Jump to content

R53 JCW -06


Igor

Recommended Posts

On 27.9.2017 at 14.37, Igor kirjoitti:

Tosta olikin ratapäivillä puhetta, että riippuu varmaan pakosarjan mallista, että miten paljon anturi saa lämpöä. Omassa anturi ei ollut ollenkaan sen näköinen, että olisi ottanut lämpöä. Pakosarja on mulla OBX:n tekele.

Janspeed menee sitten ilmeisesti hieman lähempää ö-paine anturia 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...

Käväisin Autokeskuksessa, ja maalinpaksuusmittari näytti tuossa lampun ympärillä ja muuallakin kuskin puolen takalokasuojassa 300-400 µm, eli sitä on maalattu joskus uudelleen. Eli ei toivoakaan saada tota koritakuun piikkiin. Takaluukun pinnassa mittari näytti n. 110 µm lukemia, eli siinä on alkuperäistä maalipintaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Nyt se perkele ei sitten käynnisty. Eilen pelasi vielä normaalisti. Akussa on virtaa, mutta avainta kääntäessä ei tapahdu mitään. Startti ei inahdakaan, mutta virtaa se tuntuu ottavan. Tämmöistä vikaa ton kanssa ei vielä ole ollutkaan... kone kyllä pyöri, kun vähän tönäilin kärryä vaihde silmässä.

Link to comment
Share on other sites

On 18.11.2017 at 12.36, Igor kirjoitti:

Nyt se perkele ei sitten käynnisty. Eilen pelasi vielä normaalisti. Akussa on virtaa, mutta avainta kääntäessä ei tapahdu mitään. Startti ei inahdakaan, mutta virtaa se tuntuu ottavan. Tämmöistä vikaa ton kanssa ei vielä ole ollutkaan... kone kyllä pyöri, kun vähän tönäilin kärryä vaihde silmässä.

Onko vikaa jo paikallistettu tai oliko startti vain yksinkertaisesti heittänyt pyyhkeen kehään?

Itsellä rikastusvika korjaantui kun vaihdoin etummaisen lambdan uuteen NTK:n lambdaan. Nyt menee 0,7-1.75 välillä 

Link to comment
Share on other sites

Vara-avainta kokeilin heti ensimmäisenä. Vaikka ei ajonesto taida starttimoottorin pyörimistä estää... eikös se pidä puolan ja suuttimet mykkinä?

Vielä en ole ehtinyt enempää tutkimaan. Ajattelin kokeilla seuraavaksi toisella akulla ja/tai kaapeleilla, jos akku on sittenkin kyykähtänyt. Sitten jos tsekkais virtalukon, ja vasta viimeisenä alkais kaivamaan sitä starttia esiin.

Jos sen startin joutuu vaihtamaan, niin pitää irrotella ensin pakosarja siitä tieltä. Tuli mieleen että vois siinä samalla vaihtaa pakosarjan pulttien tilalle mutterikiinnityksen. Säästäis varmaan jokusen kirosanan pakosarjaa kiinnittäessä. Pitää vaan selvittää noiden pulttien lujuus, niin osaa hommata sopivaa kierretankoa.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mini1380 said:

Kierretangon sijaan kannattaa hommata sopivan mittaiset pinnapultit joissa ja niitä valkatessa ottaa huomioon että keskiosan kierteetön o on myös sopiva.

Mahtaiskohan noi imusarjan pinnapultit olla sopivat... pitääpä katsoa tuosta vanhasta kannesta.

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Vara-avainta kokeilin heti ensimmäisenä. Vaikka ei ajonesto taida starttimoottorin pyörimistä estää... eikös se pidä puolan ja suuttimet mykkinä?

nojoo sitähän se tekee, katkoo jotain releitä polttoainepuolella, mut kun itselle kävi niin et jossain vaiheessa ykkösavaimella ei saanutkaan enää ku pelkästään virtoja päälle, muuten oli ihan  mykkä. toistuvasti kun käänteli avainta edestakaisin niin lopulta lähti käyntiin. tarkistin heti herätteen, oli ok. sen jälkeen kokeilin toista avainta, lähti ygösellä. vilkaisin vikakoodit, ajonesto herjasi ykkösavainta, poistin vikakoodit ja paritin avaimen uudestaan, lähti ygösellä. tosin tätä riemua kesti ehkä kuuden käynnistyksen verran ja sen jälkeen se taas "kadotti" avaimen. 

ennen kuin alat starttia irti repimään, niin tarkista nyt ainakin ettei siellä ajoneston puolella ole mitään vikaa päällä. se ei kyl enää viittaisi siihen, jos ei kerta kakkosavaimellakaan onnistunut. ja laitoitki tos että startti ottaa virtoja, tarkoitit sillä varmaan just herätettä etkä jatkuvia? ja myös sen maan voisi vilkaista? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Asiaa kun selvitteli enemmän, niin ilmeisesti tää ajonesto estää myös startin pyörimisen. No, siitä nyt tuskin on kyse.

Vikakoodeja en ole katsonut. Vaihdoin kärryyn parkkipaikalla täyteen ladatun akun samalla kun jäätävää tihkua satoi vaakatasossa, ja piti katsoa koodit jos ei edelleenkään starttaa. Starttiyritys päättyi kuitenkin virtalukon sulakkeen (50A) kärähtämiseen. Sen jälkeen poistuin sisätiloihin lämmittelemään. Siitä on nyt pari viikkoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Tuon viime joulukuun jälkeen se näytti aika pitkään tältä: 

25091202447_90c2c8bf3f_c.jpg

 

Sitten lumet suli, mutta pöly jäi...

41535601151_4512f8f424_c.jpg

 

Huhtikuun lopulla keli oli jo sen verran mukava, että saattoi yrittää käyntiin nykäisyä. Kärry hörähti vetämällä käymään suorastaan yllättävän helposti, ja tuli ajamalla sisätiloihin odottamaan operointia.

41535600241_39037a47b0_c.jpg

 

Youtuben MOD Mini -kanavalta löytyi näppärät ohjeet startin irroittamiseen, ilman että tarttee ottaa pakosarjaa irti. Noita ohjeita seuraamalla sain startin näkyviin suht nopeasti, ja startin päällä lepäsi kuvassa oleva pultti. Pultin kanta yhdisti kivasti solenoidin virtaliittimen ja startin rungon. Ei ihme että 50A sulake kärähti kun käänsi avaimesta. Ja mistä kyseinen pultti oli tuonne ilmeistynyt? No, "joku" oli varmaan jättänyt kiristämättä toisen startin kiinnityspulteista kytkinrempan yhteydessä... ?

39836252900_fa5d654ee8_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tässä kuvassa pultin paikka näkyy kivasti pakosarjan sylinterien 3 ja 4 putkien välissä. Pultin kiinnittäminen vaati aikaa, nahkaa ja verta.

40933624754_702428bbf1_c.jpg

 

Talvirenkailla ajaessa totuin siihen ettei kärry vetele urissa eikä urapaikkauksissa, joten hommasin kesärenkaille samanlaiset komeat 16" peltivanteet kuin talvirenkaillakin oli. Gummeiksi tuli Michelin Pilot Sport 3:t. Semi-slicksit jäi aluvanteille odottamaan ratapäiviä. Kuvassa kesärenkaat ja kesäakku odottamassa asennusta. 

39927757120_ef781d1520_c.jpg

 

Kärry hieman kaipasi pesua n. 5kk seisonnan jäljiltä. Nyrretarrakin oli hiukan kärsinyt talvesta. Kuvassa tilanne ennen ja jälkeen snow foam -käsittelyn. Sitten alkoi vasta varsinainen käsinpesu. ?

27871480228_c3e1b6b55f_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Käsittämättömän hyvä pito noissa Pilot Sport kolmosissa, myös märällä. Eivät halua koko ajan ohjata autoa epätasaisuuksien mukaan kuten AD08R:t, ja meteliäkin on vähän vähemmän. Kovin kapealta ne vaan näyttää auton alla. Varmaan 6.5" leveä vanne tekee tuon efektin.

Link to comment
Share on other sites

Kävin tänään leimalla, ja samalla tehtiin muutoskatsastus etanolikäytölle. Eli maksoin 58€ siitä, että rekisteröintitietoihin tuli pari riviä lisää tekstiä. Mitään ylimääräisiä toimenpiteitä itse katsastuksessa muutos ei aiheuttanut. Katsurille riitti tieto siitä, että muutos on tehty softalla.

Rustasin Trafille hakemuksen 200€ muuuntotuesta. Laitoin käytetyksi muunnoslaitteistoksi "Bytetronik FA53", ja muutoksen tekijäksi itseni. Saabisteilla on mennyt päätöksen ja tuen saamiseen 4-5 viikkoa hakemuksen lähettämisestä, joten menee varmaan tuonne kuun lopulle ennen kuin Trafilta kuuluu mitään.
 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, next said:

Ihme jos saat sen. Jouduin käyttämään asennettava purkin eikä kelvannut itse asennettuna kun piti saada todistus että on oikein asennettu.

Milloin tämä tapahtui? Säännökset ovat muuttuneet tänä vuonna ja nimenomaan omatoimiasennus tuli sallituksi, samoin poistui vaatimus lohkolämmittimelle.

Link to comment
Share on other sites

Määräykset asennusvaatimuksista muuttui tämän muistion mukaan jo 1.5.2016: https://www.trafi.fi/filebank/a/1461929338/e1efc709e09b0525b076494b00ccdb39/20517-pdf_Perustelumuistio_auton_rakenteen_muuttamisesta_etanolimuutos.pdf

Omatoimiasennus tosiaan sallittiin, eikä tarvi enää olla muunnoslaitteiston valmistajalta mitään selvityksiä. Eikä sitä lohkolämmitintä. Muutoskatsastukseen riitti omalla kohdalla ilmoitus ecun ohjelmistomuutoksesta. Se on sitten eri asia riittääkö se perusteeksi Trafille, että myöntävät tuon muuntotuen. Saabbifoorumilla on pitkä ketju aiheesta. Tuen on saanut, kun muunnoslaitteistoksi on merkitty hakemukseen Trionic 7 -ecu ja/tai BioPower-ohjelmisto.

 

17 hours ago, holkki said:

Jaaaa... Onko Valtio alkanut maksamaan "alkoholisteille" avustuksia...? vähäpäästösyys Kriteerinä?

Jotain sellaista. Tämän vuoden alusta on saanut hakea tukea etanoli- ja kaasukonversioihin. Koskee ennen 1.1.2007 käyttöönotettuja autoja, koska vain ne on mahdollista muutoskatsastaa em. tavalla.

https://www.trafi.fi/oleedellakavija/kaasukayttoinen_auto/muuntotuki 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, next said:

Viime kesänä olin omaani muuttamassa joka siis jäi tekemättä koska itse asentelin. Laittomasti se tuolla on ja saakin olla.

Mä asentelin ton oman "muunnossarjani" jo yli viisi vuotta sitten, mutta en edes viitsinyt yrittää muutoskatsastaa ennen kuin nyt. Eipä siitä muutoskatsastuksesta mitään iloakaan olisi aikaisemmin ollut.

Link to comment
Share on other sites

Joo ei mutta katsuri ihmettelee päästöjä kun ovat niin alhaiset jos sattuu olemaan "liikaa" viinaa tankissa. Huomautettu jo pari kertaa että taitaa olla viinat tankissa...

En mä ymmärrä mitä se niitä haittaa mutta tuntuu tekee.

Näkee sen konehuoneestakin kun sinne on se anturi lisätty linjaan ja purkkikin siellä on piilossa mutta eivät ole vielä niihin tarttuneet.

Nooh mä leimaan jos se onnistuu itse asennetulla. Tosiaan viimeksi kyseli todistusta mutta eihän mulla ollu sellasta esittää.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...