Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

Joo, kelkkaa hitsailin jonkin verran, etupäästä oli mutterit tuolla kotelossa pyörähtäneet ympäri, joten aukaisin molemmat päädyt ja hitsasin sinne astetta jykevämmät mutterit. Mutta nekin kaikki siten että tuo tukivarren kiinnityslaippa oli aina alkuperäisistä muttereista kiinni. Eli ei sielläkään ole asento muuttunut... Eiköhän se asetu...vaikka ovatkin vanhat jouset..Tosin minulla oli kasa niitä jousia ja mittasin jousen korkeuden ja valitsin neljä korkeinta eli todennäköisesti uusinta !?!...

 

Kuvia koko prosessista löytyy täältä http://projektipaja.kotisivukone.com/albumi/alustatekniikka/

 

Hydron kelkkana tuo minulle myytiin, juurikin noista hydron putken kiinnikkeistä päätellen.

 

Claymad: siitä 63'sta: Ei toista samanlaista nyt heti perään...ainoastaan katto oli ehyt...Kaikissa muissa pelleissä oli joko kovasti korjattavaa tai täysin vaihdettava...

 

Etsintä jatkuu...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Päivitystä taas tämän viikonlopun aikaansaannoksista...paljon turhaa työtä, ja vähän edistystä

 

Vaihdelaatikkoa odotellessa (!) olen keskittynyt nyt pieniin tilpehööreihin. Vedin kunnostetut johdot paikoilleen, ilmeisesti tuo johtopinkka ei ole tuosta autosta, mutta sillä ei liene nyt mitään väliä. Sulakerasia on noitten johtojen mukaan konetilan pellissä (latauksen säätäjän paikalla) mutta rintapellissä olevat kiinnitysreijät kertoo että sulakerasia on ollut alunperin siellä kiinni. Hieman kylmää hikeä aiheutti kun ei meinannut takavalojen johtonippu mennä helposti a-palkin läpi, se kun rakennettiin kokonaan uusiksi...mutta lopulta johdot löysivät tiensä läpi, eli en ollut rakentanut sitä umpeen. Silloin kun nuo rakensin, en tiennyt että siellä menee johdot sisässä...Joka tapauksessa, johdot on vedetty ja takalamput on kytkettykin. Kiitoksia vaan pilkkuvapaista takavaloista...Hienosti kiiltää...

 

1259521219273_1_large.jpg

 

Kattoverhoilu aiheuttaa vähän entten-tentten pähkäilyä. Alkuperäinen verhoilu korjailtiin ja pestiin, ja vaikka kangas puhdistui ihan uutta vastaavaksi, niin silti kontaktiliima on tummentanut palkkien kohdalta vinyylin niin että jos haluaisi siitä hyvän pitäisi alkaa leikkimään vinyylimaalien kanssa...Toisaalta, hyllystä löytyy täysin virheetön, uudemmasta autosat revitty kattoverhoilu, joten lopulta se taitaa päätyä kuitenkin autoon.

 

Mutta päänvaivaa aiheutti hienot bitumiäänieristysmatot jotka asensin ihan Motonetin myyjän ohjeitten mukaan. Ohuet, millin paksuiset bitumimatot sulatettiin kattoon kuumailmapuhaltimen kanssa, ja tein työtä pitkään ja hartaasti, sitten vielä viritin kattoverhoilun tukiraudat puristamaan levyjä paikoilleen. Kolmen tunnin kuluttua, kun talli oli jäähtynyt alle viidentoista asteen, alkoivat levyt kuoriutua pois yksitellen...Ei auttanut uudelleen liimaus, ja lopulta päätin että en jätä niitä verhoilun alle irtoilemaan.. Niimpä illalla revin päivän aikaansaannokset pois...Noin 40 euron arvoinen virhe...Mitä te olette käyttäneet? Mikä pysyy siellä? ja toisaalta, mitä minä tein väärin??

 

1259521161889_1_large.jpg

 

1259521166865_1_large.jpg

 

Lopullinen niitti onnistuneelle viikonlopulle oli kun sain vihdoin ahdettua tuulilasinpyyhkijän moottorin paikoilleen, kunnes tajusin että nyt pyyhkimet on väärissä reijissä (oikean puolinen ohjaus)...ja päättelin että tässä autossa on pyyhkijänmoottori ollut vasemmalla eikä jarrusäiliöiden vieressä...

Link to comment
Share on other sites

Minun mielestäni! ei kannata kattoverhouksen alle ainakaan yrittää sulatella mitään bitumisuikaleita!

Siinähän riskeeraa maalipinnankin, jos sattuu vähän hönkimään liian kuumaa.

Käytännön merkitystä niillä ei kyllä ole.

Itse liimasin kontaktiliimalla palaset 10mm telttapatjaa kuminaa estämään. On kevyttä ja pysyy.

Jos oikeasti haluaa Ministä hiljaisemman, niin siihen vaaditaan kyllä kovasti hommia.

Kieltämättä materiaalin raskaus on se mikä ääntä syö, mutta tässä tapauksessa ei liene välttämätöntä?

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei ainakaan ole ikinä ole ollut ongelmia noitten bitumien kanssa, että olisivat irti lähteneet. Aina ennen kiinnilaittoa vaan pitää putsata kohde kunnolla ja sitten kuumailmapuhaltimella lämmittää bitumimattoa sen verran että se on sopivan taipuisa jonka jälkeen sen voi painaa paikoilleen ja täts it.

Link to comment
Share on other sites

Koirankoppi: Tuollaista bitumisuikalettahan siellä katossa on aluperinkin, ja ne kun kunnolla saa kiinni niin se estää hyvin resonoimasta. Tosin Minin katto on pyöreä joka suuntaan, joten siinä tuskin on ongelmaa räminän kanssa. Noissa muissa autoissa joissa on sellainen PLUMP-PLUMP katto, nuo bitumit jämäköittää kyllä mukavasti. Niin ja tosiaan, kattoa tuossa ei lämmitetä kuumailmapuhaltimella, vaan sitä itse kaistaletta jotta notkistuu. Viileänä se on kovaa ja halkeilee helposti. Noissa Motonetin äänieristys bitumeissa on sellainen tarrapinta, otetaan suojakalvo vaan pois ja liimataan kiinni...Mutta tosiaan eilen ajattelin että jos kattoon jotain laitan niin sellaista telttapatja tyyppistä mattoa verhoilun kaarien ja katon väliin voisi laittaa...

 

Purtsi: Näin minäkin luulin että pysyy, putsasin kohdat kyllä hyvin, ja puhaltelin kaistaleet notkoisiksi..mutta silti ne alkoi irvistelemään kun lämpötila laski. Vähän jo kaupassa niitä pyöritellessä epäilin että ne oli jo vanhoja ja että liimapinta olisi kuivunut jo....Osa niistä oli vähän tiukemmassa, osa lähti ihan vaan kulmaa raottamalla...

 

Mini1380: Joo, minä tiedän :) Onneksi minun ei tarvitse ajatella painon säästöä, muuten joutuisin luopumaan perjantai-illan oluista ja kanansiivistä, puhumattakaan mistään epäterveellisestä... Painoa noilla matoilla oli yhteensä kolme kiloa...mutta nyt ne on jo roskissa...

Link to comment
Share on other sites

Tiedän kyllä että siellä ollut sellaista, mutta Minin katossa ei tule kyllä mitään PLUM-PLUM ongelmaa ;), Jollei ole katolleen ajettu ja oiottu versio.

Mk 1:sissä on kattoverhoilun alla ns. "kamelinkarvaa", kuin myös sivupahvien alla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Puolitoista kuukautta viimeisestä päivityksestä.

 

Sisustaa olen kasaillut ja hankkinut mattomateriaalit. Kattoverhoilu oli tosiaan kunnon savotta ja ihan ilman ryppyjä sekään ei onnistunut. Ensinnäkin korvasin ne alas tippuneet bitumikaistaleet neljä milliä vahvalla vaahtokumisuikaleilla (eli ei ime kosteutta) jotka pysyy nyt kaarien ja katon välissä ilman että tarvii pelätä että tippuu pois. Vein muovikassillisen tippuneita bitumeita Motonettiin ja sain 100% hyvityksen, eli ilmeisesti liima niissä oli tosiaankin jo kuivunut. Kattoverhoilu laitettiin paikoilleen ensin kokonaan puristimin, ja vasta sitten kun varmistettiin että sopii, aloitin liimaamisen takaa (eli ilmeisesti väärästä päästä niinkuin joku täällä foorumilla sanoi)...liimausvaiheessa tuli yksi ryppy kuskin kulmaan ja vastakkaiseen takakulmaan. Mutta ei mitään katastrofia, ja lopputulokseen olen ihan kohtuu tyytyväinen.

 

1260175376307_3_large.jpg

 

Matoiksi ostin jenkkiauto porukoissa suosittua 'messumattoa' joka on huopamaista vaalean harmaata, höyryllä muokattavissa olevaa mattoa jonka parhaana ominaisutena kehutaan sen kykyä kuivaa ilman että sen alla tiivistyy lammikoita esim kuskin jalkatilaan. Totuus tästä paljastuu sitten käytön myötä, mutta väreiltään matto on kuin alkuperäinen. Asennus on vielä tekemättä, joten kerron myöhemmin onko materiaali maineensa veroinen. Bonuksena löysin vielä Korja-Kumilta Tampereelta jalkatilan kumimatot, jotka on kuin 70 luvulta. Etsin vielä punaisia mattoja, mutta paremman puutteessa nuo kelpaavat vallan mainiosti.

 

Takapenkit löysin (kiitos Porin suuntaan) mutta vielä etupenkit pitäis löytää...Help me obi-wan kenobi, you are my only hope...

 

Ja kun Joulun tienoilla oli pakkasta reippaanlaisesti, ei oikein talliin houkuttanut mennä, varsinkaan kun lohko ja muut osat oli yhtä kylmiä kuin yöllä oli kylmimmillä hetkillä oli mittarissa ollut. Lopulta, tammikuun alkupuolella, pakkanen laski alle 15 asteen jolloin tallissa oli taas teoreettisesti mahdollista olla, kävin moottorin ja vaihdelaatikon kimppuun. Osat oli s*********n kylmiä, ja joka mutterin jälkeen piti näpit lämmittää puhaltimen edessä, silloin päätin että ensi talveksi on edes seinissä eristeet, ellei sitten koko tallia laiteta.

 

Joka tapauksessa, vaihdelaatikko löytyi läheltä pääkaupunkia. Entinen omistaja vakuutti että hän on laatikolla ajanut ja suurempia ääniä vinkumisen tai rusahdusten muodossa ei kuulunut, joten se putsattiin ja pultattiin moottorin jatkeeksi. Tasauspyörästön välykset laitoin puolestaan speksien mukaiseksi, ja vaihteensiirtimen puslat vaihdoin uudeksi. Ja nyt kuivaharjoittelussa vaihteet naksuivat päälle kuin uudenkarheassa Volvossa...Toivottavasti vaihtaminen on yhtä sujuvaa myös moottorin käydessä...

 

Tiettyjä erikoisjärjestelyjä joutui kylmän tallin vuoksi tekemään, esimerkiksi se että päivän päätteeksi osat piti verhoilla elmukelmuun ja ripotella sisään kymmen kappaletta silica gel pusseja, joita olin keräillyt milloin mistäkin kenkä/elektroniikka ostoksista. Näin kosteus pysyi poissa osista, ja joka kerta kun talliin tuli sai jatkaa ilman että tarvitsi kuuran kukkia raaputella laakeripinnoilta pois...

 

1263193640042_1_large.jpg

 

Pakkaspäivinä käytin ne hetket jolloin talliin ei kerta kaikkiaan tarjennut mennä, mm vauhtipyörän ja painelevyn sorvissa pyöräyttämiseen.

 

Nyt kun ilmat on ollut mukavia, ja tallissakin on lämmityksen jälkeen plussaa, on konetta ollut mukava kasailla, ja tämän illan jälkeen kone onkin kytkintä ja kannen asentamista vaille valmiina tiputettavaksi koneen keulille. Kyllä puhtaita osia on mukava toisiinsa pulttailla. Vielä kun olisi hyllyssä suoraan tuliteriä tuumakokoisia pultteja tarjolla ettei menisi aina puolta tuntia pulttilaatikkoa tonkiessa ja sieltä löytyneitä pultteja putsatessa...

 

1263193640899_1_large.jpg

 

Ja vaihteiston korjauksen jälkeen piti kokeilla toimiko vaihteet...ainakin kuivaharjoittelu lupaili hyvää..

 

1263193639196_1_large.jpg

 

Ulkopuoleltakin on jotain tehty, valot laitettu (tosin ei vielä akkujohtoa kytketty joten valoa ei näissä valoissa vielä ole)

 

1260175081116_2_large.jpg

 

Ja samoten takavalot ja peräkontin luukku aseteltuna kohdilleen.

 

1263761309078_1_large.jpg

 

Jos joku muistaa, kirosin joku aika sitten että koska auto oli grillissä, ei peräkontin pohjaa voinut asetella niin että voisi testata meneeko luukku mukavasti paikoilleen. Ja niinhän siinä kävi että kun grillivarras oli pois, ja kokeili että sopiiko luukku...tuli taas ne tutut kylmän väreet. Tarvike luukku on aina tarvikeluukku, mutta siihen vielä lisäksi se että saranapelti ei ollut ihan oikealla syvyydellä taikka korkeudella luukkuun nähden. Alun säikähtämisen jälkeen rauhoituin, mittailin ja pohdin, ja lopulta pääsinkin aika vähällä. Tein sanaroinen alle 3mm korotuspalat valkoisesta muovista jotka nosti saranoita sen verran että niissä riitti kääntövaraan tarpeeksi että luukku meni kiinni asti. Vielä ne pitää kiillottaa, mutta raakavedos ja koeistutus osoitti että sillä konstilla luukun saa kiinni ja suht suoraan.

 

1263761309078_2_large.jpg

 

Niinkuin näkee, on saranapelti noin 2mm syvemmällä kuin mitä luukun pinta, mutta älkää kertoko siitä kenellekään, ei sitä kukaan huomaa puskurin takaa..

 

Loppuviikosta pitäisi kone saada tiputettua paikoilleen, kunhan kytkimen saa paikoilleen ruuvattua...Kaikki oheislaitteet onkin hyllyssä valmiina entisöityinä (tai uusia) joten isoin homma taitaa olla jo ohi...

Link to comment
Share on other sites

Hyvältähän tuo näyttää! Onko sulla jo tiiviste takaluukussa?

Aiotko maalata vaihteiston vielä moottorin väriseksi? Alunperinhän se on maalattu koko pakettina. No ei se kokonaisuutta heikennä vaikket maalaisikaan.

Oikeanlaiset punaiset penkit voi olla hankalat löytää. Hakemisen ajaksi voi laittaa vaikka eri väriset penkit ajanmukaisilla, punaisilla irtopäällisillä varustettuna!

On toi keinonahkapenkki aika ikävä istuskellakin kesähelteillä ;)

Link to comment
Share on other sites

Kysymyshän on näissä asioissa siitä mitä tavoittelee ;)

Alkuperäistä vai tyylikkäintä ratkaisua!

Ne eivät aina ole samoja, vaikka usein kyllä 8)

Link to comment
Share on other sites

Son morjens.

 

Aluperin tarkoitus oli maalata koko paketti, mutta taidan jättää lootan nyt alumiinipinnalle. Sitten se 'kuusnelonen' laitetaan sellaiseksi kun se tehtaalta tuli.

 

Ja joo, takaluukussa on tiiviste paikoillaan, ja luukku menee kiinni ilman irvistyksiä.

 

Mites muuten nuo vetoakselit, onko suoraan helpoin kaverin olla auton alla ohjailemassa akselit kohdalleen kun konetta laskee paikoilleen vai meneekö suoraan tippumalla kunhan ne on oikeassa asennossa...

Link to comment
Share on other sites

Oolrait.

 

Tuolla korjaamokirjassa ei tosiaan puhuta mitään avustamisesta, mutta muistan vaan kuulleeni juttuja että ne akselin päät on kimurantteja ja niitä pitää vähän nostaa ylöspäin ja asetella oikeille kohdilleen kun kone laskeutuu viimeiset viisi senttiä...Siis myöskin näitten ristikkonivelien kanssa, ei pelkästään uudemman mallisten nivelien kanssa...

 

Ei muuten kun tässä vaan valmistelen koneen laittoa, niin mietin että pitääkö auton alle tehdä vähän korkeussunnassa tilaa (kun tuo maha on vähän kasvanut viime aikoina)

Link to comment
Share on other sites

Ite olen todennut helpoimmaksi laittaa ristikot laatikkoon kiinni ja kun kone on paikallaan niin voi laittaa uloimmat klemmarit kiinni autoa isommin nostamatta (voipa autoa liikutella ees takas sopivan kohdan etsimiseksi). Toisinpäpin sinne ei hoikkavartaloinenkaan tahdo oikein nähdä autoa nostamatta. En ole koskaan nostanut autoa (voishan se olla helpompaakin jos nostaa mutta ei ole koskaan ollut tarvetta). Tämähän voi olla jollekkin täysin väärä tapa mutta mulla toiminut.

Link to comment
Share on other sites

Ja kiesus taas kerran tätä mun touhua....

 

Heh, seuraa kuva-arvoitus:

 

Mikä on kuvassa...

 

1. Ihan huvikseen otettu valokuva mutterista.

2. hetken mielijohteessa otettu kuva mutterista.

3. Epätoivoisena otettu kuva jolla yritetään kytkimen asentamisen jälkeen selvittää, että tuliko sittenkään vauhtipyörän sisällä olevat mutterit ja pultit lukittua niiden alle asennettavilla lukkolevyillä, heti sen jälkeen kun kaikki oli paikoillaan ja oikeassa momentissa ja yhtäkkiä ei ollutkaan minkäänlaista mielikuvaa siitä että olisi hakannut ne kiinni...

 

Onneksi kännykkäkamerat menee ahtaasta raosta sisään ...

 

Oletteko samaa mieltä, eikö noi ole kiinni  :-\

 

pultti.jpg?rnd=0.7778627686893509

Link to comment
Share on other sites

Kyllä vähän tulkinnan varaa on? ???

Mutteri on kyllä ainakin kiinni, mutta?

Kyllä se ehkä taivutettu on, mutta ikävästi  juuri vastapuolelta mitä kuva?

Sillain sivussa ne taitaa olla siinä pellissä ,ne lirpakkeet?

Link to comment
Share on other sites

Heh, en ole ainut jolle käy noin ;D Tai siis oli mulla loppujenlopuksi ne taivutettu, mutta en vain uskonut itseeni ja avasin kytkin puolen uudestaan, Kyllä laatikko tuli tiputettua 3kertaa viime kesäloman aikana,eiköhän sinne yksi kytkinpuolen aukaisu mahdu mukaan.

Kyllä tuo näyttäisi olevan vastapuolelta väännetty mutteria vasten. Mieti tässä vaiheessa että jätätkö ja sitten mietit aina ajellessa oiskohan ne jo vähä löystynyt :'( Kone ei vissiinkään ole paikallaan, joten aika nopea juttu tuo on avata ja varmistaa tilanne.

Link to comment
Share on other sites

Joo, nuo lipareet on tosiaan sivussa, ei päällä. Eli tuon kuvan olen kyllä tulkinnut niin että kiinni se on...

 

Tuon kuvan tänne laittamisen jälkeen menin vielä alkuyöstä talliin sinitarramöykyn kanssa, ja painelin yhdellä sormella sen tuon ylemmän pultin (joka ei näy kuvassa) ympärille ja katselin mutterin jättämästä jäljestä että onko se lipare kiinni....oli se...

 

Eli todennäköisesti jos olen kolme laittanut kiinni, niin olen laittanut kaikki kiinni...

 

konstit on monet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vähän lokikirjaan päivitystä.

 

Pirunmoista pakkasta, miehistö heikkona, pasaatituulet riepottelevat tukikohtaa niin että kahteen kuukauteen emme juurikaan ole edistynyt kohti päämäärää...

 

No ei nyt sentään, jotain on saatu aikaankin.

 

Moottorin kimpussa enimmäkseen viihtynyt, koko homma on nyt kasassa, paria pientä puutetta kuitenkin on tullut eteen. Mutta mikään ei estä moottorin laskemista paikoilleen. Hetki sitten kun kokeilin virranjakajaa paikoilleen, ja yritin pyörittää ykköspyttyä YKK:aan ei moottori pyörinytkään. Pitkän aikaa etsin vikaa, kunnes tajusin että yksi moottorin kiinnitystyynyn pulteista oli liian pitkä ja otti ilmeisesti kytkimen painelevyyn kiinni. Muita ongelmiapa ei ole ollutkaan, lukuunottamatta yhtä huolimattomuusvirhettä kun sekoitin rivin kun katsoin kiristystiukkuuksia, ja aloin pyörittämään tuhkaluukun kiinnityspulttia kierteiltään irti. Onneksi tajusin tarpeeksi ajoissa että nyt ei kyllä ole kaikki kunnossa, ja sain lopetettua ennen kuin lohkosta korkkasi kierteet irti...Kytkimen vipuvarren kuula on kulunut sileeksi, ja kampiakselin päähän tuleva hihnapyörä pitää uusia. Muutenpa taitaa olla moottori valmis.

 

Kaasari on kunnostettu nyt lopullisesti, korjaussarja neulaa lukuunottamatta on paikoilleen laitettu.

 

1265482993450_1_large.jpg

 

1265486246899_1_large.jpg

 

1265486246899_2_large.jpg

 

On se kaunis..

 

Jos vaikka ensi viikolla saisi moottorin tiputettua paikoilleen...

 

Eikös tuo öljynputsarin jalka mahdu olemaan paikoillaan kun konetta laskee paikoilleen? Virranjakaja lähtee pois, se on nyt vaan koesovituksella...

Link to comment
Share on other sites

Mitä alkuperäisempi, sen tyylikkäämpi ;)!

Hieno on!

Oliko sulla hihnapyörä paikallaan kun kiristelit jakopäänkopan? Tulee vain stefa keskitettyä paremmin, kun pulttien reijissä on kuitenkin pieni pelivara.

Mitä vahemmän on tavaraa koneen etupuolella, sen helpompaa on.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...