Jump to content

Vaihdelaatikossa häikkää


Turbodiesel

Recommended Posts

Vaihdoin moottorin kumityynyt. Ei niin paha projekti kuin aattelin, mut onnistuin kuitenkin sössimään. Eli vaihdoin syylärin puoleisen eka. Sitten tunkkasin kytkimen puolelta vähän moottoria kallelleen, niin toiselle puolelle vaihdettu uusi tyyny irtosi vulkanoinnista? Onko tämä edes mahdollista😁 En siis paljoa nostanut, kun kytkimen puolella on muutenkin paremmin tilaa. Pystyyköhän tuon liimaamaan vaikka sikaflexillä vai onko suunnattava kumityyny kauppaan? Oonko taas ainoa ihminen maailmassa jolle on käyny näin😅

IMG_20190508_192405101.jpg

Link to comment
Share on other sites

ENGINE MOUNTING GENUINE MINISPARES. Eli kai pitäs olla ihan hyvä tyyny... Ai saakeli, kun hiipi ohut vitutus mieleen, kun huomasin. Just olin laskemassa tunkkia, että laitan kaks viimeistä pulttia apurunkoon kiinni, kun oikeella silmäkulmassa tajusin tämän epäkohdan😁 Just sitä ennen aattelin, et mitä ne britti foorumeilla kauhistelee tyynyjen vaihtoa ja joku saa kulumaan viikon päivät tällaiseen pikku hommaan😂

Link to comment
Share on other sites

Ei oo miullekaan tuollei käyny ikinä.Jotain vikaa tuossa täytyy olla.Tosin hyvä,että hajosi tuossa vaiheessa.Ei olis varmaan kestäny pitkään ajossakaan.

Ootko vaihdevivuston jo löytäny?Weikolla on yks myynnissä.

Link to comment
Share on other sites

Laitoin aamulla sparekselle s-postia aiheesta kuvien kera, kuulostellaan mitä vastaavat.

On miulla jo vaihdevivusto. Kaikkea muuta oon laitellu, niin oon tätä vaihdevivusto hommaa lykänny. Jos orginellin vivuston laittaa, niin joutuu vähän ottamaan peltiä pois tunnelista ja sitten samalla vois lisätä aukon toiselle puolelle ja reunalle. Taitaa olla alkujaankin isompi aukko tällä tunnelimallin vaihtajalla? Helpompi ois vaan tehdä kiinnike sille vanhalle vivustolle. Kattoo nyt kumman teen... 

On muuten vaihdevivuston tangon kiinnityskorvasta puolet lohjennut pois eli joskus töksähtänyt jonnekin vähän. Tälle en ole oikein keksinyt korjauskeinoa, pitää varmaan koko koppa vaihtaa. Ei nyt ollutkaan kuvaa tästä.

IMG_20190428_094915790.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tunnelimallin reikä on isompi,tuossa on luultavasti tuo keskipalkki asennettu taaemmaksi, jos kerran vaihdekeppi meinaa ottaa käsijarruun kiinni.

Link to comment
Share on other sites

19 tuntia sitten, Turbodiesel kirjoitti:

ENGINE MOUNTING GENUINE MINISPARES. Eli kai pitäs olla ihan hyvä tyyny... Ai saakeli, kun hiipi ohut vitutus mieleen, kun huomasin. Just olin laskemassa tunkkia, että laitan kaks viimeistä pulttia apurunkoon kiinni, kun oikeella silmäkulmassa tajusin tämän epäkohdan😁 Just sitä ennen aattelin, et mitä ne britti foorumeilla kauhistelee tyynyjen vaihtoa ja joku saa kulumaan viikon päivät tällaiseen pikku hommaan😂

"MiniSpares Genuine parts" Ei ole kyllä mikään takuu laadusta.

Ei ole kyllä koskaan edes vanha kumityyny irronnut vulkanoinnistaan.

Ne joissa mutterit valmiiksi kiinni ainakin olivat lähes 20v sitten hyviä laadultaan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Laitetetaanhan tämä aihe pakettiin. Mini kasautui lopulta juhannukseksi ja pääsi perheen kanssa pikku turneelle. 

Vaihdelaatikon ongelmat poistui lähes kokonaan uudella vaihtajalla ja kiinnikkeellä. Ainoastaan välillä hankala saada ykkönen silmään paikallaan ollessa, mutta sekin menee ok, kunhan käyttää jonkin muun vaihteen kautta. Nopeusmittari putoaa pois pelistä 60km/h vauhdista, vetäytyyköhän vaijeri vai mikä lie..? 

No mitäpä kaikkea tulis tuusattua autoon, kun kerran aloitti:

- lisätty taakse turvavyöt

- hitsattu hattuhyllyltä kajarin aukot umpeen

- maalattu lattia sisäpuolelta

- äänieristetty koko auto

- vaihdetty keskikonsoli ja mittari

- siirretty vaihteen valitsimen aukko lattiassa

- vaihdettu kaasuvaijeri

- vedetty päävirtakytkin ratti pylvään kylkeen (aiemmin oli vain akun navalla).

- purettu nopeusmittarin pyörittäjä vaihdelaatikosta ja todettu olevan kunnossa. 

- vaihdettu pykineet polttoaine letkut

- kiinnitetty pakoputki, niin kuin pitää

- vetarit vaihdettu ns. nykymallisiin

- Moottorin alatuet lisätty

- akulle tehty kiinnikkeet (aiemmin ei ollut mitenkään kiinni)

- etuvaloumpiot vaihdettu parkillisiin

- pyyhkijän moottori ja mekanismi vaihdettu. (alunperin oli mk1 versio)

- laitettu HI-LO:t joka kulmaan ja vaihdettu kartiot eteen (ahdisti, kun auto kallellaan)

- moottorin kannatin kumit vaihdettu

- torvi vaihdettu (vanha jumissa)

- öljyt+suodatin

- katsastettu

 

Vielä tehtävälistalla:

- jäähdytysnesteiden vaihto

- toisen moottorin ylätuen lisääminen

- termarin kannen tiivisteen vaihto, vuotaa tällä hetkellä

- sytytyksen ajoituksen tarkistus, en jostain syystä saanut säännöllistä valoa lampusta. Lie lamppu sökönä...

 

 

Vähän levisi käsiin koko projekti... Aika paljon hoitu asioita kuntoon ja muutamia kauniita kesäpäiviä tuli uhrahtua. Kuitenkin lopulta tämä on ihan sama vanha ryöhkä kuin aiemminkin, tosin huomattavasti mielyttävämpi ajeltava, kun kaikki toimii, niin kuin pitää.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

No niin, vihdoin sain laatikon pajan pöydälle pyöriteltäväksi ja kyselinkin tuolla osto puolella 1.1/2" tuuman hylsyä pääakselille. Kävin sitten tänään paikallisesta hydeliikkeestä hylsyn lainaan pullapitkoa vastaan. Laitoin hylsyn mutterille ja varren kiinni. Saman tien varren painosta mutteri aukes. Aika köykäsesti oli kiinni. Toisen pään pienempi mutteri oli sitten vastaavasti jeesuksen tiukassa. 

Vähän ottanut rattaat siipeensä, laittelen kuvia kunhan viikonloppuna puran loppuun. Voidaan sitten yhdessä arpoa uusitaanko vai välttääkö.

Link to comment
Share on other sites

Kakkosen rataskohan tuo on josta on hampaita lähtenyt sileäksi ja lohkeillut? 26 hampainen ja laatikko A+. Tuo nyt kannattanee uusia? Näyttäs olevan n.100€ ratas. Yksi synkronointirengaskin näköjään poikki ja katkeamispinnat näyttää siltä, että ei ole ihan äsken tapahtunut. En ole koko pakkaa vielä purkanut, pitää vähän opiskella ensin lisää, että miten tapahtuu.

IMG_20210219_182209128.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noi 2 ja 3sen hammaspyörät näyttää minun silmään ihan A sarjan laatikon rattailta,korjatkaa jos olen väärässsä.Optikolle aika ensi viikolla.

Kävin tallissa kurkkaamassa A+ sisään niin hammasprofiili on erilainen ja niissä on ura hampaissa.

Minkä paksuinen on ensiövedon  välipyörän akseli?

Link to comment
Share on other sites

24 minuuttia sitten, MiniKö kirjoitti:

Noi 2 ja 3sen hammaspyörät näyttää minun silmään ihan A sarjan laatikon rattailta,korjatkaa jos olen väärässsä.Optikolle aika ensi viikolla.

Kävin tallissa kurkkaamassa A+ sisään niin hammasprofiili on erilainen ja niissä on ura hampaissa.

Minkä paksuinen on ensiövedon  välipyörän akseli?

Pitää huomenna mittailla akselia vai joko tähän löytyikin selvyys? Kuvassa merkinnät kotelossa.

IMG_20190410_060217168.thumb.jpg.7729f93d5f21e4d695d9048f23e40077.jpg.d198dde4b6121648424e5c3719fa2246.jpg

Link to comment
Share on other sites

17 tuntia sitten, MiniKö kirjoitti:

Noi 2 ja 3sen hammaspyörät näyttää minun silmään ihan A sarjan laatikon rattailta,korjatkaa jos olen väärässsä.Optikolle aika ensi viikolla.

Kävin tallissa kurkkaamassa A+ sisään niin hammasprofiili on erilainen ja niissä on ura hampaissa.

Minkä paksuinen on ensiövedon  välipyörän akseli?

19mm halkaisija, jos tätä tarkoitit?

IMG_20210220_154010725.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...