Jump to content

Osien hankinta brexitin jälkeen


tailke

Recommended Posts

Moron!

Kerättäiskö vaikka tähän tai omaan ketjuun mantereen puolella olevia Mini-osakauppoja kotimaisten lisäksi?

Tein tilauksen Sparescenteriin 16.12. ja nyt DHL ilmoittaa että tavarat tulis 21.1.

Spares ei enään ota minkään valtakunnan ALVia vaan vastaanottaja huolehtii sen maksusta kohdemaassa.

Tullauksen lupasin tehdä itse, saas nähdä miten homma päättyy. Tuleeko tosi kalliita osia?

-tapsa-

Link to comment
Share on other sites

Itsekin tilasin kokeeksi syksyllä eu.minisport.com:n kautta...mutta kylläpä se paketti silloin tuli briteistä  😄

Tullimaksu on auton osissa 1,7-8% (tullin laskurin mukaan) riippuen onko moottorin osa, korin osa, verhoilua jne. Mutta sitä ei peritä alle 150€ arvoisista tilauksista.

Suomen Alv. on suurempi ku brittien, taisi olla 20% siellä.

Jos tilauksessa on osia useista eri tulliryhmistä meneekin jo hankalammaksi selvitellä jokainen erikseen.

 

Link to comment
Share on other sites

Saksassa Limora (www.limora.com).

Nyt palataan vanhaan aikaan, huonona puolena tossa on postin ihan surkea palvelu. EU:n ulkopuolelta tulevista lähetyksistä perii vielä käsittelymaksun, mielenkiintoista nähdä koskeeko se myös Britanniaa. Viimeksi kun tullasin niin se hoitui tosi nopeasti, Postin osuus veikin sitten 2 viikkoa...

 

Link to comment
Share on other sites

Itse myös tilasin Spareksesta Joulukuun puolivälissä tavaraa ja tuli tänään, ilmeisesti on aikamoinen ruuhka ollut koska normaalisti heidän toimitukset on pelannut. Itse oletan että he toimivat kuten tälläisessa tilanteessa pitääkin ja ovat maksaneet tullit, koska paketti tuli minulle kotiin ilman mitään maksuja. Ostettaessa maksoin alvit tuotteesta kuten oli "pakko" koska oletus siinä kohtaa taisi olla että tavarat tottakai tulevat mulle ennen vuodenvaihdetta.

 

Periaatteessahan isoa eroa nyt ei tule osien hinnalle, se 2-8% tullimaksua vanhaan verrattuna. Tosin Spares mainostaa että he lähettävät se niin että DHL tullaa, joka tuo lisämaksua vähintään 20euroa tai 5%. En tiedä saako noita tullattua itse, riippuu millaisen sopparin Spares on tehnyt DHL:n kanssa. Mikäli ei saa itse tullattua, niin lopputulos on että prosenttuaalisesti pikkuostokset karkaavat kalliiksi, mutta normaalisti tilaukset on useempia satasia niin se on "vaan" se 5%.

 

Suomen ALV on tosiaan isompi kuin Brittien on ollut, mutta järjestäin isommat nettikaupat joutuvat verottamaan ostajan osoitteen mukaan ALV prosentin. Riittävästi kun on myyntiä niin ei voi ostaa myyntimaan prosentin mukaan enää.

Link to comment
Share on other sites

Itsetullaus on muutaman minuutin homma, hyvä homma jos sen saa tehtyä. Saa niitä Minin osia muualtakin kuin Briteistä jos nämä asiat tulevat ylivoimaseksi. Tai sitten tosiaan rahalla selviää jos Brittien Spareksesta ostaa, Spares on tehnyt homman helpoksi ja DHL tekee kaiken pientä korvausta vastaan.

 

Voin tähän ketjuun katsoa TARIC tullikoodeja osille jossain kohtaa, ne on ainut "hankala" asia itsetullauksessa jos ei niitä osaa etsiä.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=fi

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, MikaJ kirjoitti:

Itse myös tilasin Spareksesta Joulukuun puolivälissä tavaraa ja tuli tänään, ilmeisesti on aikamoinen ruuhka ollut koska normaalisti heidän toimitukset on pelannut. Itse oletan että he toimivat kuten tälläisessa tilanteessa pitääkin ja ovat maksaneet tullit, koska paketti tuli minulle kotiin ilman mitään maksuja. Ostettaessa maksoin alvit tuotteesta kuten oli "pakko" koska oletus siinä kohtaa taisi olla että tavarat tottakai tulevat mulle ennen vuodenvaihdetta.

 

Joo, nehän lupasivat toimittaa ennen vuodenvaihdetta tilatut tuotteet vanhaan tapaan, vaikka toimitus venyisikin yli vuodenvaihteen.

 

Link to comment
Share on other sites

Mie hommasin Sparesilta erikois osat ja muutkin tarvittavat jo marraskuun aikana kahteen tulevaan projektiin. Sitten tarvittavat kulutus osat hommaan Suomesta, niinkuin tähänkin asti.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä kaksi pakettia vielä tulossa minisportilta vielä jotka tilasin joulukuussa. 

Kyselin perään, kun monta viikkoa ollut molemmat tilaukset "käsittelyssä" ja vastasivat, että toinen paketti vielä käsittelyssä ja toinen lähtenyt DPD:n matkaan, mutta nyt sekin käännytetty takaisin minisportille brexitin aiheuttaman hämmennyksen takia ilmeisesti.

Onneksi ei ole kiire, mutta joudun vissiin maksaan verot molempiin maihin, sillä paketit lähtee / lähti vasta tämän vuoden puolella liikkeelle?

Syy siihen miksi ei minisportin tilauksista kuulu välttämättä mitään, on saamani vastaus käännettynä:

"Valitettavasti automaattiset sähköpostimme, joissa on seurantatiedot, eivät toimi kaikissa tilauksissamme"

Pari kuukautta taaksepäin tuli myös yksi paketti, ilman seurantakoodia tai minkäänlaista tietoa että paketti on tulossa. Satuin onneksi olemaan kotona, kun pakettikuski toi tämän. 😐

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 15.1.2021 at 22.32, Mini1964 kirjoitti:

Moi.

Tuli tehtyä tilaukset...

Tosiaan tein 6 tammikuuta tilauksen Sparesille ja Sportille. 13 päivä tuli sähköposti DHL:tä et Spareksen kamat on tulossa ja arvioitu toimitusaika on 20 pvä. Siinä meilissä oli linkki DHL:lle mistä valitsin itse tullauksen.

Nyt maanantaina 18 päivä tuli ilmoitus, et osat on Suomessa ja tulee tehdä tulliselvitys. 

Tein tullauksen eilen ja kamat tuli tänään kotiovelle. Kamojen arvo ilman kuljetuskuluja oli just alle 150 euroa joten tullia ei mennyt, ainoastaan alv piti maksaa. 

Tullaus oli helppo tehdä, 5 min homma. Tieto meni suoraan DHL:lle. Ainoo, et en löytänyt moottorin osille mitään järkevää nimikettä, niin latoin sinne et vaihteistot ja niiden osat. Olihan siellä synkkarenkaat, ni en ees huijannut. 

 

UPS:ilta tuli eilen tekstari, et Sportin kamat on tulossa. Samassa tuli ohje, et soita sinne tai laita meiliä jos haluat itse tullata. Soitin ja ne meilas takas ohjeet ja tiedot. 

Tullaus yhtä helppo, ainut et UPS:lle piti erikseen meilaa luovutuspäätös, kun oli tullattu. Tulli piti maksaa ku arvo oli noin 240€. Tulli oli jotain 11 euroa niistä eli 4-5%.

Kaiken kaikkiaan aika iisi homma eikä kaks viikkoa oo mahdoton aika odottaa osia. En muista miten kauan on aiemmin Briteistä tullu. Mut jos on kiire ni sit Suomesta.

Link to comment
Share on other sites

Tullin sivuilta poimittua:

Isosta-Britanniasta lähetetyistä yli 150 euron arvoisista lähetyksistä ei tullimaksua tarvitse maksaa, jos tavara on Britannian alkuperätuote, ja sinulla on myyjän kauppalasku, jossa on määrämuotoinen alkuperävakuutus tavaran britannialaisesta alkuperästä. Jos sinulla ei ole myyjältä saatua alkuperävakuutusta, ei tullietuutta voida myöntää. Alkuperävakuutuksen laatii aina myyjä lähetysmaassa. Tarvittaessa kysy myyjältä, onko tilaamillesi tavaroille mahdollista saada alkuperävakuutus.

Onkos kukaan saanut tuollaista todistusta vielä.

Link to comment
Share on other sites

Periaatteessa toimittajan kuuluisi aina ilmoittaa tuotteen alkuperämaa ja tullikoodi jokaisesta tuotteesta, joten luulisi sen tiedon saavan kun onhan nuo isommat Miniliikkeet jo iäisyyden tehnyt kauppaa EUn ulkopuolelle.

 

B2B kaupassa tämä on itsestäänselvyys ettei kamat seiso tullissa turhaan odottamassa lisätietoja, mutta kuluttajakauppiailla välillä hakusessa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Näköjään ei ole pakko maksaa minimissään 20euron palvelumaksua Minispareksen tilauksesta DHL:lle vaikka niin sivuilla lukeekin. DHL:ltä tuli viesti että he tekee se tohon hintaan tai sitten ilmaiseksi saa tehdä itse. Kyllä tosta tuntipalkoille pääsee kun itse tekee, hommassa menee muutama minuutti.

Homma on erittäin helppoa.

1. Vastaa DHL:n tekstiviestiin että haluat tullata itse.

2. Odota että paketti on Suomessa, DHL:tä tulee sähköposti missä on kuljetusasiakirjanumero. Sinulla on neljä päivää aikaa tehdä tämä tai sitten alkaa juoksemaan varastointimaksut.

3. DHL:n sähköpostissa on jopa linkki https://tulli.fi/tullaa-pakettisi osoitteeseen, mene sinne ja seuraa ohjeita.

Tullikoodistakaan ei tarvitse välittää, valkkaa sieltä esim "Auton korin osat". Yleisimmät tullikoodit on suoraan tuotu sinne alasvetovalikkoon.

4. Kun olet laittanut tiedot ja maksanut nettipankissa verot, ilmoitus menee Tullista DHL:lle ja paketti jatkaa matkaa sinulle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Lähdin kokeilemaan Alankomaista tilaamista brittien sijaan. Vanteet tilasin, rahat lähti heti, ja tämän jälkeen en ole vastausta saanut sähköposteihin. Kuusi viikkoa on kulunut. Tietojen mukaan vanteet piti löytyä varastosta.

Otin yhteyttä heihin yhteyttä whatsupin kautta uutena asiakkaana, tiedustelin toimitusaikaa ja sitä löytyykö vanteita suoraan varastosta. Vastasivat vain että brittien varastosta löytyy.

Yllättäen heidän nettisivutkin on nyt pois käytöstä.

Seuraavaksi kyselen rahojen palautuksesta. Pieni mahdollisuus on saada rahat takaisin kun PayPalilla maksoi.

Ultralite racing wheels, älkää erehtykö tilaamaan täältä. Pitänee jatkossa käyttää vain isoja tunnettuja myyjiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mites tää nyt meneekään nykyään?

Tilasin tänään hetki sitten pitkästä, pitkästä aikaa Minisparekselta vähän tavaraa, enkä ole Brexitin jälkeen sieltä mitään tilannut. Ohessa tuli joka tapauksessa 23 punnan toimari, mutta itse osien hinta oli alvi 0. Osat pelkästään oli 48,54 puntaa.

Tein etukäteen tulli.fi/tullilaskuri -sivustolla laskelman, jossa sanottiin että tullia ei mene, mutta alvi tulee päälle ollen n. 19,61 Euroa. Oliko tuossa jokin erikoisuus, että piti valita jokin tietty valinta alasvetovalikosta, että alv olisi mahdollisimman pieni tai ei ollenkaan?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ihan siististihän tuo meni vaikka itse tullasikin.

Ehkä yhden päivän enemmän otti tavaran saapuminen vrt. ennen Brexitiä, mutta se ei haittaa. Erikoisinta oli kun tullausvaiheessa ei ollut mitään vaihtoehtoa nimikkeellä "auton varaosia" tai "varaosia". Kaikenmaailman mikrofoniosaa ym. lateksitonta oli vaihtoehtoina, mutta ei niin yksinkertaista kuin "varaosia". No enivei, tilaus lähti ja tuli ei siinä sen kummempaa. Onneksi ehdin ennen 1.7.2021 kun tullisummat alkaa koskea myös alle 150 Euron tilauksia.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...