Jump to content

Uusi Minin omistaja kyselee kaikenlaista


Pehri

Recommended Posts

Mutku nyt jo liikaa tehoa takajarruissa tai ainakin tuntuu hiukan siltä.

 

Auttaa varmaan kun siirtää levyjarrut metalliromuun ja laitaa rummut tilalle.

 

Kyllähän miniin riittävät ja toimivat jarrut saa oikean kokoisilla jarrusylintereillä ja

oikealla paineensäätimellä.

Väärällä yhdistelmällä saa aikaiseksi vaarallisenkin laitteen jos jarruista tulee

takapainoiset. Omassa autossa oli "S":n jarrut edessä ja rumpujarrullisen sylinterit

takana sekä 850:n paineensäädin = takapää pyrki jarrutuksessa aina edelle.

 

Harhaili teksti vähän aiheesta ulos.

Link to comment
Share on other sites

Tailke: siulla ei ole paineensäädin toiminut, itellä sama yhdistelmä, eikä ikinä ole takajarrut lukkiutuneet.

Link to comment
Share on other sites

Vieläkin vähän ohi varsinaisen asian:

 

Tailke: siulla ei ole paineensäädin toiminut, itellä sama yhdistelmä, eikä ikinä ole takajarrut lukkiutuneet.

 

En kirjoittanut että jarrut lukkiutuu, olivat vaan niin takapainoiset että nopea eteneminen haparoivaa esim.

Alastarocircuitilla. Paineensäädin kyllä toimi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Nyt tuli pieni ongelma:

 

uus takakelkka odottaa mulla allelaittoa ja pitäis löytää oikea mutterit mm. kiinnitystapille, tukivarrelle (molemmat päät) ja takapään kierteille, jotka kiinteästi kiinni kelkassa. Yritin etsiä googlettamalla mutta tuloksena oli sekava setti muttereita, joiden koot oli 7/16 UNC (UNF), 3/8 UNC, 5/16 UNC (UNF)...

 

Mitäs nettisivustoa tai nettisivuston "partsfinderia" käytätte tällaisen infon hakuun?

 

-Pete

Link to comment
Share on other sites

Esimerkiksi http://www.minispares.com tai http://www.somerford-mini.co.uk/ löytyy hyvät

varaosakuvastot ja niistä vaan etsit ko. osat. Osanumerolla sivuilta löytyy minkälainen

pultti, ruuvi tai mutteri mihinkin kuuluu.

Itse tämän vaivan näin ja excel-taulukkoon tuli yli 60 riviä pelkästään pulteista.

Luku ei sisällä muttereita, peltiruuveja eikä helposti tunnistettavia erikoispultteja joita

ei voi laittaa "väärään" paikkaan.

Link to comment
Share on other sites

Nyt tuli pieni ongelma:

 

uus takakelkka odottaa mulla allelaittoa ja pitäis löytää oikea mutterit mm. kiinnitystapille, tukivarrelle (molemmat päät) ja takapään kierteille, jotka kiinteästi kiinni kelkassa. Yritin etsiä googlettamalla mutta tuloksena oli sekava setti muttereita, joiden koot oli 7/16 UNC (UNF), 3/8 UNC, 5/16 UNC (UNF)...

 

Mitäs nettisivustoa tai nettisivuston "partsfinderia" käytätte tällaisen infon hakuun?

 

-Pete

 

Helpoimmalla pääsee jos on kierretulkki, mut ilmankin löytyy esim. Ruuvilinja Oy on sellanen paikka mistä oon löytäny Miniin ja muihinkin vehkeisiin mutteri, ruuvit ym.

Purkaessa jos saa sen verran ehjänä, että saa mallin mukaan niin aina parempi.

Link to comment
Share on other sites

Kelkan kierteet on 5/16 UNF (eli mihin se tukivarren ulompi kiinnityskikkare kiinnitetään), muista en ole varma mutta roippeet on ateljeen lattialla joten yritän muistaa tsekata.

 

Joo 5/16 tuli haettua Oulun Pultista. Ja hain itseasiassa kaikkia mahdollisia mitä oli listattu brittiforumeilla ja muuallakin kun sain eri infoa eri paikoista. Mutta nyt ainakin on muttereita varalla jos ja kun niitä tarvitsee lisää.

 

Kiitokset kaikille avusta!

 

-Pete

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tänään pääsin jatkaan Minin remonttia ja nyt remontti kohdistuu etupään osiin. Auto siis 1975 1000cc Austin Mini.

 

Muutama kysymys siinä heräs kun purki ja kasas uusilla osilla niin:

 

1. Kuinka tiukka pitäisi ylä- ja alapallonivelen sen kierreosan olla kun paketissa tuli yhteensä 14 niitä simmilevyjä ja pitäiskö ne kaikki laittaa vai onko tarkoitus jäädä ylimääräsiä?

 

2. Saako etujousien sitä "torviosaa" ja jousta mitenkään helposti pois paikoiltaan että pääsisi asentamaan hi-lo -sarjan?

 

3. Miten etupään tukivarsi irtoaa (päistä otin jo mutterit pois mutta ei sano mitään)?

 

Kiitän jo etukäteen avusta!

 

-Pete

Link to comment
Share on other sites

Tänään pääsin jatkaan Minin remonttia ja nyt remontti kohdistuu etupään osiin. Auto siis 1975 1000cc Austin Mini.

 

Muutama kysymys siinä heräs kun purki ja kasas uusilla osilla niin:

 

1. Kuinka tiukka pitäisi ylä- ja alapallonivelen sen kierreosan olla kun paketissa tuli yhteensä 14 niitä simmilevyjä ja pitäiskö ne kaikki laittaa vai onko tarkoitus jäädä ylimääräsiä?

 

2. Saako etujousien sitä "torviosaa" ja jousta mitenkään helposti pois paikoiltaan että pääsisi asentamaan hi-lo -sarjan?

 

3. Miten etupään tukivarsi irtoaa (päistä otin jo mutterit pois mutta ei sano mitään)?

 

Kiitän jo etukäteen avusta!

 

-Pete

 

Sen verran selvitin, että tarvitsee sen puristustyökalun. :-[

Pitää alkaa tekeen joko itse se (on kiireellinen tarve) ja tai sitten kärsiä ja ostaa moinen.

 

Vielä haluaisin rengasasiasta kysellä kun olen tilaamassa Briteistä aluvanteet( Linkki vanteisiin )ja renkaat ja päädyin 5x10", ET19 ja rengastusta mietin että jos 165/70/10, NIIIIN tuleeko tuollaisen yhdistelmän kanssa ongelmia, pyöriikö normaalisti ja ei ota kiinni kummassakaan ääripäässä ja lokareihin ei osu? Kysyn näin tyhmää koska mulla ei ole hajuakaan miten tommonen passaa aluvanne+rengasyhdistelmä passaa tohon autoon ja mahtuuko edes ja miten käyttäytyy :o .

 

Yrittäkää kestää näitä mun kysymyksiä O0 .

Link to comment
Share on other sites

Tohon pallonivelkysymykseen: liuskoja tarpeen mukaan eli sen pitää olla hiukka nihkeä liikkumaan kun mutteri on kiristetty. Ei jumissa mutta ei liian löysä. Noi shimmit tuppaa olemaan aika paksuja nykysarjoissa ja sen takia mulla on kasa vanhoja joilla saa hienosäädettyä. Toi on vähän näppituntumahommaa, en itse asiassa edes muista onko siihen joku oikeaoppinen tapa,

 

Tukivarret ? Tarkoitatko miten ne irtoaa pallonivelistä ? Ne on kartiokiinnitteiset eli oikeaoppisesti työkalu jolla Kartiokiinnitteiset liitokset irroitetaan tai sitten se metsäremonttiversio jossa nuijitaan tukivartta kahdella isolla vasaralla yhtäaikaa vastakkaisilta puolilta.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...