Jump to content

Uusi Minin omistaja kyselee kaikenlaista


Pehri

Recommended Posts

Ja britit voi lähettää sellaista mitä et ole tilannut :-)

 

Joskus tuli tasauspyörästön laakerit takavetoiseen ja luonnollisesti eri paria. Käsi oli käynyt varmaan oikealla laatikolla mutta eihän se ole tavarankeräääjän ongelma jos joku laittaa väärän osan väärään laatikkoon. Reklamointi kotimaassa on helpompaa.

Link to comment
Share on other sites

Missä kohtaa se inertiaventtiilin oikea paikka on takakelkassa? Etupäähän lähtevä putki tulee siihen missä on se nuoli ja lukee front?

 

Hataria muistikuvia vain.. alla pari kuvaa joista voisi olla apua. Front on nuoli eteenpäin, eli normaali ajosuunta, kallistuskulma kuten kuvassa. Vaikkakin ollaan Moken alla, sama pätee muihinkin. Joissain muistan nähneeni erillisen kiinnityskorvakkeen, mutta venttiilin asento on tärkein.

 

 

Kiitos tiedoista. Mulla oli se kiinni sellaisessa itsetehdyssä peltilipareessa kun purin kelkan. Kulma on varmaan oikee kun teksti on suorassa?

Link to comment
Share on other sites

Se on niinsanottu mielenrauhannäppäin. Sitä kun painelee - näkee, että onko polttimo ehjä. Huumoria. Ihan oikeasti valo kyllä syttyy kun jarrunesteet katoaa jommasta kummasta piiristä. Joltisenkin hyvin Mini pysähtyy puolitehoisillakin jarruilla. On tuo ainakin parempi kuin sama ilmiö yksipiirijarruilla. Poljin kolahtaa heti lattiaan. Tandemilla ainakin pumppaamalla vielä pysähtyy. Paine-eron anturi on konehuoneessa tulipellissä sellaisessa messinkisessä H-muotoisessa liitoksessa johon tulee ainakin viisi jarruputkea. Tarkempia kaavioita pitäisi olla korjausoppaassa.

 

 

Onko tuossa se paine-eron anturi mistä lähtee nuo johot, ja johtojen toisestapäästä pitäs löytyy nappi?

post-2527-13848035782478_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pikaisia vastauksia pariin edelliseen.... Ensin kuitenkin tämä lainaus selvennykseksi: " Inertia tarkoittaa fysiikassa kappaleiden ominaisuutta säilyttää liikkumattomuus niin kauan, kuin mitkään voimat eivät enää vaikuta niihin." Siitä sitten vaan päättelemään miten tuollainen inertiaventtiili toimii..

 

Inertiaventtiilin asento on periaatteessa säädettävissä hieman ja asento vaikuttaa takajarrujen lukkiutumisherkkyyteen. Mini 1000 rumpujarruilla ja Mini 1275 GT 7,5 tuuman levyjarruilla ja tehostimella tarvitsivat kumpikin oman kiinnityskorvakkeen joka vaikutti venttiilin asentoon, koska kahden erityyppisen jarrujärjestelmän ominaisuudet poikkeavat hieman toisistaan. :) Nyt on hieman vaikea määritellä, pitääkö tekstin venttiilissä olla suorassa, vai etureuna ylempänä. Pitänee tutkia saako kiinnityskorvakkeita enää mistään ja tutkia niiden erot. Paras varmaan tehdä testiä ihan ajamalla .

 

Eipä ollut enää messinginväriä näkyvissä, mutta on se siellä konehuoneessa palkissa kiinni.

 

Nämä alunperin jenkkivarusteet toimivat yleensä hyvin, eikä vaadi mitään huoltoa, enkä suosittele edes purkamista pelkästä mielenkiinnosta. Pelkkä läpihuuhtelu jarrunesteellä riittänee.

Paine-eroanturin muovinen kytkinosa saattaa joskus hajota, mutta sitäkään ei tarvitse irroittaa muulloin kuin jos merkkivalo alkaa palaa joka polkaisulla, jolloin järjestelmässä on vikaa ja remontin jälkeen tarvitaan anturin keskitys. Mutta tosiaan, muoviosa johon johdot liitetään on vanhemmiten herkästi murentuvaa muovia mutta niitä saa vielä, eikä ihan maltaita maksa. Nestettä ei tule ulos vaikka kytkinosan irroittaakin, mutta jos sieltä jotain vuotaa - sisällä olevan männän o-renkaat on entiset ja niitä on vaikea löytää ihan noin vaan mistään. Yleensä ne kestää koko auton iän. Tuollainen kokonainen messinkirunkoinen PDWA-jakotukki lienee jo yli 400 puntaa briteissä.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti vaan vastauksista. Täytyypä perehtyy asiaan. Yritän etsiä sitä mahdollista telinettä/tietoo venttiilin asennukseen. Täytyy myösalkaan selvittään sitä nappi hommaa kojelaudassa. sitä ei nimittäin ollut kun purin sisustaa. Jonkin verran oli irto johtoja, eli saattaa olla et nappi on hävinnyt ajan saatossa. Täytyy Selvittää piirikaaviosta piuhat ja tilata siihen uus kytkin.

Link to comment
Share on other sites

Tuo katkaisin/merkkivalo kojelaudassa tai pikemminkin kuskin oviaukon sivussa on hyvin yksinkertainen maadoituskytkin. En nyt muista montako liitintä - ehkä neljä. Ei ole nyt ihan tuossa kädessä - kyllä niitä saattaa pikku repullinen olla.. Konehuoneesta tulee kaksi musta/valkoista johdinta.Toinen niistä merkkivalolampulle ja violetti virtajohdin myös lampulle. Toinen mustavalkoinen johdin yhteen liittimeen ja musta toiseen. Alla pari kuvaa. Kumpaa käytetään - riippuu asennusreijän koosta, ja vuosimallista. Kaavio löytyy esim. Haynesin oppaasta kohdasta Mini 1000 Saloon Canada "Brake failure test switch" ja " Brake pressure differential switch" tai sitten mistä tahansa uudemman mallin kaavioista.

post-761-13848035782956_thumb.jpg

post-761-13848035783018_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tuossa tuli purettua takapään jarrut ja muutenkin kaikki pois mitä sai ennenku alan miettiin takakelkan alasottoa. Inertiaventtiiliä en takakelkassa nähnyt (?). Mutta pitänee tutkia hieman vielä ja katsoa josko siellä sellainen olisi...Eli indikoiko tuo napin olemassaolo sitä että olisi semmoinen siellä vai onko ok jos sitä ei ole ollenkaan?

Link to comment
Share on other sites

GWC1134 0.5625" = 9/16" = 14,3mm

 

Lienee aika lähellä ?

 

Oikeassa olet. Tuohan se on pakko olla. Onpa aika nihkeä saatavuus tuolle...

 

 

Motonetin luettelossa näkyy olevan tuota kokoa, mutta ei yhtään varastossa.

Lähin sylinterihalk. näyttäs olevan 15,8 mm, sitä näyttäis olevan jopa saatavana,

oon joskus laittanu muistaakseni tuota kokoa johonkin Miniin (sama sylinteri kun Saab 96) :D

 

Tosin jarrukilpeen voi joutua poraamaan sen pienen reiän sille sokalle, mut voi sen joutua joskus muutenkin tekemään.

Link to comment
Share on other sites

14,3mm sylinteriä on Mini Sportilla nettisivujen mukaan varastossa, tosin GWC1131. Mitäköhän eroa sillä ja GWC1134:lla on?

 

Ebayssa on NOS osana pari GWC1134:sta, mutta näyttää olevan niin ruosteessa että on luokiteltavissa todella kalliiksi romuraudaksi. GWC1131:stä sitten on uudenkuntoisena sielläkin monella.

 

Siinä yksi linkki Ebayhin:

http://www.ebay.co.uk/itm/ROVER-MG-MINI-67-92-REAR-LEFT-WHEEL-CYLINDER-OE-QUALI-/120631746475

Link to comment
Share on other sites

Nyt vasta alkaa valkenemaan, että nimimerkeillä Pehri ja Maziboy kummallakin on erilaiset jarrusysteemit, vaikkakin melkein saman vuosimallin autot. Vielä sillälailla ristissä, että aikaisemmin rekisteröity on myöhemmin tehty ja päinvastoin. Ilmeisesti toisessa autossa ei tuota mystistä inertiaventtiiliä olekaan, mutta siitä huolimatta kaikki ei täsmää sittenkään.

Laittakaa pojat seuraavaksi pääsylintereistä kuvaa. Niistä voi sitten jo päätellä enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Tässä ois kuva pääsylinteristä. Kylessä luki lockheed 32H-404C-70, jos luin oikein. Jarrusylintereitä en ole mitannut, koska ne oli hyvässä kunnossa ja olin aikeissa laittaa ne samat takaisin, mut nyt ne varmaan täytyy varmistaa mittaamalla tai tilata sit vaan varalta oikeet ku varmistuu se männän koko.

post-2527-13848035858221_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Piuhat Löyty, Mutta kytkin puuttu. Missä se kytkin on kiinni normaalisti?

 

Tätä vauhtia tästä viestiketjusta tulee miniforumin historian pisin. No, nyt kuitenkin ollaan puhuttu ihan asiaa.

Nämä jarrujutut ja niiden sekavuus oli takavuosina ihan arkipäivää ja näköjään näitä joutuu pyörittelemään vieläkin, eikä valmista näytä tulevan ollenkaan. Harmittaa joskus kun kaikkia eteen tulleita asioita ja kaikkia poikkeavia ihmeellisyyksiä ei tullut dokumentoitua itsellekään niin ollan joko muistin tai internetin varassa ja molemmista putkahtelee esiin virheellistä tietoa.

 

Tuosta lainatusta tekstistä seuraavaksi:

Yleensä jarruvikavalon katkaisin oli ruotsalaisessa versiossa omassa telineessä vasemmalla puolella ohjausaksilaa etuhyllyn alapuolella. Joko yksinään tai nelivilkkukatkaisimen kanssa jos sellainen varustus oli. Vasta myöhemmin v. -76 se siirtyi keskelle katkaisinpaneeliin, jolloin katkaisimen ulkonäkö ja koko muuttui taas.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä samanlainen jarrupääsylinteri käsissä kuin kuvassa ja samalla numeroinnilla, se on GMC159/160 sylinteri. Omaani asentelin korjaussarjan ja sain tietää että AP on juuri lopettanut korjaussarjan valmistamisen tuohon sylinteriin.

Link to comment
Share on other sites

Tuossa olis mun kuvat konehuoneesta. Jarrupääsylinteri näyttäs olevan vaihdettu eli tästä syystä vois johtua että ei inertiaventtiiliä löydy (?) (ainakaan takana kelkassa sitä ei ole ja yritin seurata jarruputkia etuosaan asti ja en sitä äkkiseltään löytänyt).

post-2478-13848035869914_thumb.jpg

post-2478-13848035871316_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jarrupääsylinteri näyttää GMC227 ja siihen on asennnettu tuohon alempaan liitokseen sovitus kun tuossa sylinterissä tuo alenpi lähtö on 12mm kierteellä, ja muuten jarru systeemi vaikuttaisi toteutetun diagonal split kytkennällä.

tuossa linkki kuvaan.

http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=66

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...