ! Enkä ole huolissani työn laadusta, päinvastoin tämä kelpaa enemmän kuin hyvin minulle tässä vaiheessa. Mutta tässä kylän piireissä olen oikeasti nähnyt taitavasti tehtyjä laitteita, mm vuoden entisöinti (V8 Magazine) niin tietää mihin verrata...

 

Ja se seuraava projekti sitten..Toivottavasti tässä pian voi toisenkin projekti viestin aloitella...Saa nyt nähdä...

 

Ja ne kilvet löytyy kyllä, alkuperäisiä ei ole kukaan varannut eikä kukaan varaakaan niitä koska joutuisi maksamaan niistä erikoiskilven hinnan...Sattuman kautta ne ei tule uudelleen kiertoon. Konttori säilyttää niitä kolme kuukautta, joten tässä keväällä ne pitää tilata.. Hinta on ihan perus kilven hinta, eli onko se nyt 16 euroa...

 

Ja tuosta kelkasta. Tiesin että on Hydron kelkka, mutta sitä en tiennyt että se vaatii itse asiassa lyhyemmän trumpetin...Ostin tämän miniharrastajalta ja kysyin että sopiihan tämä myös kumijousille...Taisi unohtaa mainita (tai sitten minä olen unohtanut) että vaatii vähän trumpettien modaamista. Paljonko tuota trumpettia pitää lyhentää? Todennäköisesti ei paljoa?

Link to comment
Share on other sites

Lyhentäminen on ihan kokeiltava, muistaakseni lyhensin enemmän toiselta puolelta? (aikaa 25v! ;)).

Se auton "vinous" johtuu todennäköisesti ihan samasta syystä, itsellä oli ihan sama ongelma.

Kumijousi ei välttämättä asetu ihan samanlailla pesäänsä hydron kelkassa.

Link to comment
Share on other sites

Kumijouset menee hydron kelkkaan kiltisti kunhan vain painaa ne kelkassa olevat hyrdopussin lukkolipareet ulospäin. Toinen vaihtoehto on leikata ne veks.

 

Mä olen laittanut kattoverhouksen niin että että ekaks kaaret rättiin (ne tulee tietyssä järjstyksessä joten toivottavasti et ole repinyt niitä summamutikassa veks. Sitten kaaret koppaan kiinni, kankaan keskitys ja etu- ja takareunasta keskeltä ikkuna-aukkoon kiinni. Muoviset puristimet on kova sana tässä hommassa. Jos sulla on autton kuuluva katto niin sen jälkien perusteella pitäis mennä aika kivutta. Sitten vain pingotat kattoa ovi- ja sivuikkuna-aukkoihin. Kun olet saanut sen suhtkoht hollilleen niin sitten liimaamaan. Mä oon käyttänyt hyytelömäistä kontaktiliimaa (sottaa ainakin periaatteessa vähemmän...)

Link to comment
Share on other sites

Se onkin fiksumpi tapa tutkia asiaa ennenkuin lähtee lyhentelemään trumpetteja.

Itellä se oli ensimmäinen ja ainoa kerta kun "sekotin" kelkat, kun en silloin tiennyt että on kahdenlaisia kelkkoja ;)

Link to comment
Share on other sites

Tuota tuota...

 

Tiesin ja luulin että minulla kyllä on Hydron kelkka, mutta nyt kun aloin miettimään että mitkä ne on ne lipareet jotka pitää vääntää sivuun, aloin epäillä...Tässä on kuva mun kelkasta jossa näkyy tuo jousen pesä...

 

1253392192101_7_large.jpg

 

Ja tässä kuva varaosakirjasta...

 

kelkat.jpg?rnd=74363___

 

Eikös hydrossa ole tuo keskireikä siis iso....? Tuossa mun kelkassa ne jouset kyllä menee ihan nätisti tuonne koloon...

Link to comment
Share on other sites

Tuolta ei kyllä hydron letku mahdu??.

Mikähän sekasikiö kelkka sulla on?? ;)

Jouduitko paljon hitsailemaan kelkkaa?

Paljon ei tarvitse "vipusuhteitten" muuttua kun auto jo seisoo vinossa?

Kätevänä miehenä teet hilot taakse niin korkeus ongelma ohi!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...