Jump to content

Mini -76 Project avo


sir samurai

Recommended Posts

Tuohon ei kyllä taivuttelut auta. Pitäisi ihan kunnolla tehdä vaadittavat muutokset että sopii.

Ei ole koskaan ollut tuollaisia vaikeuksia, vaikka neljään tunnelivaihteistoiseen olen vastaavan peltisarjan laittanut? Mutta ne ovatkin olleet niitä vanhoja kunnon kaikkiin sopivia :)

Hyvä että tietää tuonkin jos vielä joskus tarvitsee uutta pakosarjaa. Sen verran laiska olen nykyään, että maksan sitten kyllä siitä, että saan sopivan :)

Todennäköisesti en kyllä tarvitse.

Link to comment
Share on other sites

Tuo on Janspeedin sarja Maijalan Jampalta. Muuten tuo nyt on hyvin kun kolmesta kohtaa vasaroin pikkusen lyttyyn. Minun työkaluilla ainoa miten tuota sais taivutettua olis sahata lovi, vääntää ja hitsata sauma kiinni, Mutta sille tielle en aatellu lähteä. Pienempi putki tuonne sisälle, että saisi jatkoa sen verran että pääsisi tuon punaisella ympyröidyn kohdan ohi ja sen jälkeen 2->1 putki kyllä mahtuisi.

 

Uskaltaskohan tuota tunnelia vähän tuosta punaselta ympyröidyltä kohdalta hio rälläkällä pois, vai mahtaako mennä vaan pilalle.

 

Varmaan tuota sais taivutettu jossakin peltiverstaalla.

 

Vanha pakosarja oli siinä kunnossa että sitä ei viittis enää laittaa takas. Seki pitäs rälläköidä ja hitsata uuteen uskoon että edes saisi paikalleen ilman koneen pois nostoa.

Link to comment
Share on other sites

Tunnelin purin atomeiksi ennen paikalleen laittoa, eipä siellä mee kuin keskellä se tanko ja sinne on kyllä matkaa. Ehkä tuosta reilun sentin vois raapassa pois niin mahtus väliin se panta ja jäis vähän tyhjää, ettei kolkuta

Todennäköisesti laatikko on mailerin, joten varmaan siihen sopiva olisi paras. Tosin oletin tämän olevan sopiva, mutta ei menny niin sanotusti ihan putkeen ;)
 

Link to comment
Share on other sites

Tulipa tuossa vielä mieleen, että jos pakosarjan putkia lyhentäski muutaman sentin, sitten voisi 2->1 putki mahtua. Ehkä pieni hionta sinisellä ympyröityyn kohtaan... Tämä olis kummiski seuraava juttu mikä pitäs saada ratkaistua. Pakoputki on kummiski sen verta pitkä että riittää varmasti. Ehkä sinne voisi laittaa vielä semmosen joustinkappaleen, jos ei saa edestä pakosarjaa kiinni koneeseen.

Pittää huomena mennä tallile tuumaileen ja mittomaan.

Link to comment
Share on other sites

Kaksipiiripääsylintereissä on yleensä pieni sokkatappi joka pitää 2-piirin männän sylinterissä. Eli jota ne kumihelat irti joilla säiliö tiivistetään pääsylinteriin. Niiden alta pitäisi löytyä pieni tappi, kannan halkaisija n. 5 mm ja korkeus n. 1,5 mm. Se lähtee ihan kärkipihdeillä vetämällä. Voit joutua painamaan mäntää syvemmälle jos ei meinaa lähteä irti.

Link to comment
Share on other sites

Ei Mailerin laatikko poikkea mitenkään Vanhan Minin vastaavasta. Vain se kumipalikka siellä tunnelin/vaihteiston välissä. ei sillä pitäisi mitään merkitystä sopimiseen olla.

Kai niitä epäsopivia sarjoja on sitten aina ollut. Ei vaan ole koskaan osunut kohdalle :)

Jotain on asennuksessa kyllä pielessä, jos palikoista pitää alkaa rälläköidä ainetta pois tilaa tehdäkseen.

Link to comment
Share on other sites

Ei Mailerin laatikko poikkea mitenkään Vanhan Minin vastaavasta. Vain se kumipalikka siellä tunnelin/vaihteiston välissä. ei sillä pitäisi mitään merkitystä sopimiseen olla.

Kai niitä epäsopivia sarjoja on sitten aina ollut. Ei vaan ole koskaan osunut kohdalle :)

Jotain on asennuksessa kyllä pielessä, jos palikoista pitää alkaa rälläköidä ainetta pois tilaa tehdäkseen.

Link to comment
Share on other sites

Ei Mailerin laatikko poikkea mitenkään Vanhan Minin vastaavasta. Vain se kumipalikka siellä tunnelin/vaihteiston välissä. ei sillä pitäisi mitään merkitystä sopimiseen olla. Itellä ollut sellainenkin yhdistelmä.

Kai niitä epäsopivia sarjoja on sitten aina ollut. Ei vaan ole koskaan osunut kohdalle :)

Jotain on asennuksessa kyllä pielessä, jos palikoista pitää alkaa rälläköidä ainetta pois tilaa tehdäkseen.

Link to comment
Share on other sites

Ei Mailerin laatikko poikkea mitenkään Vanhan Minin vastaavasta. Vain se kumipalikka siellä tunnelin/vaihteiston välissä. ei sillä pitäisi mitään merkitystä sopimiseen olla. Itellä ollut sellainenkin yhdistelmä.

Kai niitä epäsopivia sarjoja on sitten aina ollut. Ei vaan ole koskaan osunut kohdalle :)

Jotain on asennuksessa kyllä pielessä, jos palikoista pitää alkaa rälläköidä ainetta pois tilaa tehdäkseen.

Link to comment
Share on other sites

Samanlaista hieromista oli mullakin Maniflown sarjan kanssa, toki itseaiheutettuna. Syynä oli se etten viitsinyt maksaa tuplahintaa siitä että sarja olisi sopinut suoraan vanhoille sisänivelille. Toisen putken muotoa piti vähän hienosäätää ja se sitten vaikutti tohon y-putken asentoon. Helpoimmalla pääsisit kun katkaiset putken ja käännät sitä pikkuisen poispäin tunnelista. Toki joudut tekemään saman homman myös sille toiselle putkelle... Mailerin vulkanoitu limppu ja sen kiinnityspulttien kannat ei helpota tota tilahommaa yhteen.

Link to comment
Share on other sites

Samanlaista hieromista oli mullakin Maniflown sarjan kanssa, toki itseaiheutettuna. Syynä oli se etten viitsinyt maksaa tuplahintaa siitä että sarja olisi sopinut suoraan vanhoille sisänivelille. Toisen putken muotoa piti vähän hienosäätää ja se sitten vaikutti tohon y-putken asentoon. Helpoimmalla pääsisit kun katkaiset putken ja käännät sitä pikkuisen poispäin tunnelista. Toki joudut tekemään saman homman myös sille toiselle putkelle... Mailerin vulkanoitu limppu ja sen kiinnityspulttien kannat ei helpota tota tilahommaa yhteen.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä. Vanhan malliset sisänivelet on mullakin, pakosarjat ei vastaa niihin, juurikin mutterin kantoihin parista kohtaa ja yhdestä kohtaa ottaa laatikon/moottorin lohkoon. Voi olla että minunkin hienosäädöt aiheuttivat ettei y-putki mahdu, mutta pakko oli kopautella vasaralla ettei vastanut mihinkään ja että sai pakosarjan koneeseen ylipäätänsä edes kiinni. Tämä sarja on myös muutaman millin isommasta putkesta kuin se vanha.

 

Jarrupääsylinteristä mulla on se "jarrupuoli" irti, mutta paine-ero puoli on jumissa, joka avataan sylinterin yläpäästä. Pultti/mutteri lähti irti, mutta loput osat ei tuu pois :)

Ylläpito varmaan poistaa tupla/tripla viestit :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on kuvakin siitä,(lähes 30 vuoden takaa) kun mulla on kone pöydällä vaihdehäntineen, Mailerimallia ja juuri tuon tyyppinen peltisarja paikoillaan.

Sarjan sopivuushan varmistetaan siinä vaiheessa :)

 En osaa vain sitä kuvaa tänne liittää, vaikka ei siitä mitään apuakaan varmaan olisi.

Link to comment
Share on other sites

Mäntä ei liiku mihinkään suuntaan, se katkaisija on irroitettu kyljestä ja epätoivon vimmalla sinnekki ruiskittu ruosteenpoisto ainetta. En saa edes kärkipihdeillä vedettyä ulos. Jos ei se sieltu tuu ulos, vois kokeilla napauttaa sitä vähän reilummin sisälle päin. Eipä tuolla taida mitään tehdä jos ei se liiku mihinkään suuntaan...

 

Itellä ei tätä kokemusta Mineistä oikein ollu niin aattelin että Minin kone ja minin pakosarja, mitään ei voi mennä pieleen ;) Vaikka konehan on mailerin :)

Pikkusen varmuden vuoksi napautin vielä sitä yksittäistä putkea ettei varmasti osu sisävetariin. Dremelillä varovasti hioin tunnelia, nyt mahtuu juuri ja juuri y-putki kiristimineen. Kiristettäessä vielä tilaa tulee lisää. Pikkusen yhtä pultin kantaa ohensin, sekä tunnelista jotaki "kuplaa" pikkusen hioin kanssa, ei pitäis kolkuttaa. Toki aika näyttää taas kuinka väärässä olen :D

Voihan se olla että tuo pakosarja on maanantai kappale tai aikojen saatossa jotenki vääntynyt, vaikka sitä en kyllä usko on sen verta vankkaa tekoa.

 

(kuvia helppo lisätä kun painaa tuota lähetä napin vieressä olevaa esikatselu/ lisävaihtoehto nappia, sieltä saa näppärästi kuvia lisättyä)

Link to comment
Share on other sites

Nyt lähti paine-ero puolikin ulos. Ensiksi pari reilua iskua sisään päin, sen jälkeen lähti helpolla. Näytti kaikki osat ja sylinteri ehjältä. Paine-ero puolella oli pohjassa muoviosa, jota ei ollut haynesin kuvassa. Pultti on erilainen ja siinä osassa oli yksi osa vähemmän. Ei sopineet minusta, jos vaihtoi paikkaa :) Sylinteri nyt kilikali maalauksessa ja huomenna pääsee kokoaan.

Pakosarjakin meni paikoilleen, ei ehkä ihan ammattimainen ratkaisu ollut sie hionta, mutta toivottavasti toimiva :)

 

Kuvassa 1 näkyy, että pakoputken kiinnike piti myös katkasta, sekä se toinen punaisella merkitty alue tasoittaa.

 

Kuvassa 2 näkyy tunnelin puolen lopputulos
 

post-1228-0-14227800-1416931641_thumb.jpg

post-1228-0-93216500-1416931645_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pääsylinterit paikoillaan. Pikkusen oli kytkinputki ehkä vähän pitkä, tiukemman mutkan olisi todellakin voinut tehdä, mutta suppilo pysyi tuossa niin mukavasti etten sitten muuttanut enää :)
 

Jos haluaisin jättää lämppärin ainakin toistaiseksi laittamatta, voiko sen ohittaa vaan putkella tuosta säätimestä imusarjaan?

 

Seuraavaksi olisi tarkoitus takajarruputkia ja jarruja alkaa laitteleen, tosin takakelkka pitänee käyttää vielä uudelleen irti, että ihan valmiiksi asti ei voi askarrella.

Kaasarin otin tallilta kotia mukkaan, jos sen keittiön pöydälle räjäyttäs :D Mitä oletta mieltä, kannataako vakio ilmanputsari korvata sellaisella kartiosuodattimella?

post-1228-0-99681600-1417108672_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...