Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

Jos arvostat mukavuutta enemmän kuin teinien renkaankiljuttelua (niinkuin epäilen), 3.44 on tiuhin mitä kannattaa edes harkita.

Masokistejä jotka istuu kopissa yksinään joko moottorinpauhussa tai bassonjytkeessä, Ministeissäkin kyllä riittää ;) , mutta jos perheen kanssa reissailet toi Tailken 2.95 on nappi peli.

Meillä on Travellerissa 1100:ssa 3.44 ja aina on tullut pitemmissä reissuissa harvempi perä mieleen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sen verran mukavuutta kaipaan, että nykyään kaikki työmatkat menen moottoritien vieressä kulkevaa pikkutietä pitkin. Olisi mukava pysyä letkan mukana myös isolla tiellä. Toisaalta taas kiihtyvyyttä kaipaan sen verran että en halua että nykyinen suorituskyky heikkenee.

 

Täytyy nyt pohtia tuon 2.95 ja 3.444 välimaastoon tippuvia...Olisipa mukava jos joku laskis mulle valmiiksi että mitkä on koneen kierrokset kun 10" renkaat pyörii 100kmh riittävää vauhtia. Mulla on nyt valmentajien saunailta, niin ei itse ehdi ;) tai sitten lasken huomenna.

 

mites tuo A versus A+ osien yhteensopivuus?

Link to comment
Share on other sites

Vähän makuasia mitä välitystä haluaa käyttää. Itse ajoin turbolla ekaksi 3,21:1 välityksellä ja myöhemmin muutin sen 2,95:1 versioksi. Etenkin tuo jälkimmäinen vaatii jo vääntöä eli kantsii miettiä millaisen koneen tekee. Jos ei alhaalta vedä niin sitten sen 2,95 välityksen voi unohtaa. 3,21 ja 3.44 ei kovin paljoa eroa käytännön elämässä, joku 3,1 voi olla hyvä kompromissi mutta aika hakusessa. Pyörien osalta ei kannata tuijottaa pelkästään kehämittaan, itse olen ajanut 10 tuumaisilla (Cooper S) ja 12" ja 13" tuumaisilla (turbo). noista kaikkein kevyin ohjastettava on 10 tuumaiset. Turbossa 13" pyörät oli pienehkö pettymys 12 tuumaisten jälkeen. Mutta matka-ajossa mihin omani tein niin 2,95 välitys oli tosi passeli. Kilon ahtopaineilla tuokin riitti ihan kohtuulliseen kiihtyvyyteen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Kone alkaa olla kasassa. Eli kone porattiin +40 ylikokoon ja paikoille laitettiin hepoliten 21253 männät. Laskettiin lohkon pintaa ja silotettiin kansi sopivaksi. Perusnokka ja muut vermeet. Eli matka-ajoon sopiva 1275 on tulossa.

 

Nyt alan purkamaan laatikkoa sen verran että vaihdan tuon 16/63 peränvälityksen 18/62S:een eli 3.444. Kovin harvaa perää en nyt sitten laita, mutta huuto lakkaa todennäköisesti kun nyt paikalla olevassa tonnisessa on vanha 850 alkuperäinen välitys.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Fiberi spaceri näyttää olevan ehyt (ja tasapaksu), tosin se näyttää siltä että sisäreikä on isompi kuin akseli, sillä se saa liu'uttaa millin pari aina sivuun. Yhtään ehyttä ei ole hyllyssä, joten en voi verrata onko se kulunut isommaksi vai onko se alunperin isompi.

 

Niistä kaikista peristä mitä minulla irrallaan on (monta) niin tuossa on selkeästi pienin välys. Pahimmissa on 1.4 mm välystä ja se paketti tuntuu ettei se olisi edes kunnolla kasassa. En muista minkälaiset välykset tuohon valkoiseen kasasin, mutta joskus pitkän kaasutuksen jälkeen (kun nostaa jalan kaasulta) kuuluu lyhyt ääni joka voisi syntyä siitä kun tuo välys resonoisi kun vetävä voima vaihtuu moottorin päästä renkailta (eli voimakas moottorijarrutus). Pienemmissä moottorijarrutuksissa sitä ei kuulu.

 

Tämä ei ole siis koskaan haitannut, ja tuskin edes kuulee ellei sitä halua erityisen tarkkaan kuunnella. Nyt ajattelin vaan tehdä kaikki kerralla kuntoon kun on prässit ja pelit ja vempeleet joilla tuonkin välyksen laittaisi kohdilleen - kun tietäisi mikä oikea välys on.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...