Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

Päivitystä...Jotain valmiiksikin saatua, ja jotain uutta auki revittävää...Puhallusaika tilattu, nyt alkaa pukkaamaan kiirus...

 

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ap6a+i ... -70-8.html

 

Lisäksi huomasin että tippalistat (alapuolinen lista) on turvonnut joten tippalistojenkin vaihtoon tässä vielä pääsee..... Mutta sitten, sitten alkaa olla peltityöt tehtynä....

Link to comment
Share on other sites

  • 7 kuukautta myöhemmin...
  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Voi kuinka naivi olinkaan tuossa edellisessa postauksessa. "puhallusaika tilattu"...joo-o, niin oli. Ja nyt puoli vuotta myöhemmin puhallusaika on edelleen "tilattuna". Tosin nyt on realismin ääni kellossa.

 

Päivitystä projektiin.

 

Kone tuli koneistamosta pois, hoonattuna ja kampiakseli hiottuna. Koneen osat on odottelee jo talvea jotta pääsee asennushommiin.

 

Osia haalittu, uutta ja vanhaa...

 

Peltityöt alkaa maistua jo puulta. Nyt on tosin jotain näkyvää saatu aikaan. Kolmiopellit, keulapelti ja lokasuojat on nyt paikoillaan. Ja täytyy myöntää että työtä ja sovittelua oli. Osasyyllinen on ei-ehkä-ihan-täysin-linjassa oleva tuulilasin alakulman korjaus, mutta osasyyllinen löytyy kyllä tarvikepeltien "sinnepäin" mitoista. Kovasti sai venyttää, paukuttaa, sovitella, heftata ja asennella kelkkaa paikoilleen ja pois...Lopputulos on kuitenkin ihan kohtuullinen, toinen puoli menee jopa ilman pakkelia, toista joutuu varmaan hiukan viimeistelemään. Mutta muistuttakaapa minua seuraavassa projektissa että käytän vain alkuperäisiä peltejä...

 

keulapeltien_sovitusta.jpg

 

Ja oli muuten vihonviimeisen vaikea homma saada lokarin etusauma siistiksi keulapeltiin. Sauma sisäpuolella oli kyllä melko röpellystä, kun ei pää mahtunut maskin kanssa lokarin sisälle, niin että olisi nähnyt mitä hitsata. Oletteko te laittaneet lokarit keulapeltiin kiinni jo irrallaan, vai oletteko tekin hitsaillut ne kiinni paikallaan? Kyllähän tuo ulospäin näyttää hyvältä mutta sisäpuolelta sai sitten hioa kunnolla ennen kuin kelpasi. Sen verran oli sokean miehen saumaa...

 

keulapeltivasen.jpg

 

Kuvia lisää kotisivulla http://projektipaja.kotisivukone.com/5

 

Maalaukseen auto pääsee kisällin opinnäytetyöksi "valkoisen värin maalaamisesta", kävi hyvä tuuri luvattiin laatua kohtuuhintaan. Vaikka menisi useampi kertakin...

Link to comment
Share on other sites

Sovitiko muuten noita lokasuojia konepellin kanssa paljon. Ite joutusin just sen takia leikkelemään ton lampun ylä osassa olevan kulman ja naputtelemaan sitä ainakin 1cm sisään kun se olis jääny muuten niin paljon törröttämään ulos konepeltiin verrattuna. Ja sitten toisiaan tein sen umpisaumalla... Juu tietty alkuperäisessä pitää näkyä toi lokasuojan lampun viereinen sauma...

 

Mulla oli toi konepellin sovittaminen toisaalta helpompaa kun se ei tuu saranoilla kiinni niin sillä takapään korkeudella pystyy säätämään noita rakoja hieman paremmin.

Link to comment
Share on other sites

Arvelinkin että joku kysyy tätä.

 

Kuten kuvasta näkyy, minulla grillin varras estää konepellin laittamisen kiinni vielä tässä vaiheessa...

 

Voi olla että joudun tekemään samaa muotoilua kuin sinä, mutta pienensin riskiä tekemällä konepellistä molemmilta puolilta pahvimuotit ja tarkistin lokasuojien muodot sillä. Sen lisäksi mittasin koko matkalta viiden sentin välein konepellin leveyden ja vastaavasti mittasin myös lokaripeltien välit. Keskellä konepeltiä väli on mittausten mukaan 2mm leveämpi kuin muualla, mutta lopputuloksen näkee vasta kun oikeasti saa konepellin saranoihin kiinni...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tuossa kylkiä hioessa pohdin jo seuraavaa projektia..Mitenkähän jos rakentelis vähän enemmänkin, eli niin sanotusti tuunaa...Vai jokohan sitä on liian vanha tuunaamiseen...Vai pitäisikö vaihtaa Mobilisti lehden tilaus GTi Magazineen ???

 

Mietiskelin vähän isompia muutoksia...

 

- Saumat ja kourut pois

- Katon choppaus maksimimittaan

- Gangsterilippa

- Lokinsiipi ovet, oven alareunan nosto noin 20 cm ylöspäin

- Konepellin keskikuhmu pois

- Virtaviivaisemmat lamput (esim Mersusta klip klip)

- Ovenkahvat pois ja tilalle sähköiset lukot.

- Madallus

- Takavalot upotettu koriin

- Kiinteät levikkeet ja helmat (kuvassa näyttää vielä olevan saumat)

 

Pikaisesti leikkien tuo näyttäisi kai ihan OK:lta, vaikka kyllä tuo alkuperäinen on silti kauniimpi...

 

...Niin, ja tuo BL:n merkin sijainti on edelleen hakusessa....

Link to comment
Share on other sites

:)

 

Niimpä, taitaa olla parempi että pysyy alkuperäisessä...

 

Eipä silti, oikeasti on ihan hienoa katsella taitavien koriseppien työtä ja työn jälkeä. Kävin tuossa talvella maalauttamassa Kuplaan takaluukkua ja siellä maalari oli juuri saamassa valmiiksi yhtä tuunattua Honda Civiciä. Lambon sarana tyyppiset ovet, kiinteä korisarja jne...ihan hienoa jälkeä oli kyllä...

 

Se mikä tuossa oikeasti kiinnostaisi olisi korin saumojen silottaminen... Mini Magazinessä on ollut monta hienoa yksilöä jossa kantit on silotettu pois...

Link to comment
Share on other sites

No ensinnäkin, tarkoitus oli loman aikana tehdä kaikki maan ja taivaan väliltä. Nyt on kolme viikkoa lomailtu, ja eilen pääsin ensimmäisen kerran talliin...

 

Hiekkapuhaltaja joutuikin tekemään vähän peltikattohommia, ja puhallus venyi nyt muutaman viikon...tämän ylimääräisen venymisen olen käyttänyt entisten jälkien paranteluun...

 

Hitsauskone sanoi kai nyt lopullisesti sopimuksen irti, mutta hain kaverilta sellaisen aikuisille tarkoitetun Kempomatikin lainaan...ja voi että sillä oli napakka päästellä, ei tarttenut räkiä yhtään ennen kuin alkoi lankaa polttamaan. Tuo mun harrastaja ESABbi taitaa jäädä nyt rekvisiitaksi tallin nurkkaan ja seuraavan koneen ostan oikein vakavissaan... Olisin tuon auton peltityöt tehnyt varmaan parissa kuukaudessa, ihan vaan tekemisen riemusta ja silkasta ilosta...

 

Joka tapauksessa, saumat on nyt vedetty, ja nyt hion kylkipeltejä ja kattopeltiä kirkkaalle pellille...sitten saa puhtaat epoksit alle, ja saa alkaa pohjatöitä tekemään...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Sain hommattua uudet ovet, ja korjasin niiden alareunat (vanhoissa olisi pitänyt vaihtaa päälypellit)..

 

Nyt kun mallasin ovia paikoillen niin ne ei luonnollisesti istunut paikoilleen, kaiki peltityöt kun on tehty vanhoja ovia istuttamalla. Käytännössä saranapuolella on nyt sentin rako,  ja lukkopuolella ovi menee noin millin karmin kanssa päällekäin. Oven kyllä saa painamalla kiinni, mutta jotain varmaan tarttis tehdä.

 

Mittailin ovia keskenään, ja ulkopelti on millilleen saman kokonen, mutta tässä uudessa ovessa on oven runko noin 3 mm "taaempana" eli käytännössä oven runko johon saranat tulevat kiinni, on 3 mm taaempana kuin mitä vanhassa ovessa. Toiseen suuntaan tämä ei olisikaan ongelma, tekisin vaan 3 mm korotuspalat saranan ja oven karmin väliin. Mutta tähän suuntaa on vähän enemmän työsarkaa.

 

Jos ei hellävarainen kumivasaramuotoilu auta, niin voi olla että joudun muokkaamaan joko oven karmipeltiä tai oven runkoa. Itse saranatkin on sen verran paksua rautaa että siinäkin voisi olla ehkä millin taikka puolentoista työstövara.

 

Onkos muilla samanlaisia kokemuksia ollut?

 

Muuta päivitystä. Kone on nyt läpikäyty, vaihdelaatikon kanssa vielä jahkailen. Kaikki osat on maalattu ja koottu valmiiksi, uitettu öljymarinaadissa ja kääritty elmukelmuun että hiontapöly ja syysiltojen kosteus pääse sotkemaan mitään...

 

Maalari kävi tutustumassa työsarkaansa, ja lupasi että tästä tulee hyvä... Luotan mieheen...

 

Auto siirtyy (oviongelmasta riippuen) nyt alkuviikosta hiekka ja epoksikylpyyn, jonka jälkeen saan alkaa hiomaan ja hiomaan...

 

Alustatekniikat on nyt kaikkineen valmiina, puuttuu enään 16 vaivaista pulttia jolla ne runkoon sitten laitetaan...

 

Ennen kaikkea, kaikki ärsyttävät pikkuhommat jotka on roikkunut ja roikkunut, on nyt tehty....

 

Tervetuloa pimeät syysillat....

Link to comment
Share on other sites

Aina kiva lukea kun jotkut projektit etenevät, oma koppa siinä vaiheessa että kaipaisi hiekkaa... olen etsitnyt täältä päin firmaa joka puhaltaisi ja sen jälkeen vetäisi epoksin tai vastaavan pintaan, niin ihan sen takia kysäisin että vietkö omasi johonkin firmaan vai teetkö itse? jos viet jonnekkin niin millaista hintaa hommasta on pyydetty?

Link to comment
Share on other sites

En itse asiassa vielä tiedä että paljonko maksaa...Puhaltaja sanoi että katsotaan sitten hinta sen mukaan kauanko siinä meni, sanoi että eihän tuosta voi ottaa samaa hintaa kuin jenkkiautoista...Joten palaan asiaan sitten kun tiedän. Niin, ja ihan ammattifirmaan vien puhallettavaksi ja pohjamaalattavaksi...

 

Tuosta ovesta ja sen sopivuudesta. Eli se oli kolme milliä liian takana...Loppuviimein jouduin tekemään niin että irroitin ovipellin rungosta pois, ja samalla kun se oli irti, niin irroitin vanhasta, jo korjatusta, ovesta myös pellin ja vaihdoin ristiin. Näin sain ehyen ovipellin ja ehyen rungon, ja samalla sain korjattua oven rungon oikeaan paikkaan.

 

Ihan sata hyvä siitä ei tullut. Kuten kuvasta näkyy, kolmiopellin reunaan on edelleen alhaalla hieman isompi rako kuin ylhäällä, mutta tuo on vielä korjattavissa. Lisäksi kynnyspelti on etuosasta melkein kiinni ovessa kun takana on oikea 5mm rako...mutta se on helppo korjata ihan vasaralla, helmaa kun ei vielä ole laitettu kiinni. Helmat hitsaan kiinni vasta puhalluksen ja epoksin jälkeen...

 

On muuten aika iso ääni mikä lähtee kun kattoa hioo kuitulaikalla kirkkaalle pellille, on kuin bassorumpua hiois...

 

Nyt on siis melkein kaikki peltityöt tehtynä ja auto matkaa huomenna puhaltajalle...

 

hiottu_pellille.jpg?

Link to comment
Share on other sites

Kohtalaisen kovan homman jouduit ovien kanssa tekemään :-?

Mut se käy kun osaa!

Tietysti korjatessa pyritään aina lähes täydellisyyteen, mutta lohduksi ovien istuvuudesta voin sanoa, ettei ne raot tehtaalta uutena tullessakaan kaikissa olleet ainakaan tuon parempia!

Autosi ikäisiä entisöintejä on aika vähän, se selittänee ettei BL:n merkkien sijainnistakaan tahdo tulla vihjeitä.

Siksi olen koettanut kannustaa sinua tekemään pelistäsi mahd. alkuperäisen ;).

Muuteltuja "levikevärkkejä" 70-luvulta kyllä riittää 8-)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on myyntiesite 70 mallin ministä. Morriksen tosin, mutta aivan sama peli.

Siinä näkyy yhdessä isohkossa värikuvassa Leylandin merkit.

Siitä voisi yrittää mitoittaa.

Enpä usko että ovat kaikissa millilleen samoissa paikoissa.

Link to comment
Share on other sites

Noniin, sieltähän se puhallettuna ja maalattuna tuli takaisin...Eilen kävin saumat läpi korikitillä, toivottavasti tänään saan nostettua takaisin grilliin jotta voin alkaa vetämään bensaletkua ja jarruputkia. Ja samalla pohja maalataan...Päätin lopulta kuitenkin että vien auton maalaukseen omilla pyörillä, eikä grillissä...

 

Kevyesti nousee:

pohjamaalattuna_trukin_kyydissa.jpg?rnd=0.8332713369963163

 

Toinen asia: mikäs ero näillä kolmella vauhtipyörän kopilla on. Välipyörän laakerikuopan ulkokehä on toisessa isompi, mutta oletan että laakerin sisäkehä on sama? Ainakaan erikokoisia välipyöriä ei ole tarjolla? Eli näissä näyttää olevan tuon kampiakselin aukon öljykanavat erilaiset. Mikä näistä on uusin? tai vaihtoehtoisesti paras?

 

Oletan että nämä kuitenkin on keskenään yhteneväiset? Ainakin pultireijiltään ne on yks-yhteen.

 

vauhtipyran_kotelot.jpg?rnd=0.7930629596775638

 

Ja Timo, laita vaikka kuva siitä esitteestä mulle sähköpostiin...se kelpaa hyvin...Porailen ne kiinnitysreijät nyt, sen jälkeen kun käyn nuo pellit läpi pohjatöillä, niin en enää reikiä poraile...

Link to comment
Share on other sites

Noi missä on huohotukset on parempia (saa kampikammion paineita pienemmäksi).

Mikä niistä kuulluu pariksi laatikkoon mikä on tulossa paikalleen ?

Siinä ainakin ois ensiö vedon rattaiden laakeroinnit porattu linjaan.

Link to comment
Share on other sites

OK, tosin noi molemmat joissa on tuo huohotinreikä, niin se kolo on kuitenkin ummessa...

 

Eli käytännön ero noissa on tuo kampiakselin kolon ympärillä olevat öljyn ohjailu-urat (?) tai mitkä lie..

 

Tuo on hankala sanoa että mikä noista on ollut tuon laatikon pari, taikka että päätyykö tuo laatikko paikoilleen alkuunkaan...Tässä tapauksessa tarttee mennä ihan vaan koesovittamalla...

 

Viikonlopun tekosia: Alusta on nyt maalattu, Epoksin sulkeva maali on pinnassa. Nyt täytyy alkaa vedellä pääjarruputkea, bensaletkua ja akkukaapelia kohti keulaa... Sen jälkeen saa laittaa massat pohjaan, jos ne nyt edes malttaa laittaa. On se verran kauniin valkoinen pohja, että malttaako tuota massalla peittää. Ja sitten kelkat kiinni ja auto omille pyörille seisomaan....

 

Sadepäivä yllätti eilen, ja sain vihdoin inspiraation käydä se iso banaanilaatikollinen johtoja läpi.. lopulta laatikosta paljastui kolmen eri auton johtoja. Lopulta yksi hyväkuntoinen nippu joka sopi spekseihin, kävin läpi johto johdolta, puhdistaen ne ja merkaten jokaisen johdon pään että mihin kuuluu. Kyntentäkaavion kuva on jäänyt verkkokalvolle niin että joka kerta kun katson valkoiseen seinään, näkyy kaavio...Nyt on sekin ikuisesti vältelty urakka takana...

Link to comment
Share on other sites

Jos et aja talvella, niin massaa ei minun mielestäni kannata laittaa kuin takakelkan alle.

Koteloihin koteloaineet,ovien sisään,takalokasuojien kaariin sisäpuolelle,takahelmaan Ym.

Ei se massa tietysti haitaksikaan ole kun kuivan ja puhtaan päälle tulee.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Päivitystä projektiin sitten viime kerran...

 

Nyt on virallisesti peltityöt pantu pakettiin sillä helmapellit on nyt kiinni...hankalan kaavan kautta tietenkin..

 

Syy tähän on yksinkertainen; halusin että helmakotelot puhalletaan, epoksoidaan ja massataan myös sisältä, joten auto puhallettiin ja maalattiin helmapellit irrallaan. Maalauksen ja massauksen jälkeen helmat laitettiin kiinni milli kerrallaan (ettei massa sisällä pala). Lopuksi kaikki vielä hiepastiin ja epoksoitiin kerta kiellon päälle. Helmapeltejä rakentelin pari viikonloppua, mutta kelläpä tässä valmiissa maailmassa kiire olisi.

 

1254068075464_1_large.jpg

 

1254068082269_1_large.jpg

 

Nyt auto on viety lämpimään talliin ja pohjatyöt alkaa tänään klo 17 jämpti. Talli on lainassa muutaman päivän joten pitkiä iltoja hiontapölyssä tiedossa...

 

Maalausta valmistellessa: Olen tässä tekemässä maali tilausta ja tarvin kokeneemman kaartin tietoa. Mikähän Minin värikartan kolmesta valkoisesta vaihtoehdosta tässä on kyse? Onko se Old English White vai joku muu?

 

1254073311829_1_large.jpg

 

Muuten projekti on edennyt pikkuhiljaa, lämmityslaitteet ym tilpehöörit on kunnostettu ja laitettu hyllyyn odottamaan hetkeä jolloin saan vetää valkoiset puuvillahanskat käteen ja aloittaa kasaus.....

Link to comment
Share on other sites

Koska sulla on punaiset sisustat, niin veikkaan väriksi Glacier White (BLVC59) NMA.

Mulla on kirja missä kaikki väriyhdistelmät, mutta siinä ei ole värimalleja.

Tämän kirjan mukaan en löydä muuta valkoista kyseisen vuosikerran autoihin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia, minulla on varmaan samanlainen kirja mutta siinä maalikoodit päättyy MKII:seen...

 

OK, kyllähän tuo näyttääkin "Jäätikön Valkoiselta"...Laitamme maalitilauksen eteenpäin...

 

PS. eilen tein pohjat tuulilasin alapeltiin, toiseen lokasuojaan ja kolmiopeltiin....Neljään kertaan jouduin laittamaan pakkelin ja hiomaan, ja vielä yksi kerta vaaditaan...se on lähes hyvä nyt...Olisipa mielenkiintoista tietää meneekö ammattilaisella se kerralla....

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...