Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

No huh huh. Ymmärtäisin jos siellä olisi loppuunviritetty motti ja muutenkin muunneltu peli, mutta tuo meni kyllä ylitte. Onneksi saat alkuperäisen luovarin :P Mulla ei ollut mitään papereita autosta ei rekisteriotetta ei alkuperäistä luovaria ja meni ongelmitta läpi ihan aken omalla "myyntilapulla". Pitääkö heille maksaa vielä extraa kun käyt viemässä dokumentteja :o

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

No toivottavasti ei tarvi maksaa ylimääräistä...Homma pitäisi siellä olla tehtynä jo, odottaa vaan liitteitä...

 

Tuossa minun "kuusnelosessakin" on pelkästään kuitti siitä että kantakortti löytyy, ja muita papereita ei ole...Mainitsin tästä, ja virkailija sanoi että jos on joitain papereita on niin sitten pitää olla kaikki - tai ei mitään...."Ei mitään" tapauksessa riittää kun kantakortti löytyy...

Link to comment
Share on other sites

Kirjallinen todistus mullakin oli merkkikorjaamolta 8) mukana jarrujen, moottorin, levikkeiden, 13" pyörien ym. sopivuudesta. Ei riittäny korjauskirjat. Mä kävin listauttamassa noi tarpeet etukäteen konttorilla ilman autoa ja varmistin pariin kertaan että onhan tässä nyt varmasti kaikki mitä tarvitaan. Paperit ja luovarit oli laakista ok. Tai mulla oli nippu "kauppakirjoja" kun auto oli siirtynyt kilvettömänä monta kertaa omistajalta toiselle. Niin ja katsari kun kysyi että missäs se runkonumero on, heitin irtilaikatun jalkatilan pellin hallin lattialle ja tuumasin että siinä  :D

Kävin silloin pari vuotta sitten näyttämässä puhalletun korin numeroineen konttorilla ja silloin otettiin kopsut otteesta ja arkistoitiin, kun kerroin että lattia tulee vaihtumaan. Sieltä se kopio sitten löytyi.

Link to comment
Share on other sites

Minäkin kävin lyöttämässä runkonumeron uudestaan kun oletin projektin alkuvaiheissa että lattia lähtee, mutta onneksi alkuperäinen numero sitten säilyikin.

 

Jos laittaa tosiaan isompaa konetta, isompia renkaita, yms muokattua niin todellakin on fiksua käydä etukäteen varmistamassa homma. Jos nyt olisin oikein ajatellut, niin olisin edes ETUKÄTEEN etsinyt ne kohdat kirjoista, varsinkin tuon sivun jossa selkeästi se kerrotaan...mutta luotin siihen että JOS kysyy niin otampa kirjat mukaan...Plus että pulju oli mennyt jo muutama minuutti sitten kiinni, joten kaveri pyysi tuoda asian tiivistettynä huomiseksi...niin varmaan minäkin olisin tehnyt jos työpäivä olisi jo tarpeeksi venähtänyt...

 

Joo, mutta itse asiassa yllättävän vähän harmittaa, onhan tässä vielä hetki aikaa...

Link to comment
Share on other sites

On aika erikoisia ja erittäin paljon henkilöstä/paikasta riippuvia nämä katsastuskuviot. Minejäkin on varmasti lähes 40 vuoden ajan muutoskatsasteltu näille omille vaihtoehtomoottoreilleen 850, 1000, 1100, 1300 ja selvityksiä niitten vaatimuksista ja eroista on tehty kaikenlaisten todistusten, selvitysten ja varaosa/korjaamokirjakopioiden kanssa! Ja mitään tietoja ei ole jäänyt minnekään katsastusviranomaisten tiedostoihin mitä he yhteneväisesti edes osaisivat vaatia!

Joku ei vaadi mitään kuin maininnan että siitä että "tällaiset on alunperinkin" ilman mitään todistuksia. On jopa ihan virallisesti katsastettu 1300:sellekin rumpujarruin, pelkällä selityksellä.

Esim. nämä muutosprosentti asiat normaali kunnostuksen yhteydessä ovat täysin mielivaltaisia ja henkilökohtaisten (kats.miesten) arvioiden vallassa. Käytännöt vaihtelee kuin yö ja päivä.

Link to comment
Share on other sites

Päivitystä taas seikkailuun.

 

Menin aamulla konttorille viemään todistusta siitä jarruasiasta, ja siellä oli eri katsastaja paikalla...Hän otti  paperit uudestaan käsittelyyn, soitti yhden puhelun TraFiin, ja sanoi että koska luovari jossa tämä puute oli, on niin vanha että sillä ei ole käytännössa merkitystä... Ja tehtiin paperit...

 

Eli Mini on [shadow=red,left][glow=red,2,300]NYT KILVISSÄ[/glow][/shadow]...siinä ne nyt on...

 

1273131210260_1_orig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hieno juttu!

Tässä juuri esimerkki siitä, miten on täysin henkilöstä ja hänen viitseliäisyydestään/tietämyksestään kiinni miten hankalaksi asiasi muodostuu.

On henkilökohtaisia useita kokemuksia.

Viimeisin kohdistui näihin muutosprosentteihin. Ihan normaalisti kunnostettu, alkuperäiseksi! Ei mitään muutoksia!

Normaalit tai jopa paljon normaalia pienemmät ruostevaurikorjaukset, lokasuojat, kolmipellit,naamapelti, helmat. Alkuperäinen numero lattiassa, Suomi auto eikä ollut kuin pari vuotta pois rekisteristä ym.

Tällaisia Minien ja muittenkin autojen korjauksia on tehty tuhansia!

Tämä yksilö vain sai päähänsa, että peltiosia on vaihdettu niin paljon, että pitää tehdä selvitys muutosprosenteista.

Asenne koko hommaan oli tosi kielteinen ja tarkoitus oli väkisin yrittää löytää mahdollisimman paljon vaihdettuja osia. Erehdyin alussa puhumaan yleisesti peltitöistä/Minin peltiosien saatavuudesta.

Tästä oppineena päätin, jos joudun joskus vastaavaan tilaisuuteen, niin en myönnä koskaan vaihtaneeni yhtäkään peltiosaa, vain korjanneeni vanhoja!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos ukko ylijumalan, tuolla Islannin tienoilla taivaalle pölläytetty tuhkapilvi esti matkustamisen, joten kahden viikon mittaiseksi suunniteltu Kiinan reissu jäi tuonnemmaksi...Ei harmittanut yhtään...

 

Eli Mobiliaan ollaan tulossa...

 

Noista osista mainittin nimenomaan, että kaikki mikä kunnostettavissa oli, on kunnostettu...sen vuoksi puskuritkin on vähän lommoiset eikä uudet tarvikepuskurit...moottorin vaihto dokumenttiinkin mainitsin vaan että vaihdetut osat oli lohko ja männät....ei siis koko moottori...

Link to comment
Share on other sites

Sen verran vielä tuosta paperisodasta täytyy mainita aika käsittämätön yksityiskohta...

 

Alkuperäiset luovutuskirjat laitettiin nyt rekisteröinnin yhteydessä TraFille arkistoitavaksi. Minä pyysin näistä kuitenkin oikeaksi todistetut kopiot... Näitä alkuperäisiä papereita säilytetään jonkun vuoden jonka jälkeen ne ajetaan silppuriin...Siis ne vuodelta 70 eteenpäin kaikki alkuperäiset paperit...kaikki ajetaan silppurista kun tietty aika on ummessa...

 

Ajattelin kirjoittaa Trafiin ja pyytää laittamaan näihin papereihin merkintä että palautetaan auton omistajalle...sillä mielestäni ne on iso osa auton historiaa...

Link to comment
Share on other sites

Näitä alkuperäisiä papereita säilytetään jonkun vuoden jonka jälkeen ne ajetaan silppuriin...Siis ne vuodelta 70 eteenpäin kaikki alkuperäiset paperit...kaikki ajetaan silppurista kun tietty aika on ummessa...

 

Ajattelin kirjoittaa Trafiin ja pyytää laittamaan näihin papereihin merkintä että palautetaan auton omistajalle...sillä mielestäni ne on iso osa auton historiaa...

 

Just ja JOS joku joskus tekee sille saman projektin kaikki orkkis paprut tuhottu heidän omasta toimesta.....  :o :o

Noo tietty toistamiseen sama homma taitaa olla hyvin epätodennäköistä!!  ??? Mut kuitenkin...

Link to comment
Share on other sites

Nonniin, nyt on ilta ajettu sitten Minillä...on se vaan uskomattoman hauska peli...voi elämä...

 

Vaimokin nauroi tikahtuakseen kun lähdettiin pihasta...ei meinannut naurusta tulla loppua...oli kuin olisi maan tasolla istunut...Nyt ymmärrän kyllä täysin miksi autoa koirankopiksi tituleerattiin...

 

En saa kytkintä oikein oikeaan säätöön. Kun laittaa ohjekirjan mukaan välykset, niin kytkin ottaa liian alhaalta (ei luista kuitenkaan) ja kun on vähän aikaa ajanut niin kierrokset laskee kun painaa kytkimen pohjaa, ja vastaavasti nousee korkealle kun päästää kytkimen ylös... Jotenkin tuntuu että aivan kuin sylinteri tekisi liian lyhyttä iskua...täytyy sekin vielä ilmata kerran..

 

Lisäksi vänkärin puolen vetonivelen suojakumi alkoi nyt illalla nitisemään siellä laakeripesän kupissaan...yritin sinne jo vähän rasvaa ruiskasta mutta ei vielä natina loppunut...

 

Nopeusmittari toimii, mutta näyttää noin 20 kmh yläkanttiin, mutta se on vaan hianooo...

 

Vaihteet pelaa oikein hyvin, pikkuisen kakkoselta pois saaminen vaatii vähän nykäisyä kepistä, ei lumpsahda pois niinkuin muut vaihteet...mutta siis lähtee ihan nätisti kun vaan ottaa...

 

Kyllä tuosta noi saadaan karsittua pois viikonlopun aikana, ja pääsee suunnittelemaan Mobilian reissua...

Link to comment
Share on other sites

"kierrokset laskee kun painaa kytkimen pohjaa, ja vastaavasti nousee korkealle kun päästää kytkimen ylös... Jotenkin tuntuu että aivan kuin sylinteri tekisi liian lyhyttä iskua..."

 

Luulenpa että kytkinkopan päässä olevan ison mutterin säätö pielessä!? Tarkistappa se! Löytynee ohjeista.

En muista tarkkaan kuinka se meni.. Mutteri löysättiin, sitten painettiin kytkin pohjaan ja kierrettiin siinä asennossa mutteri kiinni koppaan ja sitten kytkin vapautettiin ja kierrettiin vielä jotain... on kyllä ohjeissa.

Link to comment
Share on other sites

Joo näin olen sen tehnyt kyllä.. Eli ohjekirjassa siis sanotaan että säätöruuvin (se pieni pultti joka vastaa kytkinvarteen) välys pitää on olla noin X mm...Eli tämä siis säädetään niin että ilman että kukaan painaa kytkintä (otetaan vaikka palautusjousi irti) ja käsin vedetään vapaaliike (moottorista poispäin) ja säädetään välys. Tämän jälkeen joku menee ja painaa kytkimen pohjaan ja iso säätömutteri kierretään sormitiukkuuteen kytkin koppaa vasten, sitten kytkin päästetään ja kierretään vielä varttikierros kiinnipäin..

 

Näin olen sen säätänyt.

 

Luulen että syy löytyy joko siitä että siellä on vähän ilmaa vielä, tai sitten että kytkin vipu on jo tiensä päässä...vaikka pallonivel siinä vivun päässä ei ollut kulunut tasaiseksi niin syy voi myös olla taipuneessa varressa...sitä kun en osannut mittailla...näköjään sitäkin tapahtuu:

 

tech_ezclutch_4.jpg

Link to comment
Share on other sites

...elikkä missäs nyt on vika, jos laittaa sen pienen säätöruuvin niin pitkälle että se pukkaa vartta vipua noin 2mm pitemmälle (eli ei 1.5mm rako niinkuin ohje on), niin kytkin toimii oikein...

 

Eli onko ainoa mahdollisuus että vipuvarsi ja painelaakerin akseli on jo niin kuluneita että mitat ei täsmää...? Tilasin osat jo joka tapauksessa...

Link to comment
Share on other sites

Paitsi että 5 kilometrin ajon jälkeen kierrokset taas nousee ja välillä auto meinaa sammua kun painelee kytkintä edes takaisin pohjaan...eli painaako tuo kytkin nyt kampiakselin päähän, vai mitä tuo nyt tekee?

 

Toisin sanoen, lämpimänä kytkin laahaa... ja jos on säädetty ohjekirjan mukaan niin kylmänä ei ota tarpeeksi...

Link to comment
Share on other sites

Kytkimen kanssa edelleen häikkää, ei oikein uskalla tehdä vielä pitkiä lenkkejä kun tuntuu että aika kun tulee lenkiltä kotiin (eli kone on lämmin) niin joko haisee palaneelle kytkimelle, tai sitten kytkin laahaa niin että kun moottori lämpimänä pumppaa kytkintä, niin moottori meinaa sammua... Tänään odotellaan uutta kytkinvipua (ja painelaakerin akselin) matkahuollosta saapuvaksi, josko se laittaisi kytkimen nyt oikeaan paikkaan silloin kun säädöt on by the book.

 

Eilen kun säädin venttiilit, niin venttilikopan kannen sisällä oli valkoista vesi/öljyvaahtoa, ei ylettömästi mutta kuitenkin. Mittatikun öljy on ihan ok..Onko tämä normaalia Minissä, varsinkin kun on sateisena päivänä ajeltu vai onko tuo merkki että jäähdytysvettä nyt pääsee kuitenkin öljyn sekaan? Joka tapauksessa, ajattelin tänään vaihtaa öljyt ja suodattimen, sillä vaikka itse öljy on vielä kirkasta, se on aika täynnä mustaa hilettä ja roskaa...kuitenkin kaikki laakerit ja muut on uutta siellä niin ensimmäinen hionta on kai nyt tehty...

Link to comment
Share on other sites

Onko sulla se tappi, mikä työsylinteriltä painaa kytkinvipua oikean mittainen?

Joku siellä niinkuin jää "kantamaan"? ja kytkin mahd. vähän luistaa koko ajan?

Kun pumppaat kytkintä, niin kampiakseli painaa niin kovaa päittäislaakeria vasten, että meinaa sammua??

Ei ole kyllä normaali ilmiö?? Liike on ihan kuin liiankin suuri?? Onko vivussa tyhjä välys, kun otat palautusjousen irti?

 

Kylmälima kopassa johtuu näistä ilmoista. Ja siitä kun et ole tehnyt pitkiä lenkkejä.

Enpä usko johtuvan nesteestä. Näkyis kyllä öljyn värissä

Link to comment
Share on other sites

Joo, sen verran pitää tarkentaa että noi viat ei ole yhtä aikaa, vaan siis joko tai...aina kun säätää välystä isommalle, niin kytkin ei "yllä pohjaan" vaan alkaa ottamaan jo heti lattiassa ja vaihteet rusahtelee.

 

Sitten kun säätää pikkuisen eteenpäin (jolloin kytkin kylmänä ottaa oikein (siinä polkimen liikkeen puolessa välissä)) niin silloin kun moottori on lämmin, painelaakeri painaa painelevyyn ilmeisesti niin kovalla paineella että se meinaa sammuttaa auton...

 

Työntötapin pituutta en edes pohtinut, montaako eri pituutta niitä on (poimin vain hyväkuntoisen tuolta varaosalaarista)?

 

Noitten Haynesin manuaalien mukaan normaali vika, mutta pitäisi tuolla säädöllä hoitua...mutta nyt ei hoidu...

 

Edittiä: Tulipa vaan mieleen, että olisikohan syy tässä kuvassa:

 

1261564783892_2_large.jpg

 

Vaikka käytännössä ei tehty muuta kuin kiillotettiin pinnat.. eli käytännössä levyn paksuus ei muuttunut ollenkaan...Luulisi että tuo kyllä menisi ihan säädöillä...

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sillä "sorvauksella" voisi olla merkitystä, jos olisi sorvailtu, mutta kokeile uusilla palikoilla.

Kyllä vakio palikat pitäisi aika hyvin saada toimimaan.

Cabrion kytkin ongelmat kyllä ymmärtää, kun alkaa hulluttelemaan ;D.

Kai sulla kaikki kamppeet on oikein? Kytkinlevy oikein päin?(toimisiko ollenkaan?)

Ei ole itellä koskaan ollut vastaavia ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...