Jump to content

R53 JCW -06


Igor

Recommended Posts

Lähdettiin likan kanssa pikku roadtripille. Mukava oli törmätä oikeessa elämässä eikä vain voorumeilla...

 

Juu, oli mukava saada fooruminimimerkeille taas lisää kasvoja. Harmi että keli muuttui huonosta pahemmaksi juuri kun tulitte paikalle.

 

Siinä puoliltapäivin rata ehti sieltä täältä jo kuivumaankin, ja pääsi vähän ajamisen makuun. Liukasta oli silti, varsinkin nopeissa mutkissa. Ei siellä paljon tarvinnut nopeampia väistellä, GT3-luokan Gallardo pääsi kyllä ohi muutenkin  :lol:

 

Jarrujäähyistä en oikein osaa sanoa oliko niistä apua, kun keli oli mikä oli, mutta edellisen ratareissun kaltaisia jarrupidon vaihteluita ei ollut. Ja pyöränpultitkin pysy paremmin kiinni...

 

Toinen radalla käynyt Mini koki hieman ikävän kohtalon; taisi olla kolmas kierros alkamassa kun siitä meni remmi poikki ja kiristin pisti kampuran hihnapyörän uuteen uskoon. Kyllä tekis taas mieli laittaa jonkinlainen stoppari kiristimeen, mutta semmoseen Altan tekeleeseen en enää koske.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Huomasin tossa taannoin autoa pestessä että takaluukun ikkunalistan alta valuu jotain hiekan näköistä, joten nyppäsin eilen ennen pesua listan irti...

 

post-1355-1438333310,2999_thumb.jpg

 

 

Ja tältä se näytti puhdistusoperaation jälkeen:

 

post-1355-1438333381,5215_thumb.jpg

 

 

Tarttis varmaan tiivistää ne listan tiivisteet. :P

Link to comment
Share on other sites

Kakkospytyn tulppa pimeni viikko sitten kesken matkan. Pikkusen kyllä säikäytti kun rupes käymään kolmella...

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1438332916.099181.jpg

-Olen omassa Minissä "veivannut" noitten tulppien kanssa myös hieman ,alkuun oli MCS:n tulppaa, taisi olla platinat , sitten oli JCW:n iridiumit samalla lämpöarvolla. Nyt on Citroen DS3 racing iridiumit, pykälää kylmemmät kuin orggis JCW, koetan kaivaa tyypin esiin...On muuten erikoinen tulppa, kun NGK tulpanhaku ohjelma ei tunnista tyypin perusteella tulppaa. Kyselin asiaa tutulta varaosa kauppiaalta, epäili Citroenin "suojanneen" tulpan eli varaosa. No,löysin tulpan sakuista sitikka-harrastajalta sopivasti... Ja Ameriikan voorumin tyyliin jossa suosivat ahtojen noustessa kärkiväli pienenee, muutin kärkivälin 0.6mm. Olen jopa niin "urpo" että viitsin vaihtaa talviajoon lämpimämmät JCW iridiumit....
Link to comment
Share on other sites

-Olen omassa Minissä "veivannut" noitten tulppien kanssa myös hieman ,alkuun oli MCS:n tulppaa, taisi olla platinat , sitten oli JCW:n iridiumit samalla lämpöarvolla. Nyt on Citroen DS3 racing iridiumit, pykälää kylmemmät kuin orggis JCW, koetan kaivaa tyypin esiin...On muuten erikoinen tulppa, kun NGK tulpanhaku ohjelma ei tunnista tyypin perusteella tulppaa. Kyselin asiaa tutulta varaosa kauppiaalta, epäili Citroenin "suojanneen" tulpan eli varaosa. No,löysin tulpan sakuista sitikka-harrastajalta sopivasti... Ja Ameriikan voorumin tyyliin jossa suosivat ahtojen noustessa kärkiväli pienenee, muutin kärkivälin 0.6mm. Olen jopa niin "urpo" että viitsin vaihtaa talviajoon lämpimämmät JCW iridiumit....

 

Mä olen käyttänyt näitä, löytyy myös motonetistä: http://www.1320.co.uk/ngk-spark-plugs-bcr8es-x4

Ovat pykälää kylmemmät kuin JCW:n vakiot, ja kärkiväli näky olevan uusissa 0.7mm. Toi hajonnut tulppa ehti olla koneessa suunnilleen 50tkm. Pitänee vaihtaa seuraavan kerran vähän aikasemmin...

 

Mutta miksi talveksi lämpimämmät tulpat?

Link to comment
Share on other sites

Vähän hölmö juttu..... Vaimo ajelee n.2km työmatkaa talvisin, jotenkin tuntuu ettei tarttis ainakaan kylmempiä tulppia... jos saavuttais käyntilämmöt paremmin, en tiedä... molemmat tulpat löytyy himasta, vaihto helppoa... niinkun sanoin"" urpo"....Kesällä tulee ahtoja hieman käyteltyä, kylmemmät ei ainakaan haitaksi rasituksessa.

Link to comment
Share on other sites

Igor, vähän offina, mulla on JCW bremboilla ajeltu +20 tkm ja tsekkasin etujarrupalojen kuntoa, yllättän paljon kuluneet. Vaihto tullee piakkoin ajankohtaiseksi ja olen harkinnut EBC paloja. Uskollatko suositella , sulla kokemuksia "yellow":sta ,itse en rataa ajele,mutta lisääntynyt jarruteho ei haittaa. Ehdotuksia?

Link to comment
Share on other sites

Lämpimämmät tulpat ei vaikuta koneen lämpöihin mitään, se lukema tarkottaa miten ne käyttäytyy eri palolämpöjen kanssa... liian kylmä tulppa karstoittuu (paitsi etanolin kanssa ;)) ja lakkaa sytyttämästä kunnolla, ja liian kuuma sytyttää seoksen liian aikaisin (tulppa alkaa hehkumaan). Ahtoja lisätessä lämmöt sylinterissä yleensä nousee, siksi silloin suositellaan kylmempiä.

Jos et ajele rataa, niin suosittelisin EBC Redstuffia. Toimivat kyllä radallakin paremmin kuin vakiopalat. Ja pölyävät vähemmän kuin Yellowt. Yellowstuffit tuntu toimivan kivasti viime talvena kylmänäkin, mutta nyt kevään tullen laitoin uudet Yellowt uusien levyjen kanssa, ja nyt tuntuu siltä että jarrupitoa ei ole kylmänä riittävästi. Vaihtuu varmaan palat Carbotech XP8:aan kun budjetti sallii.

Viimesimmän ratakokemuksen perusteella Yellowt kyllä kestää lämpöä, mutta vanteiden keskikupit ja sovitinrenkaat sulaa. ABS-sensorikin tuntui ottaneen kipeää, saas nähdä onko sekin sulanut :P

Link to comment
Share on other sites

Joo,toi oli tiedossa etteivät tulpat luonnollisesti vaikuta koneen lämpöihin ,sitä karstottumis-ongelmaa mietin tulppien vaihdolla...Ja EBC redsttuffit oli mulla 1. vaihtoehtona juurikin tuon jarrujen lämpöjen vuoksi,pelkään jottei yellowt saa arki/sadekelillä riittävästi lämpöä. Sulla viileät jarrut ei tunnu olevan päälimmäinen ongelma!! Oletko vakavasti harkinnut isompia jarruja? Lueskelin NAMilta joskus,että JCW brembojen kumit alkaa "luovuttaa" todellisessa rata-käytössä,löytyy kylläkin myös kuumuutta paremmin kestäviä kumeja...mutta sulla oli vissiin 16" vanteet? Ei taida brembot sopia? Ja brembojen hinnalla rupeaa kyllä löytymään myös muita laadukkaita jarrusetttejä...

Link to comment
Share on other sites

Jep, JCW Brembot ei mahdu noiden vanteiden kanssa. KSportteja ja Wilwoodeja olen vähän katsellut sillä silmällä, tosin lähinnä paremman jarrutuntuman toivossa. Yhtä paljon nekin joutuu muuttamaan liike-energiaa lämmöksi, mutta saattashan ne tietty jäähtyä paremmin isomman pinta-alansa ansiosta. Alkaa ilmeisesti olla tehot kohdillaan kun pitää tämmösiä pohtia. ;)

 

Olin viime viikonloppuna New MINI Club Swedenin ja MINI Nordicin järjestämässä ratatapahtumassa Arlandan testiradalla, ja siellä oli vähän väljempi autoslalom-rata kuin IMM:ssä Liettuassa; ei tarvinnut käyttää pakkia. :D Ekaan jarrutukseen sai sen verran vauhtia kakkosvaihteella, että meni herkästi pitkäksi kylmillä Yellowstuffeilla… yleensä ne alko toimimaan kunnolla vasta kolmannessa jarrutuksessa. Carbotech XP8:t kuulemma toimii hyvin kylmänäkin, ja kestävät myös lämpöä:

 

Link to comment
Share on other sites

Tuolla Arlandan tapahtumassa oli paikalla n. 40 MINIä, mukaan lukien pari F56 JCW automaattia joita pääsi koeajamaan. Ihan mukava tommosella oli radalla päästellä, oli ainakin kunnon jarrut. Ja äänet oli sporttimoodissa upeat! Mutta vähän se oli löysästi jousitettu ”tehomalliksi”. Jos tosta saadaan GP-malli niin ehkä siihen tulee sit kunnon alusta jo tehtaalta, ja 2-litraisen turbokoneen potentiaalikin otetaan toivottavasti kunnolla käyttöön. Päivän parasta antia oli jahdata tuunattua F56 JCW:tä (Remus-putkisto, kartiosuodatin ja joku ”+20hv” ECU-boksi), kun ei se päässyt edes suoralla karkuun. ;)

 

Muutama kännykkäräpsy tapahtumasta, kamerassa olevat kuvat odottaa vielä purkamista…

 

 

th_A06A76C6-5C9B-4562-AA56-02265DF2A6C9_    th_EC1A939C-8E76-4E92-A672-28B07236C986_    th_590E657D-556E-4588-BF48-F3EE1E127DD9_    th_62B98267-8CC2-4EFB-826C-1636A9042705_

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pitää vaan olla valmis eksymään :D Mä mainitsin tästä MCFF:n kevätkokouksessa, mutta luulin että ruotsin clubilta tulis MCFF:lle joku virallisempikin kutsu ja sitä kautta olis päätynyt kerholehteen ja/tai tapahtumakalenteriin... no, täytyy pitää ens vuonna isompaa ääntä jos saavat järjestettyä taas vastaavan. Kovasti tuntui olevan innokkuutta tapahtuman uusimiseen sekä järjestäjien että osanottajien taholta.

 

Räpsyjä kamerasta:

 

_DSC4247_zps98zfswrq.jpg

 

_DSC4241_zpsbx4kxknn.jpg

 

_DSC4318_zps5tz0jkvp.jpg

 

_DSC4227_zpsqginrr8r.jpg

 

_DSC4266_zpsw3zhydur.jpg

 

_DSC4275_zps2yywpdkc.jpg

 

_DSC4290_zpsewexen02.jpg

 

 

http://s824.photobucket.com/user/koukku/library/NMCS-Arlanda-2015

Link to comment
Share on other sites

Nyt sunnuntaina (23.8.) ajattelin 'eksyä' Ahvenistolle ratailemaan... BTCF ry:n ratapäivä klo 10-18, vielä ehtinee liittymään jos kiinnostaa. :)  Varikolle voi tulla pällistelemään muutkin kuin jäsenet, ei maksa mitään. Ja kyytiinkin toki pääsee jos kiinnostaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Uusi oma ennätys syntyi tuolla Ahvenistolla: 1:37.2. Tässä kuvaa ratin takaa:

 

 

 

Valitettavasti siellä taisi syntyä myös vuoto kannentiivisteeseen. Tai ainakin se vuoto löytyi tuolla. Onneks ei oo kuitenkaa nesteet sekaisin, puskee "vain" painetta jäähdytysjärjestelmään...

Link to comment
Share on other sites

Hyvää kyytiä, en paljon pääsis karkuun sporttiprätkällä :o Tuolla en ole ikinä ajanut autolla, prätkällä sen sijaan varmaan tuhansia kilometrejä...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Minkäs kokoista ämyriä noihin minin vaikiopaikoille saa istutettua ilman että menee verhoilut uusiksi?

 

Kuskin ovi heitti jäähän ja olis tarkoitus avata verhoilut ja voidella mekanismit kunnolla. Samalla vois päivittää äänentoistoa... :)

Ihan perus erillissarja 6,5" wooferilla mahtuu nätisti. Kovin järeä magneetti jos on keskiäänielementissä niin syytä on laittaa korotusrengas väliin, jotta magneetti ei mene ikkunalasin tielle... Tuossa mun projektitopikissa on jokusia kuvia hifistysprojektista.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...