Jump to content

Mini 1000


tyhtis

Recommended Posts

15 tuntia sitten, tyhtis kirjoitti:

Voisiko olla jos muistan oikein joskus merssuu laittoivat butuulimassaa tms?? Mutta enää kukaa tuntenu moisella nimellä tai muistin väärin.....

Juu ei siliconia ja possuliima on myös pannassa noissa hommissa kovettuu ja kohta vuotaa uuvestaa....

Tässä varmaa on vaihettu tiiviste mutta ei pidä....

Renkaiden metsästys menossa edelleen.

Muistat varmaan oikein butyylimassa on sellasta joka ei juurikaan kovetu, pysyy joustavana mutta hemmetin sotkusta on senkin laittaminen.

Myydään edelleen Motonetissakin näkyi olevan hyllyssä.

Itse olen käyttänyt aikanaan aika paljonkin matkailuvaunu ja -autojen korikorjauksissa, joissa kaikki korin saumat on on tiivistetty juuri tuolla.

Link to comment
Share on other sites

Noniin häätyy hakia motonetista tököttiä ja jääny koriliima hommista metallinen nokka puristimeen siinä on ohut pää pukata tiivisteen väliin alkaa pysyy vesi auton oikealla puolen....

Näkyy nyt oleen krooninen tämä homma eilinen sade pysy minin ulkopuolella (näkyy pyyhkimet päällä alkavan vuotaan lasin tiivisteestä mihin sulka melkein osuu.) Mutta parempi puolisko soitti töistä lähtiissä että volvon lattialla on tulva 2cm vettä.......

Oli katto lunkan vesi poisto putki jostain syystä irronnut a pilarin sisällä ja vedet valunu kojetaulun alta laattialle. Nyt tallissa matot purettuna kuivumassa ja putki jatkettuna paikoillaan.

Tässä olisi äyskäri ollut tarpeen tai pilssi pumppu.....

Link to comment
Share on other sites

Ei siinä mitään jätskitikkua tarvita,lasiliikkeestä pitäs löytyä virallistta tiivistemassaa.Kiristys nauha irti ja liimaa tiivisteen alle kummallekkin puolelle.Ylimääräinen lähtee maalarin teipillä irti.Ei kovetu,oon kolmeen miniin laittanu uuden tiivisteen kanssa,ei ole vuotanu.

Link to comment
Share on other sites

Noniin kävin hakemassa mätänetistä massaa ja ajelin minin keulan talliin. Tuolla metalli nokalla sain tiivisteen alle nättin makkaran ylä että ala puolelle tiivistettä sen että tiivisteen palauduttua tursusi yli. Pyyhin/tasoitin tiivisteen juuren sormella kattottaa miten pitää.... jos vielä jää vuotaan otan hittoon tiivisteen ja tilaan uuden asennan massan kanssa.

Samalla sitten käytin kaasarin auki ja putsailin paikat ja eikun kasaan öljyä laitoin tääkeruutalla 5ml (atf220) en tiä menikö likaa tai vähän mutta pelaa nyt paremmin käy nätisti tyhjää vastaa hyvin kaasuun eikä jää kierrokset ootteleen ylös.

Mutta nykiminen ei loppunu 80 tasa kaasussa....

Pitää laitella uuvet tulpat ja kattoa kärkiväli säätää sytkä jos alkaisi pelaamaan.

Jakaja näkyi olevan kokonaan uusi ja liittimet kaikki putsailin. Tulpan johot näytti hyvälle eikä saanu tälliä ku kokeili että läpi ei ainakaa lyö.

Kiitoksia vinkeistä. Lasi liikkeeseen viikola soitin ja kysyin massaa tuumasivat ettei enään käytetä mutta tieten heillä enää harvon tiiviste lasien kanssa puljataan.

Seuraavana alkaa öljyn vaihtoon nykyisillä olen minä ajanut reilu 2000km hyvän näköiset mutta omaksi mielenrauhaksi vaihtaa tietää missä mennään.

Hyvin toimittaa kesä työ kulkineen virkaa mini ei voi moittia (60km päivässä ja lisäksi muut koukkaukset ja ajelut)

Link to comment
Share on other sites

Noniin vesi sateet kokeiltu alko vedet pysymään auton ulkopuolella.

Tutkin kaasaria lisää ja huomasin että edellinen tehny remontin mutta ei varmaan ole hoksannu mitata suutinputken mittaa missä oli purettaessa.

Kun vikana ollut nykiminen ja hokasin että hitto eihän tämä norta yhtään kierroksia ku vetää ryypyn päälle.

Aloin tutkimaan ja ruuvasin kaasaria rikkaamalle niin paljon että ryypyn vivun puolikuu on 1mm päässä itse kaasuäpän lähellä.

Auto käyntiin ja kuten arvata saattoi tyhjäkäynti oli vähintään miehekäs..... säädin alemmas sen ja koeajolle. Katohan minihän alkoi kulkemaan niin näppärästi ja kevyen oloisesti nykkiminen loppui myös. 

Kylmänä ryyppypäällä on myös kierrokset koholla niiku pitää.

Nyt sitten kävin tankilla 364km ajettu edellisen tankkauksen jälkeen satku alla ennen säätöä. Kulutus 6,35L/100km

Minitronilta huolto satsi tulossa pitää huoltaa ja käytän vielä varalta letkun päässä mitä mittari näyttää mutta nyt tuntuisi että ollaan aika lähellä säätöjä

 

Mimmoisia ilman paineita olette pitäny noissa vakio 10" rattaissa lapinkumesa pähkäiltiin sopivaa ja arvottiin 1,6  bar ilmaa rattasiin

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Minillä päästelty ja huoltokin tekaistu.

Öljyt ja suodattimet

Tulpat

Rasvattu

Kaasu vaijeri vaihettu

Moottorin koiranluun kumet uusattu

Mitenkäs tässä irtoaa tuo "keskikonsuli" jossa ryyppy vaijeri lämmönsäätö ja katkaisijat on? Pitäisi vaihtaa tuo lämmönsäätö vaijeri ku sadekelillä meinaa kuuma tulla kun hanikan olen varalta kääntäny täysille jos meinaa helteillä lämmöt nousta voipi yrittää toppuutella.

Pitääkö tuo lämmitys kenno kotelo mysteerio irroittaa myös vai enkö uskaltanut tarpeeksi kammeta irti tuota paneelia?

Seuraavaksi voisi kaavailla äänieristys bitumia jalkatilaan ja tulipeltiin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Nonniin tulihan sitä autuuteen ropleemia.....

Eli kannen tiiviste menossa. Reissusta tulin lämmöt jne normaalit mutta hillitön vesihöyry pilvi pakoputkesta....

Tänään puoliso tuli kotia töistä sama homma mutta nyt sitten letkutkin kivikovana eli painetta aika kovasti.

Ei ole minulla koskaan keittäny mutta melko lämpimänä pääs käymään ku lämppärin letku hajosi ennen ku hokasin. Sen jälkeen vähän piätelly helteillä keskivvälin yläpuolella lämpöjä.

Kattelin minitronista tiiviste satsia tai tiivistettä kumpi parempi massa vai kupari? Vakio kone.... mitä muuta samalla kannattaa yläpään tiivisteiden lisäksi vaihtaa??

Sitten jos saisi samalla momentit ja venttiilin välykset kiitoksia paljon.

Panna tivisteet tilluusee ja joku ilta vaihtaa ja stiikata kansi että ehtii vielä ajelee onneksi helppo homma verrattuna uudempii autoihin.

Tokko näissä on koommin itte kansi vikaa ollu???

Ja käyhän tähän nyt tuo 850/998 satsi?? https://www.minitron.fi/tuote/kannen-tiivistesarja-850998-cc-kuparipahvilla/

 

Link to comment
Share on other sites

Googleen haynes mini 1969 to 2001 pdf niin alkaa löytyyn opusta. Tässä esim yksi pdf:nä. ei muutako lataamaan ja kiristeleen. 🙂
https://www.miniscene-unterfranken.de/wp-content/uploads/downloads/haynes_repairmanual_mini_69-2001.pdf

Chapter 2A kannataa lueskella läpi 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Nonniin alkaasi kansi remomentti olee tehty ja viimeistä kesän reissua tässä kaavaillaan.

Mutta itse asiaan olen yrittänyt metsästää miniin 10 tuuman nasta renkaita tahi kitka renkaita suomesta ei oikein tunnu saavan olettako nyky aikana hommanneet enää uusia talvi renkuloita vanhuksiin??

Tarkoituksena ei ole pitää minään talvi autona mutta nättinä pakkas päivänä voisi käydä ajelee ettei tönkity ihan kokonaan.

Tokko tuo huonompi talvella on ku kupla volkkarikkan tässähän on lämmitys laitekkin 😉

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Noniin kevättä alkaa oleen täällä pohjoisessakin havaittavissa!

Mini siirrelty säilytyksestä sohjon keskellä ajellen kotio ja aloittaa pieni hipistely että kesän saapi kaasutella suht huoletta.

Listalla olisi.

Ruosteita napsia kiinni

Pohjan massaus tarkistaa

Pakoputki vaihtaa tuli tilattua rc40

Lämppärin kenno uusia (vinkkejä vaihtoon otetaa vastaan)

Ratin vaihto

Yleinen huolto suorittaa

Tutkia kaasutin miten saisi korjattua ryypyn läppäakseli (jumittaa aavistuksen aiheittaa nykimistä)

Yleinen putsaus ja jynssäys.

Laittaa kinkkukaappi liikenteestä poistoon ja mini ajoon!!

 

Vaikka tämän hetkinen yleinen tilanne vie hymyä ihmisten huulilta minin liikkeet aiheutti hymyä käden nostelua ja peukkua näytettiin moottori tiellä innokkaimman ottivat videota ohittaessaan. Joten tilanne ei ole vielä toivoton!!!!

Rattoisaa kevättä koko mini väelle!!!!!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Noniin hiljalleen minin kevät käyttöönotto edistyy.

Moottori puoli olisi huollettu 

Sisältä matot pesussa

Lämmitys laite purettu irti kylläpä vain puhallus teho voi lisääntyä kun pönttö täynnä karvaa soraa lehtiä tiiä vaikka ja mitä vanha kenno ihan tukossa. Pönttö purettu ja hiottu vähän maalia päälle ja kasaus uudella kennolla. Puhallin häätyy putsailla ja huoltaa.

Tyhmyyksissäni en perehtyny tuohon pakoputki hommaan ja nyt odotellaan osia.....

Eli tilasin tuon putken mutta en ottanut selvää että vaatii myös uuden pakosarjan tai sitten näky minitronin sivulla olevan joku adapteriki.

Kaasari huollettu ja putsattu.

Sisustan saa kasaan auto pukkien nokkaan ja rapsutella pohja massata ja uusi putki paikoilleen.

 

Nyt sitten itte asiaan meneekö tuo het kuin laihalle jos vaihan pakosatsin ja rc40 paikoilleen? Mikähän neula pitäisi vaihtaa tuohon alkuperäiseen kaasuttimeen?

Ei ole tähän "viritys" puoleen koskaan tullut perehyttyä eikä tätäkään putkea muun vuoksi laiteta kuin tyylikkään näköinen minusta ja mitä kuullut muilla niin äänet minusta mukavat vert alkuperäiseen.

 

Suuret kiitokset jälleen niin facen puolelle ja tänne avusta ja neuvoista!!!

Ja larrylle tännekkin kiitokset hienosta huolto vihkosta!!!!

 

Link to comment
Share on other sites

Eli nyt on mini ns kasassa.

Kasasin vanhalla putkistolla.

Minitronilla oli yhdysputkea jolla saa vanhaan imusarjaan liitettyä tuon uuden putken.

Laittelin sisustan kasaan kiesus että alkoi ilma vaihtumaan hytässä ku puhallin päällä eli kennon vaihdosta oli sinäällään hyötyä ainoa vain että heti huomasi ettei tule niin kuumaa ilmaa kuin vanhalla lie alkuperäisellä kennolla.

Nyt vain odotellaan että tulee parin viikon sissään yhdys putki pääsee takaisin auton alle putken vaihtoon samalla massailla pohja lävitse.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Tervehdys arvon ministeri miehet eipä tännekään ole tullut kirjoiteltua. Mini toiminut niinku pitää kesän aikana tuli kaasuteltua karvan yli 12000 km ja vieläkin matka jatkuu.

Ainoa nyt tuli ropleemaksi kun katosi mittariston valot etu- ja takaparkit sulakkeet ok uusi katkaisia kokeiltu mihinkähän hittoon valot kipitti??

Ja kaasari tekee riesaa meinaa nytkytellä  kattonu että ryyppyakseli vissii kulunu aiheuttaa ropleemia...

Saako näitä su: ita uusia enään mikkää laisia tai vaikuttaako/kiinnostaako kukaan näitä??

Link to comment
Share on other sites

Nyt sen verta ihmettelin valoja että ainaskin oli kuskin etuparkki  palanut. 

Saapii sen korjattua häätyy alkaa myötäilee nuukemmasti.

Tähänhän on edellinen rakennellu sähköjä... eli vaihtovirta laturi ja vaihdettu sulaketaulu...

Joten ei ole näkynyt sitä johdossa olevaa sulaketta??

Vänkärin etukulmaa laitettu konehuoneeseen sulakkeet joita neljä kpl....   

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...