Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

Ikuisuusprojetki on taas saanut potkun eteenpäin. Talo, piha, muksujen harrastus yms asiat saavat taas antaa hetkeksi tilaa muillekin jutuille.

 

Auto on vm 70, vaikka se 73:na ostettiinkin. Tarkempi selvitys tarkensi auton ikää kolmella vuodella taaksepäin. Lisäksi auto ostettiin "peltityöt tehtynä", tarvikepellit oli heftattu kiinni mutta niiden alta paljastui vähän muuta kuin "tehdyt peltityöt". Projekti alkoi jo muutama vuosi sitten talliin työntämisellä, mutta nyt sitä on paukuteltu tositarkoituksella.

 

 

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/27b4g+idefix-austin-mini--70.html

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tässä taas yksi valitettavan yleinen "peltityöt tehty" keskenjäänyt projekti. Tällaisiahan ne myytävät useimmiten ovat.

Nyt näyttäisi tulevan hienoa jälkeä !!

Valitettavasti myyntitilanteessa tahtoo kunnolla tehtyjen peltitöitten arvostus hinnan muodossa olla aivan sama, kuin näitten viritysten.

Kaveri kaupittelee viimesen päälle hyvin tehtyä rullaavaa 70 luvun Minin koria Hyvillä kelkoilla, sisustukset paikoillaan. 1300:n paperit. 700 eur !! Eikä mene kaupaksi ! Liian kallis !

Link to comment
Share on other sites

Juu hienolta tehty työ näyttää ja varsin tutulta, kun oma projekti on melko samassa vaiheessa. Ja ajokuntoisena ostin itsekkin auton ja silti takakelkka lähti melkein irti kun auton nosti ilmaan niin ruostuneita esim kelkan kiinnitys pisteet olivat. Eli jos joku on ensimmäistä miniä hankkimassa niin kannattaa todella katsoa, missä kunnossa pellit oikeesti on ja jos peltityöt on muka tehty niin onko  ne tehty heittämällä vain uutta peltiä vanhojen päälle vai oikeasti kunnolla.

 

Miten muuten takakontin pohjan toteutat, laitatko uuden korjauspellin?

 

Omasta projektista löytyy juttua täältä.

http://personal.inet.fi/koti/claymad/ministory2007.html

Link to comment
Share on other sites

Juu, ostotilanteessa on vaan huono alkaa mirklaamaan peltejä irti. Tosin aika pitkälle Minissä kyllä pääsee kurkkimaan joka soppeen. Mutta näinhän se on että valokuvissa moni asia näyttää paljon terveemmältä kuin mitä todellisuudessa on. Ja kun oli ajanut 200 kilometriä suuntaansa niin ei kovin kranttu ollut kauppatavaran suhteen. Varsinkaan kun hinta ei ollut ihan kohtuuton. Ostin auton kuvien perusteella, sillä se oli papereiden mukaan kuukauden tarkkuudella minun ikäinen. Olin hakenut 73 Miniä joten sellaisen tullessa vastaan olin vähän höllempi kriteerien suhteen. Tosin, niinkuin alussa sanoin, auto osottautu sitten kolme vuotta vanhemmaksi, joten se siitä.

 

Peräkontista en vielä tiedä, minulla on urapellit valmiina, joten todennäköisesti ne päätyvät pohjaan. Toisaalta taas alkuperäinen kuppi on aina alkuperäinen, mutta saa nyt nähdä.

 

Toisten projektikuvista saa aina vähän lisäpotkua omaan talliin.

 

Lisää kuvia kun edistystä tulee...

Link to comment
Share on other sites

Joo totta, ite ajoin traileri perässä 300km suuntaan niin ei sit pal viittiny arpomaan ruveta, mut kyl on muutaman kerran harmittanu ku noin mädän auton sai, mut onneks alkaa peltityöt olee loppu suoralla. Mielenkiinnolla odotan lisä kuvia, tästä projektista kun ainahan näistä näkee miten jonkun kohdan voi tehdä toisin mitä on itse ajatellut.

Link to comment
Share on other sites

En missään nimessä halua arvostella, eikä Idefixillä varmaan ole tarkoitus museoautoa tehdäkään, mutta minun mielestäni kun tekee noin hienoa jälkeä niin kannattaisi pohjastakin tehdä alkuperäisen kaltainen ja näköinen. Tarkoitan sitä vaan, että jos joskus kuitenkin tulisi mieleen entisöidä auto. MR-tarkastukset ovat tiukentuneet näiltä osin! Mutta jokainen tietysti tekee itselle omanlaisensa Minin ja rakentelee mieleisekseen. MR-Minejä kyllä riittää.

Link to comment
Share on other sites

Tämän auton kohdalta MR mahdollisuus taitaa olla jo missattu. Tai vaikka toisaalta mitään muuta ei taida olla toistaiseksi laitettu 'ei-alkuperäiseksi' kuin että olen käyttänyt paksumpaa peltiä...Minkälaisiin asioihin MR katsastuksessa voidaan pohjassa puuttua? Onko esim näissä kuvissa tehdyt korjaukset vielä MR rekisteröinnin esteenä? Peräkontin pohja on ainoa varsinainen muutos jota olen ajatellut, ja sekin vain sen vuoksi että kanttipellistä sen saisi siistiksi ja kestäväksi jo tallissa olevilla varaosilla....saa nyt nähdä, tuleeko tilattua se peräkontin pohja kuitenkin.

 

Tosiasiassa käytännössä en tätä autoa tule MR katsastamaan, jo pelkästään tonnisen koneen laitto 850 tilalle vie pohjan ajatukselta. Kesä ajoon tätä olen tekemässä, tämä on ensimmäinen auto johon teen peltitöitä, joten kovin kovat odotukset ei tälle projektille ollut muuta kuin että ajoon pitäisi saada...

 

itse asiassa olen miettinyt jotain täysin päinvastaistakin. Nimittäin turvavöiden laittamista taakse. Tällä kun tekisi mieli poikien kanssa sitten kiertää minikokoontumiset ja rompepäivät...Nyt en ilikiä jätkiä laittaa takapenkille ja lähteä moottoritielle onnea koittamaan. Onko kukaan laittanut turvavöitä taakse, enkä nyt välitä että onko se pyhäinhäväistystä vaiko ei...? Tosin tämä idea on käynyt vaan mielessä, vakavissaan en ole vielä vöitten laittoa miettinyt, vaikka nythän ne pitäisi ne kiinnityspisteet sinne hitsata...

Link to comment
Share on other sites

Turvavoitä ovat monet laittaneet eteen/taakse. Meilläkin on 67 Travellerissa ja on kierretty lasten kanssa monet ulkomaitten kokoontumisetkin.

Mitkään turvavarusteitten lisäämiset ei ole MR-katsastuksen esteenä.

Minä en ole mikään MR-tarkastaja, enkä monelta osin ole heidän kriteereistään samaa mieltäkään, mutta halusin vain "varoittaa" ettei tule yllätystä, koska tunnen kuitenkin aika tarkasti vaatimukset.

Esim. se ajattelemasi takakontin pohjan muutos vie kyllä ilmanmuuta ulos MR-vaatimuksista.

Tarkastusten tarkkuus vaihtelee aika paljon paikkakuntakohtaisesti, mutta ne ovat kovasti kiristyneet viimeaikoina kun on kritisoitu että liian "huonoja" on hyväksytty MR-kilpin.

Jotkut syynää onko esim. pohjat korjattu alkuperäisen kaltaiseksi.

850 ja 1000 koneen eroa hyvin harva tarkastaja edes huomaisi, jos vaihdekeppi pysyy pitkänä vispilänä.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Toisaalta kahden vaiheilla tuon takakontin pohjan kanssa. Korjauspala ei ole toisaalta kovinkaan arvokas joten täytyy harkita sitä vielä...Mutta siitä huolimatta, todennäköisesti en MR katsasta tätä yksilöä...

 

Niistä turvavöistä. Nyt alkoi oikeasti miettimään että pitäisikö sinne taakse parit vyöt laittaa...Onko porukka laittanut ihan rullavöitä, vai lantiovyöt vai mitä? Sellaiset pitäisi kuitenkin löytää jotka on suunniteltu toimimaan niin että rullapakat on peräkontin puolella, takapilarissa kun ei valtavasti ole rautaa mihin niitä pulttailee...Jos jollain on siisti ratkaisu olemassa, niin eipä haittaisi vaikka kuvia laittaisi. Niin sisäpuolelta kuin kiinnityspisteistäkin. Sähköposti osoitteen löytää profiilista...

Link to comment
Share on other sites

90 luvulla ainakin oli jo kaikissa Mineissä turvavyöt  takanakin ja korin rakennehan oli ihan sama kuin näissä vanhoissa.

Monet ovat tuottaneet Saksan maalta ihan valmiita Miniin sopivia takavyösarjoja. Kiinteitä että mielestäni myös rullavöitä.

Ite olen laittanut Suzuki Alton kiinteät vyöt Travelleriin taakse.

Link to comment
Share on other sites

Ostin kaksi vuotta sitten Metron takavyösarjan vänkärin puolelle taakse.

Takakontissa se on kiinni pyöräkotelossa, akun ja pyäräkotelon välissä.

Pikkusankarin turvapenkkiä pitelee hienosti paikallaan ja on rullavyö!  8-)

 

Laitan kuvaa selventämään, kunhan sen löydän!

Link to comment
Share on other sites

Laitoin omaan autoon Mpi Minin takavyöt. Ne ovat rullavyöt. Rullamekanismi tulee takapyöränkoteloon takasivupahvin viereen. Minin avoin takasivukotelo peittyy muovisella kannella ja sen sisään jää sekä etu- että takavöiden rulla. Vyön yläkiinnike tulee c-pilariin, itse hitsasin sinne ison ja paksun pellin jossa on mutteri vyön pultille. Ei ihan helpoin laitettava mutta siellä ovat ja toimivat. Rullavyön ongelma on se että rulla pitää tulla oikeaan asentoon jotta rullamekanismi toimii. Kiinteä vyö on paljon helpompi asentaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 6 kuukautta myöhemmin...

Monologimaisesti päivittelen tätä projekti kuvausta:

 

Keväällä alkoi hitsauskäry kyllästyttämään, ja peltihommien jälkeen teki mieli käydä käsiksi laatikoissa lojuneeseen tekniikkaan. Talvella kun tiputti yhä suurempia ja suurempia ruosteisia pellin kappaleita lattialle, vilkuilin sivusilmällä pöydän alla pilkottaviin laatikoihin. Ne suorastaan houkuttelivat jättämään ruosteet sikseen ja keskittyvän johonkin muuhun välillä. Onneksi maltoin mieleni ja viime talven pimeinä iltoina tuli peltihommat tehtyä. Kevät siinä sitten menikin vallan muissa hommissa...

 

Nyt kesäloman aluksi kaivoin laatikot esiin ja aloin kokoamaan ripustuksia.

 

Vaan niimpä hetken päästä huomasinkin olevani taas hitsaushommien edessä, kun takakelkka oli hyvästä kunnosta huolimatta vähän korjauksen tarpeessa. Ja taas kasattiin palapeliä.

 

Kelkat on nyt kuitenkin kunnossa, ja etupää jarruja lukuunottamatta valmis. Ja kunhan hiekkapuhaltaja palaa lomiltaan, saan puhallettua takatukivarret ja jarrukilvet ja rummut, ja loppu onkin pelkkää kokoamista.

 

Tavoite on saada auto vielä näillä kesäpäivillä siihen kuntoon että sen saa tiputtaa grillistä pois ja laskea omille jaloilleen.

 

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2a2zc+i ... -70-7.html

Link to comment
Share on other sites

Moro,

 

Ostin aihion talliin kolme viikkoa sen jälkeen kun me ostettiin talo. Talliin piti saada heti projekti. Nyt siitä on mennyt viisi vuotta, ja koskaan ennen en ole ajatellut auton valmistumista. Talokin on tässä välissä remontoitu. Mutta nyt ensimmäistä kertaa tuntuu että tämä voi valmistuakin.

 

Mutta tuskin ensi kesäksi. Vaikka peltihommat onkin jo loppusuoralla, puuttuu vielä pohjatyöt, maalaus, moottori, sisusta, sähköt jne jne.

 

saa nähdä miten äijän käy...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...