Tulostaulukko
Suosittu sisältö
Parhaiten pistet
-
Noin 3 kuukautta sitten bongasin -75 Mk3 koppasen yksilön Myrskylästä, no siitä puhelu ja ajelu paikan päälle katsomaan mitä on kaupanja tuommoinen siellä OLI. Pienen harkinnan ja puntaroinnin jälkeen ajattelin että kyllä tuosta varmaan kohtuullisen saa,autohan on ollut pois rekisteristä ja katsastamatta noin 37 vuotta ja siitä seissyt tiettävästi noin 10 vuotta pimeessä yksin.NO matka alkoi kohti tuntematonta uutta määränpäätä ajatteli pikku mini ja saavuimme uuteen kotiin. No Niin siitä alkoi minun 3kk kestävä rypistys hitsaa rälläköi ja hitsaa lisää juu välillä piti tehdä muuta kun hitsaus kyllästytti tutkin sähköjä jotka sain pelaamaan pala palalta sillä hiiret oli asuttaneet auton kauan,lopulta pääsi asentamaan ovia ja muita peltejä mitä mukana tuli noo ei ne oikein istunut mutta onneksi kouvolasta Sheikiltä löytyi mallikelpoisia osia MM.konepelti, vanteet oikean puolen ovi taasen löytyi Salosta alan vankalta harrastajalta Jaskalta. Pitihän sisustustakin saada hieman inhimillisemmäksi. Penkit pidetään sellaisinaan mutta hieman korjausta ja hoitoa tahtoivat, uutta kerniä sileänä ja vanhan ovipanelin päälle kunnolla liimalla jotta sai ne ns. prässätyt syvennykset kohdilleen ja onnistui. Takana hattuhylly nahasta sekä edessä kojelauta samoin jotta näky edes hieman hivelisi katsastus kaverin silmää. No nyt ollaan päästy siihen vsiheeseen että auot on käynyt tyhjäkäyntiä tallissa, metriäkään sillä ei ole ajettu. Joten pieni koeajo on paikallaan jonka myötä todetaan, ei se toimi kunnolla, ja ei kun soitto Jaskalle Saloon, VOITKO auttaa ? Hän tuli paikalle ja tunnin ähräämisen sehän toimii... KIITOS JASKA. Katsastusaika varattiin 10.9.25 klo 10.00,ja siirtokilvet haettiin. Innoissaan menimme katsastamaan, tutkinnan jälkeen katsuri totesi että oikea etujarru ei ole niin hyvä kuin vasen, ohjauksessa oikealla puolella väljää. Eikun hylkyä tuli ja soitti MiniTronin Kaitsulle. häneltä löytyi tarvittava osa ja eikun tallille korjaamaan pientä. No nyt 11.9.25 uudestaan heti klo 8.00 katsastukseen , nyt on Mini katsastettu ja paperiasiat kunnossa. Tästä tämä projekti sitten jatkuu. Ykkösvaihe suoritettu ja kakkosvaihe alkaa, puretaan kaik pois korityötä varten, siitä lisää myöhemmin...:)3 pistettä
-
3 pistettä
-
3 pistettä
-
Tsekeissä 2013 alleasennetut kiinalaiset GT Radial champiro renkaat tulivat tiensä päähän. Kulutuspintaa oli vielä n. 5mm. Siis ei kulumisen, vaan kuskin "vainoharhaisuuden" vuoksi. Kun lisäksi vanteiden reunat olivat "kanttariruvella" päätös oli remonttiin. Eka ongelma oli saada vanhat kumit vanteelta. Rengaskoneen puhti kun ei tahtonut riittää. No lähti, kun ei renkaita varottu. Pari riekaletta tuli. Vanteet lähtivät maalarille, joka hiekkapuhalsi vanhat maalit ja hioi reunat. Vanteet maalattiin ensin epoksimaalilla ja sitten pintamaalilla. Tässä lähtötilanne Tässä lopputulos Kaiken kruunasi uudet keskiökupit S-logolla3 pistettä
-
Mutta palataan nyt hetkeksi ajassa taaksepäin iloisempiin aikoihin, eli tuonne vuoden -22 alkupuoliskoon. Edellä mainitun takavalotuunauksen lisäksi kärry sai vähän muutakin ulkonäköpäivitystä, kuten uutta peltiä, ja ebay-kopion Aero-maskista, sekä 11mm spacerit. Takapuskuri sai pienen ritilä- ja tarratuunauksen. Ja koska tuo yksi takakaaren palanen jäi häiritsemään... Kun nyt vanhoja muistellaan... ajaessani autoa edellisenä syksynä (-21) talviteloille, huomasin pakosarjan ja katin välisen donitsitiivisteen valskaavan. Tiiviste ja laipat tuli aikoinaan OBX:n pakosarjan mukana, ja OBX:ltä ei tietenkään saa varaosia. Oli aika uskomattoman työläs operaatio löytää siihen sopiva tiiviste. Tuon mallisia tiivisteitä kyllä löytyy maailmalta vaikka kuinka paljon, mutta todella harvat viitsivät kertoa sekä ulko- että sisähalkaisijan. Ratkaisu löytyi lopulta moottorikelkkapuolelta, taisi olla Polariksen varaosakataloogista. Päätin tiputtaa samalla vaivalla koko pakoputkiston alas, kun hyllyssä oli ollut happanemassa Greene Performancen short shifter -härpäke jo useamman vuoden, ja se asentuu kepin jatkoksi alakautta. Keppi ei jatkettuna enää tietenkään mahdu alkuperäisen shifterin kuoriin, joten suojakannelle piti askarrella pieni jatkopala. Tarvikkeina oli Dremel, Ikean muovisen säilytyslaatikon kansi ja Bilteman Pika Epoksi [sic]. Tuo jatke tuli lähes kiinni pakoputken päällä olevaan lämpöpeltiin, joten päällystin sen varmuuden vuoksi vielä lämpösuojateipillä. Onneksi oli ylimääräinen shifteri hyllyssä (kiitokset TuplaPetelle), niin pystyi mallailemaan tuota ilman että tarvi irrottaa koko härveliä autosta, tai ryömiä jatkuvasti auton alla. Täytyy sanoa että siinä oli taas yksi modi mikä olisi kannattanut tehdä paljon aikaisemmin. Ei tuolla vaihteita pysty sen nopeammin vaihtamaan, mutta tuntuma on paaaljon parempi. Vielä kun kepistä saisi tuon pienen sivuttaisen klapin pois... se näyttää tulevan shifterissä olevasta akselitapista, ja pitäisi olla periaatteessa helposti korjattavissa. Ohjaustehostimen takimmaisen letkun vuotoa tutkiessa selvisi että nehän perkeleet valskaa molemmat. Toinen yläpäästä, ja toinen molemmista päistä. Eli ei muuta kuin vaihtoon. Helpoimmalla pääsi kun irrotti ensin paisarin, ja sitten koko tehostimen säiliön. Päätin vaihtaa samalla itse säiliönkin, koska se näytti valskaavan saumastaan. Siinä kun irroittelin paisaria ja tehostajan säiliötä, huomasin että pakosarjan päällä oleva lämpösuoja murenee käsiin, joten tilasin uuden. Sen alapinnalle vetäisin vielä kultateippiä, jos vaikka konehuoneeseen ja paisariin hohkaisi vähän vähemmän lämpöä siltä suunnalta. Uuttakin lämpösuojaa piti heti tuoreeltaan moukaroida, että se sopi OBX:n pakosarjan kanssa paikalleen. Ja kun sitä teippiä nyt oli tullut hommattua, niin päällystin sillä myös paisarin alapuoliskon, vaikka tuskinpa tuossa kohtaa on enää niin korkeita säteilylämpöjä mihin tuo teippi auttaa. Etujarrulevyt meni myös uusiksi. Olin laittanut tähän Nitracin levyt ja Carbotechin XP8:t syysratapäiville 2016, ja levyt loppui ensin kesken. Tolkuttoman hintaisissa Carbotecheissä oli pintaa jäljellä vielä puolet, joten tein kuten joka paikassa kielletään, ja laitoin alle vanhat palat uusien levyjen kanssa. Toki koitin hioa palat ensin suoriksi. En ole suuri reikälevyjen ystävä, koska ne on vähän herkkiä halkeilemaan ratakäytössä, mutta nämä OEM JCW-kiekot maksoi yhteensä hurjat 36€, joten en alkanut nirsoilemaan. Edellisenä talvena laitoin tähän Rooster Racingin bypass-venttiilin, joka on varustettu vakiota jäykemmällä jousella. Ajatuksena on että se sulkeutuu kiihdytettäessä herkemmin, jolloin ahdot nousee nopeammin ja kaasuvaste on parempi. No, ainoa tuntuva ero oli siinä, että maantiekulutus kasvoi melkein litralla. Logeista päätelleen tuo bypass oli kiinni lähes koko ajan, paitsi tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti virinokan kanssa ei riitä alipaine pitämään sitä auki. Eli vaikutus oli hyvin pitkälti sama kuin olisi sulkenut bypassin nippusiteellä kiinni. Hommasin siis uuden vakiomallisen BPV:n. Se piti tosin ensin säätää sulkeutumaan kunnolla. Ennen säätöä: Jälkeen: Jos joku kaipaa tuollaista vähän käytettyä tuuninki-BPV:tä, niin voidaan tehdä kauppoja... Moneen kertaan pesty ITG:n vapaavirtaussuodatin alkoi olla melko muodoton möykky, joten päätin vaihtaa orkkismalliseen paperisuodattimeen. Aikoinaan noita ei saanut kuin marmoritiskiltä, ja hinnat oli samaa luokkaa ITG:n kanssa. Nyt löytyi noin 25 eurolla tällainen Boschin tarvike. Edullisuuteen löytyi syy kun suodatinkoteloa yritti sulkea. Tämän verran suodatinta piti dremelöidä ennen kuin sen sai paikalleen... Sitten olikin vuorossa yksi vuoden kohokohdista, eli ratapäiväretki Pärnuun Audruringille, joka nykyään tunnetaan paremmin nimellä Porsche Ring. Kanistereissa mukana omat E85:t. Viimeisin kohokohta ennen konerikkoa: kärry voitti Clubin kesäkokoontumisessa -22 Kuopiossa vuoden New Mini -äänestyksen.3 pistettä
-
Päivitystä: Asensin uuden kaasuläpän n. kuukausi sitten ja sen jälkeen auto toiminut moitteetta. Eli nyt voi jo uskoa että vika on korjaantunut uuden kaasuläpän myötä. En tiedä sitten onko aiemmin vaihdetussa (käytetyssä) kaasuläpässä ollut sama ongelma, vai onko niissä ylipäätään haasteita siirtää autosta toiseen. Mutta ongelma nyt ratkennut3 pistettä
-
Helpoiten saat esim tosta sivulta kun selvität onko muitakin rullia vaihdeltu eri kokoisiin. https://orranje.co.uk/product/kavs-r53-reduced-supercharger-pulley2 pistettä
-
Koneen käyntiin lähteminen ei nyt varsinaisesti vielä kerro siitä onko se keittänyt, mutta hyvä että syypää selvisi. Ne brittien myymät laturin rullat taitaa olla Kavsin tekemiä, parempi tilata suoraan sieltä, niin välttyy tulleilta: https://www.kavs.net/izdelek/mini-cooper-s-alternator-pulley/2 pistettä
-
Öljynvaihto remmiahtimeen
karvalakki and one other reacted to Oswald for aiheen alueelle
Täälläkin on vaihto menossa odotan öljyjä ja tiivisteitä. Purku vie pari kolme tuntia kun on jämähtäneitä ruuveja siellä täällä. Vaihdan samalla myös laturin, hihnan kiristimen ja jakoketjun rattaineen, tosin entinen on ihan ok kunnossa. Ketjun vaihto on myös työläs, kun venakopan ja coolerin telineen pultteja ei tahdo saada auki ruosteen ja hapettuman takia auki. Tein itse työkalut ajoituksen /ylärattaan kiinnipitämiseen, moottorin kannatukseen ja alahihnapyörän irrotukseen ulos vedin. Netti auttaa hienosti kun katselee videoita.2 pistettä -
Surullinen päätös THP:n taipaleelle. Joskaan ei kovin yllättävä. 70-luvun aikana brittiläinen autoteollisuus oli ajautunut jyrkkään alamäkeen. Oli pitkiä työtaisteluja ja työehtoja heikennettiin yms. Seuraukset näkyivät mm. autojen laadun ja laadunvalvonnan heikkenemisenä. Kokoonpanolinjoilla syyllistyttiin jopa tahallisiin laiminlyönteihin ja laadun sabotointiin. THP:n osalla se näkyi monin tavoin: - kahden viikon ajon jälkeen kampiakselin pellistä prässätty hihnapyörä "räjähti" palasiksi (vaihdettiin takuuna) - noin vuoden ajon jälkeen (n. 34.000km) 3/4-vaihteen siirtohaarukan lukitusruuvi irtosi niin, että 3-vaihde jäi pysyvästi päälle - kojetaulun yläpuoliseen tuulilasin eduspeltiin oli "tumpattu" ilm. purukumi tai muu kitti "klöntti" ja maalattu siististi yli - yms. Ajoin koko 8-vuotisen omistusajan kestäessä n. 200.000km. Koneen vaihdoin vähän jälkeen 100.000km Mailerin 1098cc moottoriin ja myös muutos katsastin Minin ko. koneelle. Kaikista harmeista huolimatta en osannut pitää sitä erityisen huonona yksilönä. Varsinkin kun nuoren miehen ajoissa oli kaasupolkimessa lähinnä vain kaksi asentoa... Tein itse siihen turvakaaret ja ajoin sillä junioreissa kaksi rallia (Kaloppi-ralli 1977 ja Reiskan ralli 1978). Silloin "kilpuri" vietiin ajamalla kilpailuun ja kilpailun jälkeisenä sunnuntai iltana samalla autolla piti päästä opiskelupaikkakunnalle, Tampereelle. Vähän oli "perhosia" vatsassa kisojen aikana, että homma pysyi hallinnassa. Vuonna 1983 käyttöautoksi vaihtui Fiat 128 Sport Coupe 1300 SL vm. -75 (omat harminsa siinäkin). Mini jäi hetkeksi vielä harraste käyttöön. Myin sen kuitenkin syksyllä 1983, kun sille oli jo siunaantunut kaksi lajitoveria (Austin Mini 850 vm. -67 ja Mini Clubman 1000 vm. -72 (1275cc tekniikalla). THP:n jälkeen (oli 4:s Mini minulla omistuksessa) on tullut vielä 16 Miniä omistettua (osa tosin purku kuntoisia). Vielä näistä 20:stä Ministä viisi on tallissa. Neljä on joka vuosi ajossa ja yksi projektina työn alla. Yllä oleva vain "varoittavana" esimerkkinä, mihin voi päätyä kun Minin hankkii. Yhtään tylsää päivää (ja yötä) näiden kanssa touhutessa ei ole ollut. Tekninen osaaminen on karttunut ja rahaa "palanut", jos ei nyt pienen omakotitalon verran, niin aika kasa kuitenkin. Tuhat ja yksi tarinaa on vielä kertomatta THP:n kanssa seikkaillessa tapahtuneesta, mutta jääköön nyt kertomatta. Ei muuta kuin voimia "mini -75", oman projektin eteenpäin viemiseen. PS. Kiitos "Nuffield" nimimerkille takaluukku kuvasta. Lähtö maalaukseen kesällä 19821 piste
-
Kappas. Oma vanha asunto näkyy taustalla. Mukava näitä ropailutarinoita lueskella, että pisteet siitä, kun joku vielä jaksaa kirjoitella. Itselläkin R53 ja R56 ollut. Viime keväänä vaihdoin tuon jälkimmäisen pois ja totesin, että ei enää ainakaan N14 koneista tule. Ehkä vielä joku päivä R53 JCW löytyy taas tallista tai sitten -66 Kuplan kaveriksi saman aikakauden Mini..1 piste
-
Huoltohistoriassa ei ole mitään vihjeitä ahtimen huollosta, joten päätin jälleen naksauttaa ahtimen lattialle, edellisen vastaavan huollon yhteydessä olin tilannut kaksin kappalein huoltokittejä, joten hyvin ennakoitu, sanoisin. ”Joku” oli sit laittanut joskus moniurahihnan melkein perille saakka, toodella kulunut hihna muutenkin, ihme kun ei ole katkennu. Ahtimen pyörä on näköjään jo vaihdettu pienempään, joten lyhyempi hihna pitää tilailla. Muistaakos kukaan ulkoa noiden pituuksia?1 piste
-
Heips. Vaihdoin tänään sytkän osat (kansi, kärjet, tulpat, johdot, puola, konkka ja pyörijä) ja laitoin jälleen kiinni kaasarin ja pakosarjan. Ongelma on siinä, että lähtee hyvin kylmänä ja mielestäni käy hyvin, mutta kone lämpimänä starttaa h-e-i-k-o-s-t-i. Lisäksi putken päässä alkaa röpisemään enemmän, kun kone lämpenee. Noin 1,5 kk sitten otin kaikki irti, sillä vuoti pakokaasua konehuoneeseen (sarjan ja putken liitoksesta) ja kaasarin mäntä todennäköisesti jumitti. Mutta ennen tätä lähti aina käyntiin heti, oli kylmä tai kuuma. Kaasari ei enää jumita, pakokaasua ei enää vuoda, kulkee mielestäni hyvin ja autolla on kiva ajaa. Mutta olisi kiva jos käynnistyisi lämpimänä. Jonkin aikaa kesti, että sai vaivoin käyntiin, ajoin kaupasta tankille, mutta siinä parkissa alkoi tyhjäkäynti hiipumaan ja piti säätää tyhjäkäyntiä kovemmalle, että sai tankattua kanisteriin ainetta ja pääsi vielä kotiin. Alkaa nyt oma osaaminen loppumaan, ennen viime purkua säädin ja kokeilin, mutta ei menestystä. Tyhjäkäynnillä kun nostan kaasarin mäntää hieman, kierrokset nousee, mutta tasaantuu. Mielestäni mikään ei ole kaasarissa jumissa ja kaikki vaikuttaa minusta olevan ok. Onko Seinäjoen lähellä osaajaa, joka voisi auttaa selvittämään vikaa? Korvaan kyllä vaivan. Harmittaa kun auto kuitenkin toimi hienosti joku aika sitten ja tuntuu, ettei yksin pään hakkaaminen seinään vie asiassa eteenpäin. Jani1 piste
-
Moi, aamulla purin kaasarin jälleen ja nyt kaikki näyttää paljon paremmalta. En ollut paljon ajatellut kun neulan kiinnitin mäntään, melkein pohjassahan se oli. Onneksi osaa nauraa itselleen ja pöljäilylleen. Tulipa vaihdettua sytkän osat etc. ja paljon kokemusta lisää. Toivottavasti tästä ketjusta on apua jollekin toiselle harrastelijalle. Kiitos jälleen tuesta ja mielenkiinnosta. Kohti uusia toimenpiteitä. Jani1 piste
-
Oulun seudulla asustelen että matkaa on.... Mysteeri alkaa ehkä selvitä, ja jo aikaisemminkin arvelin että jossain vaihdetuissa osissa on oltava vikaa. BCR8ES tulpat laitoin, uudet, nyt kun tutkailin niin yhdestä tulpasta oli kärkiväli todella pieni, ja toisesta vähän ahtaalla, pari muuta oli lähellä .035 (mitä nyt temun "mittaliuskaan" voi uskoa). Mikä väli kannattaa säätää 17% hihnapyörälle, vai onko kovin tarkkaa? .035 ilmeisesti on lähellä oikeaa. Auto kulki todella hyvin, mutta vaikka kärkivälin koitin säätää lähelle tuota 0.3-0.35 kaikkiin, niin ihan aavistuksen verran nykyttää. Ei välttämättä oudompi kuski edes huomaisi. Mutta ihan ajettava autosta tuli, aikaisemmin nykiminen oli paljon selkeämpää ja se ilmeni aina, nyt sitä pitää vähän houkutella tietynlaisella kaasun käytöllä niin pientä empimistä saa aikaiseksi. 30 vuotta autoilua takana, ikinä ole kärkivälejä tarkastanut/säätänyt auton tulpista, aina vaan plug&play. Taidan ostaa suosiolla uudet NGK:t tilalle, jospa se siitä. Onhan noita väärennettyjä NGK tulppia ollut viime vuosina liikeellä, en tiedä onko Suomessa asti. Tai sitten olen itse kolhinut paria tulppaa, +32 helteessä kun tolskasi niin ei sitä aina niin terävänä ole kun tekee montaa hommaa yhtäaikaa. Autossa ostaessa paikallaan olleista tulpista oli kahdessa suunnilleen oikea väli, kaksi oli todella väljää. Nyki kyllä näilläkin... Yksi vaihtoehto mikä jää jäljelle on se että uudet kohtuuhintaiset Engitech johdot mitkä nyt paikallaan temppuilevat. Oireet vaan vähän muuttavat muotoaan kun johtoja liikutellaa tulppia ja puolia arpoessa. Että pitääkö se orkkista hommata isolla rahalla... Lambdoja on samalla liittimellä todella montaa mallia tarvikkeena, johdon pituus vain vaihtelee. Ilmeisesti kaikki käyvät kunhan ei metrin mittaisella johdolla varustettua laita?1 piste
-
Ilmeisesti kyseessä Hs2 kaasari? Vai isompi? Saattaa olla neula kulunut, jos vieläkin rikkaalla, kun säätää kiinni päin. Minissä tosin yleinen ongelma lämpimänä, heti ajon jälkeen, ei meinaa lähteä käyntiin. Bensa höyrystyy. Kaasarin ja imusarjan väliin kun asentaa lämpöpellin. Yleensä alumiinia ja vähän levittävä pakosarjan päälle. Pystyy tekemään itekin. Auttaa paljon lämpimänä starttaamiseen. Epäilen kuitenkin neulaa, kulunut.1 piste
-
Moi, Itselläni oli joskus samankaltaisia ongelmia. Kylmänä hyvin käyminen vaikuttaa siltä, että seos on rikas ja kuumana ei lähde, koska seos on liian rikas. Itse laitoin seosta sen verran laihemmalle, että alkoi lähtemään käytiin myös kuumana1 piste
-
Oli mielenkiintoinen kuusituntinen näpertää kannakkeet tai lähinnä niiden kiinnikkeet paikalleen, mutta tulos oli hyvä. Laitoin myös vasemmalle alas yhden lisätuen. Eiköhän tällä pärjää tuennan osalta.1 piste
-
Muikkarina kun jäi itsellä 24 tapahtuma unholaan. Hyvää keliä luvassa Vielä kun olisi saunajatkoja / yöpymispaikkaa pitkänmatkalaisille..1 piste
-
Bypassi rikki ihan selkeästi. Ei kannata edes testata kummemmin vaan tilaa ebaysta(34-68€ löytyy jo) ja sen vanhan kalvon voi sitten availla ja tutkia. Mulla ollut molempia vikoja eli jousi poikki sisältä sekä kalvo puhki. Osa kestää pidempään osa ei ja 17% rullalla sanoisin että joka toisen kesän hankinta kilsoista riippuen.1 piste
-
Hihnankiristin näyttää minusta tuossa ihan hyvältä. Jos se kiristimessä oleva vaimennin on kulahtanut, niin se kiristin kyllä heiluu tyhjäkäynnillä aika silminnähtävästi, jopa kuuluvasti. ATIn dampperista mulla ei ole kokemuksia. Mutta eihän se tuossa kai ihan mahdottoman pitkään ole kiinni ollut, joten ei luulisi vielä kuluneen huoltokuntoon. Mulla meni hihna spagetiksi pariin kertaan kun vaimentamaton kampuran hihnapyörä (KAVS) ei tahtonut pysyä paikallaan. Eli kyllä mä veikkaan että joku rulla siellä on poissa linjasta.1 piste
-
Voisko jatkuva öljykylpy (huohotuksesta) tehdä tuollaista? Vaikea kuvitella että imusarjassa olisi noin paljon lämpöä. Ellei sitten ole jostain syystä ampunut palokaasuja imuventtiilistä vastakarvaan...1 piste
-
Kyllä se siihen sopii. Molemmille puolille kun laitat, tulee aika tukeva.1 piste
-
Kyseinen laite on kaasarin lämmitin, asennettu aikoinaan Suomeen tuotuihin Mineihin. Estää jäätymistä talvikeleillä ja muutenkin kylmillä ja sateisilla keleillä.1 piste
-
Missäs kunnossa sen moottorin ylätuen, eli koiranluun puslat on? Jos ne on kuluneet, koneen asento muuttuu. Tosin sen huomaa jo ajettaessa, kone nytkyy ja keppikin heilahtelee. Moottorin kiinnikkeetkin vaikuttaa asiaan. Kannattaa nekin tarkistaa.1 piste
-
Tolleen se hoituu. Sulla on myös sulakerasian päävirransyötössä ongelma.1 piste
-
Voi olla että nyt löysin johtolangan tai hyvin todennäkösesti myös vian lähteen (ks. kuva alla). Nimittäin MAP-sensori näyttää tältä. En tiedä näistä oikeastaan mitään. Miten se on päässyt sulamaan? Jokin aika sitten mulla oli jäähdytysjärjestelmässä ongelmia, kun paisuntasäiliö vuoti (taas yksi Minin tyyppivioista), mutta en osaa sanoa kävikö moottori silloin kuumana kun näissä ei tunnetusti ole konehuoneeseen moottorilämpötilojen seurantaa. Mutta nyt tilaan lähimotonettiin uuden sensorin ja vaihdan ja katsotaan miten se vaikuttaa tähän yhtälöön.1 piste
-
Tulpat lentelee näissä tuntuu hyvin helposti huolimatta oikeasta kiristysmomentista. Edellisessä kulkineessa ei vaivannut mutta sitä edellisellä sai tarkistaa parin viikon välein ja silti ampu ykkösestä kierteet pois. Itse tapellen paikallaan helicoili sinne.1 piste
-
Mini r53 2004
Igor reacted to karvalakki for aiheen alueelle
Kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit jollain BMW-spesifisellä lukijalla.1 piste -
Kiva nähdä että tämä etenee. Olin jo kokonaan unohtanut sen adapterin. Minullakin se oli pyörinyt kellarissa vähän aikaa ennen kun se päättyi sinulle Jos minulla olisi vielä R53 niin olisin jo hakemassa sinulta jotain osia tuosta koneesta1 piste
-
Mini R53 sytyskatko
karvalakki reacted to timot for aiheen alueelle
Ajattelin nostaa ketjua kun vika viimein selvisi. Sytytyskatkon vika 1.sylinterissä johtui UUSISTA venttiilin nostimista. Vika selvisi kun 2: sesta vaihtoi 1:seen. Tämmöistä tällä kertaa.1 piste -
Mini Cooper R53 airbag valo
karvalakki reacted to Markku for aiheen alueelle
No juu se johtohan siellä akkukaapelin navassa temppuili. Purin johdon ja tinasin niin nyt nollauksen jälkeen ei ole syttynyt valo palamaan.1 piste -
No niin nyt on tutkittu. Alapyörähän se siellä oli löysällä, ilmeisesti vaihdettu joskus ja jäänyt kunnolla kiristämättä. Kiitos vinkistä olisi jäänyt huomaamatta1 piste
-
M&R Vuorisella vantaalla vikavalo saatiin poistettua laskurin nollauksella! Korjaamolla tuntuu olevan kunnon asiantuntemus Mini&Bmw autoista ja nopea palvelu!!!1 piste
-
"Engine fault! Reduced power"
Hateju reacted to Mikael Bowellan for aiheen alueelle
Tänään kun ajattelin sitten ajaa auton huoltoon (aikaisin päivä mille sai tsekin) niin se ei enää lähtenytkään kunnolla käyntiin, pääasiassa vain startti pyöri ja moottori yski. Tilasin siis hinurin kun se on vakuutuksessa. Huollossa selvisi nopeasti mikä vika on: pakonokka-akselin säätösolenoidi. Mikään ei enää kestä, tuokin vain 12-13 vuotta Uusi solenoidi 98€... vielä ei tarvinnut myydä munuaisia, auton saanee huomenna takaisin. Vaihdatan samalla tulpat...1 piste -
Sähköisen rattilukon pun.valo
karvalakki reacted to maukka62 for aiheen alueelle
Niiden työn kuvaan kuuluu erimerkkisten autojen sähköset rattilukot (mm.mini) Tarkemmin lukitusturva oy tai fi tekee myös ohjelmointeja Odottelen vielä moduulin korjaustulosta katotaan sit pystykö auttamaan!1 piste -
1 piste
-
Uskaltaisin väittää että vakaajan päät kolisee jos iskunvaimennus on kunnossa. Juuri tilasin autodocista omaan moog linkit. Kolmisen kymppiä molemmat puolet.1 piste
-
Eipä toi paha nakki ole vaihtaa toi akku uuteen. Mattoveitsellä leikkaa avaimen halki siitä saumasta. Kolvaten vanha akku pois ja uusi tilalle ja sitte vähä mustaa muoviliimaa reunoille ja kasaan. Oman akun tilasin Suomen Akuilta, kun on ihan naapurissa.1 piste
-
Vein kannen koneistamolle tuossa kolmisen viikkoa sitten, ja heillä on ollut pieniä haasteita löytää siihen sopivia uusia pakoventtiilien ohjureita. Vanhat oli kuluneet, ja osa oli kuulemma pysynyt vähän huonosti paikallaankin. Tämähän on se jenkeistä tilattu nimeltämainitsemattoman minivirittäjän isoreikäinen kansi, ilmeisesti sielläkin on ollut aikoinaan haasteita löytää sopivia ohjureita... Halkeamia kannesta ei löytynyt, se oli erittäin mukava uutinen. Pitää viedä lohko koneistamolle sitten samalla kun aikanaan haen kannen sieltä pois. Ykköspytystä löytyi melko syvä naarmu, ja nyt on vähän semmoinen pelko persiissä, että +1mm ylikokoon poraaminen ei välttämättä riitä sitä poistamaan. Ja enempää noista ei kuulemma uskalla ottaa. Jos tässä pitää vielä toinen lohko hommata jostain, niin sittenhän koneeseen ei jää alkuperäistä enää kuin kampura.1 piste
-
Lienee monen sattumuksen summa. Mun säädöt ehkä nojas liikaa imuilman lämpöjen mukaan nousevaan rikastukseen, ja kylmällä kelillä sitä rikastusta ei sitten ollutkaan. Suuttimista ei löytynyt vikaa. Tossa pytyssä hajosi joitain vuosia sitten tulpasta eristeet, jotka sitten hakkasi männän lakeen jälkiä. Ehkä siellä oli jälkiä männän kyljessäkin. Joka tapauksessa tonne ykköspyttyyn syntyi kohtuuttoman reippaassa ajossa hotspotti, joko tulppaan tai männän reunaan, ja esisytytys hoiti homman kotiin. Vekotin siis rupesi käymään kolmella kesken reippaan kiihdytyksen jossain 6-7000rpm hujakoilla. Kun mitään kolinoita ei kuulunut, eikä auton alla näkynyt merkkejä katastrofista, siirsin kärryn ajamalla muutaman kilometrin matkan tallille keskivertoa syvemmässä vitutuksen tilassa. Siinä tuo tulppa on saanut öljykylpyä. Öljyä oli ahtimen imuputkessa asti, sain sitä mukavan annoksen syliin purkuvaiheessa. Oletettavasti se lohkossa oleva öljyruiskutus ainakin pelaa. Toi siis tapahtui syksyllä -22. Siinä meni hyvä tovi motivaatiota etsiessä. Aloin vasta viime vuoden lopulla ottamaan tuota pikkuhiljaa osiin, ja nostin koneen nokalta pari viikkoa sitten. Ykkösen sulamisen lisäksi paljastui että kakkosen männän helmasta puuttui palanen (osat löytyi öljyn imuputken sihdistä), ja että kaikissa männissä on tuossa samassa kohtaa halkeamia. Ei tuolla enää pitkään olisi porskuteltu.1 piste
-
Sanoisin samaa kuin tommik. Akku ensin vaihtoon ilman muita mietteitä edes. Näissä tulee huonohkolla akulla jo vaikka mitä ihmeellisyyksiä ja esimerkiksi vaimon F54 korisesta sai tulosteen joka 4kpl A4 yhteensä vaikka akku vain kertaalleen zippasi. Koodit kuitenkin oli siellä puolivuotta sisällä ja ilmastointi oli edelleen pimeänä noiden koodien johdosta.1 piste
-
Mini R53 sytyskatko
karvalakki reacted to Igor for aiheen alueelle
Eli käynnistyy kylmänä normaalisti, mutta ykkönen tippuu hetken päästä pelistä, ja palaa sit taas mukaan kun kone lämpiää... no on kyllä erikoinen keissi. Käynnistyksen jälkeen ECU on hetken aikaa open loop -tilassa, ja käyttää cold start enrichment -karttaa joka lisää polttoaineen syöttöä sitä enemmän mitä kylmempi jäähynesteen anturi on. Noin 10-20 sekunnin (jos muistan oikein) jälkeen ECU menee closed loop -tilaan, eli alkaa ohjaamaan syöttöä lambda-signaalin perusteella. Tuolloin syöttö menee reilusti pienemmälle ja seos sitä mukaa laihemmalle, ja se voi joissain tilanteissa (huono bensanpaine, tukkeutunut suutin, viallinen lambda, alipainevuoto, virinokka...) aiheuttaa käyntihäiriöitä kylmästartin jälkeen. Ei se kyllä silti selitä sitä että sieltä tippuu aina ykköspytty pois pelistä, ellei siellä ykkösessä ole myös jotain muuta häikkää...1 piste -
Kuitissa täytyy olla myyjän alkuperävakuutus tuotteen alkuperästä. Aika usein se lukee siellä valmiina ja samoin kuitissa on listauksena ko. tuotteen alkuperämaa "County of origin" sarakkeessa. Viime aikoina tulli on myös vaatinut myyjän henkilökohtaisen allekirjoituksen eli oikein kynällä allekirjoitettu...1 piste
-
R53 ajovalot
karvalakki reacted to Igor for aiheen alueelle
Eikös tuota ominaisuutta saattovaloiksi kutsuta? Parkkien ei tosin pitäs jäädä palamaan...1 piste -
R53 ei saa häkä arvoa toleranssiin
next reacted to HenkkaHankala for aiheen alueelle
Joo silloin jo huomasin kun tarjosit lainaan ja olisin varmasti hakenutkin, mutta oletan että et vaikuta Rovaniemellä tai lähistöllä niin jäipä tämä arpa katsomatta. Tosiaan briteistä löysin käytetyn alkupätkän käyrineen päivineen kotiin toimitettuna hintaan 136€. Kunhan tulee tänne periferiaan asti niin koitetaan paikoilleen ja raportoidaan tulokset tänne1 piste -
Akku tekee myös jos laskee voltit liiaksi startatessa. Äkkiseltään sanoisin siis että akkukaupoille.1 piste
-
Mini tonni, vuosmallia -75 [emoji6]1 piste
