Jump to content

Mini -76 Project avo


sir samurai

Recommended Posts

Ja sehän ei käy,kuin yhdessä asennossa,eli vauhtipyörä kohdalleen kampuran lovien kanssa.

Tämän kai olit huomioinut.

Link to comment
Share on other sites

Kokeilin kumminki päin, mutta ei sopinut. Kokeilin myös ilman vauhtipyörää mutta ei "lähelläkään" että olis kampuraan mennyt. Kampuran päässä oli pientä vauriota ja myös pikkusen viilailin levyä niin toiseen asentoon meni juuri ja juuri käsivoimin. Ens viikonloppuna jos sais käyntiin :) Pari viikonloppua vielä pinnistää niin joskos viikolla 39 olis kaikki valmiina katsastusta varten, kelien niin salliessa.

Link to comment
Share on other sites

Jos kartiot ei ole kunnossa kampuran päässä ja vauhtipyörässä vastapuolella, niin ei pysy pyörä pitemmällä tähtäimellä kyllä paikallaan vaikka olisi lukkoprikat ym asentaessa oikein/kunnossa ja pultti kiristetty momenttiin

Kartio on se joka pyörän paikallaan pitää

Link to comment
Share on other sites

Minun mielestä kartiot oli kunnossa, toki en ole koskaan nähnyt viallista tai ehjää vastaavaa. Kampiakselissa lukituslevyn urassa oli pieni kieleke, olisko joku joskus kokeillu lyödä lukituslevyä paikoilleen. Jos kartiot ei ole kunnossa ja vauhtipyörä ei ole asianmukaisesti kiinni, tuleeko oireena esimerkiksi tärinää? Tässä kun varamoottoria pääsee purkaan ja tutustuun niin voisi joskus käyttää vauhtipyörän irti ja vertailla, kunhan on hankkinut kunnollisen/oikean ulosvetäjän sitä hommaa varten :)

Link to comment
Share on other sites

Hyvällä tuurilla kartioiden ollessa huonoja/ keskenään epäsopivia se tekee saman kuin nyt ja huonommalla tuurilla kitkahitsaa (väristessään) vauhtipyörän ja kampiakselin yhteen purkamattomaksi paketiksi tai no ainakin hankalammin purettavaksi  ;)

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, sir samurai said:

Minun mielestä kartiot oli kunnossa, toki en ole koskaan nähnyt viallista tai ehjää vastaavaa. Kampiakselissa lukituslevyn urassa oli pieni kieleke, olisko joku joskus kokeillu lyödä lukituslevyä paikoilleen. Jos kartiot ei ole kunnossa ja vauhtipyörä ei ole asianmukaisesti kiinni, tuleeko oireena esimerkiksi tärinää? Tässä kun varamoottoria pääsee purkaan ja tutustuun niin voisi joskus käyttää vauhtipyörän irti ja vertailla, kunhan on hankkinut kunnollisen/oikean ulosvetäjän sitä hommaa varten :)

Kantsii sitte tarkkailla jos ton kasaa ja lukitukset/ momentit kohdalleen. Onhan siinä riskinsä, mutta jos varovasti ajelee, moottoritielle ei kannata lähtee..  :)käyttelee ja jossain vaiheessa tarkistaa onko pysyny kiinni. Pitäs avata kytkinkoppa jossain vaiheessa ja irrottaa pultti, todeta että on kartiossa kiinni.  Oma riskinsä on?

Link to comment
Share on other sites

Käyntiinhän se lähti, kun suoraan kaasarin laittoi bensaa :) Mekaaninen bensapumppu ei saanut bensaa pukattua kaasariin, kokeilin pumpun päässä kumminki päin letkut. Huomena asentaan sähköinenpumppu paikoilleen. Voi olla että väliaikaisesti takakonttiin, ellei takakelkkaan kiinnitys ole helppoa homma.  Pitää tutkia sähkösarjaa onko siellä valmis virtapiuha, pumpun ohjeiden mukaan puolalta sais virtaa ja sulake väliin jos oikein nopeasti vilkastuna ymmärsin ohjetta. Ensimmäistä käynnistystä en tietenkään saanu nauhalle kun ei ollu kamera valmiina kun en uskonut että lähtee. Mutta toisesta kerrasta linkki alhaalla. Äänet videolla heikot, mutta kuulee sentään että käynnissä ja kaasuunki reagoi.. 

Sitten kun saa käyntiin kunnolla niin sytytyksen ja kaasarin säätöä opiskelemaan. 

https://www.dropbox.com/s/gwd324lhe07neeo/2017-09-16 17.24.06.mp4?dl=0

Link to comment
Share on other sites

Vilkkujen toimimattomuutta ihmetelly. purin viikset irti ja otin johtojen ympärille kierretyt teipit irti. Johdot on kaikki katkottu ja liitetty sen jälkeen eri pariin, sekä yksi jätetty kytkemättä ja siitä ilmeisesti, vanhoja kuvia katselemalla, näyttäisi että vedetty suoraan vilkkureleelle kuvassa punaisella johdolla joka kääritty teippiin.  (Lähtee vilkkuviiksestä kolmen ylimmän kimpasta alin, vihreä ja ohut punanen ja tässä olis pitäny liittää purprura mustaan, muoviliittimiessä puuttuvn pinnin jälkeen seuraava kohti yksin olevaa pinniä...) Nyt täytyy sanoa etten kyllä ymmärrä tuota kytkentää, onkohan myös viiksen päästä tai muoviliittimien nastoja vaihdeltu. Ehkä helpoin olisi kokeilla vetää samallalailla vilkkureleelle, mutta kun ei voi tietää oliko johtoja yhdistelty vanhassa sarjassa ristiin myös muualta. En tiiä pitäskö purkaa liitokset kun johdot vaan kääritty toisiinsa ja erkkaria päälle ja liittää värit sopimaan toisiinsa. Toki nyt liitokset pitää korjata joka tapauksessa... Pitää varmaan purkaa toisesta ministä ja verrata onko johdot laitettu viiksiin erilailla.


Katselin haynes opasta ja näyttäs että vilkut ja jarruvalot on "samassa" piirissä ainakin sulakkeella, voisko olla siksi ettei toimi kun tuo vilkun piuha katkottu/liittämättä

Kun ei sähköosaaminen ole kovin vankkaa, mistä oletta ottaneet virrat sähköiselle bensapumpulle? 

2017-09-19 22.06.36.jpg

Link to comment
Share on other sites

Googlettelun ja kuvien tutkinnan perustella ei tule muuta mieleen kuin että voisko tuo johtojen kääntö liittyä siihen jos alunperin vilkku viiksi ollut oikealla ja myöhemmin vaihdettu vasurin viiksi. Sama myös pyyhkijälle mutta niissä ei ole ollut liitintä mukana ja pitäny yhdistellä johdot uusiksi. Sekä vedetty vilkku viiksestä suoraan releelle kulkematta hätävilkkunapin kautta. Muuta mie en keksi. Pitänee yhdistää tuo puuttuva johto niin luulis sen jälleen toimivan vilkut :)

Sekä sattui hyvä kuva silmään missä pyyhkijän viiksen sisus, minun on väärin kasattu sen jälkeen kun avasin ja osat lenteli pitkin seiniä :)

http://jelabs.blogspot.fi/2011/06/mini-mk-iv-wiper-stalk.html

 

Vieläkö tuon bensapumpun sähköt sais :)

Link to comment
Share on other sites

Ite oon laittanu releen kanssa eli päävirta vaikka suoraan akulta,heräte virtalukolta.Sit vielä erillinen katkaisija maapiuhan  tai herätepiuhan väliin.On kätevä joskus.

Link to comment
Share on other sites

Pyyhkijän viiksi korjattu, ei tosin hoksannu kokeilla toimiiko kummatkin nopeudet. Vilkut ei alkaneet toimiin. Mittaristo on pimeänä, varmaankin jännitteen tasaaja rikki, voiko siitä johtua vilkkujen toimimattomuus? jos voi, olisko siksi vedetty suoraan releelle. Pisteen releen, sulakeen ja katkaisiminen herätepiuhaan ja hienosti nyt lähti käyntiin. Kohtuu nätisti kävi, ehkä aavistuksen vois olla aikasessa kun välissä startatessa hieman "potki vastaan". Opetella ajoituslampun käyttöä, jotaki juttua luin että jos hihnapyörässä ei ole merkkiä se pitää tehdä itse  esimerkiksi tussilla? Kaasarin seos mutterin laitoin noin keskiväliin. 


Mutta, kytkin vipuun tuli paljon välystä, työsylinterin liike ei enää riitä irtottaan kytkintä, säätömutterilla en saanut välystä pois. Pitään tutkia onko vivun pää vääntynyt tai akseli tulee liikaa ulos. Olisko vauhtipyörä voinut  akselilta ulospäin liikkuessa työntää painelaakerin akselia? Painelaakeri toki voi olla entinen, mutta se vaatii taas kopan aukaisua :)

Rekisteröinti haaveet taitaa tältä "kesältä" saada nyt haudata. 

Link to comment
Share on other sites

Paineakselin akseli ja sille prässätty painelaaakeri asennetaan sisäkautta eli toi wokki pitää irrottaa kytkinkopasta. Yleensä akselissa oleva kuulatapin potero ja vastaavasti tuon kytkinvivun pallo ovat kulahtaneet eikä kytkin pelitä sen takia kunnolla. Noita kytkinvipuja on ollut aika surkeanlaatuisia, yhden sain poikki muutamalla polkaisulla ja pikkikseen tuli Minisparesista kaksi vipua joissa kuula oli koneistettu pikkuisen vituralleen.

Kyllä sitä akselia sieltä keskeltä näkyy kunhan tuo wokki on asennettuna paikoilleen.

Yhden vanhan vivun elvytin hitsaamalla tigillä palloon lisää materiaalia ja hiomalla sen "pyöreäksi".

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mini1380 said:

Eikös tuossa kuvassa nyt vasemmalla ole Verton kytkinkoppa ja oikealla "normaali"?
Niiden kaikki osat eivät ole sekoituskelpoisia.

Minun viesti oli epäselvä, töistä vähän hopulla laitoin ja foorumi teki linkistä kuvan aivan kuin olisi minun liittämä :) Tarkoitin sitä että mulla tuomonen oikean puoleinen ja sieltä pilkistää pätkä akselia, kun kuvassa ja parissa muussakin näkyy vaan tuo kierre. Mutta se onkin ok että hieman näkyy. Kun menen tallille irrotan vivun ja katson sen kunnon. Varakoneesta saan vertailu kohdan, edes johonkin :) 

Link to comment
Share on other sites

Oliko siulla paine-asetelmassa oleva prikka oikein päin?Eli kuperampi puoli painelaakeriin päin.Ei näy noista kuvista.

Link to comment
Share on other sites

Prikassa oli teksti top joka oli koneesta ulos päin, eli kohti laakeria. Prikassa näkyi myös selkeästi sen kiinnitys klipsun jäljet. Ennen edellistä kommenttia olen 100% varma että on oikein päin tai ainakin niin päin kuin se siellä oli, mutta aina asennus virheen mahdollisuus on olemassa. Tutkaillu nuo "helpot" ensiksi ja kai se on siten taas alettava purku hommiin. Muutoskatsastus tältä syksyltä jää, taas on 7kk lisää työ aikaa, josko vappuna 2018 ajossa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Talvi tuli ja meni. Tauko olikin paikallaan Mini hommista, meni syksyllä vähän harrastus jo työksi, mutta nyt taas intoa täynnä. Kytkin koppa taas avattu. Paineasetelman prikka oli kupera puoli painelaakeriin päin.

Joten kytkimen vivun välys johtunee siis painelaakerista. Kuvien perusteella mihin omaa vertasin löysin netistä vähän saman näköisen, toki omasta taitaa olla "vähän" metallia hävinny...

Tässä linkki minun veikkaamaan osaan.
https://www.google.fi/search?q=GRB201EVO&rlz=1C1GCEA_enFI777FI777&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=Fg5c0iMBUbg5ZM%3A%2C4KLHMSm4sJC_uM%2C_&usg=__6T3hVgUaUx0XkIRK3FErK38jeQg%3D&sa=X&ved=0ahUKEwjH4drw77zaAhUOUlAKHeFrDR4Q9QEINjAC#imgrc=Fg5c0iMBUbg5ZM:

Kelpaako tuohon nyt ihan peruspainelaakeri mitä esim minitronista saa? Ilmeisesti tuo tappi ei ole kulunut kun päässä vielä tekstikin lukee. Vivun pallukassa näkyy pieni kuluma jälki myös.


 

2018-04-15 15.42.23.jpg

2018-04-15 15.49.49.jpg

2018-04-15 17.56.15.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lainaa

Vivun pallukassa näkyy pieni kuluma jälki myös.

Kuvasta päätellen on  kulahtanut ihan huolella. Kokeile samalla tuosta pallon vastinpinnasta painelaakerin akselin sisältä. Jos siellä on kuoppaa niin noiden yhteisvaikutus on yllättävän iso. En muista vipusuhdetta mutta kuvasta arvioituna on 6:1. Eli milli klappia kytkinakselilla on 6 milliä työsylinterillä. Teoriassa tuon pitäisi kompensoitua kun säätää vivun välyksen mutta käytännössä välttämättä ei.

En oikein usko että painelaakeri olis kulahtanut. Mikäs sitä edes kuluttaa jos laakeri pyörii normaalisti ? Ja jos painelaakerista olis pintaa lähtenyt niin se näkyis myös tuossa levyjousen prikassa. Ja se on kuvassa ihan virheetön.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkistä, tutkin kun käyn tallilla. Oma kuluma arvio perustui vain tähän yhteen kappaleesen, vain kuvia netistä nähnyt :)  Laakeri pyörii ihan kevyesti. 

Ajatus oli vain että sitä olisi joku voinut hieman työstää ja poistaa tavaraa että koppa mahtunut kiinni väärin asennetun vauhtipyörän lukituksen vuoksi. Välystä on kummiski useampi sentti sen jälkeen kun vauhtiyörä on asennettu oikein. Kun lukitus oli persiillään niin kytkin kyllä toimi moitteetta. Nyt kytkin kun on painettupohjaan niin sitten välys vasta poissa. Työsylinteri on uusi ja se tanko myös. 

Vika siis taitaa olla vivussa (kulunut ja vääntynyt) sekä akselin kuopassa. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kylläpä sielä melkonen kuoppa oli.  Tilasin uudet osat maanantaina ja tänään jo saapuivat. Sen verta oli pakko käydä tallila sovittelemassa että vaikuttas korjaavan vian. Ainoa ylläri mikä tuli että uuden akselin säätömutterin kierteet oli eri kierteillä kuin vanhat, onneksi varamoottorissa oli samalla kierteellä... Jospa sitä viikonloppuna kytkin kasaan ja jos jopa pääsis tallin pihalla vähä koeponnistaan :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ensimmäiset metrit ajeltu talliyhtiön pihalla, edellisestä ajosta tällä olikin jo kohta 17 vuotta. :) Kyllähän tässä nyt intoa tuli melkonen setti lisää että jos huomena menis väkertään muutama "pikkujuttua" eteen päin. 

Liikutin virranjakajaa vähän niin ei potkinut enään startatessa vastaan, että säädöt lienee jo sillä seinällä. Pitää asiaan perehtyä lisää ja koittaa saada joku ennenkin autoja säätänyt kaveriksi ja koittaa oppia jotaki. Pakosarjan päällä varmaan joku suoja-aine kun lämmetessä kärysi, ei kyllä haissu pakokaasulle ja taispa sitten loppuakki. Mukavasti oli vielä hiekat siivoamatta tallin pihalla niin sai jarrujakin koe ponnistaa.

 Nopeusmittarin viisari pomppi hervottomasti, joten sielä uutta työmaata... samoin ei tainnu bensamittari liikahtaa ja vilkut edelleen hukassa. olisko ideaa mittaristoon, vilkut varmaan joutunee vetaseen suoraan releelle niin kuin oli ennen.

Link to comment
Share on other sites

Tuulilasi ja lista paikoillaan. Takaiskua tuli tietenkin, mukana tullut "parempi" konepelti ei oikein istunut nuiden saranoiden kanssa. Paikoillaan ollut lommunen tietenki sopi, mutta se nyt on kohtuu ruttunen...  Mitä tästä opimme, kaikki luukut kannattaa käyttää paikoillaan ennen maalausta. No on tässä projektissa tullu oppia ainakin kantapään kautta 😉

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...