Jump to content

Mini Cooper S öljyn kulutus


Juge

Recommended Posts

Tervehdys!

Täällä foorumilla on varmaan ollut aiemminkin Cooper S:än öljyn kulutuksesta puhetta.

 

Meilläkin S:sä vei öljyä sen verran että kerran viikossa sai pari desiä laittaa lisää. Ja viikossa tulee mittariin keskimäärin 400km ja enemmän. Öljynä koneessa oli Mobilin 5W-30 ESP Formula, eli se mitä Mobilin taulukko sanoo että tämä öljy kuuluu Cooper S:ään. Vaihdoin noi öljyt lähes hetimiten kun auto ostettiin marraskuussa -13.

 

Pari viikkoa sitten vaihdoin uudelleen öljyt kun ESP Formuloilla ajettu ehkä 7-8tkm. Kävin hakemassa varaosaliikkeestä (varaosaliike, ei Motonetti) uudet öljyt. Juttelin myyjän kanssa aiheesta ja alettiin ettimään oikeaa öljyä. Mini suosittelee Castrolin Magnatechiä (muistaakseni se oli Magnatechi). Ja kun verrataan Magnatechin laatuluokituksia Mobilin tuotteisiin, laatuluokituksiltaan vastaava on Mobil 5W-40 3000 X1. 5W-50:iä liike ei suositellut, koska nykyautoissa on niin pienet öljykanavat että ei tiedä voiteleeko 5W-50 tarpeeksi hyvin kun kone on kuuma.

 

Ostin 5W-40 3000 X1 kaksi purkkia, varooksi jos saa lisätä.

 

No nyt on ajettu kaksi viikkoa, eikä ole ainakaan vielä tarvinnut lisätä desiäkään. Ehkä aavistuksen on kuluttanut öljyä, mutta ei läheskään niin paljoa mitä 5W-30:iä. Positiivista :)

 

Eihän toi vajaa 500km ja pari desiä paha kulutus ole, jos verrataan dkw tuotteisiin jossa kone saa kuluttaa 1L / 1000km ennenkuin edes mietitään tehdäänkö koneelle jotain...

Link to comment
Share on other sites

...Niin sehän on Castrol EDGE, mitä Castrol ensisijaisesti suosittelee Cooper S:ään. Magnatec käy myös, mutta EDGEÄ minä laittaisin. Voi pysyä paremmin koneessa kun on laadukkaampi koostumus kuin Magnatec:ssä. Öljyn viskositeetti luokitushan ei kerro öljyn laadusta paljoakaan.

Link to comment
Share on other sites

Perhana kun kerkesin jo tuossa aikaisemmin ostamaan Shellin Ultra Helix Longlife 5W30 -öljyä. SItä on nyt koneessa.

Ihan mielenkiinnosta olisi voinut testata tuota Edgeä mitä Castrol suosittelee. Ainakin Laakkosen laittama Nesteen 5W40 kura hulahti koneesta nopeasti läpi.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen vaihdellut Castrol pro edge 0w-30  n.5tkm välein,ja joutuu jo tuolla välillä hieman lisäilemään....no osa tulee kampuran takapään Stefan läpi mutta näytti oleva paikallisessa puodissa saman valmistajan 0w-40 tavaraa. Onko kellään ko.öljystä kokemuksia,auttaako tuo "kuuman pään paksuntaminen" moottorin läpi menevään kulutukseen vai onko vain "mutua"? Itselleni tuolla LL-merkinnällä ei luonnollisesti merkitystä, mutta hieman ihmetyttää tuo merkkiliikkeen käyttämä 5w-40 visko kun useilla öljyvalmistajilla suositus N14 koneeseen on 0w-30 tai 5w-30? Onko merkkiliike "paksuntanut" kokemusperäisesti? Näyttää jengi valittelevan että "Nestettä" palaa läpi !

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla tuolla Nesteen 5W40 öljyllä halvin sisäänostohinta/paras kate ja paras saatavuus, joten sitä sitten. Tai sitten liikkeiden ostajat on saunanlauteilla voideltu ostokuntoon Nesteen toimesta.

Autokeskus ja Laakkonen molemmat laittaa tuota Nesteen 5W40 öljyä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Millä kilometreillä MiguelS ja ennenkaikkea millaisella ajolla häviää toi määrä, jos paljon possuttelee niin sitä öljyä kuuluukin kulua. 3kk ja 1L ei ainakaan omilla kilometreillä kuulosta paljolta.
Suositeltu öljyhän on 0w30 noihin uudempiin uusiin Mineihin

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa kyllä maantieajoon ja kilometreihin nähden aika isolta kulutukselta...

 

Kyllä tota Castrol Magnatecia sai kans lisäillä R53:een kun tuli kesäkelit ja kaasua pystyi pitämään "hetkittäin" pohjassa. :) Nyt koneessa on Motul 300V 5W-40 esteriöljyt, kesän jälkeen lienee selvillä paljonko sitä kuluu...

Link to comment
Share on other sites

Niin joo, meikäläisellä näyttäs vähän toi öljypohjan tiiviste hikoilevan, mutta ei niin paljoa että merkkais reviiriään. Eli ei sen piikkiin oikein voi tota hävikkiä pistää. Välijäähystä sitä öljyä tuntuu aina löytyvän kun sen irrottaa, eli huohotuksen kautta sitä ainakin häviää...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Omassa R53:ssa tippui öljynkulutus oleellisesti, kun vaihtoi venttiilikopan päällä olevan huohotusventtiilin. Varsinkin reippaamassa matka-ajossa 1500km reissulla meni se litra vähintään, niin nykyisellään samalla reissulla hädin tuskin huomaa laskeneen ylärajasta. Jostain foorumilta lueskelin tosta, että alkaa jumittamaan ajan saatossa ja sitte huohottaa sitten muualta kuten öljypohjan tiivisteen välistä. Venttiili taisi kustantaa jotain 15€ luokkaa ja on 2min homma vaihtaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Joo,huohotus ongelmien epäilen minäkin vaikuttavan suuresti tuon uudemman MCS öljynkulutukseen.Tuli kokeiltua maailmalla suosittua tapaa tukkia pösön varaosa-tulpalla se imusarjaan menevä huohotin lähtö venttiilikopan kannesta kun asensin Oil catch kannun toiseen huohottimeen.Ja tuloksena jo aikaisemmin hihkunut/vuotanut kampuran takapään stefa suorastaa valutti öljyä läpi,niin paljon kampikammion paineet nousi! Venttiilikopan kannaessa on jotain rakenteellista vikaa joka on tiettävästi uudemmassa versiossa korjattu ja vähentää sitä huohotusta/öljynkulutusta.Joskus kun tulee polkastua vähän pidempi täyden kaasun kiihdytys ,kattoluukun ollessa raollaan, tulee ohjaamoon vieno palaneen öljyn käry kun alkaa hölläilee ja jarruttelee moottorilla.Venttiilikopan kansi kävi pöydällä,koetin tutustua ja samalla putsailin läppiä/kanavia mutta mitään "vikaa en löytänyt,pitänee jossain vaiheessa päivittää niihin viimoisiin N14 moottorin käytössä olleisiin...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Joo,huohotus ongelmien epäilen minäkin vaikuttavan suuresti tuon uudemman MCS öljynkulutukseen.Tuli kokeiltua maailmalla suosittua tapaa tukkia pösön varaosa-tulpalla se imusarjaan menevä huohotin lähtö venttiilikopan kannesta kun asensin Oil catch kannun toiseen huohottimeen.Ja tuloksena jo aikaisemmin hihkunut/vuotanut kampuran takapään stefa suorastaa valutti öljyä läpi,niin paljon kampikammion paineet nousi! Venttiilikopan kannaessa on jotain rakenteellista vikaa joka on tiettävästi uudemmassa versiossa korjattu ja vähentää sitä huohotusta/öljynkulutusta.Joskus kun tulee polkastua vähän pidempi täyden kaasun kiihdytys ,kattoluukun ollessa raollaan, tulee ohjaamoon vieno palaneen öljyn käry kun alkaa hölläilee ja jarruttelee moottorilla.Venttiilikopan kansi kävi pöydällä,koetin tutustua ja samalla putsailin läppiä/kanavia mutta mitään "vikaa en löytänyt,pitänee jossain vaiheessa päivittää niihin viimoisiin N14 moottorin käytössä olleisiin...

 

Ohivuotomittaus vois olla paikallaan jos tuntuu tekevän liikaa painetta kampikammioon...

Link to comment
Share on other sites

Joo,ohivirtausmittaus olisi kyllä paikallaan! Jos jollain foorumin lukijalla mittarit,vuokraan mielelläni!! Mutta kyllä vahvasti epäilen tuon vanhemman venakopan kannen/uudemman imusarjan osuutta myös öljyn kulutukseen,niin yleistä tuntuu olevan tämä N14 moottorin "epänormaalin"suuri öljynkulutus.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Siis pysäytin heti ja lisäsin öljyä. Ostin vasta auton, ja olin katsovinani että öljyä on, mutta tikku kusetti kun ei ollut paperia mukana. Lähinnä tarkoitin tuota kulutusta, että miten lie normaalia. Mutta ilmeisesti vielä ihan OK, kuitenkin laakkosella laitettu ne nesteen 5w-40 litkut.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa vaihtaa oikeat öljyt sinne eli 5W30, suosittelen Castrol Edge 5W30stä, en ymmärrä miksi Laakkonen/Autokeskus laittavat väärää suositusten vataista kuraa sinne (parempi kate luultavimmin).

R53set tosiaan tuppaa viemään hiukan öljyä joten öljyt kannattaa katsoa kerta viikkoon, sama kyllä pätee liki kaikkiin uudempiin autoihin varsinkin VAG-konsernin tuotokset. Omasta R53sta katson öljyt aina autonpesun yhteydessä eli vähintään kerta viikkoon ja aina silloin tällöin saa antaa pienen (2-3dl) huikan ja autolla ajettu n.73tkm, öljyt kannattaa myös vaihtaa hiukan useammin mitä MINI suosittelee niin on vähemmän ongelmia hydraulisäätimien kanssa.

Öljytikku kannattaa uusia jossain kohtaa ne kun tuppaa katkeamaan vanhemmiten kun ovat kuitua ja uusi ei varmaan MINIllä paljoa maksa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...