Tulostaulukko
Suosittu sisältö
Parhaiten pistet
-
Noin 3 kuukautta sitten bongasin -75 Mk3 koppasen yksilön Myrskylästä, no siitä puhelu ja ajelu paikan päälle katsomaan mitä on kaupanja tuommoinen siellä OLI. Pienen harkinnan ja puntaroinnin jälkeen ajattelin että kyllä tuosta varmaan kohtuullisen saa,autohan on ollut pois rekisteristä ja katsastamatta noin 37 vuotta ja siitä seissyt tiettävästi noin 10 vuotta pimeessä yksin.NO matka alkoi kohti tuntematonta uutta määränpäätä ajatteli pikku mini ja saavuimme uuteen kotiin. No Niin siitä alkoi minun 3kk kestävä rypistys hitsaa rälläköi ja hitsaa lisää juu välillä piti tehdä muuta kun hitsaus kyllästytti tutkin sähköjä jotka sain pelaamaan pala palalta sillä hiiret oli asuttaneet auton kauan,lopulta pääsi asentamaan ovia ja muita peltejä mitä mukana tuli noo ei ne oikein istunut mutta onneksi kouvolasta Sheikiltä löytyi mallikelpoisia osia MM.konepelti, vanteet oikean puolen ovi taasen löytyi Salosta alan vankalta harrastajalta Jaskalta. Pitihän sisustustakin saada hieman inhimillisemmäksi. Penkit pidetään sellaisinaan mutta hieman korjausta ja hoitoa tahtoivat, uutta kerniä sileänä ja vanhan ovipanelin päälle kunnolla liimalla jotta sai ne ns. prässätyt syvennykset kohdilleen ja onnistui. Takana hattuhylly nahasta sekä edessä kojelauta samoin jotta näky edes hieman hivelisi katsastus kaverin silmää. No nyt ollaan päästy siihen vsiheeseen että auot on käynyt tyhjäkäyntiä tallissa, metriäkään sillä ei ole ajettu. Joten pieni koeajo on paikallaan jonka myötä todetaan, ei se toimi kunnolla, ja ei kun soitto Jaskalle Saloon, VOITKO auttaa ? Hän tuli paikalle ja tunnin ähräämisen sehän toimii... KIITOS JASKA. Katsastusaika varattiin 10.9.25 klo 10.00,ja siirtokilvet haettiin. Innoissaan menimme katsastamaan, tutkinnan jälkeen katsuri totesi että oikea etujarru ei ole niin hyvä kuin vasen, ohjauksessa oikealla puolella väljää. Eikun hylkyä tuli ja soitti MiniTronin Kaitsulle. häneltä löytyi tarvittava osa ja eikun tallille korjaamaan pientä. No nyt 11.9.25 uudestaan heti klo 8.00 katsastukseen , nyt on Mini katsastettu ja paperiasiat kunnossa. Tästä tämä projekti sitten jatkuu. Ykkösvaihe suoritettu ja kakkosvaihe alkaa, puretaan kaik pois korityötä varten, siitä lisää myöhemmin...:)3 pistettä
-
3 pistettä
-
3 pistettä
-
Tsekeissä 2013 alleasennetut kiinalaiset GT Radial champiro renkaat tulivat tiensä päähän. Kulutuspintaa oli vielä n. 5mm. Siis ei kulumisen, vaan kuskin "vainoharhaisuuden" vuoksi. Kun lisäksi vanteiden reunat olivat "kanttariruvella" päätös oli remonttiin. Eka ongelma oli saada vanhat kumit vanteelta. Rengaskoneen puhti kun ei tahtonut riittää. No lähti, kun ei renkaita varottu. Pari riekaletta tuli. Vanteet lähtivät maalarille, joka hiekkapuhalsi vanhat maalit ja hioi reunat. Vanteet maalattiin ensin epoksimaalilla ja sitten pintamaalilla. Tässä lähtötilanne Tässä lopputulos Kaiken kruunasi uudet keskiökupit S-logolla3 pistettä
-
Mutta palataan nyt hetkeksi ajassa taaksepäin iloisempiin aikoihin, eli tuonne vuoden -22 alkupuoliskoon. Edellä mainitun takavalotuunauksen lisäksi kärry sai vähän muutakin ulkonäköpäivitystä, kuten uutta peltiä, ja ebay-kopion Aero-maskista, sekä 11mm spacerit. Takapuskuri sai pienen ritilä- ja tarratuunauksen. Ja koska tuo yksi takakaaren palanen jäi häiritsemään... Kun nyt vanhoja muistellaan... ajaessani autoa edellisenä syksynä (-21) talviteloille, huomasin pakosarjan ja katin välisen donitsitiivisteen valskaavan. Tiiviste ja laipat tuli aikoinaan OBX:n pakosarjan mukana, ja OBX:ltä ei tietenkään saa varaosia. Oli aika uskomattoman työläs operaatio löytää siihen sopiva tiiviste. Tuon mallisia tiivisteitä kyllä löytyy maailmalta vaikka kuinka paljon, mutta todella harvat viitsivät kertoa sekä ulko- että sisähalkaisijan. Ratkaisu löytyi lopulta moottorikelkkapuolelta, taisi olla Polariksen varaosakataloogista. Päätin tiputtaa samalla vaivalla koko pakoputkiston alas, kun hyllyssä oli ollut happanemassa Greene Performancen short shifter -härpäke jo useamman vuoden, ja se asentuu kepin jatkoksi alakautta. Keppi ei jatkettuna enää tietenkään mahdu alkuperäisen shifterin kuoriin, joten suojakannelle piti askarrella pieni jatkopala. Tarvikkeina oli Dremel, Ikean muovisen säilytyslaatikon kansi ja Bilteman Pika Epoksi [sic]. Tuo jatke tuli lähes kiinni pakoputken päällä olevaan lämpöpeltiin, joten päällystin sen varmuuden vuoksi vielä lämpösuojateipillä. Onneksi oli ylimääräinen shifteri hyllyssä (kiitokset TuplaPetelle), niin pystyi mallailemaan tuota ilman että tarvi irrottaa koko härveliä autosta, tai ryömiä jatkuvasti auton alla. Täytyy sanoa että siinä oli taas yksi modi mikä olisi kannattanut tehdä paljon aikaisemmin. Ei tuolla vaihteita pysty sen nopeammin vaihtamaan, mutta tuntuma on paaaljon parempi. Vielä kun kepistä saisi tuon pienen sivuttaisen klapin pois... se näyttää tulevan shifterissä olevasta akselitapista, ja pitäisi olla periaatteessa helposti korjattavissa. Ohjaustehostimen takimmaisen letkun vuotoa tutkiessa selvisi että nehän perkeleet valskaa molemmat. Toinen yläpäästä, ja toinen molemmista päistä. Eli ei muuta kuin vaihtoon. Helpoimmalla pääsi kun irrotti ensin paisarin, ja sitten koko tehostimen säiliön. Päätin vaihtaa samalla itse säiliönkin, koska se näytti valskaavan saumastaan. Siinä kun irroittelin paisaria ja tehostajan säiliötä, huomasin että pakosarjan päällä oleva lämpösuoja murenee käsiin, joten tilasin uuden. Sen alapinnalle vetäisin vielä kultateippiä, jos vaikka konehuoneeseen ja paisariin hohkaisi vähän vähemmän lämpöä siltä suunnalta. Uuttakin lämpösuojaa piti heti tuoreeltaan moukaroida, että se sopi OBX:n pakosarjan kanssa paikalleen. Ja kun sitä teippiä nyt oli tullut hommattua, niin päällystin sillä myös paisarin alapuoliskon, vaikka tuskinpa tuossa kohtaa on enää niin korkeita säteilylämpöjä mihin tuo teippi auttaa. Etujarrulevyt meni myös uusiksi. Olin laittanut tähän Nitracin levyt ja Carbotechin XP8:t syysratapäiville 2016, ja levyt loppui ensin kesken. Tolkuttoman hintaisissa Carbotecheissä oli pintaa jäljellä vielä puolet, joten tein kuten joka paikassa kielletään, ja laitoin alle vanhat palat uusien levyjen kanssa. Toki koitin hioa palat ensin suoriksi. En ole suuri reikälevyjen ystävä, koska ne on vähän herkkiä halkeilemaan ratakäytössä, mutta nämä OEM JCW-kiekot maksoi yhteensä hurjat 36€, joten en alkanut nirsoilemaan. Edellisenä talvena laitoin tähän Rooster Racingin bypass-venttiilin, joka on varustettu vakiota jäykemmällä jousella. Ajatuksena on että se sulkeutuu kiihdytettäessä herkemmin, jolloin ahdot nousee nopeammin ja kaasuvaste on parempi. No, ainoa tuntuva ero oli siinä, että maantiekulutus kasvoi melkein litralla. Logeista päätelleen tuo bypass oli kiinni lähes koko ajan, paitsi tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti virinokan kanssa ei riitä alipaine pitämään sitä auki. Eli vaikutus oli hyvin pitkälti sama kuin olisi sulkenut bypassin nippusiteellä kiinni. Hommasin siis uuden vakiomallisen BPV:n. Se piti tosin ensin säätää sulkeutumaan kunnolla. Ennen säätöä: Jälkeen: Jos joku kaipaa tuollaista vähän käytettyä tuuninki-BPV:tä, niin voidaan tehdä kauppoja... Moneen kertaan pesty ITG:n vapaavirtaussuodatin alkoi olla melko muodoton möykky, joten päätin vaihtaa orkkismalliseen paperisuodattimeen. Aikoinaan noita ei saanut kuin marmoritiskiltä, ja hinnat oli samaa luokkaa ITG:n kanssa. Nyt löytyi noin 25 eurolla tällainen Boschin tarvike. Edullisuuteen löytyi syy kun suodatinkoteloa yritti sulkea. Tämän verran suodatinta piti dremelöidä ennen kuin sen sai paikalleen... Sitten olikin vuorossa yksi vuoden kohokohdista, eli ratapäiväretki Pärnuun Audruringille, joka nykyään tunnetaan paremmin nimellä Porsche Ring. Kanistereissa mukana omat E85:t. Viimeisin kohokohta ennen konerikkoa: kärry voitti Clubin kesäkokoontumisessa -22 Kuopiossa vuoden New Mini -äänestyksen.3 pistettä
-
Päivitystä: Asensin uuden kaasuläpän n. kuukausi sitten ja sen jälkeen auto toiminut moitteetta. Eli nyt voi jo uskoa että vika on korjaantunut uuden kaasuläpän myötä. En tiedä sitten onko aiemmin vaihdetussa (käytetyssä) kaasuläpässä ollut sama ongelma, vai onko niissä ylipäätään haasteita siirtää autosta toiseen. Mutta ongelma nyt ratkennut3 pistettä
-
Helpoiten saat esim tosta sivulta kun selvität onko muitakin rullia vaihdeltu eri kokoisiin. https://orranje.co.uk/product/kavs-r53-reduced-supercharger-pulley2 pistettä
-
Koneen käyntiin lähteminen ei nyt varsinaisesti vielä kerro siitä onko se keittänyt, mutta hyvä että syypää selvisi. Ne brittien myymät laturin rullat taitaa olla Kavsin tekemiä, parempi tilata suoraan sieltä, niin välttyy tulleilta: https://www.kavs.net/izdelek/mini-cooper-s-alternator-pulley/2 pistettä
-
Öljynvaihto remmiahtimeen
karvalakki and one other reacted to Oswald for aiheen alueelle
Täälläkin on vaihto menossa odotan öljyjä ja tiivisteitä. Purku vie pari kolme tuntia kun on jämähtäneitä ruuveja siellä täällä. Vaihdan samalla myös laturin, hihnan kiristimen ja jakoketjun rattaineen, tosin entinen on ihan ok kunnossa. Ketjun vaihto on myös työläs, kun venakopan ja coolerin telineen pultteja ei tahdo saada auki ruosteen ja hapettuman takia auki. Tein itse työkalut ajoituksen /ylärattaan kiinnipitämiseen, moottorin kannatukseen ja alahihnapyörän irrotukseen ulos vedin. Netti auttaa hienosti kun katselee videoita.2 pistettä -
Surullinen päätös THP:n taipaleelle. Joskaan ei kovin yllättävä. 70-luvun aikana brittiläinen autoteollisuus oli ajautunut jyrkkään alamäkeen. Oli pitkiä työtaisteluja ja työehtoja heikennettiin yms. Seuraukset näkyivät mm. autojen laadun ja laadunvalvonnan heikkenemisenä. Kokoonpanolinjoilla syyllistyttiin jopa tahallisiin laiminlyönteihin ja laadun sabotointiin. THP:n osalla se näkyi monin tavoin: - kahden viikon ajon jälkeen kampiakselin pellistä prässätty hihnapyörä "räjähti" palasiksi (vaihdettiin takuuna) - noin vuoden ajon jälkeen (n. 34.000km) 3/4-vaihteen siirtohaarukan lukitusruuvi irtosi niin, että 3-vaihde jäi pysyvästi päälle - kojetaulun yläpuoliseen tuulilasin eduspeltiin oli "tumpattu" ilm. purukumi tai muu kitti "klöntti" ja maalattu siististi yli - yms. Ajoin koko 8-vuotisen omistusajan kestäessä n. 200.000km. Koneen vaihdoin vähän jälkeen 100.000km Mailerin 1098cc moottoriin ja myös muutos katsastin Minin ko. koneelle. Kaikista harmeista huolimatta en osannut pitää sitä erityisen huonona yksilönä. Varsinkin kun nuoren miehen ajoissa oli kaasupolkimessa lähinnä vain kaksi asentoa... Tein itse siihen turvakaaret ja ajoin sillä junioreissa kaksi rallia (Kaloppi-ralli 1977 ja Reiskan ralli 1978). Silloin "kilpuri" vietiin ajamalla kilpailuun ja kilpailun jälkeisenä sunnuntai iltana samalla autolla piti päästä opiskelupaikkakunnalle, Tampereelle. Vähän oli "perhosia" vatsassa kisojen aikana, että homma pysyi hallinnassa. Vuonna 1983 käyttöautoksi vaihtui Fiat 128 Sport Coupe 1300 SL vm. -75 (omat harminsa siinäkin). Mini jäi hetkeksi vielä harraste käyttöön. Myin sen kuitenkin syksyllä 1983, kun sille oli jo siunaantunut kaksi lajitoveria (Austin Mini 850 vm. -67 ja Mini Clubman 1000 vm. -72 (1275cc tekniikalla). THP:n jälkeen (oli 4:s Mini minulla omistuksessa) on tullut vielä 16 Miniä omistettua (osa tosin purku kuntoisia). Vielä näistä 20:stä Ministä viisi on tallissa. Neljä on joka vuosi ajossa ja yksi projektina työn alla. Yllä oleva vain "varoittavana" esimerkkinä, mihin voi päätyä kun Minin hankkii. Yhtään tylsää päivää (ja yötä) näiden kanssa touhutessa ei ole ollut. Tekninen osaaminen on karttunut ja rahaa "palanut", jos ei nyt pienen omakotitalon verran, niin aika kasa kuitenkin. Tuhat ja yksi tarinaa on vielä kertomatta THP:n kanssa seikkaillessa tapahtuneesta, mutta jääköön nyt kertomatta. Ei muuta kuin voimia "mini -75", oman projektin eteenpäin viemiseen. PS. Kiitos "Nuffield" nimimerkille takaluukku kuvasta. Lähtö maalaukseen kesällä 19821 piste
-
Kappas. Oma vanha asunto näkyy taustalla. Mukava näitä ropailutarinoita lueskella, että pisteet siitä, kun joku vielä jaksaa kirjoitella. Itselläkin R53 ja R56 ollut. Viime keväänä vaihdoin tuon jälkimmäisen pois ja totesin, että ei enää ainakaan N14 koneista tule. Ehkä vielä joku päivä R53 JCW löytyy taas tallista tai sitten -66 Kuplan kaveriksi saman aikakauden Mini..1 piste
-
Huoltohistoriassa ei ole mitään vihjeitä ahtimen huollosta, joten päätin jälleen naksauttaa ahtimen lattialle, edellisen vastaavan huollon yhteydessä olin tilannut kaksin kappalein huoltokittejä, joten hyvin ennakoitu, sanoisin. ”Joku” oli sit laittanut joskus moniurahihnan melkein perille saakka, toodella kulunut hihna muutenkin, ihme kun ei ole katkennu. Ahtimen pyörä on näköjään jo vaihdettu pienempään, joten lyhyempi hihna pitää tilailla. Muistaakos kukaan ulkoa noiden pituuksia?1 piste
-
Mini 1000 probleema
austinmini reacted to Turbo 69 for aiheen alueelle
Ei tarvii, sen pitäisi lämmetessä loppua. Käytä kuumaksi ja sitten jälkikiristys.1 piste -
Pistin yv:n.1 piste
-
Moi, aamulla purin kaasarin jälleen ja nyt kaikki näyttää paljon paremmalta. En ollut paljon ajatellut kun neulan kiinnitin mäntään, melkein pohjassahan se oli. Onneksi osaa nauraa itselleen ja pöljäilylleen. Tulipa vaihdettua sytkän osat etc. ja paljon kokemusta lisää. Toivottavasti tästä ketjusta on apua jollekin toiselle harrastelijalle. Kiitos jälleen tuesta ja mielenkiinnosta. Kohti uusia toimenpiteitä. Jani1 piste
-
Oulun seudulla asustelen että matkaa on.... Mysteeri alkaa ehkä selvitä, ja jo aikaisemminkin arvelin että jossain vaihdetuissa osissa on oltava vikaa. BCR8ES tulpat laitoin, uudet, nyt kun tutkailin niin yhdestä tulpasta oli kärkiväli todella pieni, ja toisesta vähän ahtaalla, pari muuta oli lähellä .035 (mitä nyt temun "mittaliuskaan" voi uskoa). Mikä väli kannattaa säätää 17% hihnapyörälle, vai onko kovin tarkkaa? .035 ilmeisesti on lähellä oikeaa. Auto kulki todella hyvin, mutta vaikka kärkivälin koitin säätää lähelle tuota 0.3-0.35 kaikkiin, niin ihan aavistuksen verran nykyttää. Ei välttämättä oudompi kuski edes huomaisi. Mutta ihan ajettava autosta tuli, aikaisemmin nykiminen oli paljon selkeämpää ja se ilmeni aina, nyt sitä pitää vähän houkutella tietynlaisella kaasun käytöllä niin pientä empimistä saa aikaiseksi. 30 vuotta autoilua takana, ikinä ole kärkivälejä tarkastanut/säätänyt auton tulpista, aina vaan plug&play. Taidan ostaa suosiolla uudet NGK:t tilalle, jospa se siitä. Onhan noita väärennettyjä NGK tulppia ollut viime vuosina liikeellä, en tiedä onko Suomessa asti. Tai sitten olen itse kolhinut paria tulppaa, +32 helteessä kun tolskasi niin ei sitä aina niin terävänä ole kun tekee montaa hommaa yhtäaikaa. Autossa ostaessa paikallaan olleista tulpista oli kahdessa suunnilleen oikea väli, kaksi oli todella väljää. Nyki kyllä näilläkin... Yksi vaihtoehto mikä jää jäljelle on se että uudet kohtuuhintaiset Engitech johdot mitkä nyt paikallaan temppuilevat. Oireet vaan vähän muuttavat muotoaan kun johtoja liikutellaa tulppia ja puolia arpoessa. Että pitääkö se orkkista hommata isolla rahalla... Lambdoja on samalla liittimellä todella montaa mallia tarvikkeena, johdon pituus vain vaihtelee. Ilmeisesti kaikki käyvät kunhan ei metrin mittaisella johdolla varustettua laita?1 piste
-
Oli mielenkiintoinen kuusituntinen näpertää kannakkeet tai lähinnä niiden kiinnikkeet paikalleen, mutta tulos oli hyvä. Laitoin myös vasemmalle alas yhden lisätuen. Eiköhän tällä pärjää tuennan osalta.1 piste
-
Ok, eli ei ole ikuinen kallis tuning osa Sisästä näyttää hyvältä mutta ulkokuoresta päätellen tuo on ollut paikallaan vuosikausia. Saan alkuviikosta testiin toimivan vakioventtiilin, jätänpä auton levälleen siihen asti. Ei ole rahasta kiinni nyt tämä harrastus, menee vaan vähän tunteisiin kun "hyvään" autoon saanut laittaa ripakopallisen osia eikä ole vieläkään kunnossa... Jospa se venttiilin vaihdolla tokenee, ja onpahan tehty sitten todella iso huolto muilta osin...1 piste
-
Muikkarina kun jäi itsellä 24 tapahtuma unholaan. Hyvää keliä luvassa Vielä kun olisi saunajatkoja / yöpymispaikkaa pitkänmatkalaisille..1 piste
-
Bypassi rikki ihan selkeästi. Ei kannata edes testata kummemmin vaan tilaa ebaysta(34-68€ löytyy jo) ja sen vanhan kalvon voi sitten availla ja tutkia. Mulla ollut molempia vikoja eli jousi poikki sisältä sekä kalvo puhki. Osa kestää pidempään osa ei ja 17% rullalla sanoisin että joka toisen kesän hankinta kilsoista riippuen.1 piste
-
Asensin uuden kiristimen varmuuden vuoksi, vanha oli jo aika ikääntynyt. Tyhjäkäynnillä tuntuu pyörivän nyt tasaisemmin. Lähetin ATI:lle kuvat dampperista ja heidän mukaansa se on ok, mikäli urissa ei ole mitään vikaa (teräviä särmiä tms.). Eli sen sulkisin pois myös. En vaan ymmärrä, että mikä rulla tuolla ei ole suorassa, kun tyhjäkäynnillä ja kierroksilla hihna näyttää suoralta. Pitänee varmaan hommata joku GoPro ja asentaa se konetilaan ennen seuraavaa ratapäivää1 piste
-
Hihnankiristin näyttää minusta tuossa ihan hyvältä. Jos se kiristimessä oleva vaimennin on kulahtanut, niin se kiristin kyllä heiluu tyhjäkäynnillä aika silminnähtävästi, jopa kuuluvasti. ATIn dampperista mulla ei ole kokemuksia. Mutta eihän se tuossa kai ihan mahdottoman pitkään ole kiinni ollut, joten ei luulisi vielä kuluneen huoltokuntoon. Mulla meni hihna spagetiksi pariin kertaan kun vaimentamaton kampuran hihnapyörä (KAVS) ei tahtonut pysyä paikallaan. Eli kyllä mä veikkaan että joku rulla siellä on poissa linjasta.1 piste
-
Minin vaihdevälin lyhentäjä
Haapi reacted to austinmini for aiheen alueelle
moi laitoin sulle viestiä.1 piste -
Vaihteiston/etukelkan väliin on 2 erilaista tukea. Toinen tulee eteenpäin (kelkassa oltava tuki !) ja toinen taaksepäin. Taaksepäin olevat tuet (2 kpl) ovat vaihteiston molemmilla puolilla ja mulla ainakin kaikki kiinityskohdat valmiina (vm 1989). Meteli vähän lisääntyi, mutta kone ei enää heilu hullun lailla.1 piste
-
Kyllä se siihen sopii. Molemmille puolille kun laitat, tulee aika tukeva.1 piste
-
Lyhennys ihan mattopuukolla. Tietysti pitää osata leikata, haukkaa helposti. Ohennus ei onnistu mutta silikoonispraylla menee kyllä paikalleen. Edit: viilalla voi pyöristää putken päät sisänurkasta hitusen.1 piste
-
Missäs kunnossa sen moottorin ylätuen, eli koiranluun puslat on? Jos ne on kuluneet, koneen asento muuttuu. Tosin sen huomaa jo ajettaessa, kone nytkyy ja keppikin heilahtelee. Moottorin kiinnikkeetkin vaikuttaa asiaan. Kannattaa nekin tarkistaa.1 piste
-
Puslaa tarkoitin. Joskus on ollu nuokin kuluneet, kun puslaa ei ole vaihdettu ajoissa.1 piste
-
Tulpat lentelee näissä tuntuu hyvin helposti huolimatta oikeasta kiristysmomentista. Edellisessä kulkineessa ei vaivannut mutta sitä edellisellä sai tarkistaa parin viikon välein ja silti ampu ykkösestä kierteet pois. Itse tapellen paikallaan helicoili sinne.1 piste
-
Uusi kaasuläppä ei kaipaa ohjelmointia, mutta sitä ohjaava systeemi on kai jossain määrin oppiva, joten jos ei tee adaptation resettiä, niin saattaa kestää tovin että se oppii taas tavoille. Ei pitäisi aiheuttaa vikakoodeja vaikka jättäisi tekemättä, eikä sitä välttämättä huomaa ajossa muutenkaan. Tämmöset ohjeet löysin nopealla googlauksella resetointiin: https://www.rpmmotorsport.net/pages/bmw-throttle-body-adaptation-reset Tulppien kireyttä tosiaan kannattaa pitää silmällä. Mullakin on kakkospytyssä helicoil, ja se on ainoa jossa tulppa ei löysty ajan mittaan. Vaikea kuvitella että tulpan irtoamisella ja kaasuläpän oireilla olisi mitään yhteyttä. Itse vikakoodista en kyllä itse osaa sanoa missä vika voisi olla.1 piste
-
Kansi vietti koneistamolla lopulta useamman kuukauden, ja siinä meni aikataulut moneen kertaan uusiksi. No, nyt sen pitäisi ainakin olla tiivis, kun on seetit koneistettu ja venat hiottu. Painetestikin tehtiin, kun on noita kokemuksia kannen halkeamisesta... Siinä välissä tein inventaariota tallilla olevista osista, ja yhden laatikon pohjalta löytyi adapteri öljyjäähylle. Taisin voittaa sen joitain vuosia sitten autovisassa (kiitos @Micke), ja olin sittemmin unohtanut koko härpäkkeen olemassaolon. Siitä se ajatus sitten lähti, ja hain paikallisesta Biltemasta öljyjäähyn, koska vain halvin on kyllin parasta. TJP Garagesta Tampereelta löytyi AN10-liittimet ja letkut, joten niidenkään kanssa ei tarttenut vaivata postia. Jäähylle löytyi aika hyvä paikka puskuripalkin alta syylärin edestä, enää ei puutu kuin itse kone. Siitä puheenollen, clubin naamakirjasivulta bongasin myynti-ilmon laakerivikaisesta koneesta, joten kävin semmoisen hakemassa tuossa viime viikolla. Tuosta saa jokusen varaosan omaan projektiin, tärkeimpänä ehkä lohkon. Käyn naamakirjassa nykyään hyvin satunnaisesti, muutaman kerran vuodessa, mutta nyt osui ajoitus kyllä hyvin kohdilleen, kun ilmoitus oli laitettu sinne vain 50 minuuttia aikaisemmin.1 piste
-
Taidettiinkin tätä ihmetellä Mobiliassa, kun oli epäilys siitä hihnan venymisestä. Hyvä että vika löytyi ja korjaantui!1 piste
-
Eipä muuten ollut vika hihnassa...Mobiliasta kotiin ajettaessa tuli P303 vikakoodi (#3 misfire) ja kone kävi kolmella pytyllä. Näemmä oli viimesyksyisen pesulan moottoripesun jäljeltä kaikki tulpanjohdot ihan korroosion syömiä, yhdestä irtosi paloja jo irti ottaessa. Aeromotorsista uudet tilalle ja nyt toimii ja kiihtyy taas normaaliin tapaan!1 piste
-
Mini Cooper R53 airbag valo
karvalakki reacted to Markku for aiheen alueelle
No juu se johtohan siellä akkukaapelin navassa temppuili. Purin johdon ja tinasin niin nyt nollauksen jälkeen ei ole syttynyt valo palamaan.1 piste -
No niin nyt on tutkittu. Alapyörähän se siellä oli löysällä, ilmeisesti vaihdettu joskus ja jäänyt kunnolla kiristämättä. Kiitos vinkistä olisi jäänyt huomaamatta1 piste
-
1 piste
-
Sähköisen rattilukon pun.valo
karvalakki reacted to maukka62 for aiheen alueelle
Ei saannut lukitusturvassa korjattua epäiltyä frm-moduulia. ens viikolla sovittu Jakil techkiin järvenpää/tuusulaan tutkinta/korjaus käynti.1 piste -
Sähköisen rattilukon pun.valo
karvalakki reacted to maukka62 for aiheen alueelle
Niiden työn kuvaan kuuluu erimerkkisten autojen sähköset rattilukot (mm.mini) Tarkemmin lukitusturva oy tai fi tekee myös ohjelmointeja Odottelen vielä moduulin korjaustulosta katotaan sit pystykö auttamaan!1 piste -
Sähköisen rattilukon pun.valo
Turbo 69 reacted to karvalakki for aiheen alueelle
Ongelma ei oikein kuullosta lukkofirman hommilta. En kyllä tunne Lukitusturva -firmaa. Onko heillä jonkinlaista erityistä Mini tai BMW -osaamista oman ydinbusineksensä sivussa?1 piste -
On nyt tutkittavana lukitusturva nimisessä liikkeessä vantaalla!1 piste
-
Uskaltaisin väittää että vakaajan päät kolisee jos iskunvaimennus on kunnossa. Juuri tilasin autodocista omaan moog linkit. Kolmisen kymppiä molemmat puolet.1 piste
-
Eipä toi paha nakki ole vaihtaa toi akku uuteen. Mattoveitsellä leikkaa avaimen halki siitä saumasta. Kolvaten vanha akku pois ja uusi tilalle ja sitte vähä mustaa muoviliimaa reunoille ja kasaan. Oman akun tilasin Suomen Akuilta, kun on ihan naapurissa.1 piste
-
Sanoisin samaa kuin tommik. Akku ensin vaihtoon ilman muita mietteitä edes. Näissä tulee huonohkolla akulla jo vaikka mitä ihmeellisyyksiä ja esimerkiksi vaimon F54 korisesta sai tulosteen joka 4kpl A4 yhteensä vaikka akku vain kertaalleen zippasi. Koodit kuitenkin oli siellä puolivuotta sisällä ja ilmastointi oli edelleen pimeänä noiden koodien johdosta.1 piste
-
Kannattaa vaihtaa se akku. Ja akkuliike ohjelmoi kyllä samaan vaihtohintaan. Huonon akun kanssa voi olla mitä ihmellisimpiä vikoja vaikka ladattu täyteen. Mulla oli sisäpuhallin mykkänä talvisäilytyksen jälkeen mutta kahden ajokerran jälkeen alkoi taas toimimaan. Oli jo toinen kerta tällä kerran tyhjäksi päässeellä akulla. Jos itse vaihdat akun niin saa ohjelmoitu esim tällä ; https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/vikakoodinlukijat/diagnosointityokalu-bmw-2000043072 Suosittelen hankkimaan jos enempi harrastaa Minejä1 piste
-
Mini R53 sytyskatko
karvalakki reacted to Igor for aiheen alueelle
Eli käynnistyy kylmänä normaalisti, mutta ykkönen tippuu hetken päästä pelistä, ja palaa sit taas mukaan kun kone lämpiää... no on kyllä erikoinen keissi. Käynnistyksen jälkeen ECU on hetken aikaa open loop -tilassa, ja käyttää cold start enrichment -karttaa joka lisää polttoaineen syöttöä sitä enemmän mitä kylmempi jäähynesteen anturi on. Noin 10-20 sekunnin (jos muistan oikein) jälkeen ECU menee closed loop -tilaan, eli alkaa ohjaamaan syöttöä lambda-signaalin perusteella. Tuolloin syöttö menee reilusti pienemmälle ja seos sitä mukaa laihemmalle, ja se voi joissain tilanteissa (huono bensanpaine, tukkeutunut suutin, viallinen lambda, alipainevuoto, virinokka...) aiheuttaa käyntihäiriöitä kylmästartin jälkeen. Ei se kyllä silti selitä sitä että sieltä tippuu aina ykköspytty pois pelistä, ellei siellä ykkösessä ole myös jotain muuta häikkää...1 piste -
Kuitissa täytyy olla myyjän alkuperävakuutus tuotteen alkuperästä. Aika usein se lukee siellä valmiina ja samoin kuitissa on listauksena ko. tuotteen alkuperämaa "County of origin" sarakkeessa. Viime aikoina tulli on myös vaatinut myyjän henkilökohtaisen allekirjoituksen eli oikein kynällä allekirjoitettu...1 piste
-
R53 ajovalot
karvalakki reacted to Igor for aiheen alueelle
Eikös tuota ominaisuutta saattovaloiksi kutsuta? Parkkien ei tosin pitäs jäädä palamaan...1 piste -
Mä tarjosin sulle jo vakiot koko pakosarjaa sinne. Löytyy myös uusi tarvike mutta se tosiaan ei ole monen vuoden juttu kun kestää vain siinä vapari mallissa. Satasella saa ton vakion. Se on kertaalleen korjattu kun meni poikki. Siististi hitsattu. Saa myös lainaan jos noudat ja palautat itse.1 piste
