Jump to content

Uusi Minin omistaja kyselee kaikenlaista


Pehri

Recommended Posts

Pitää yrittää jatkaa niiden pallonivelien asentamista. Tuntuu vaan että ei oikeen sopivaa komboa shimmilevyistä löydy. Lisäät yhden ohuen -> liian löysä ja otat sen ohuen pois -> tappi ei liiku vaikka kuinka on ruista ranteessa :( .

Ja sellainen asia ihmetyttää kun niitä olen asennellut niin kun tapista liikuttaa palloniveltä niin ei ole tasainen vastus vaan jossakin kohdassa vastustaa enemmän ja taas jossakin tapin asennossa on löysempää. Pitäisi varmaan vesihiomapaperilla käydä ne sisukset läpi että saisi sisäpinnat tasaiseksi kun siellä näytti olevan jotakin siinä pinnassa, joka saattais aiheuttaa vastusta liikkeeseen.

 

Koin tänään onnenhetkiä kun kiireessä ja hermostuksissani väsäsin itselle sen kumikartiojousen puristustyökalun. 5 min ideoinnilla sain kasaan täydellisen työkalun ja säästin 71 euroa (taisi maksaa ton verran minitronilla) minkä meinasin jo tilata että saan keulan jouset ja ylätukivarren paikoilleen. ;D

Link to comment
Share on other sites

Pitää yrittää jatkaa niiden pallonivelien asentamista. Tuntuu vaan että ei oikeen sopivaa komboa shimmilevyistä löydy. Lisäät yhden ohuen -> liian löysä ja otat sen ohuen pois -> tappi ei liiku vaikka kuinka on ruista ranteessa :( .

Ja sellainen asia ihmetyttää kun niitä olen asennellut niin kun tapista liikuttaa palloniveltä niin ei ole tasainen vastus vaan jossakin kohdassa vastustaa enemmän ja taas jossakin tapin asennossa on löysempää. Pitäisi varmaan vesihiomapaperilla käydä ne sisukset läpi että saisi sisäpinnat tasaiseksi kun siellä näytti olevan jotakin siinä pinnassa, joka saattais aiheuttaa vastusta liikkeeseen.

 

Koin tänään onnenhetkiä kun kiireessä ja hermostuksissani väsäsin itselle sen kumikartiojousen puristustyökalun. 5 min ideoinnilla sain kasaan täydellisen työkalun ja säästin 71 euroa (taisi maksaa ton verran minitronilla) minkä meinasin jo tilata että saan keulan jouset ja ylätukivarren paikoilleen. ;D

 

Puhdistaa tietenkin voi jos niissä jotakin jäykempää varastorasvaa on niin shimmilevyjen mittailu/ kokeilu käy helpommin.

Tapin pitää päästä liikkumaan joka suuntaan esteettä.

Muista laittaa niihin alapalloniveliin molempiin ne pienet jouset myös paikalleen ja rasvaa jo kasausvaiheessa sinne sisään, sitten prässillä vielä kun on paikallaan.

 

Joku joka muistaa vois kertoo muuten sen oikean kiristysmomentin?? :o

 

Jep, sen puristustyökalun kyllä äkkiä väsää itsekin jossain säikeessä siitä hiljakkoin kirjoiteltiinkin. ;)

Link to comment
Share on other sites

Säädätkö uusia vai vanhoja ? Vanhat on takuulla kuluneet helposti eri tiukkuiset eri suuntiin. Uudet pallot olen hionut pareiksi sorvissa venttiilihiomatahnalla. Mutteri pakkaan ja nuppiosa tahnan kanssa paikalleen. Sitten kaikkia työturvallisuusmääräyksiä rikkoien nupista kiinni ja sorvi pyörimään. Jos hyvin käy niin pallo tulee hiottua ja kaikki sormet on tallella.

 

Onnistuu varmasti myös ison porakoneem kanssa. Noi ei todellakaan ole mitään tarkkuuskoneistettuja joten välillä saa hioa enemmän. Mutta sillä konstilla saa aika kivutta säädettyä ja pysyy pidempään tikissä.

 

Kutn jo sanoin, sarjan liuskat on paksuja, vanhoissa nivelissä oli vielä noita ohuempi vaihtoehto.

Link to comment
Share on other sites

Säädätkö uusia vai vanhoja ? Vanhat on takuulla kuluneet helposti eri tiukkuiset eri suuntiin. Uudet pallot olen hionut pareiksi sorvissa venttiilihiomatahnalla. Mutteri pakkaan ja nuppiosa tahnan kanssa paikalleen. Sitten kaikkia työturvallisuusmääräyksiä rikkoien nupista kiinni ja sorvi pyörimään. Jos hyvin käy niin pallo tulee hiottua ja kaikki sormet on tallella.

 

Onnistuu varmasti myös ison porakoneem kanssa. Noi ei todellakaan ole mitään tarkkuuskoneistettuja joten välillä saa hioa enemmän. Mutta sillä konstilla saa aika kivutta säädettyä ja pysyy pidempään tikissä.

 

Kutn jo sanoin, sarjan liuskat on paksuja, vanhoissa nivelissä oli vielä noita ohuempi vaihtoehto.

 

Uusia säädän. Sorvia ei löydy joten pitänee yrittää pinnat saada vesihiomapaperilla kuntoon...

Link to comment
Share on other sites

Ei taida tulla häävi lopputulos hiomapaperilla, pitäis saada hiouuta pariksi.

 

Joo, ei tosiaan paljoa ollu vaikutusta. Mutta tein loppujen lopuksi niin että laitoin sopivine shimmien kanssa kiinni ja sitten jakarilla otin kiinni mutterista ja pyöritin niin kauan että karheus katos nivelestä. Toimi ja nyt pallonivelet uusittuna.

 

Laitoin Minilitelle britteihin spostia ja kyselin noista vannekokoista, että mikä passaa kun ei ole kaarienpullistuksia ja rumpujarrut ympäriinsä niin vastaus oli:

 

"Hi Petri

 

With drums all round and no wheel arch extensions you need 4.5x10 wheels with an offset of ET23.

 

Regards

Russ"

 

Pitää varmaan alkaa tuohon infoon nyt tukeutuun ja etsimään vanteita Miniin. Ne makkaravanteet haluan mutta se että mistä löydän ne tuohon kokoon on eri juttu.

Link to comment
Share on other sites

Tänään aloin aukomaan jäähdytinnesteen kulkemia reittejä ja otin vanhan termostaatin pois, niin johan oli paljon p*skaa ottanu systeemi sisuksiinsa.

 

Uusi termostaatti on onneksi tulossa Minitronilta ja näköjään tulee tarpeeseen.

 

Mites tuon systeemin huuhtelu onnistuu: mistä vetää pitää laskea sisään ja taas mistä tulla ulos, kun puhutaan systeemin huuhtelusta?

 

JA pitääkö tuon sisätilan puhaltimen venttiilin olla auki vai kiinni kun huuhdellaan (nuppi kiinni ja vai vedettynä auki?) ?

 

-Pehri

Link to comment
Share on other sites

Mä tein näin!

 

Etikkaa litran puteli tyhjään järjestelmään ja vettä perään ,kuumaksi käyttö ja sama pariinkin kertaan.

 

Tosin laita heti 2 litraa Etikkaa.

 

Sen jälkeen letkulla vettä sisään ja huuhtele kunnolla niin kauan kunnes tulee kirkasta vettä pihalle.

 

Tämmöiset ohjeet itse täältä sain ja toimii muuten hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Laita se puhaltamaan kuumaa niin sitten kait se kiertää? JOku viisaampi saa tuohon sanoa kun en tiiä. ite lykkäsin termostaatin kohasta ja alavesi letku auki.

 

Joo ,kyllä se teidän vinkeillä hyvin sujui. Paljon tuli likavettä systeemistä ulos kun aikani kuumaa vettä laskin. Kiitoksia vain auttaville hengille ;D .

 

Lisäksi asentelen uudet vermeet paikoilleen ja ihmettelin kun ei raidentangonpää mennyt loppuun asti paikoilleen ja kotona sitten katselin kuvia kun oli purkanu keulan niin olin asennellu väärin päin sen osan... :o

 

Nooh, huomenna jos kääntäs sen toisinpäin, suuntais renkaat ja alkais hitsaushommiin. Kohtahan on jo vappu.

 

Lisäksi suunnitelmissa olis tämmönen katolle:

 

!By58TYQ!Wk~$(KGrHqF,!jUEw5!gEf)oBMTtWsKee!~~_12.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mini tippasee öljyä ja paikallistin vuodon siihen vaihteiston tankoon moottorin päässä. Pitäs tilata siihen uus stefa ja varmaan kannattas uusia muutenkin tiivisteet sinne jos käyttää alhaalta kopan auki? Onkohan Minitronin listoilla tuo tankomalli (toinen on tunnelimalli) se minkä stefan tarvin?

Link to comment
Share on other sites

Ei vaadi mitään purkamista uuden stefan/korjaussarjan asentaminen tankomallisen vaihdekepin tankoon. Tai tietenkin pitää vaihdevivusto irroittaa perän tapista, mutta stefa lähtee ihan vetämällä sitten pois siitä ilman peräkopan purkua.

 

Ok. Tätä tietoa vähän kaipasinkin että minkälainen homma vaihtaa. Luultavasti olisin alkanu koneen päästä purkamaan ja purkanu kaiken stefan ympäriltä. :)

 

Kiitän!

 

edit:

 

Tilasin muutama viikko sitten Minitronilta auton taakse Leylandin merkillä "Mini 1000" -lätkän kun tällä hetkellä autossa on joku Platinum-merkki mikä ei taida liittyä Miniin mitenkään. Nooh, Minitron myi ei oota ja kuulemma ei taida olla tulossakaan (ainakaan pitkään aikaan, jos ikinä) ko merkkiä. Yllättävän hankala oli metsästää sitä merkkiä. Onneksi löyty uutena itse lätkä ja pohja (käytetty pohja ja lätkä) löyty kans Briteistä.

post-2478-13848036136454_thumb.jpg

post-2478-1384803614009_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Projekti alkaa olemaan siinä vaiheessa että alan laittamaan sisustaan kasaan ja kävin läpi noita tavaroita mitä tuli mukana kun auton ostin (laatikoittain tavaraa). Vastaan tuli tommoset kapistukset ja yritin järkeillä että mihin ne kuuluis mutta ei tuottanut tämä järkeily tulosta. Nyt käännynkin teidän puoleen. Löytyykö tietoa mihin tämmönen kuuluu ja noita löyty 2 kpl:tta.

post-2478-13848036143363_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän tuo liity takaturvavöihin, jotka olivat vakiona saatavissa svenskeillä jo noin -75 mallisissa ja uudemmissa. Ainakin -80 Suomeen tulleissa Ruotsiin tarkoitetuissa Mineissä oli vähän samannäköiset härpäkkeet takahattuhyllyllä, mutta ilman vöitä. Moni svensson nuokin otti pois..Oheisesta linkistä voi näkyä kuvassa sama viritelmä.. Nostaa ylemmäs takaturvavyön kiinnityspistettä = turvallisemmalle korkeudelle.

 

http://s133.photobucket.com/user/Hylsan ... m.jpg.html

 

Olisko tuossa samat..

 

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=10&t=7569

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän tuo liity takaturvavöihin, jotka olivat vakiona saatavissa svenskeillä jo noin -75 mallisissa ja uudemmissa. Ainakin -80 Suomeen tulleissa Ruotsiin tarkoitetuissa Mineissä oli vähän samannäköiset härpäkkeet takahattuhyllyllä, mutta ilman vöitä. Moni svensson nuokin otti pois..Oheisesta linkistä voi näkyä kuvassa sama viritelmä.. Nostaa ylemmäs takaturvavyön kiinnityspistettä = turvallisemmalle korkeudelle.

 

http://s133.photobucket.com/user/Hylsan ... m.jpg.html

 

Olisko tuossa samat..

 

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=10&t=7569

 

No niinpäs näyttää olevan!

 

Kovasti kiitos taas tiedosta ja avusta!

Link to comment
Share on other sites

Juuri sellaisethan nuo on. Ainakin Pillissä ja Pullassa (-74 ja -75) on molemmissa tuollaiset, toisessa jopa rullavöillä ;)

Ö: 2 äkta svensk 1275GT

Link to comment
Share on other sites

No niin!

 

Nyt alkaa olemaan projekti mun osalta ohi. Tänään kun ilmattiin jarruja niin 3/4 meni hyvin paitsi takavasen ei suostunu yhteistyöhön. Avasin jarrut ja sylinteri rikki. Motonetistä uusi 15,8mm 14,3mm tilalle ja maanantaina pakka kasaan. Tammikuussa kun hain auton Tukholmasta niin en olis arvannu että näin paljon työtunteja menee autoon (300-400 tuntia) mutta tulipas tehtyä priimaa ja sellasiakin paikkoja tuli fiksattua/uusittua vaikka ei olis ollu tarvetta. Tänään jo kävin koeajolla ja kyllä hymyilytti ajella kun aurinkokin paistoi. 8) Tuota korkeutta säädän vielä hieman alemmas kun kulkee nyt aika taivaissa auto. Ja jossain vaiheessa panostan jousiin jos niillä sais menon entistä sujuvammaksi.

 

Vielä kun tohon pulttaan alle tuoreet 10" Minilightit ja uudet renkaat niin leimalle maanantaina ja Suomen rekisteriin. Takapenkille tuli laitettua nuo turvavyöt paikoilleen mistä aiemmin jo kyselin, kun ajattelin että orggiksessakin on ollu niin pyritään mahdollisimman paljon sitä kohti.

 

Kiitän kaikkia projektissa auttaneita tällä foorumilla. Kiitos vinkeistä, vastauksista ja äärettömän laajasta tietoskaalastanne. Kyllä ilman tätä forumin tukea olis moni homma ollu todella vaikeaa/mahdotonta.

 

Saa kommentoida vapaasti!

post-2478-13848036169502_thumb.jpg

post-2478-13848036173412_thumb.jpg

post-2478-13848036176846_thumb.jpg

post-2478-13848036180057_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Avasin jarrut ja sylinteri rikki. Motonetistä uusi 15,8mm 14,3mm tilalle ja maanantaina pakka kasaan.

 

Siis ymmärsinkö nyt oikein että meinaat vaihtaa vain toiselle puolelle erikokoisen sylinterin !!??

Jos näin niin mietippä asiaa vielä kerran

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...