Tulostaulukko
Suosittu sisältö
Parhaiten pistet
-
Noin 3 kuukautta sitten bongasin -75 Mk3 koppasen yksilön Myrskylästä, no siitä puhelu ja ajelu paikan päälle katsomaan mitä on kaupanja tuommoinen siellä OLI. Pienen harkinnan ja puntaroinnin jälkeen ajattelin että kyllä tuosta varmaan kohtuullisen saa,autohan on ollut pois rekisteristä ja katsastamatta noin 37 vuotta ja siitä seissyt tiettävästi noin 10 vuotta pimeessä yksin.NO matka alkoi kohti tuntematonta uutta määränpäätä ajatteli pikku mini ja saavuimme uuteen kotiin. No Niin siitä alkoi minun 3kk kestävä rypistys hitsaa rälläköi ja hitsaa lisää juu välillä piti tehdä muuta kun hitsaus kyllästytti tutkin sähköjä jotka sain pelaamaan pala palalta sillä hiiret oli asuttaneet auton kauan,lopulta pääsi asentamaan ovia ja muita peltejä mitä mukana tuli noo ei ne oikein istunut mutta onneksi kouvolasta Sheikiltä löytyi mallikelpoisia osia MM.konepelti, vanteet oikean puolen ovi taasen löytyi Salosta alan vankalta harrastajalta Jaskalta. Pitihän sisustustakin saada hieman inhimillisemmäksi. Penkit pidetään sellaisinaan mutta hieman korjausta ja hoitoa tahtoivat, uutta kerniä sileänä ja vanhan ovipanelin päälle kunnolla liimalla jotta sai ne ns. prässätyt syvennykset kohdilleen ja onnistui. Takana hattuhylly nahasta sekä edessä kojelauta samoin jotta näky edes hieman hivelisi katsastus kaverin silmää. No nyt ollaan päästy siihen vsiheeseen että auot on käynyt tyhjäkäyntiä tallissa, metriäkään sillä ei ole ajettu. Joten pieni koeajo on paikallaan jonka myötä todetaan, ei se toimi kunnolla, ja ei kun soitto Jaskalle Saloon, VOITKO auttaa ? Hän tuli paikalle ja tunnin ähräämisen sehän toimii... KIITOS JASKA. Katsastusaika varattiin 10.9.25 klo 10.00,ja siirtokilvet haettiin. Innoissaan menimme katsastamaan, tutkinnan jälkeen katsuri totesi että oikea etujarru ei ole niin hyvä kuin vasen, ohjauksessa oikealla puolella väljää. Eikun hylkyä tuli ja soitti MiniTronin Kaitsulle. häneltä löytyi tarvittava osa ja eikun tallille korjaamaan pientä. No nyt 11.9.25 uudestaan heti klo 8.00 katsastukseen , nyt on Mini katsastettu ja paperiasiat kunnossa. Tästä tämä projekti sitten jatkuu. Ykkösvaihe suoritettu ja kakkosvaihe alkaa, puretaan kaik pois korityötä varten, siitä lisää myöhemmin...:)3 pistettä
-
3 pistettä
-
3 pistettä
-
Tsekeissä 2013 alleasennetut kiinalaiset GT Radial champiro renkaat tulivat tiensä päähän. Kulutuspintaa oli vielä n. 5mm. Siis ei kulumisen, vaan kuskin "vainoharhaisuuden" vuoksi. Kun lisäksi vanteiden reunat olivat "kanttariruvella" päätös oli remonttiin. Eka ongelma oli saada vanhat kumit vanteelta. Rengaskoneen puhti kun ei tahtonut riittää. No lähti, kun ei renkaita varottu. Pari riekaletta tuli. Vanteet lähtivät maalarille, joka hiekkapuhalsi vanhat maalit ja hioi reunat. Vanteet maalattiin ensin epoksimaalilla ja sitten pintamaalilla. Tässä lähtötilanne Tässä lopputulos Kaiken kruunasi uudet keskiökupit S-logolla3 pistettä
-
Mutta palataan nyt hetkeksi ajassa taaksepäin iloisempiin aikoihin, eli tuonne vuoden -22 alkupuoliskoon. Edellä mainitun takavalotuunauksen lisäksi kärry sai vähän muutakin ulkonäköpäivitystä, kuten uutta peltiä, ja ebay-kopion Aero-maskista, sekä 11mm spacerit. Takapuskuri sai pienen ritilä- ja tarratuunauksen. Ja koska tuo yksi takakaaren palanen jäi häiritsemään... Kun nyt vanhoja muistellaan... ajaessani autoa edellisenä syksynä (-21) talviteloille, huomasin pakosarjan ja katin välisen donitsitiivisteen valskaavan. Tiiviste ja laipat tuli aikoinaan OBX:n pakosarjan mukana, ja OBX:ltä ei tietenkään saa varaosia. Oli aika uskomattoman työläs operaatio löytää siihen sopiva tiiviste. Tuon mallisia tiivisteitä kyllä löytyy maailmalta vaikka kuinka paljon, mutta todella harvat viitsivät kertoa sekä ulko- että sisähalkaisijan. Ratkaisu löytyi lopulta moottorikelkkapuolelta, taisi olla Polariksen varaosakataloogista. Päätin tiputtaa samalla vaivalla koko pakoputkiston alas, kun hyllyssä oli ollut happanemassa Greene Performancen short shifter -härpäke jo useamman vuoden, ja se asentuu kepin jatkoksi alakautta. Keppi ei jatkettuna enää tietenkään mahdu alkuperäisen shifterin kuoriin, joten suojakannelle piti askarrella pieni jatkopala. Tarvikkeina oli Dremel, Ikean muovisen säilytyslaatikon kansi ja Bilteman Pika Epoksi [sic]. Tuo jatke tuli lähes kiinni pakoputken päällä olevaan lämpöpeltiin, joten päällystin sen varmuuden vuoksi vielä lämpösuojateipillä. Onneksi oli ylimääräinen shifteri hyllyssä (kiitokset TuplaPetelle), niin pystyi mallailemaan tuota ilman että tarvi irrottaa koko härveliä autosta, tai ryömiä jatkuvasti auton alla. Täytyy sanoa että siinä oli taas yksi modi mikä olisi kannattanut tehdä paljon aikaisemmin. Ei tuolla vaihteita pysty sen nopeammin vaihtamaan, mutta tuntuma on paaaljon parempi. Vielä kun kepistä saisi tuon pienen sivuttaisen klapin pois... se näyttää tulevan shifterissä olevasta akselitapista, ja pitäisi olla periaatteessa helposti korjattavissa. Ohjaustehostimen takimmaisen letkun vuotoa tutkiessa selvisi että nehän perkeleet valskaa molemmat. Toinen yläpäästä, ja toinen molemmista päistä. Eli ei muuta kuin vaihtoon. Helpoimmalla pääsi kun irrotti ensin paisarin, ja sitten koko tehostimen säiliön. Päätin vaihtaa samalla itse säiliönkin, koska se näytti valskaavan saumastaan. Siinä kun irroittelin paisaria ja tehostajan säiliötä, huomasin että pakosarjan päällä oleva lämpösuoja murenee käsiin, joten tilasin uuden. Sen alapinnalle vetäisin vielä kultateippiä, jos vaikka konehuoneeseen ja paisariin hohkaisi vähän vähemmän lämpöä siltä suunnalta. Uuttakin lämpösuojaa piti heti tuoreeltaan moukaroida, että se sopi OBX:n pakosarjan kanssa paikalleen. Ja kun sitä teippiä nyt oli tullut hommattua, niin päällystin sillä myös paisarin alapuoliskon, vaikka tuskinpa tuossa kohtaa on enää niin korkeita säteilylämpöjä mihin tuo teippi auttaa. Etujarrulevyt meni myös uusiksi. Olin laittanut tähän Nitracin levyt ja Carbotechin XP8:t syysratapäiville 2016, ja levyt loppui ensin kesken. Tolkuttoman hintaisissa Carbotecheissä oli pintaa jäljellä vielä puolet, joten tein kuten joka paikassa kielletään, ja laitoin alle vanhat palat uusien levyjen kanssa. Toki koitin hioa palat ensin suoriksi. En ole suuri reikälevyjen ystävä, koska ne on vähän herkkiä halkeilemaan ratakäytössä, mutta nämä OEM JCW-kiekot maksoi yhteensä hurjat 36€, joten en alkanut nirsoilemaan. Edellisenä talvena laitoin tähän Rooster Racingin bypass-venttiilin, joka on varustettu vakiota jäykemmällä jousella. Ajatuksena on että se sulkeutuu kiihdytettäessä herkemmin, jolloin ahdot nousee nopeammin ja kaasuvaste on parempi. No, ainoa tuntuva ero oli siinä, että maantiekulutus kasvoi melkein litralla. Logeista päätelleen tuo bypass oli kiinni lähes koko ajan, paitsi tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti virinokan kanssa ei riitä alipaine pitämään sitä auki. Eli vaikutus oli hyvin pitkälti sama kuin olisi sulkenut bypassin nippusiteellä kiinni. Hommasin siis uuden vakiomallisen BPV:n. Se piti tosin ensin säätää sulkeutumaan kunnolla. Ennen säätöä: Jälkeen: Jos joku kaipaa tuollaista vähän käytettyä tuuninki-BPV:tä, niin voidaan tehdä kauppoja... Moneen kertaan pesty ITG:n vapaavirtaussuodatin alkoi olla melko muodoton möykky, joten päätin vaihtaa orkkismalliseen paperisuodattimeen. Aikoinaan noita ei saanut kuin marmoritiskiltä, ja hinnat oli samaa luokkaa ITG:n kanssa. Nyt löytyi noin 25 eurolla tällainen Boschin tarvike. Edullisuuteen löytyi syy kun suodatinkoteloa yritti sulkea. Tämän verran suodatinta piti dremelöidä ennen kuin sen sai paikalleen... Sitten olikin vuorossa yksi vuoden kohokohdista, eli ratapäiväretki Pärnuun Audruringille, joka nykyään tunnetaan paremmin nimellä Porsche Ring. Kanistereissa mukana omat E85:t. Viimeisin kohokohta ennen konerikkoa: kärry voitti Clubin kesäkokoontumisessa -22 Kuopiossa vuoden New Mini -äänestyksen.3 pistettä
-
Mini Countryman Hybrid
karvalakki and one other reacted to mjp01 for aiheen alueelle
Foorumilla tuntuu olevan niin hiljaista, että ilmeisesti kaikki on ministereillä hyvin. Päivityksenä mun akkuepisodiin: kesäaikana on vaihdetulla 10kWh akulla päässyt yli 50 km matkojakin, eli ihan mukavan lisän. Ja tuo on näkynyt kulutuslukemissa positiivisesti vaikka polttistakin on yritetty aina silloin tällöin käyttää. Viimeisin tankkaus oli 4528,7 km ja 30,09 l eli 0,66 l/100km.2 pistettä -
Jees, fasepuukki aikalailla tappoi foorumit, ja fasepuukin algoritmit pitää huolen ettei sieltä löydä mitään muuta kuin mainoksia ja tarpeettomia ryhmäsuosituksia. Google-haut eivät myöskään oikein ylety sinne, saati sitten watsappiin. Hirveä määrä tietoa jää piiloon tulevilta / potentiaalisilta harrastajilta. Itse kyllä päivittelen tänne, jos on jotain päivitettävää. Viime aikoina sitä on ollut aika vähän. Mutta Puolan IMMiin on lippu hommattuna, joten kai tuota rakkinetta pitäis alkaa pistämään pikkuhiljaa kasaan...2 pistettä
-
Helpoiten saat esim tosta sivulta kun selvität onko muitakin rullia vaihdeltu eri kokoisiin. https://orranje.co.uk/product/kavs-r53-reduced-supercharger-pulley2 pistettä
-
2 pistettä
-
Koneen käyntiin lähteminen ei nyt varsinaisesti vielä kerro siitä onko se keittänyt, mutta hyvä että syypää selvisi. Ne brittien myymät laturin rullat taitaa olla Kavsin tekemiä, parempi tilata suoraan sieltä, niin välttyy tulleilta: https://www.kavs.net/izdelek/mini-cooper-s-alternator-pulley/2 pistettä
-
Öljynvaihto remmiahtimeen
karvalakki and one other reacted to Oswald for aiheen alueelle
Täälläkin on vaihto menossa odotan öljyjä ja tiivisteitä. Purku vie pari kolme tuntia kun on jämähtäneitä ruuveja siellä täällä. Vaihdan samalla myös laturin, hihnan kiristimen ja jakoketjun rattaineen, tosin entinen on ihan ok kunnossa. Ketjun vaihto on myös työläs, kun venakopan ja coolerin telineen pultteja ei tahdo saada auki ruosteen ja hapettuman takia auki. Tein itse työkalut ajoituksen /ylärattaan kiinnipitämiseen, moottorin kannatukseen ja alahihnapyörän irrotukseen ulos vedin. Netti auttaa hienosti kun katselee videoita.2 pistettä -
Päivitystä: Asensin uuden kaasuläpän n. kuukausi sitten ja sen jälkeen auto toiminut moitteetta. Eli nyt voi jo uskoa että vika on korjaantunut uuden kaasuläpän myötä. En tiedä sitten onko aiemmin vaihdetussa (käytetyssä) kaasuläpässä ollut sama ongelma, vai onko niissä ylipäätään haasteita siirtää autosta toiseen. Mutta ongelma nyt ratkennut2 pistettä
-
Hyvää Ja rauhallista joulua kaikille mini harrastajille,ja tietty muillekkin1 piste
-
Pexin R56 "clubsport"
karvalakki reacted to -Pexi- for aiheen alueelle
Vaimon autoon ostin Torista Öhlinsin alustan, kun se oli verrattain edullinen. Hän ei tästä ollut kuitenkaan kovin ilahtunut, joten tämä laitettiin omaan autoon. Oston jälkeen paljastui kuitenkin, että sarjassa oli väärät takajouset, eikä se käynyt sellaisenaan mihinkään autoon. Pakasta vedettynä kyseinen alusta on noin 2,5 t€. Rallysystemsin kunnostamana uusilla takajousilla kokonaishinta oli minulle noin 1,5 t€. Loppuviimein säästöä syntyi kuitenkin ja tuettiin kotimaista työtä. Vakaajat tässä vaiheessa vielä irti, mutta kokeillaan jäykintä vaihtoehtoa ja katsotaan tiputellaanko alaspäin. Aliohjaaminen on kuitenkin itselle myrkkyä, joten sitä pyritään välttämään. Tästä syystä jätin myös alkuperäisen vakaajan, enkä hankkinut jäykempää tilalle. Pulslia lukuunottamatta jousitukseen ei näillä näkymin tehdä muita muutoksia. Sitten jos lopputulos jättää kylmäksi mietitään laajempaa Camber säätöä ja caster säätöä eteen. Rata-ajoa tällä ei varmaan tulla ajamaan muuten kuin kokeilumielessä Vantaa Circuitilla tms. Tosin Nurburgring on jo pitkään houkutellut...1 piste -
Millaisia ratkaisuja löytyy r50 valojen parantamiseen?
karvalakki reacted to OTV for aiheen alueelle
Miksi xenon valot pitäisi vaihtaa ledeihin?. Ulkomaan palstoilla asiaa on pohdittu laajasti. Vaihdon jälkeen on saatu välkkyvät valot, joita kompensoidaan lisävastuksilla ja johtosarjojen muutoksilla. Uudet night breaker +300% xenon polttimot ovat tehokkaat ja ongelmattomat. Katso ylempää kuvaa 1/2valoistani. Ledithän eivät vieläkään ole hyväksyttäviä tieliikenteessä, vaikka niitä on ollut jo vuosikymmen saatavana. Kaukovalot ovat sitten toinen kysymys. Niissä led riskillä voisi toimia. Ainakin kissinpissin värinen valo kirkastuisi.1 piste -
Hiljaista on
karvalakki reacted to OTV for aiheen alueelle
Näinhän se valitettavasti on. Täällä on useita kyselyitä: Mitä voisin..Miten.. Mistä.. Missä..ym Vastauksia on annettu, mutta kysyjät eivät sitten kerro auttoiko? Olisi mukava saada palautetta oliko apua, tai mikä muu ratkaisu oli tullut kyseeseen.1 piste -
Oisko kellään tarvetta lasikuituiselle tosi erikoiselle kone'pellille'? Tuosta vois muokata matalammankin ehkä helposti, perusmuodot asialliset. Saa hakea pois, tai lähetyskulujen hinnalla. Sain tämän yhden kori kaupan yhteydessä. Ollut turbo koneiseisen Minin keulalla aikasemmin LPR:ssä. 0505980345 /Yv.1 piste
-
Surullinen päätös THP:n taipaleelle. Joskaan ei kovin yllättävä. 70-luvun aikana brittiläinen autoteollisuus oli ajautunut jyrkkään alamäkeen. Oli pitkiä työtaisteluja ja työehtoja heikennettiin yms. Seuraukset näkyivät mm. autojen laadun ja laadunvalvonnan heikkenemisenä. Kokoonpanolinjoilla syyllistyttiin jopa tahallisiin laiminlyönteihin ja laadun sabotointiin. THP:n osalla se näkyi monin tavoin: - kahden viikon ajon jälkeen kampiakselin pellistä prässätty hihnapyörä "räjähti" palasiksi (vaihdettiin takuuna) - noin vuoden ajon jälkeen (n. 34.000km) 3/4-vaihteen siirtohaarukan lukitusruuvi irtosi niin, että 3-vaihde jäi pysyvästi päälle - kojetaulun yläpuoliseen tuulilasin eduspeltiin oli "tumpattu" ilm. purukumi tai muu kitti "klöntti" ja maalattu siististi yli - yms. Ajoin koko 8-vuotisen omistusajan kestäessä n. 200.000km. Koneen vaihdoin vähän jälkeen 100.000km Mailerin 1098cc moottoriin ja myös muutos katsastin Minin ko. koneelle. Kaikista harmeista huolimatta en osannut pitää sitä erityisen huonona yksilönä. Varsinkin kun nuoren miehen ajoissa oli kaasupolkimessa lähinnä vain kaksi asentoa... Tein itse siihen turvakaaret ja ajoin sillä junioreissa kaksi rallia (Kaloppi-ralli 1977 ja Reiskan ralli 1978). Silloin "kilpuri" vietiin ajamalla kilpailuun ja kilpailun jälkeisenä sunnuntai iltana samalla autolla piti päästä opiskelupaikkakunnalle, Tampereelle. Vähän oli "perhosia" vatsassa kisojen aikana, että homma pysyi hallinnassa. Vuonna 1983 käyttöautoksi vaihtui Fiat 128 Sport Coupe 1300 SL vm. -75 (omat harminsa siinäkin). Mini jäi hetkeksi vielä harraste käyttöön. Myin sen kuitenkin syksyllä 1983, kun sille oli jo siunaantunut kaksi lajitoveria (Austin Mini 850 vm. -67 ja Mini Clubman 1000 vm. -72 (1275cc tekniikalla). THP:n jälkeen (oli 4:s Mini minulla omistuksessa) on tullut vielä 16 Miniä omistettua (osa tosin purku kuntoisia). Vielä näistä 20:stä Ministä viisi on tallissa. Neljä on joka vuosi ajossa ja yksi projektina työn alla. Yllä oleva vain "varoittavana" esimerkkinä, mihin voi päätyä kun Minin hankkii. Yhtään tylsää päivää (ja yötä) näiden kanssa touhutessa ei ole ollut. Tekninen osaaminen on karttunut ja rahaa "palanut", jos ei nyt pienen omakotitalon verran, niin aika kasa kuitenkin. Tuhat ja yksi tarinaa on vielä kertomatta THP:n kanssa seikkaillessa tapahtuneesta, mutta jääköön nyt kertomatta. Ei muuta kuin voimia "mini -75", oman projektin eteenpäin viemiseen. PS. Kiitos "Nuffield" nimimerkille takaluukku kuvasta. Lähtö maalaukseen kesällä 19821 piste
-
Huoltohistoriassa ei ole mitään vihjeitä ahtimen huollosta, joten päätin jälleen naksauttaa ahtimen lattialle, edellisen vastaavan huollon yhteydessä olin tilannut kaksin kappalein huoltokittejä, joten hyvin ennakoitu, sanoisin. ”Joku” oli sit laittanut joskus moniurahihnan melkein perille saakka, toodella kulunut hihna muutenkin, ihme kun ei ole katkennu. Ahtimen pyörä on näköjään jo vaihdettu pienempään, joten lyhyempi hihna pitää tilailla. Muistaakos kukaan ulkoa noiden pituuksia?1 piste
-
Oulun seudulla asustelen että matkaa on.... Mysteeri alkaa ehkä selvitä, ja jo aikaisemminkin arvelin että jossain vaihdetuissa osissa on oltava vikaa. BCR8ES tulpat laitoin, uudet, nyt kun tutkailin niin yhdestä tulpasta oli kärkiväli todella pieni, ja toisesta vähän ahtaalla, pari muuta oli lähellä .035 (mitä nyt temun "mittaliuskaan" voi uskoa). Mikä väli kannattaa säätää 17% hihnapyörälle, vai onko kovin tarkkaa? .035 ilmeisesti on lähellä oikeaa. Auto kulki todella hyvin, mutta vaikka kärkivälin koitin säätää lähelle tuota 0.3-0.35 kaikkiin, niin ihan aavistuksen verran nykyttää. Ei välttämättä oudompi kuski edes huomaisi. Mutta ihan ajettava autosta tuli, aikaisemmin nykiminen oli paljon selkeämpää ja se ilmeni aina, nyt sitä pitää vähän houkutella tietynlaisella kaasun käytöllä niin pientä empimistä saa aikaiseksi. 30 vuotta autoilua takana, ikinä ole kärkivälejä tarkastanut/säätänyt auton tulpista, aina vaan plug&play. Taidan ostaa suosiolla uudet NGK:t tilalle, jospa se siitä. Onhan noita väärennettyjä NGK tulppia ollut viime vuosina liikeellä, en tiedä onko Suomessa asti. Tai sitten olen itse kolhinut paria tulppaa, +32 helteessä kun tolskasi niin ei sitä aina niin terävänä ole kun tekee montaa hommaa yhtäaikaa. Autossa ostaessa paikallaan olleista tulpista oli kahdessa suunnilleen oikea väli, kaksi oli todella väljää. Nyki kyllä näilläkin... Yksi vaihtoehto mikä jää jäljelle on se että uudet kohtuuhintaiset Engitech johdot mitkä nyt paikallaan temppuilevat. Oireet vaan vähän muuttavat muotoaan kun johtoja liikutellaa tulppia ja puolia arpoessa. Että pitääkö se orkkista hommata isolla rahalla... Lambdoja on samalla liittimellä todella montaa mallia tarvikkeena, johdon pituus vain vaihtelee. Ilmeisesti kaikki käyvät kunhan ei metrin mittaisella johdolla varustettua laita?1 piste
-
Moi, Itselläni oli joskus samankaltaisia ongelmia. Kylmänä hyvin käyminen vaikuttaa siltä, että seos on rikas ja kuumana ei lähde, koska seos on liian rikas. Itse laitoin seosta sen verran laihemmalle, että alkoi lähtemään käytiin myös kuumana1 piste
-
Oli mielenkiintoinen kuusituntinen näpertää kannakkeet tai lähinnä niiden kiinnikkeet paikalleen, mutta tulos oli hyvä. Laitoin myös vasemmalle alas yhden lisätuen. Eiköhän tällä pärjää tuennan osalta.1 piste
-
Muikkarina kun jäi itsellä 24 tapahtuma unholaan. Hyvää keliä luvassa Vielä kun olisi saunajatkoja / yöpymispaikkaa pitkänmatkalaisille..1 piste
-
Bypassi rikki ihan selkeästi. Ei kannata edes testata kummemmin vaan tilaa ebaysta(34-68€ löytyy jo) ja sen vanhan kalvon voi sitten availla ja tutkia. Mulla ollut molempia vikoja eli jousi poikki sisältä sekä kalvo puhki. Osa kestää pidempään osa ei ja 17% rullalla sanoisin että joka toisen kesän hankinta kilsoista riippuen.1 piste
-
Asensin uuden kiristimen varmuuden vuoksi, vanha oli jo aika ikääntynyt. Tyhjäkäynnillä tuntuu pyörivän nyt tasaisemmin. Lähetin ATI:lle kuvat dampperista ja heidän mukaansa se on ok, mikäli urissa ei ole mitään vikaa (teräviä särmiä tms.). Eli sen sulkisin pois myös. En vaan ymmärrä, että mikä rulla tuolla ei ole suorassa, kun tyhjäkäynnillä ja kierroksilla hihna näyttää suoralta. Pitänee varmaan hommata joku GoPro ja asentaa se konetilaan ennen seuraavaa ratapäivää1 piste
-
Hihnankiristin näyttää minusta tuossa ihan hyvältä. Jos se kiristimessä oleva vaimennin on kulahtanut, niin se kiristin kyllä heiluu tyhjäkäynnillä aika silminnähtävästi, jopa kuuluvasti. ATIn dampperista mulla ei ole kokemuksia. Mutta eihän se tuossa kai ihan mahdottoman pitkään ole kiinni ollut, joten ei luulisi vielä kuluneen huoltokuntoon. Mulla meni hihna spagetiksi pariin kertaan kun vaimentamaton kampuran hihnapyörä (KAVS) ei tahtonut pysyä paikallaan. Eli kyllä mä veikkaan että joku rulla siellä on poissa linjasta.1 piste
-
Kyllä se siihen sopii. Molemmille puolille kun laitat, tulee aika tukeva.1 piste
-
Kyseinen laite on kaasarin lämmitin, asennettu aikoinaan Suomeen tuotuihin Mineihin. Estää jäätymistä talvikeleillä ja muutenkin kylmillä ja sateisilla keleillä.1 piste
-
Lyhennys ihan mattopuukolla. Tietysti pitää osata leikata, haukkaa helposti. Ohennus ei onnistu mutta silikoonispraylla menee kyllä paikalleen. Edit: viilalla voi pyöristää putken päät sisänurkasta hitusen.1 piste
-
Missäs kunnossa sen moottorin ylätuen, eli koiranluun puslat on? Jos ne on kuluneet, koneen asento muuttuu. Tosin sen huomaa jo ajettaessa, kone nytkyy ja keppikin heilahtelee. Moottorin kiinnikkeetkin vaikuttaa asiaan. Kannattaa nekin tarkistaa.1 piste
-
Tolleen se hoituu. Sulla on myös sulakerasian päävirransyötössä ongelma.1 piste
-
Mini r53 2004
Igor reacted to karvalakki for aiheen alueelle
Kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit jollain BMW-spesifisellä lukijalla.1 piste -
Taidettiinkin tätä ihmetellä Mobiliassa, kun oli epäilys siitä hihnan venymisestä. Hyvä että vika löytyi ja korjaantui!1 piste
-
Mini R53 sytyskatko
karvalakki reacted to timot for aiheen alueelle
Ajattelin nostaa ketjua kun vika viimein selvisi. Sytytyskatkon vika 1.sylinterissä johtui UUSISTA venttiilin nostimista. Vika selvisi kun 2: sesta vaihtoi 1:seen. Tämmöistä tällä kertaa.1 piste -
Mini Cooper R53 airbag valo
karvalakki reacted to Markku for aiheen alueelle
No juu se johtohan siellä akkukaapelin navassa temppuili. Purin johdon ja tinasin niin nyt nollauksen jälkeen ei ole syttynyt valo palamaan.1 piste -
No niin nyt on tutkittu. Alapyörähän se siellä oli löysällä, ilmeisesti vaihdettu joskus ja jäänyt kunnolla kiristämättä. Kiitos vinkistä olisi jäänyt huomaamatta1 piste
-
M&R Vuorisella vantaalla vikavalo saatiin poistettua laskurin nollauksella! Korjaamolla tuntuu olevan kunnon asiantuntemus Mini&Bmw autoista ja nopea palvelu!!!1 piste
-
Sähköisen rattilukon pun.valo
karvalakki reacted to maukka62 for aiheen alueelle
Ei saannut lukitusturvassa korjattua epäiltyä frm-moduulia. ens viikolla sovittu Jakil techkiin järvenpää/tuusulaan tutkinta/korjaus käynti.1 piste -
"Engine fault! Reduced power"
Hateju reacted to Mikael Bowellan for aiheen alueelle
Tänään kun ajattelin sitten ajaa auton huoltoon (aikaisin päivä mille sai tsekin) niin se ei enää lähtenytkään kunnolla käyntiin, pääasiassa vain startti pyöri ja moottori yski. Tilasin siis hinurin kun se on vakuutuksessa. Huollossa selvisi nopeasti mikä vika on: pakonokka-akselin säätösolenoidi. Mikään ei enää kestä, tuokin vain 12-13 vuotta Uusi solenoidi 98€... vielä ei tarvinnut myydä munuaisia, auton saanee huomenna takaisin. Vaihdatan samalla tulpat...1 piste -
Sähköisen rattilukon pun.valo
karvalakki reacted to maukka62 for aiheen alueelle
Niiden työn kuvaan kuuluu erimerkkisten autojen sähköset rattilukot (mm.mini) Tarkemmin lukitusturva oy tai fi tekee myös ohjelmointeja Odottelen vielä moduulin korjaustulosta katotaan sit pystykö auttamaan!1 piste -
Uskaltaisin väittää että vakaajan päät kolisee jos iskunvaimennus on kunnossa. Juuri tilasin autodocista omaan moog linkit. Kolmisen kymppiä molemmat puolet.1 piste
-
Eipä toi paha nakki ole vaihtaa toi akku uuteen. Mattoveitsellä leikkaa avaimen halki siitä saumasta. Kolvaten vanha akku pois ja uusi tilalle ja sitte vähä mustaa muoviliimaa reunoille ja kasaan. Oman akun tilasin Suomen Akuilta, kun on ihan naapurissa.1 piste
-
Lienee monen sattumuksen summa. Mun säädöt ehkä nojas liikaa imuilman lämpöjen mukaan nousevaan rikastukseen, ja kylmällä kelillä sitä rikastusta ei sitten ollutkaan. Suuttimista ei löytynyt vikaa. Tossa pytyssä hajosi joitain vuosia sitten tulpasta eristeet, jotka sitten hakkasi männän lakeen jälkiä. Ehkä siellä oli jälkiä männän kyljessäkin. Joka tapauksessa tonne ykköspyttyyn syntyi kohtuuttoman reippaassa ajossa hotspotti, joko tulppaan tai männän reunaan, ja esisytytys hoiti homman kotiin. Vekotin siis rupesi käymään kolmella kesken reippaan kiihdytyksen jossain 6-7000rpm hujakoilla. Kun mitään kolinoita ei kuulunut, eikä auton alla näkynyt merkkejä katastrofista, siirsin kärryn ajamalla muutaman kilometrin matkan tallille keskivertoa syvemmässä vitutuksen tilassa. Siinä tuo tulppa on saanut öljykylpyä. Öljyä oli ahtimen imuputkessa asti, sain sitä mukavan annoksen syliin purkuvaiheessa. Oletettavasti se lohkossa oleva öljyruiskutus ainakin pelaa. Toi siis tapahtui syksyllä -22. Siinä meni hyvä tovi motivaatiota etsiessä. Aloin vasta viime vuoden lopulla ottamaan tuota pikkuhiljaa osiin, ja nostin koneen nokalta pari viikkoa sitten. Ykkösen sulamisen lisäksi paljastui että kakkosen männän helmasta puuttui palanen (osat löytyi öljyn imuputken sihdistä), ja että kaikissa männissä on tuossa samassa kohtaa halkeamia. Ei tuolla enää pitkään olisi porskuteltu.1 piste
-
Mini R53 sytyskatko
karvalakki reacted to Igor for aiheen alueelle
Eli käynnistyy kylmänä normaalisti, mutta ykkönen tippuu hetken päästä pelistä, ja palaa sit taas mukaan kun kone lämpiää... no on kyllä erikoinen keissi. Käynnistyksen jälkeen ECU on hetken aikaa open loop -tilassa, ja käyttää cold start enrichment -karttaa joka lisää polttoaineen syöttöä sitä enemmän mitä kylmempi jäähynesteen anturi on. Noin 10-20 sekunnin (jos muistan oikein) jälkeen ECU menee closed loop -tilaan, eli alkaa ohjaamaan syöttöä lambda-signaalin perusteella. Tuolloin syöttö menee reilusti pienemmälle ja seos sitä mukaa laihemmalle, ja se voi joissain tilanteissa (huono bensanpaine, tukkeutunut suutin, viallinen lambda, alipainevuoto, virinokka...) aiheuttaa käyntihäiriöitä kylmästartin jälkeen. Ei se kyllä silti selitä sitä että sieltä tippuu aina ykköspytty pois pelistä, ellei siellä ykkösessä ole myös jotain muuta häikkää...1 piste -
Kuitissa täytyy olla myyjän alkuperävakuutus tuotteen alkuperästä. Aika usein se lukee siellä valmiina ja samoin kuitissa on listauksena ko. tuotteen alkuperämaa "County of origin" sarakkeessa. Viime aikoina tulli on myös vaatinut myyjän henkilökohtaisen allekirjoituksen eli oikein kynällä allekirjoitettu...1 piste
-
R53 ajovalot
karvalakki reacted to Igor for aiheen alueelle
Eikös tuota ominaisuutta saattovaloiksi kutsuta? Parkkien ei tosin pitäs jäädä palamaan...1 piste -
Korkeapainepumppu tuli vaihdettua samalla kun tuo LPFP alkoi tinttailemaan. Tuon liittimen irroitukseen olisi ilmeisesti pitänyt olla joku erikoispihti. Siihen tuli tuunattua pari pienempää haulia teipeillä niin ajoi asiansa. Tuon ylimmäisen liittimen kanssa sain aikaan pienen palovaaran kun työnsin tuota putkea pumppuun kiinni ja kiristin ruuvia. Sain pienen pensasuihkun aikaiseksi. Kun liittimen kiristi niin että tuon liittin "vei" putkea kohti pumppua niin vuoto korjaantui. 2020 kesälle tuli hommattua ensimmäiset semit ratapyöritykseen. Alkuperäisien 17" nallevanteiden päälle hommasin Toyo R888R 205/50 Pienellä arvalla tuli tuon korkeuden puolesta mutta hyvin mahtui Koni Sport alustasarjan kanssa. Hiukka yllätyksenä tuli tuo 205 leveys semissä vastasi normaalia 225 rengasta. ,,,1 piste
-
Akku tekee myös jos laskee voltit liiaksi startatessa. Äkkiseltään sanoisin siis että akkukaupoille.1 piste
-
Mini tonni, vuosmallia -75 [emoji6]1 piste
