Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

Noniin, sen mitä yskimiseltä kykenen niin hieman päivitystä projektiin. Pohjatöitä on nyt tehty 26 tuntia, ja auto menee tänään maalarin koppiin saamaan ensimmäisen hiontavärin pintaansa. Ovet ja konepelti jäi vielä viimeistelemättä, ne täytyy jatkaa vielä tässä muutamana iltana. Viimeistään ennen kuin ensimmäiset valkoiset siivut vedetään autoon...

 

Täytyy sanoa että koko projektin kovin ja tuskaisin työ on nyt suurinpiirtein takana, on meinaan henkisesti ja fyysisestikin todella raskasta saada tuollaiset haitaripellit täysin suoraksi. Kaikista hankalin on ollut saada molemmin puolin läpi kävelty kattopelti suoraksi...enkä ole ihan varma kuinka paljon maalari vielä joutuu paikkailemaan tekosiani...Sen kuulen tänään...Monta kertaa olen sanonut että nyt saa riittää, mutta aina olen seuraavana iltana palannut takaisin... Seuraavaan autoon teetän pohjatyöt ammattilaisella...

 

Alla kuva keulapellin sauman työstämisestä. Koska tarvikepellin saumat oli mitä oli, eikä peltien välinen rako ollut symmetrinen saati tasalaatuinen, päädyin kittaamaan sauman yli ja sitten puukon kärjellä raaputtamalla viimeistelin siistin sauman oikeaan kohtaan...sauma on vielä kuvassa vähän karkea, mutta se viimeisteltiin siloiseksi hiomapaperilla...

1255507929451_1_large.jpg

 

Jos kaikki menee niinkuin maalarin kanssa sovittiin, niin parin viikon kuluttua saisin hakea auton pois ja aloittaa kokoaminen...

 

Niin, ja se peräluukkukin löytyi, kaupan hyllystä...Eli ei tarvitse kaivella enää latojenne ylisiä...kiitoksia vaivannäöstänne kuitenkin...

 

Muutamia kuvia löytyy kotisivuilta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Näyttää siistille toivottavasti ei ole paljon kittiä tuossa sauman kolossa pakkaavat meinaan halkeilemaan. Se auttaa kummasti jos olet hitsannut tukevastisen lokasuojan siihen maskipeltiin.

 

Olen itse tehnyt ne aina juuri ennen maalausta polyuretan saumakitillä. ( 3M 8694 / dinitrol 410) väri tietysti lähelle tulevaa pinta väriä.

Link to comment
Share on other sites

Moikka,

 

Joo, sauma on itse asiassa umpisauma sisäpuolella  :D, eli notkumista ei siinä kohti tapadu varmasti. Yleensähän nämä saumat laitetaan pisteillä kiinni, mutta minä taittelin taitokset sisäpuolella niin, että pystyin vetämään ne umpisaumalla kiinni. En tiedä miksi, mutta minä olen enemmän näitä umpisauma miehiä...

 

Kittinä on DuPontin parasta kittiä (maalari antoi purkin käteen ja sanoi että muuta et sitten laita), joka joustaa ihan mielettämän paljon. Kokeilin irtonaiselle pellille sellaisen millin kerroksen, ja taivuttelin peltiä enkä saanut sitä irtoamaan tai halkeamaan. Ennenvanhaa pakkeli olisi napsahtanut levynä irti.

 

Paksuimmassa kohdassa tuossa on kittiä noin millin verran, joten en usko että se siitä halkeilee...

Link to comment
Share on other sites

 

Kittinä on DuPontin parasta kittiä (maalari antoi purkin käteen ja sanoi että muuta et sitten laita), joka joustaa ihan mielettämän paljon.

 

Noo nämähän ovat sellaisia juttuja että joku pitää hernekeitosta ja joku ei....

 

Mutta varmasti ihan OK muovikitti ja jos maalari pyytää käyttämään jotakin tuotetta ni taitaa olla helpompi vaan myöntyä siihen..   8-)

Link to comment
Share on other sites

"Noo nämähän ovat sellaisia juttuja että joku pitää hernekeitosta ja joku ei...."

 

Näinhän se aina on. Juteltiin maalarin kanssa myös maalimerkeistä, ja sanoi että ei kannata ostaa XX:n maalia, ne on ihan surkeita.....vaikka tiedän että saman merkin maalilla mm maalattiin Porchen Boxterit Uudessakaupungissa...Sitäpaitsi, pakkohan tuon kitin on olla hyvää kun kerran American Hotrodissa näyttävät levittävän samaa tököttiä autoihinsa  ;D...tietty nyt joku koiranleuka sanoo että niimpä, se toimii Kalifornian helteessä mutta mitenkähän Suomen pakkasissa...

 

Mutta juurikin näin, jos maalari antaa purkin käteen ja sanoo että muuta et käytä, niin ei passaa mennä vaihtamaan merkkiä ominpäin. Sinänsä minulla ei ole minkäänlaista kokemusta näistä asioista...minulle riittää että homma toimii...

 

Joo, ja siitä omasta ammattitaidosta. Olin itse asiassa ihan tyytyväinen työn jälkeen. Katto oli ainoa johon pyysin etukäteen maalarilta apua...hetken aikaa kaveri kierteli ja siveli autoa kämmenellään.....haki punakynän, ja alkoi piirrellä autoon merkkejä...

 

Sanoi tosin että tämä on ehkä paras aihio mikä hänelle on tullut nimikkeellä "minä teen pohjatyöt valmiiksi".....mutta sanoi että pari tuntia tässä vielä menee...Kysyi vaan että haluatko että laitetaan maali pintaan vai tehdäänkö hyvä?....vastasin että tehdään hyvä...

 

Mutta fiilis on ihan uskomaton, auto lähti tallista pois ja tulee takaisin sellaisena että sitä pääsee KOKOAMAAN.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pari päivää vietetty maalarilla hanslankarina...

 

Auto on nyt pohjamaalissa ja hiottu lopulliseen malliin maalia varten.

 

Tarvikeosa on aina tarvikeosa: Jonkin verran piti tehdä pohjatöitä tuliterään takapeltiin.

1256474224269_1_large.jpg

 

Hiomassa:

1256474184300_1_large.jpg

 

Ja maalissa:

1256474178673_1_large.jpg

 

Ensi viikonloppuna lopullinen maali pintaan...

 

Kotisivuillla lisää kuvia...

Link to comment
Share on other sites

Nyt muuten sitten jännittää..

 

Aamulla (Lauantaina) nyt sitten auto maalataan, ja tässä illalla kävin vielä maalarin luona. Avattiin maalipurkki (tuo Roverin Glacier White) ja se ei yhtään näytä siltä miltä odotin...Purkissa se näytti harmaalta pohjamaalilta, peltilevylle levitettynä kermanväriseltä johon on sekoitettu mintun vihreää...Katsottiin sitä luonnon valossa, loisteputken valossa....

 

Maalari naureskeli mun panikoinnille ja sanoi että "kyllä se auton päällä näyttää kuule ihan oikealta"..Tarkistettiin kuitenkin vielä kerran se koodi...

 

Nyt kun tulin kotiin niin googlasin muita autoja jotka olisi tuolla Jäätikön valkoisella maalattu....vähän pulssi laski kun tulos antoi ihan tyylikkään valkoisia autoja...

 

Maalari sanoi että tämä on paljon parempi kuin perusvalkea, mutta silti taidan polvet notkolla mennä huomenna katsomaan lopputulosta...

Link to comment
Share on other sites

Joo, värihän on valkoinen, että ne ketkä valkoisesta autosta pitää...näyttää vaan että joka kuva on erivärinen :)

 

Huomenna saa kuulemma hakea potilaan pois, täytyy ottaa auringon valossa parempia kuvia. Yksi pieni maalivirhe siinä on, täytyy vielä katsoa pitääkö se korjata vai kelpaako sellaisenaan...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Päivitystä, tosin nyt ilman kuvia...minäpä kerron että miksi...

 

Tarkoitus oli että torstaina Mini tiputetaan omille jaloille ja grillistä pois, otettaisiin paljon kuvia ja laitettaisiin tänne kaikkien ihailtavaksi. Vihdoinkin saisi ihailla työnsä jalkeä omilla renkailla, niin että se muistuttaa jo oikeaa autoa ennemmin kuin sitä aihiota mitä olen jo usean vuoden siinä grillin vartaassa tuijotellut. Iso hetki projektille siis.

 

Eilen illalla aloin äheltämään takakelkkaa paikoilleen ja yhden illan sitä ähelsinkin. Ensimmäinen tenkkapoo tuli kun aloin pulttaamaan takakelkan kiinnitystappeja kiinni kelkkaan. Kun takatukivarret on paikoillaan niin eihän sinne rakoon mikään lenkki tai lista mahdu. Soitto kaverille varmisti että hänelläkin oli tukivarret irti kun kelkkaa paikoilleen runnoi. Joten ei kun purkamaan jarruja ja muita jotta saan tukivarret pois, kunnes tulin pohtineeksi juuri ennen kuin aloin irroittamaan tukivarsia, että minkäslaisia erikoistyökaluja niitä tähän pulmaan onkaan. Ensimmäinen ilta loppui siihen. Seuraavana päivänä lähti motonetistä mukaan niitä lenkkejä joissa on C:n mallinen varsi. Töistä kiireesti kotia ja kokeilemaan - Jep, C:n mallinen lista taipui kuin taipuikin takatukivarren taakse, ja ylsi kiinnitystapin mutteriin. Jarrut takaisin, käsijarruvaijerit kiinni ja kelkkaa kiinni.

 

Koska auto on grillissä kiinni, piti pohja tukea kun siihe tulee painava kelkka kiinni, ja samalla keksiä keino jolla saa yksin nostettua 40 kiloa painava vekotin tasaisesti kohti auton pohjaa jotta sen saa pultattua kiinni. Lopulta yhdistelemällä lankun pätkiä ja karting auton renkaita sain rakennettua pedin jonka päällä oli helppo kelkkaa ohjailla kohti auton pohjaa. Toinen tenkkapoo tulikin sitten kiinnikkeiden sovittamisessa rungossa oleviin reikiin...takakiinnikkeet menivät paikoilleen mutta etukiinnikkeet tai itse asiassa rungossa olevat reijät tuntuivat olevan kaksi senttiä (!!!!!!!!) liian lähellä toisiaan. Oikeasti, piti istua alas, tuijottaa vuoroin kelkkaa, vuoroin runkoa ja miettiä miten pohjatöiden ja maalausten aikana auto voi kaventua kaksi senttiä...

 

Kovana (entisenä) kalamiehenä sana väsytystaistelu on tuttu. Yleensä se vaan on niin että minä olen väsyttäjänä ja se siellä siiman perässä on väsytettävänä. Nyt tiedän miltä näistä kaloista tuntuu kun siellä riuhtoo ja reuhkaa ja väsytys jatkuu ja jatkuu, eikä mitään edistystä tunnu tapahtuvan.

 

Kahden tunnin väsytyksen jälkeen, kumihelat kiristetty niin että ne näyttää puristimen väliin jääneeltä Michelin ukolta, tuo kaksi senttiä on kutistunut nyt tuskallisen "lähellä muttei ihan"  mittaan eli kolmeen milliin..Siihen pysähtyi. Kiristysvaraa ei ole, ja kelkka on vielä yhdestä nurkasta kiinnittämättä.

 

Lopullisena niittinä tajusin että vaikka tämä holkin runko (eli se rautamöykky joka pultataan runkoon kiinni ja jonka läpi kumiholkit tulee) saisikin jollain ilveellä vängättyä oikeisiin reikiinsä, niin TAPPI JÄÄ KUITENKIN liian pitkälle ulos eikä mahtu takekalkalle varattuun koloon. Ison miehen itku oli lähellä...

 

Minä mallasin kyllä auton pohjaa tehdessäni kelkkaa paikoilleen ja tein kaikki sen mukaan...kunnes tajusin että käytin mallaustyössä eri kelkkaa...Ja muistatteko joskus kolme vuotta sitten naureskelin että "olen näköjään tekemässä panssarivaunua" kun hitsailin takahelmapeltejä...Näköjään siinä nyt on sitten ne pari milliä liikaa...

 

Ainoa mahdollisuus on vaihtaa ne kumiholkit kapeampiin (tai leikata pari milliä pois) ja sorvata tapin kierteen puolen kaulusta reilun millin pidemmäksi, niin että tapit saisi ruuvattua milin syvemmälle molemmilta puolilta...Sillä tavalla kokonaisleveys kaventuisi kaksi milliä ja kiinnikkeet saisi neljä milliä lähemmäksi toisiaan...

 

Vähän hampaan kiristelyä, myöntää tappio ja eikun kelkka irti ja hetkeksi istumaan ja oikein pohtimalla pohtimaan että miksikäs minä tätä autoa nyt taas halusinkaan tehdä.

 

En tiedä mikä tarinan opetus on, mutta sen tiedän että olen nyt kolme iltaa laittanut takakelkkaa kiinni, ja lopputulos on täsmälleen sama kuin mitä se oli kolme iltaa sitten. Kelkka lojuu tallin lattialla, virnuilee kuitenkin ja miettii itsekseen että siitäs sait....

 

Itse asiassa, nyt mä tiedän mikä se opetus oli...sadannetta kertaa, älä ikinä sano että "eiku mä tämän äkkiä vaan laitan"... :-[

Link to comment
Share on other sites

Mulla kans kutistui kori mystisesti kun tein kelkkajumppaa, toisesta kaventui ja toisesta lyhentyi. Mulla toimi 5kg lyijymoska ja kakkosnelonen, koska ei ne etummaiset kiinnikkeet kiristämällä enään liikkuneet. Kai se jonkun sysäyksen sai että sen millin/kaksi kutistui ja tuskin siitä kelkka sen huonompaan kuntoon meni (toinen puoli kohtuudella ensin kiinni). Jos päätät kokeilla samaa keinoa niin älä missään nimessä kokeile heti täysillä tai ilman sitä kalikkaa siinä välissä. ;) Voin vain kuvitella miltä se tuntuis posauttaa kaaren reunaan...  :o

 

kyllä se uusi kumi sen pari milliä pienellä väkivallalla kutistuu tai sitten ei

Link to comment
Share on other sites

Kun kävin koiran kanssa tuossa vielä ulkona, niin ajattelen etten sitä voi tänään kesken jättää, varsinkaan kun olin varannut kaverinkin jo huomiseksi etukelkan kanssa puuhaamaan...niimpä hiiviskelin vielä talliin hetkeksi..

 

Veistin puolitoista milliä kumia molemmilta puolilta pois, ja kiristin äärimmilleen...Sitten vielä tein pultin päähän vähän viistettä että lähti vetämään oikealle kierteelle. Onneksi hitsausvaiheessa hitsasin toiset mutterit sisäpuolelle alkuperäisten jatkoksi. Nyt pysty laittamaan pitkän pultin jolla veti viimeiset millit suoraan...

 

Koko ajan odotin että milloin katkeaa pultti sisään, mutta hyvin meni, ja nyt on takakelkka kiinni. Eikä tarvinnut kiinniketappia sorvailla....ja kellokin käy kahta...mihin se pari tuntia hävisi..

Link to comment
Share on other sites

Miksi kasasit tukivarret,navat/jarrut kelkkaan ennenkuin aloit sovittamaan sitä koriin??

Paljon helpompi on laittaa/sovittaa pelkkä kelkka koriin asiallisesti kiinni ja siinä vasta kasata tukivarret ym. roippeet paikoilleen!

Ei ole kyllä hyvä ennuste, jos kiinnityksiin jää kova jännite väkisin asennettaessa!

Link to comment
Share on other sites

Tuohon omaan moskaseikkailuun vois lisätä sen että tuskin siihen jännitettä jäi mutta hakipahan oman paikkansa pienellä avustuksella. Minusta oli helpoin kasata kelkka ja tukivarret melkein valmiiksi (uloimmat tukivarren kiinnikkeet paikalleen viimeiseksi) lattialla mutta jokainen tekee miten parhaaksi näkee.

Link to comment
Share on other sites

Sen vuoksi vähän muokkasinkin niitä kumiholkkeja ettei siellä olisi vääntöä ja jännitystä. Eli nyt ne meni suht kevyesti paikoilleen, ihan yhdellä kädellä räikällä vääntämällä...Nuo takakelkan kiinnikkeet tehtiin tosiaan alkuperäisen kelkan mukaan, ja vanhoilla kumeilla, joten saattaa ollaa että ne kiinnitys riejät on pari milliä lähemäpänä toisiaan kuin mitä alunperin.  Alkuperäiset kiinnikkeet oli toiselta puolelta kokonaan pois, ja toisella puolella läpi lahot... Tuskin kovaksi ongelmaksi tulee, täyty vaan muistaa veistää kumiholkkeja kaposemmaksi aina kun vaihtaa ne...Nuo uudet kumit on sen verran jämäköitä että niiden puristaminen käsivoimin ei niin vaan onnistu. Varsinkin kun tapin toinen pää on pyöreä...

 

Kelkat kasasin ihan vaan sen vuoksi että sain kaikki romut yhteen läjään, ja lisäksi oli sellainen sopiva hetki että voin kasata osat yhteen. Ja huomattavasti helpompi oli saada kaikki paikoilleen kun kelkka oli irrallaan pöydällä..Lueskelin näitä manuaaleja ja päättelin ettei mikään estä sitä että paketti on kasassa kun sen laittaa paikoilleen.. Ja itse asiassa tuo meni tosi helposti noin, ainoa mikä kaihersi oli noi kumiholkit..

Link to comment
Share on other sites

Itse olen kokenut niin (molemmat tavat kokeiltu ;)), että kelkkaa on ollut helppo käsitellä tyhjänä ja sitten kun se on ollut korissa kiinni, se on ollut oiva asennus"pukki" lopuille roippeille.

Mutta pääasia että hommat hoituu...!

Link to comment
Share on other sites

Jeps mulla oli vähän sama juttu kelkan kanssa, mut ei sentään ollut kun vajaat 1cm vinossa, niin tein sitten vaan ratkaisuna niitä kiinnitysreikiä suuremmaksi, kun mulla on kaikissa noissa kiinnitys pisteissä mutterit takana, kun just ajattelin et jos hitsaa mutut kiinni niin sit eii oo yhtään säätövaraa.

Miten Sami ei sulla sit onnistu et irrottais ne hitsatut mutterit ja tekis reikiä vähän suuremmaks, et sais jännityksiä pois.

Link to comment
Share on other sites

No joo, ehkä tuo reilu sentti on lähempänä totuutta kuin kaksi senttiä. Mutta aluksi se näytti siltä että rako on isompikin.

 

Analysoidaampa tätä nyt oiken urakalla...Tässä kuva tilanteessa jossa kiristysvara käsivoimin loppui kesken. Eli punaiset viivat kertoo sen että kuinka kaukana reijät oli ensimmäisen sovituksen jälkeen. Nuoli taas kertoo että tuo alakulma on tehty vähän turhan jämäkäksi, ja toi oman lisän tuohon että tappi ei oikein meinannut mahtua koloon..

 

kelkan_kiinnike.jpg?rnd=68241___

 

Mutta niinkuin sanoin, niin kun leikkasi pari milliä molemmilta puolilta kumista pois, niin tuo ero oli jo niin pieni että pultit osu helposti kohdilleen. Eli ei tarvitse isontaa noita reikiä, kelkka on nätisti kiinni eikä väännä mihinkään suuntaan..

Link to comment
Share on other sites

Alkuperäisessä osassa tuossa kohtaa on pieni muoto, johon tapin pää asettuu.

Mutta menihän se sitten :)

Kun saat pyörilleen niin kannattaa katsoa karkeasti silmällä takapyörien auraukset.

Tarvikekelkoilla voi olla joskus aikas poskellaan.

Link to comment
Share on other sites

Sit jos on kovin poskellaan auraukset, niin niithän pystyis säätää jos vaihtaa säädettävät camberi palikat taakse...

http://www.minisport.com/acatalog/info_MSLMS0510.html

eli tollaset, mut mulla sit taas noi kiinnitys reijät ei ihan sopineet vaan reikiä piti suurentaa aika lailla et sai noi kiinni kelkkaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...