Jump to content

R53 JCW -06


Igor

Recommended Posts

Juu, Jargella lienee enemmän kokemusta aiheesta. Mä ostin newministuffista adapterit 6.5" kajareille, ja ne toimii samalla korotusrenkaina. Noiden mun kajarien asennussyvyys on speksien mukaan 65mm, ja ne ainakin uppos tonne ihan hienosti. Seuraavaks varmaan tarttis kattella uusia takakajareita, kunhan nyt noista nykyisistä katastrof... pikkuvioista ensin selviää. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Piti ostaa järkevä käyttöauto että MINI pääsee rauhassa telakalle, mutta ostinkin vanhan ranskalaisen kaasunestejousitetun veekutosen... mutta siis ens vknloppuna olis tarkotus viimein nypätä tästä projektista kansi irti ja roudata se koneistamolle. Onhan IMM:iin vielä aikaa. :)

 

Viime vknloppuna bongasin mun MINIn kaksoisolennon :D

 

 

cb5c9bf17632723972ba0520ac089776.jpg

 

2b2613fea8dff563d1fd023cde80b619.jpg

Link to comment
Share on other sites

ai jonku xantian vai? on melkoisia ämpäreitä  :))  

 

Just semmosen.  :))  Tota kuusmukista Activaa on tehty 2474kpl, ja myyty uutena Suomessa yhtä paljon kuin R53 GP:tä... joten kun semmonen rahareikä tuli myyntiin, niin piti toimia nopeesti ettei järki ehdi voittamaan.  :))

Link to comment
Share on other sites

Just semmosen.  :))  Tota kuusmukista Activaa on tehty 2474kpl, ja myyty uutena Suomessa yhtä paljon kuin R53 GP:tä... joten kun semmonen rahareikä tuli myyntiin, niin piti toimia nopeesti ettei järki ehdi voittamaan.  :))

Tiedän tunteen :-D

Link to comment
Share on other sites

Just semmosen.  :))  Tota kuusmukista Activaa on tehty 2474kpl, ja myyty uutena Suomessa yhtä paljon kuin R53 GP:tä... joten kun semmonen rahareikä tuli myyntiin, niin piti toimia nopeesti ettei järki ehdi voittamaan.  :))

Onnittelut "uuden" auton hankinnan johdosta! Tuollainen harvinaisuus pelastui ainakin hetkellisesti paalaukselta...Tuleva "klassikko".

Link to comment
Share on other sites

Tänks. Mähän siis hetkellisessä mielenhäiriössä myin samanlaisen pois reilut neljä vuotta sitten. Se oli vieläpä se toinen niistä Suomessa uutena myydyistä. No, sillä on hyvä koti harrastajan kesäautona, ja se valittiin viime kesänä sitikkakerhon vuoden sport mobileksi.  ^-^ Mä rääkkäsin sitä aikoinaan radalla aika paljonkin, myös Nordschleifella, ja vasta viime kesänä pääsin R53:lla Ahvenistolla kovempaa, joskin eroa tuli heti pari sekuntia... tässä yksi pätkä Affelta:

 

 

 

Tälle "uudelle" tuli hintaa 1800€, ja on ollut aika huonolla pidolla; näyttää pahalta sisältä ja varsinkin ulkoa... onneksi ei kuitenkaan ole pahasti ruosteen raiskaama. Voimansiirto on kunnossa, eikä jousituksessakaan ole mitään kallista rikki.  :))  Rekisteriotteessa lukee käyttöönottopvm kohdalla vuosi 2000, mutta huoltokirjassa ensihuollon leima on vuodelta 1998 Stuttgartissa... kärry on tuotu Ruotsiin vuonna 2000, ja siitä lienee Trafille periytynyt tuo käyttöönottovuosi.

 

Huomenna alkaa sitten miniremppa, täytyy toivoa että vika on tosiaan tiivisteessä eikä kannessa...

Link to comment
Share on other sites

Wilbon piipahti eilen Tampereella jeesaamassa ja projekti eteni siihen vaiheeseen että kannen voi tiistaina kiikuttaa koneistamolle. Meikäläisen työtahdilla tuossa olis yksin tehden mennyt varmaan koko pääsiäinen.  :))

 

Mitään päivänselvää vuotokohtaa ei näkynyt tiivisteessä eikä pinnoissa.

 

 

DSC_4853_zpsiugibi1b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Igor,onko tuo halkeama tuossa tulpan ja venttiilin seitin välissä ratkaisevassa "roolissa"? Ei luulis ainakaan nesteitä laskevan sylinteriin...Muistan jossain nähneeni  samallaisia halkeamia ja kommentti oli "ettei haittaa..." Viisaammat ohjeistakoot mua!

Link to comment
Share on other sites

Ainakin tommoset halkeamat näyttäs olevan yllättävän yleisiä R53:n kansissa, virikansien tekijätkin erikseen mainitsee ettei tommosista kansista heru vaihtohyvitystä. >:(   Halkeamat jatkuu tulppien kierteisiin noin sentin verran. Kyllä vähän arveluttais laittaa tommosta takas viritettyyn vehkeeseen. Voihan sen jossain vaiheessa käyttää koeponnistettavana, ja myydä sit ehjänä JCW:n kantena...  ;D

 

Sitä en tiedä johtaako noi halkeamat vesitilaan vai onko sittenkin valskannut tiivisteestä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Helvetisti ja vähän päälle. Tai riippuu kai siitä mihin vertaa. Kunnostetun JCW:n kannen olis saanu vähän alta parin tonnin, ei tähän ihan tonnia joutunut lisää laittamaan... 

 

Kuulemma noi tommoset halkeamat päätyy tässä kannessa juurikin vesitilaan. Oireista päätellen ainakin joku niistä halkeamista oli jo sinne asti auki.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tämä tuskien taival alkais olla päätöksessä, kärry on tänään katsastettu ilman huomautuksia. Ei mennyt leima kuin päivällä pitkäksi. Viime hetken korjauksina piti vielä vaihtaa kuskin puolelta käsijarruvaijeri ja etupyörän ABS-anturi.

 

Wilbon oli auttelemassa kun nostettiin kansi paikalleen, ja se sujuikin suht sujuvasti, mitä nyt OBX:n pakosarjan kanssa oli taas melkonen tappelu. Ei ole kiinanpoika saanut laipan reikien keskikohtia ihan samaan kohtaan kannessa olevien kierteiden kanssa. Muuten pätevän oloinen pakosarja, mutta pitäähän sen edullisuuden jossain näkyä... Homma jäi sillä erää odottamaan uusia jakopään hiluja, kun päätin uusia ketjun ja rattaat "siinä samalla". Eipähän tarttenut arpoa nokan ajoituksen kanssa kun sai kampuran rattaan kohdistusmerkit näkyviin. Vanha ketju oli venynyt melkein pari milliä, tiedä sitten onko normaalia venymää näillä metreillä (183tkm)..?

 

Osia odotellessa sain väkästeltyä paikalleen uuden seosmittarin (Innovate MTX-L) sekä mittarin öljynpaineelle ja lämmölle (MTX-D). Paineanturi ei sopinut kokonsa vuoksi alkuperäisen anturin viereen T-adapteriin, joten se odottaa vielä yhtä letkunpätkää jenkkilästä... sen lähempää ei tahtonut löytyä 1/8" NPT -kierteillä varustettuja letkuliitäntöjä. :P

 

Ahtimen uuden hihnan kanssa oli melkonen show, kun menin pistämään vapaarullan koneen kylkeen service manualissa neuvottuun paikkaan, enkä siihen oikeaan paikkaan. Jonkun verran tuli noiduttua kun ei hihna meinannut sopia millään paikalleen. :D

 

Kaiken kaikkiaan muutaman viikon turaamisen jälkeen päästiin lopulta siihen pisteeseen että koneeseen sai pyörittää startilla öljynpaineet. Sitten vain bensapumpun sulake kiinni ja tulpat paikalleen... paitti että kakkospytystä ei löytynyt tulpalle kierteitä! Siinä kohtaa ei oikein tiennyt olisko pitänyt itkeä vai nauraa. Ihmeen rauhallisen sävyisen sähköpostin sain kuitenkin muotoiltua RMW:lle jenkkilään siitä auton viereltä, liitteeksi pari endoskooppikameralla napattua kuvaa tilanteesta. Vastaus tuli muutaman tunnin kuluttua; ei kuulemma ollut ehtinyt tarkastaa kantta kunnolla, koska mulla oli niin kova kiire saada kansi...  tarjoutui kuitenkin vaihtamaan kannen uuteen jos lähetän tämän sinne, tai vaihtoehtoisesti korvaamaan helicoilin laiton ja tästä aiheutuneen vaivan. Mun aikataulut ei oikein antaneet myöten ruveta odottelemaan viikon mittaisia postituksia, joten kierteen korjaus jäi käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi. Tammer-Diesel korjasi kierteen eilen helicoililla, ja nyt pitää sit alkaa tinkaamaan RMW:n kanssa tuosta korvauksesta...

 

Mutta takaisin positiivisiin tunnelmiin; tänään pääsee MCFF Pirkanmaa teamin kuukausimiittiin Vehoniemelle MINIllä! Ja ens viikolla nokka kohti Belgian IMM:iä. :) Isoreikäisen kannen tunnelmista laitan enemmän kommentteja sitten kun saan säädöt kohdilleen, mutta sen verran voi jo tässä kohtaa todeta että hengitys tuntuu pelaavan aikalailla eri malliin kuin ennen.  >:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

RMW suostui korvaamaan tasan $200 tuosta "pikku virheestään", kun kuulemma siellä helicoilin laitto maksaa $50. Kaippa sen tohon hintaan olis saanut täälläkin jos olis raapinut ensin kannen irti, mutta siihen ei nyt rittänyt aika eikä into. Kansi paikallaan tehtynä homma kustansi 200€. Hinaus Tammer-Dieselille oli onneksi ilmainen, kun mulla on toi Autoliiton kultapossukerhon jäsenyys. RMW:n weppikaupan maksuteknisten ongelmien takia tässä on vielä pari muuttujaa, ja korvaussummasta saattaapi päästä neuvottelemaan uudestaan hieman paremmilla korteilla.

Link to comment
Share on other sites

Kärry kesti reissun Belgiaan sekä Nordschleifelle ilman isompia murheita, kaiken kaikkiaan n. 3000km tuli mittariin lisää. Bilsteinin etuiskarit alkoi kolisemaan lämpimänä oikein huolella, onhan niiden huollosta jo reilu vuosi... Pikkusen pistää epäilyttämään että onko vika tosiaan Bilsteinien laadussa, vai muuttaako noi mun roll center spacerit geometriaa sen verran paljon että liukulaakereihin kohdistuu ylimääräistä rasitusta. Taitaa lähteä sekä Bilstein B14 että noi spacerit romukoppaan, ja joku jäykkyyssäädettävä setti tilalle. Mutta tämä kesä pitää vielä kärvistellä Bilsteineilla.

 

Menomatkalla piti vaihtaa etanolista bensalle, kun netistä löytyneet E85:n saatavuustiedot osoittautuivat vanhentuneiksi... ja mulla kun ei ole kunnon säätöjä bensalle (vakio sytkäkartta ja seokset pirun rikkaalla), niin tehohäviön huomas ihan persdynollakin.

 

Kotipihassa kun tavaroiden purkamisen jälkeen lähdin siirtämään autoa talliin huomasin että kytkimen painelaakeri pitää melkoista mekkalaa. Valeon kytkinpaketti kiinteällä vauhtipyörällä lähti tilaukseen. Se on orkkista halvempi ja kuulemma tuntumaltaan mukavampi, ja sen pitäis kestää tämmöset tehot vielä ihan hyvin. Quaifen lukko menis kivasti paikalleen samalla purkamisella, mutta pitänee hetki odottaa että tilillä on riittävästi katetta...

Link to comment
Share on other sites

Oon ollu tohon kyllä tosi tyytyväinen. Se aikaisempi "kynnys" polkimessakin katosi itsestään. Luistattaessa haiskahtaa tosi helposti, mutta kuuluu asiaan.  8)

 

Onko yhtään kevyempi käytellä kuin orkkis?

 

Eipä ole juuri tullut kytkintä luistatettua, mittarissa 187tkm alkuperäisellä kytkimellä, ja pitää hienosti edelleen. :) Mutta tuskin siinä on pintaa enää mahdottomasti jäljellä...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...