Jump to content

Uusi Minin omistaja kyselee kaikenlaista


Pehri

Recommended Posts

Tuli haettua tollainen 1975 vuosimallin 1000cc Austin Mini. Mittarissa kilometrejä noin 78000 km ja muutenkin hyvin pidetty auto. Maksoin autosta 16 000 kruunua. Auto menee nyt "pajalle" eli ajattelin purkaa sisustan pois ja alkaa katselemaan ruostekohdat kuntoon ja alusta myös. Oikea etujarru laahaa todella pahasti ja alapallonivelet ovat vaihtokunnossa. Tarkoitus olisi myös saada jostakin lohkolämmitin autoon, että voisi pitää talvella roikassa niin ei tarvisi aivan kylmänä käynnistellä. Keneläkään tietoa minkälainen radio tällaisessa on ollut alkuperäisenä vai onko ollut ollenkaan?

 

Tämä on ensimmäinen Mini, jonka omistan ja tekniikkaosaamiseni on täysin nolla näiden suhteen. Ajattelin ostaa Haynesin korjausoppaan, jolla yritän opetella Minin korjauksen saloihin mutta vinkkejä tarvii aina. Mistäs ihmiset on tilanneet varaosansa tällaiseen kulkupeliin? Ainakin Minitronin olen jo löytänyt, mutta saako halvemmalla esim. Briteistä? Miten toi varaosien etsiminen menee eli jos tilaan alapallonivelen niin meneekö pelkästään vuosiluvun mukaan vai onko jokin tietty mallinumero millä pitää tilata (selitinkö tarpeeksi vaikeasti?) ?

 

Kiitän avusta etukäteen!

 

11585214.t.jpg 11585215.t.jpg 11585216.t.jpg 11585217.t.jpg 11585218.t.jpg 11585219.t.jpg

Link to comment
Share on other sites

Moron !

Radiota ei ollut vakiona -75 eikä allekirjoittanut saanut uutenakaan -75 Miniin sitä, ajat oli tiukat ;-)

Ylä/alapallonivel on samanmoinen -60 ainakin-90 luvulle (en ole omistanut uudenpaa Miniä)

Varaosia saa Englannista Mini Spares Center ja Mini Sport ainakin. Tilaus esim Visalla on pelannut hyvin.

Haynes on hyvä aloituskirja. Suomeksi löytyy korjaamokäsikirja, nykyään tosin vain varmaan kerhon jäseniltä, kyseleppä kokouksissa.

Jos et ole vielä Minikerhon jäsen , suosittelen liittymistä, kokouksissa on myytävänä aina "ylimääräisiä" osia yms kamaa.

 

Ei muuta kuin tsemppiä.

Link to comment
Share on other sites

Moron !

Radiota ei ollut vakiona -75 eikä allekirjoittanut saanut uutenakaan -75 Miniin sitä, ajat oli tiukat ;-)

Ylä/alapallonivel on samanmoinen -60 ainakin-90 luvulle (en ole omistanut uudenpaa Miniä)

Varaosia saa Englannista Mini Spares Center ja Mini Sport ainakin. Tilaus esim Visalla on pelannut hyvin.

Haynes on hyvä aloituskirja. Suomeksi löytyy korjaamokäsikirja, nykyään tosin vain varmaan kerhon jäseniltä, kyseleppä kokouksissa.

Jos et ole vielä Minikerhon jäsen , suosittelen liittymistä, kokouksissa on myytävänä aina "ylimääräisiä" osia yms kamaa.

 

Ei muuta kuin tsemppiä.

 

Hei!

 

Kiitos vastauksesta!

 

no "hyvä" että ei ole ollut radiota niin ei tarvitse alkaa sitä alkuperäistä metsästämään. Pallonivelet uusin sekä ylhäältä että alhaalta ja Brittiosasta ja Briteistä näyttää osia saavankin todella halvalla. Rengas/vannepolitiikkaa olen yrittänyt pähkäillä. Alkuperäiset on 10" ja alumiinivanteet haluaisin ja löysin todella hienot mutta on 13" ja ei taida mahtua pyörimään ilman rnakkoja muutoksia, joten pitänee etsiä 11"-12" ja pienentää profiilia sen verran että ero 10" on mitätön.

 

Eilen auton ajoin talliin ja nyt jo purettu sisusta kokonaan pois ja ruostekohdat alettu kaivaan esille ja niitä jo rappailtu ja uutta peltiä kohta tilalle. Mites helposti takakelkan saa autosta irti kun se olis tarkoitus kans käydä kokonaan läpi? Ikkunantummennukset raavin myös pois kun on niin tyylikäs musta nahkasisusta niin pitäähän sen näkyä ja ei sovi mielestäni tummennukset tohon. Alkuperäisen pakoputken metsästän jostakin myös tuohon.

 

Katselin tosiaan noita korjausoppaita ja suomenkielistä saa Minitronilta ja Haynesin opasta vain englanninkielisenä ja sitä löytyy Motonetistakin. Taidan luottaa Haynesiin kun kieli sujuu ja käsittääkseni Haynesin oppaat ovat todella kattavat kuvineen ja räjäytyskuvineen. En kyllä tiedä minkälainen olisi tuo suomenkielinen opas mutta ei viitsi alkaa lähettelemään takaisin / palauttamaan jos ei ole jees.

 

Katselin MiniClubin sivuja ja kiinnostuin mutta näyttäs olevan noi kokoontumiset pääasiassa etelässä ja kun Oulussa asun niin hankala niihin olisi osallistua mutta aina tollaisiin kerhoihin pelkästään tukemisajatuksena on hyvä liittyä. Joukossa on voimaa! 8)

 

-Pete

Link to comment
Share on other sites

Jos nuo löytämäsi hienot vanteet on yhtään normi 5" leveämpi ja ulospäin levittävät, niin etuloksuja pääset leikkelemään jos haluat ettei ota kiinni täyskäännöksen aikana. Eikä pyöränkoolla ole väliä, että onko 10 vai 13". Leveys siinä pääasiassa ratkaisee. Näin ainakin omien kokemusten mukaan.

 

Takakelkka on kahdeksalla pultilla kiinni. Vaatii sen lisäksi pakoputken, jarruputkien, käsijarruvaijerin ja iskarien irroittamisen sekä mahdollisesti myös bensatankin että saat kelkan alas. Ei oo paha rasti :-)

Link to comment
Share on other sites

Jos nuo löytämäsi hienot vanteet on yhtään normi 5" leveämpi ja ulospäin levittävät, niin etuloksuja pääset leikkelemään jos haluat ettei ota kiinni täyskäännöksen aikana. Eikä pyöränkoolla ole väliä, että onko 10 vai 13". Leveys siinä pääasiassa ratkaisee. Näin ainakin omien kokemusten mukaan.

 

Takakelkka on kahdeksalla pultilla kiinni. Vaatii sen lisäksi pakoputken, jarruputkien, käsijarruvaijerin ja iskarien irroittamisen sekä mahdollisesti myös bensatankin että saat kelkan alas. Ei oo paha rasti :-)

 

Ok. Kiitos hyvistä tiedoista! Tuossa tulikin just yks tieto mitä oon yrittäny metsästää eli vakiovanteiden leveys. Nyt tietää mihin verrata ja osaa valita sellaset että ei tarvis alkaa kovin pahasti leikkeleen. Näin sitä oppii viisaampien seurassa =).

 

Ja enköhän saa myös takakelkankin nyt alta pois niin pääsee sen laittaan kuntoon.

 

Kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Takakelkan irroittamisesta voi koitua myös hieman enemmänkin työrupeamaa, saattaa kelkan irroituksen jälkeen myös kelkan kiinnityspisteet korissa olla siinä kunnossa, että vaativat uusimisen (myös muuta yllättävää saattaa paljastua). :-\

Kantsii ensin tutkia kelkan kunto pystyykö vauriot korjaamaan ilman irroitusta, paitsi jos on heti valmis ehkä suurempaankin ja huomattavasti enmmän aikaa vievään remppaan? ???

Mutta tietenkin jos kelkka on tosi huono pitää se jokatapauksessa irrottaa, joko kokonaan uuden kelkan hankkimiseksi tai vanhan korjaamiseksi. ??? ::)

Link to comment
Share on other sites

Vakiovanteet ovat olleet joko 3,5x10 tai 4,5x12. Cooper S malleissa joko rei´itetyt 3,5x10 tai 4,5x10. Samaa vannetta sai rumpujarrullisiin mutta siinä oli erilainen offset.

 

4,5x12 aluvanteet menee rimaa hipoen loksuihin kapealla kummilla.

 

Mulla on korjaamokäsikirja pdf-tiedostona 1976-1989, pistä yv:llä s-postiosoite niin tuuppaan tulemaan. Foorumilla on myös postattu eri nettiosoitteita mistä sen voi ladata suoraan.

Link to comment
Share on other sites

Rengas/vannepolitiikkaa olen yrittänyt pähkäillä. Alkuperäiset on 10" ja alumiinivanteet haluaisin ja löysin todella hienot mutta on 13" ja ei taida mahtua pyörimään ilman rnakkoja muutoksia, joten pitänee etsiä 11"-12" ja pienentää profiilia sen verran että ero 10" on mitätön.

-Pete

 

 

Onhan 10" alumiinivanteita tarjolla vaikka minkä moisia vai onko joku muu syy miksi haluat muuttaa kokoa ?

 

Tuo 11" kuulostaa jo tosi eksoottiselta...

Link to comment
Share on other sites

Takakelkan irroittamisesta voi koitua myös hieman enemmänkin työrupeamaa, saattaa kelkan irroituksen jälkeen myös kelkan kiinnityspisteet korissa olla siinä kunnossa, että vaativat uusimisen (myös muuta yllättävää saattaa paljastua). :-\

Kantsii ensin tutkia kelkan kunto pystyykö vauriot korjaamaan ilman irroitusta, paitsi jos on heti valmis ehkä suurempaankin ja huomattavasti enmmän aikaa vievään remppaan? ???

Mutta tietenkin jos kelkka on tosi huono pitää se jokatapauksessa irrottaa, joko kokonaan uuden kelkan hankkimiseksi tai vanhan korjaamiseksi. ??? ::)

 

Ei ole takakelkka huonossa kunnossa mutta ajattelin että se olisi helpoin tutkia ja pientä kunnostusta tehdä kun ottaisi alta pois. Mutta pitää tässä nyt funtsia miten sen tekee. Toisaalta ongelma ei ole vaikka tulisikin lisäkorjattavaa kun on osaavia tekijöitä Miniä laittamassa ja tilat ja laitteetkin ovat olemassa.

 

Onhan 10" alumiinivanteita tarjolla vaikka minkä moisia vai onko joku muu syy miksi haluat muuttaa kokoa ?

 

Tuo 11" kuulostaa jo tosi eksoottiselta...

 

Oikeassa olet. Jokin se päässä yrittää suostutella ostamaan isommat vanteet ja sinänsä siinä ei ole järkeä. Ulkonäköä vain mietin. Mutta kyllä nyt näiden vinkkien jälkeen ne 10" ja niiden valinta on alkanu taas nostaa päätään. :)

 

edit: nyt kun yritin etsiä 10" niin ei oikeen silmäämiellyttäviä löytynyt. 12" löyty tällaiset . Olisi 5" leveät eli ainakin varmasti sen vanteen leveyden osalta menisi alle ja toimisi ilman isompia muutoksia?

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa tosiaan mitata vanha sylinteri. Nyt näyttää siltä, että autossasi on kaksipiirijarrut. Ainakin radion vieressä näyttää olevan paine-erokatkaisimen merkkivalo ja siis sellainen painokatkaisin josta tarkistetaan onko lamppu kunnossa. Ruotsiin tulleissa Mineissä oli hyvin usein kyseinen tandem varustelu jo aika varhain 70-luvulla. Takakelkassa ei ole tavallista jarrupaineen säätöventtiiliä, vaan ns. inertiaventtiili, joka säätää takapyörien jarrutehoa hidastuvuuden perusteella. Täten takana on omanlaisensa sylinterit, jotka on jo voineet vaihtua ajan saatossa, mutta siellä on oltava ihan oikeankokoiset sellaiset. Muuten ollaan hukassa takajarrujen kanssa. Ollankin jo, kun tehoja ei voi mitata jarrudynamometrillä. On siinä selittämistä konttorilla.. Kuulostaako klubmannimiehistä tutulta ?

Oikea sylinteri on muistaakseni GWC1129 tai GWC1134. Koko kuitenkin alle 3/4 ". Olisko ollut 9/16 ". Eihän näitä muista.. Nythän on niin että takajarruissa ei ole mitään vikaa jos ei ole nestevuotoja.

Testausmenetelmä vain on väärä.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa tosiaan mitata vanha sylinteri. Nyt näyttää siltä, että autossasi on kaksipiirijarrut. Ainakin radion vieressä näyttää olevan paine-erokatkaisimen merkkivalo ja siis sellainen painokatkaisin josta tarkistetaan onko lamppu kunnossa. Ruotsiin tulleissa Mineissä oli hyvin usein kyseinen tandem varustelu jo aika varhain 70-luvulla. Takakelkassa ei ole tavallista jarrupaineen säätöventtiiliä, vaan ns. inertiaventtiili, joka säätää takapyörien jarrutehoa hidastuvuuden perusteella. Täten takana on omanlaisensa sylinterit, jotka on jo voineet vaihtua ajan saatossa, mutta siellä on oltava ihan oikeankokoiset sellaiset. Muuten ollaan hukassa takajarrujen kanssa. Ollankin jo, kun tehoja ei voi mitata jarrudynamometrillä. On siinä selittämistä konttorilla.. Kuulostaako klubmannimiehistä tutulta ?

Oikea sylinteri on muistaakseni GWC1129 tai GWC1134. Koko kuitenkin alle 3/4 ". Olisko ollut 9/16 ". Eihän näitä muista.. Nythän on niin että takajarruissa ei ole mitään vikaa jos ei ole nestevuotoja.

Testausmenetelmä vain on väärä.

 

Jahas. Ihmettelin tuota nappia tossa soittimen vieressä jo Tukholman satamassa ja tuli paineltua sitä ja ainoa mitä havaitsin sen tekevän oli valo joka siihen syttyi, ei muuta. Eli voitko ihan vääntää tyhmälle rautalangasta mitä ja mihin toi nappi vaikuttaa? Mitä vaikutusta sen painelulla on kun sitä ei ikäänku saa mihinkään asentoon, kun vain painamalla saan valon siihen syttymään ja sitten kun näppinsä ottaa pois niin palautuu ja valo sammuu...

 

-Pete

Link to comment
Share on other sites

Se on niinsanottu mielenrauhannäppäin. Sitä kun painelee - näkee, että onko polttimo ehjä. Huumoria. Ihan oikeasti valo kyllä syttyy kun jarrunesteet katoaa jommasta kummasta piiristä. Joltisenkin hyvin Mini pysähtyy puolitehoisillakin jarruilla. On tuo ainakin parempi kuin sama ilmiö yksipiirijarruilla. Poljin kolahtaa heti lattiaan. Tandemilla ainakin pumppaamalla vielä pysähtyy. Paine-eron anturi on konehuoneessa tulipellissä sellaisessa messinkisessä H-muotoisessa liitoksessa johon tulee ainakin viisi jarruputkea. Tarkempia kaavioita pitäisi olla korjausoppaassa.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni on myös ruotsista aikoinaan tuotu vuosimallia 74 austin mini, jota nyt kovasti yritän laittaa kuntoon.Ihmettelin itsekkin sitä takajarrujen säätösylinteriä. luulin jo et se on jostain toisesta autosta. Olipa hyvä että tuli tässä puheeksi. Missä kohtaa se lamppu/kytkin on kojelaudassa. Mikä kohta siitä jarrusylinteristä pitää mitata oikean mitan saamiseksi?

Link to comment
Share on other sites

Oikea takasylinteri malli näyttäisi sitten olevan tuo GWC1129. Alla kiireessä lainattua infoa netistä...Mitta on siis sylinterin porauksen halkaisija. Männän uloimman pään mitta on ihan jotain muuta.

 

"REAR WHEEL CYLINDER 11/16" BORE

Rear wheel cylinder with 0.6875" (17,5 mm) bore size first appeared in 1974 on single line 1275GT cars and then on some split diagonal until 1976--also fitted to Innocenti cars when they had a unique 4 way swith union--- repair kits for these cylinders is GRK2004

£12.60 inc vat

Limited stock"

 

Ei siis mainintaa ruotsalaisista mitään. Muuten.. norjalaisetkin saivat nauttia kaksipiirijarrujen autuudesta jo 1970 alussa. USA:ssa jarrut oli brittivehkeissä kuten MGB, MG Midget ja Austin America tätä tyyppiä jo aikaisemminkin ja uuden inertiaventtiilin hankkiminen tarvittaessa voi onnistua sieltä parhaiten.

 

Kuinka Peten Minin jarrut käyttäytyi dynossa ?

Link to comment
Share on other sites

Oikea takasylinteri malli näyttäisi sitten olevan tuo GWC1129. Alla kiireessä lainattua infoa netistä...Mitta on siis sylinterin porauksen halkaisija. Männän uloimman pään mitta on ihan jotain muuta.

 

"REAR WHEEL CYLINDER 11/16" BORE

Rear wheel cylinder with 0.6875" (17,5 mm) bore size first appeared in 1974 on single line 1275GT cars and then on some split diagonal until 1976--also fitted to Innocenti cars when they had a unique 4 way swith union--- repair kits for these cylinders is GRK2004

£12.60 inc vat

Limited stock"

 

Ei siis mainintaa ruotsalaisista mitään. Muuten.. norjalaisetkin saivat nauttia kaksipiirijarrujen autuudesta jo 1970 alussa. USA:ssa jarrut oli brittivehkeissä kuten MGB, MG Midget ja Austin America tätä tyyppiä jo aikaisemminkin ja uuden inertiaventtiilin hankkiminen tarvittaessa voi onnistua sieltä parhaiten.

 

Kuinka Peten Minin jarrut käyttäytyi dynossa ?

 

Kyllä kai ne käyttäyty ihan hyvin. Poislukien oikeaa etujarrua, joka laahas tosi pahasti. Se tuli kuntoon kun käytettiin jarru auki ja vähän kopisteltiin sylinteriä niin alkoi eloa tulemaan.

 

Pitää ottaa tuo sylinteri pois ja vaikka postata tänne kuva siitä niin jos joku sitten osaisi kertoa, että mitä lähden tilaileen kun tuntuu että nyt on pää täynnä tähtiä ton sylinterin suhteen ;D . Ei mitään hajua mistä tilata ja mitä tilata.

 

EDIT: niin ja kun katsastusmies sanoi alapallonivelien olevan kuolleita edessä niin oletan, että tämä sarja olisi oikea siihen:

 

Pallonivel pari (sis.yläpallo ja alapallo) 2 GSJ 166 25 €/kpl

http://www.brittiosa.com/images/images/Uudet%20varaosat/Mini/Eturipustus/DSC01383.JPG ??

Link to comment
Share on other sites

Kuvasta ei ole juurikaan iloa, kaikki ne näyttävät suunnilleen samanlaisilta. Sylinteri irti ja painat männän ulos. Mittaa männän halkaisija ja tilaa uudet samanlaiset.

 

Imperial, ei inertiaventtiilin osalta mutta kerran on leimalla kyykytetty huolella toimivien takajarrujen kanssa. Tuli hylsy kun jarruteho ei miellyttänyt. Ei auttanut vaikka kädestä pitäen näytti missä on paineenrajoitinventtiili ja kertoi miten se pelaa. Ei kun uusintanäyttö. Tokalla kertaa sitten sama mulkvisti kävi takahuoneessa kysymässä viisaammalta ja tuli mussuttaen takaisin leimatun otteen kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Kuvasta ei ole juurikaan iloa, kaikki ne näyttävät suunnilleen samanlaisilta. Sylinteri irti ja painat männän ulos. Mittaa männän halkaisija ja tilaa uudet samanlaiset.

 

Ok. Pitää näin tehdä niin jospa siitä sitten selviäis mitä pitää tilata.

 

Laitoin tuossa tilaukseen juuri Englannista vähän miniosaa:

 

Lucas Sports Ignition Coil Kit

Raidetangon päät

Hammastangon suojakumit

Etulattiapelti oikea+vasen

pallonivelet eteen oikea+vasen ylä+ala

KYB iskarit 4 kpl + Hi-Lo -sarja

taakse jarrukengät oikea+vasen

(kaikki yhteensä noin karvan alle 300€ rahteineen)

 

Kyllähän tuo on melko paljo halvempaa tilata rapakon toiselta puolen (UK). Tuo alustasarjakin maksoi vain n. 100€ iskareineen ja Hi-Lo -sarjoineen. Katsellaan peltiosat kuntoon ja sitten isken jarrujen kimppuun ja selvitä oikean sylinterin.

 

Tähän asti kaikille auttaneille ja neuvojille ISO KIITOS! Monella erityyppisellä forumilla tulee oltua ja kyseltyä asioita mutta tästä forumista on kyllä pinttynyt positiivinen fiilis. Toivottavasti kestätte tulevaisuudessakin tyhmät kysymykseni. :))

Link to comment
Share on other sites

Missä kohtaa se inertiaventtiilin oikea paikka on takakelkassa? Etupäähän lähtevä putki tulee siihen missä on se nuoli ja lukee front?

 

Hataria muistikuvia vain.. alla pari kuvaa joista voisi olla apua. Front on nuoli eteenpäin, eli normaali ajosuunta, kallistuskulma kuten kuvassa. Vaikkakin ollaan Moken alla, sama pätee muihinkin. Joissain muistan nähneeni erillisen kiinnityskorvakkeen, mutta venttiilin asento on tärkein.

post-761-1384803578201_thumb.jpeg

post-761-13848035782268_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Tähän asti kaikille auttaneille ja neuvojille ISO KIITOS! Monella erityyppisellä forumilla tulee oltua ja kyseltyä asioita mutta tästä forumista on kyllä pinttynyt positiivinen fiilis. Toivottavasti kestätte tulevaisuudessakin tyhmät kysymykseni. :))

 

Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä. Vastaukset saattavat joskus sellaisia olla.

Link to comment
Share on other sites

Kuvasta ei ole juurikaan iloa, kaikki ne näyttävät suunnilleen samanlaisilta. Sylinteri irti ja painat männän ulos. Mittaa männän halkaisija ja tilaa uudet samanlaiset.

 

Ok. Pitää näin tehdä niin jospa siitä sitten selviäis mitä pitää tilata.

 

Laitoin tuossa tilaukseen juuri Englannista vähän miniosaa:

 

Lucas Sports Ignition Coil Kit

Raidetangon päät

Hammastangon suojakumit

Etulattiapelti oikea+vasen

pallonivelet eteen oikea+vasen ylä+ala

KYB iskarit 4 kpl + Hi-Lo -sarja

taakse jarrukengät oikea+vasen

(kaikki yhteensä noin karvan alle 300€ rahteineen)

 

Kyllähän tuo on melko paljo halvempaa tilata rapakon toiselta puolen (UK). Tuo alustasarjakin maksoi vain n. 100€ iskareineen ja Hi-Lo -sarjoineen. Katsellaan peltiosat kuntoon ja sitten isken jarrujen kimppuun ja selvitä oikean sylinterin.

 

Tähän asti kaikille auttaneille ja neuvojille ISO KIITOS! Monella erityyppisellä forumilla tulee oltua ja kyseltyä asioita mutta tästä forumista on kyllä pinttynyt positiivinen fiilis. Toivottavasti kestätte tulevaisuudessakin tyhmät kysymykseni. :))

 

Pallonivelet kantsii tosiaan vaihtaa aina uuteen jos väljyyttä on liiaksi ja kasatessa olla huolellinen, oikeilla momenteilla kiristää ja oikee määrä säätölevyjä ( ei liian kireälle).

 

Jarrusylintereitä on tosiaan monia kokoja, vanhan sylinterinhalkaisija kannattaa ekana mitata, vaikka voihan se mennä silti "metsään" sekin, jos on joskus vaihdettu erikokoiset sylinterit.

Itsekin joskus laittanut isompi halkaisijaiset sylinterit ym. ym. tietyistä syistä ..mutta se on eri juttu.

 

Noissa netti/ ulkomaan tilauksissa on vaan se, että saattaa tulla tilattua sellaista, ehkä ei niin tarpeellista, joten säästö jää pieneksi.. :D

Kotimaan liikkeistä saa lisäksi uusi harrastaja lisäksi hyviä vinkkejä ja tuleehan siinä tuettua muutenkin suomalaista.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...