Jump to content

Minin jarrujen mysteeri


Nikamat

Recommended Posts

Moikka!

Yritin kahlata vanhempia jarruihin liittyviä keskusteluja, mutten löytänyt vastausta omaan ongelmaani. Mikäli sellainen on jo olemassa niin pahoittelen internetin ajotaidottomuuttani!

Olen tässä n. 4 vuotta entisöinyt vm. -67 morris MKII. Auto sijaitsee n. 500km päässä joten joka viikonloppu ei pääse pajalle, mutta projekti alkaa olemaan jarruja vaille valmis. Olen nyt noin neljä kertaa paininut jarrujen kanssa ja viimeisimmän myötä kaikki jarruputket ja -letkut, pääsylinteri sekä renkaiden työsylinterit on vaihdettu sekä säädettävä jarrupaineentasaaja. Rumpuja en ole vaihtanut, mutta niiden jarrupinta on kevyesti sorvattu, palat on uudehkot ja kaikissa kengissä on säätövaraa, mutta säädetty. Kyseessä yksipiiriset rumpujarrut.

Jarrut on ilmattu perinteisesti ja eezibleedillä useita kertoja. Nestettä tulee kivasti ja n. 3 litraa nestettä valutettu - tai enemmän - , vaikea uskoa että vielä olisi ilmaa putkissa. Jarruvalokatkaisin toimii. Mutta itse ongelmaan, jarrupoljin on todella kevyt ja painuu pohjaan. Mikäli poljinta pumppaa niin, ettei päästä poljinta nousemaan ylös asti niin jarrut alkaa löytymään ja poljin ei painu pohjaan asti. Heti kun polkimen päästää ylös niin "paineet katoaa". Pumppaamalla saa jarrut, mutta silloinkin poljin painuu melko alas. Paineet kyllä pysyy eli poljin ei ala valumaan. Mitään vuotoja en ole havainnut ja monesti olen käynyt läpi, juurihan uusin kaikki putket ja liitokset. Jarrupääsylkkä koestettu pitämällä peukaloa sylinterin päässä, tällöin poljin liikkuu vain sentin ja stoppaa - sylkässä ei siis vikaa? Alkaa itseltä ymmärrys ja niksit loppumaan, onko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan? Mikä avuksi, kaikki sylinterit toimii, ei vuoda ja ongelma on olemassa vaikka kengät säätäisi niin kiinni että renkaat ei käsin pyöri. Nykytilalla tuskin katsastusmies lyö leimaa paperiin.

 

/Niko

Link to comment
Share on other sites

Aikoinaan oli rimpujarrujen kanssa samaa ongelmaa,ilmeisesti oli rummut liian kuluneet.Ongelma korjattiin väliaikaisesti,hitsaamalla tavaraa kenkiin,sylkkien mäntien kohtiin.Sylinterit ei ilmeisesti vaan eka polkaisulla yletä kenkiin.

Link to comment
Share on other sites

Samaa ongelmaa oli omassakin.   Vaikka jarrukengät ei niin kuluneilta näyttäneet korjautui lopuksi vaihtamalla kengät uusiin.    Takana kenkien säätö on yläpäässä joutui jarrusylinteri tekemään pitkän liikkeen.   Taisi pahentaa tilannetta kun tarvikesylinterit olivat isommalla männällä.      Pääsylinterin tilavuus on loppupelissä todella pieni.   Ilmatessa pitää huolehtia, että sylinterin nestepinta ei pääse laskemaan.    Aika herkästi se vetää sinne ilmat jos käyttää tuota ilmauslaitetta (jolla paine pääsylinterissä) ja nestepinta pääsee parikin senttiä laskemaan.

Jos tästä kirjoituksesta nyt mitään selkoa saa, niin ilmaa ensin etupää ja siirry taakse.   Kun ilmakuplat vähenee, niin voit ilmata lopuksi oikeassa järjestyksessä.  

Vasen taka, oikea taka, vasen etu, oikea etu.   Eli pisimmät putket..    Jos ei tullut ajatuskatkos....   

Ei myöskään kannata yrittää siten, että laskee yhdestä sylinteristä nestettä ulos, vaan käytä nopeasti nippaa auki ja kiinni.   Voi joutua kiertämään autoa pari / kolme kertaa ympäri.

Tällöin ei mene nestettä haaskiiseen ja ei pääse ilmaa mistään lisää järjestelmään.

Tuo jarrupaineensäädin kannattaa säätää ilmauksen ajaksi ensin tiukalle.   Silloin neste pääsee helpoiten takajarruille.    Kun jarrut on saatu, voi säätää löysemälle, jotta takajarrut ei ole liian voimakkaat.   Jos sinulla on sellainen vakiosäätimestä modattu malli.     

 

Oletko käyttänyt pääsylinteriä auki?   Onhan takaisku ehjä?    Tein pääsylinterien alle 2mm kumista tiivisteen ja 2mm paperitiivisteen.   Tuo oli liikaa, eli piti poistaa tuo 2mm paperi.

Minullakin on ensimmäinen mini, mutta 1-piirijarrullisia autoja ollut useita.   Ei koskaan ole tappeluttanut näin paljoa, että saa jarrut kuntoon.  

Jarrukengät pitää säätää kiinni rumpuihin.   Ensin niin kiinni, että pyörä menee jumiin ja sitten löysätään vain sen verran, että rengas pyörii käsin.   (säätöruuvit siten, että kiristyy pyörän pyörimisuuntaan nähden).

 

En tiedä onko tästä apua, mutta varmaan olet kokeillut jo kaikki temput..

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Kun pumppaat nopeasti niin jarrukenkien jouset ei ehdi vetää kenkää takaisin, jolloin jokainen pumppaus vie kenkää lähemmäs rumpuja. 

Kun päästää jarrun ylös ja odottaa vähän, niin jouset vetää kengät irti rummuista ja pumppaus aloitettava alusta.

Ilmaaminen vie hetkeksi kengät lähemmäs, jolloin  saa vaikutelman että auttaa.

Säädä kengät lähemmäs. Niin kiinni että tahmaa ja sitten puoli kierrosta auki.

Vedä kässäri päälle, ja jos polkimen  tuntuma muuttuu on takana iso rako. Kässärissä pitäisi olla jotain 3-4 naksua riippuen vaijerin joustosta. Jos nousee ylös asti on rako liian iso.

Jos säätövara ei riittä, lisää tavaraa säätöpalan ja kengän väliin. Voit kokeilla vaikka 3mm rautalangalla ja jos toimii, niin tekee jonkun toimivan kiinteän systeemin. Josssain olen nähnyt pidempiä säätöpaloja (se ihmeellisen näköinen  pulikka kartioruuvin ja kengän välissä).

/kimi

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jarrukengät löytyy motonetista.     Voi olla ettei auta jos rumpuja sorvattu.     Ja se tavara pitäisi lisätä sinne sylinterin puolelle, ei sinne ruuvinpuolelle.  

Tilasin ensin m..tronista mutta sattui sekundakengät.   Näissäkin taitaa olla maanantaikappaleita.  

Edessä pitäisi olla myös ne jouset jotka estävät sylinterien karkaamisen kengistä.  Ne jouset joilla männät lukitaan kenkiin.  

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Takana molempiin päihin. Kenkä pitää viedä tasasesti ulospäin. Jos et laita levitystä säätöpalojen puolelle, niin silloin kitkapinta  ei koskaan kulu sieltä jos ei kartioruuvilla pääse säätää lähemmäs nytkään.

Sylinterien kohdalle silloin jos on selkeästi vaarana että mäntä voi pullahtaa ulos.

Tässä miten käy kun levittää vain toisesta päästä. Etupäästä en sano mitään kun en koskaan ole sellaista minissä koskenut.

 

/kimi

59f5c32fc1926_images(1).jpg.c47d9c192c0c94e703d2a25192b65f93.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ilmaa vielä kerran niin, että laitat vuoronperään joka pyöräsylinteristä letkun astiaan ja annat reilusti valua nesteen ihan itsekseen.

Et koske jarrupolkimeen, etkä mihinkään muuhunkaan, lisäilet vaan nestettä säiliöön.

Link to comment
Share on other sites

Niin,tarkemmin kun mietin,kenkien molempiin päihin sitä tavaraa lisäsin.Kannattaa myös "sovittaa"kengät rumpuihin.Tarkistaa,onko niillä edes mahdollisuus ottaa tasaisesti.

Link to comment
Share on other sites

Minin rummut ja kengät ovat niin halpoja etten lähtisi mitään kikkakomosia leikkimään vaan ostaisin ympäriinsä uudet rummut ja kengät. Tarkista myös että takana on ne sääöruuvit ja kiilapalat ehjiä/oikean mallisia.

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, FD100L kirjoitti:

Ilmaa vielä kerran niin, että laitat vuoronperään joka pyöräsylinteristä letkun astiaan ja annat reilusti valua nesteen ihan itsekseen.

Et koske jarrupolkimeen, etkä mihinkään muuhunkaan, lisäilet vaan nestettä säiliöön.

Ei taida onnistua minissä.   Pääsylinterin yläosasta lähtee jarruputki.     Helpoin tapa on tuo pääsylinterin paineistus paineilmalla.

Omaan autoon uusin jarrurummutkin, jotka ei todellakaan ole kalliit.    Alkuperäiset kun oli päässyt hieman soikeiksi.

Link to comment
Share on other sites

Käytin omassa autossa tuon jarrupainesäätimen muutaman kerran irti, kun piti lisätä simmejä jousen alle.    Tässä huomasin, ettei jarrunestesäiliö tyhjentynyt vaikka putki oli takaa irti.

Ei ilmeisesti tullut sitä lappo ilmiötä?

Irroitin myös jarrunipat ensimmäisenä ja ei sieltä mitään valunut.    Piti painella jarrupoljinta (hiljaa) nipat auki aika monta kertaa, että lähti neste liikkeelle.

Siksi ei onnistunut oikein  perinteisesti "pumppaamallakaan" ilmaus.     

 

Mutta..   Tuolla paineilmalla käy kyllä helposti.     Kunhan vaan huolehtii, ettei säiliö vajene liikaa.   

Osta vaan uudet osat sinne ja ilmaa uudelleen.   Löytyy jarrut, kuten sain minäkin.  En vain uskonut ensin, että se vika oli siellä takajarrukengissä.

Uudet kengät joka nurkkaan ja rummut.   Osat oikeisiin paikkoihin, niin menee taas vuosia.

Link to comment
Share on other sites

Mulla ollut yksinkertainen ilmauslaite käytössä reilut 30 vuotta.

N. 0,5 litran muovisäiliö jossa tiivis korkki. Toinen muoviletku menee säiliön pohjalle korkin läpiviennistä ja letkun toinen tehty pääsylinterin korkista joka kierretään tiiviisti pääsylinteriin. Toinen letku muovisäiliön kanteen tiiviisti ja letkun toisessa päässä ihan normi renkaantäyttöventtiili jonka voi laittaa autonrenkaan venttiiliin. Säiliö täyteen nestettä, korkit tiukasti kiinni. Irralliseen renkaaseen n. kilo painetta ja liitin kiinni. Katsoo ettei vuoda mistään. Sen jälkeen lähtee nippa kerrallaan päästelemään nestettä astiaan kunnes kuplia ei näy. Ei tarvitse koskea polkimeen, eikä tarvitse kaveria. Tämän toimenpiteen jälkeen ei ole koskaan ollut ongelmia ilmausten kanssa, Sama konsti kytkimelle. Paineen voi pulloon tuottaa tietysti paineenalentimella kompurastakin, mutta tuolla onnistuu vaikka tienpäällä.

Pitää vain huolen että muovisäiliössä riittää nestettä

Kaksipiirijarrujen ilmauksia en ole tuolla laitteella tehnyt, kun ei ole ollut sopivaa pääsylinterin korkkia.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin sellainen. Enpä lukenu alkua huolella. Tuon laitteen myötä ei ilmausten kanssa ole tarvinnut tuskailla koskaan. Helppo tehdä myös itse haluamalleen pääsylinteri korkkimallille.

Link to comment
Share on other sites

Jokainen tekee tyylillään, mutta itse olen pitänyt lähtökohtana vanhan Minin peruskorjauksessa jarrujen osalta, että kaikki kuluva uutta. Pääsylinteriä ei tietysti tarvitse uusia, jos se on syöpymätön, mutta kumit kuitenkin.

Osat on edullisia

Näin kun kerran kunnolla tekee, niin harrastekäytössä ei tarvitse vuosiin jarrujen kanssa taistella. Vaikka ajaisi enemmänkin.

Silikoninesteitä olen käyttänyt Mineissäni n.30 vuotta, enemmän ja vähemmän ajetuissa. Ei ole ainakaan mitään huonoa kerrottavaa siitä.

Pisimpään yksi seisoi lähes 4 vuotta kylmässä tallissa, eikä mitään jumia/vuotoja ilmennyt. Enemmän ajetusta esim. n. 60 tkm:ä 14 vuoden aikana, talvet seisonut. Ei mitään ongelmia jarrujen kanssa.

Myös jonkinlaisessa "leikillisessä kilvanajossakaan" ei mitään häipymisiä, vaikka laikat punotti joskus.

Mielipiteitä,tyylejä,uskomuksia ja tapoja on monenlaisia. Minä nyt kerroin omani

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, Kimi kirjoitti:

Moi,

Kyllä onnistuu, kun putkessa ei ole ilmaa, niin se toimii kuten lappo. Vapaalla paineella ilmatessa riittää että nesteen saa valumaan "polven" yli säiliön nestepinnan alapuolelle. Tämän takia se säiliö valuu tyhjäksi kun jostain vuotaa.

/kimi

Jep, aika harvoin tarvii easybleediä kaivaa esiin, mutta joskus, monimutkaisemmissa järjestelmissä edelleen tarpeen.

Link to comment
Share on other sites

Vinkejä vian etsintään.

Ruuvaa säädöt niin kiinni, että rummut ei enää pyöri. Kokeile onko poljin parempi. Jos ei auta, niin rumpuja irti yksi tai kaksi kerrallaan ja lukitse männät isolla jakarilla tai muulla keinoin. Tuollalailla voi metsästää missä päässä vika on. Jokuhan antaa myöden.

Ei olisi eka kerta, jos vaikka uusi jarruletku olisi valmiiksi rikki.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tuo keino ei auta siihen,jos joku sylinteri liikkuu liikaa.Ainahan kaikki uudet osat "pitäs"olla vanhoja parempia,mutta nykyään ei voi olla varma.Osat teetetään jossain halpismaissa,sama vika joka firmoilla.

Jarrukenkien sovitus perustuu muodon tarkistukseen,joskus kengän muoto rumpuun nähden on päin peetä.Eli,vaati pirun pitkän sisään ajon,ennen kuin saa pitämään.Uudet kengät ja heti katsastukseen,ei pidä.

Tämä vaan vinkkinä,ettei tarvi heti uudelleen käydä säätämään,kun saa muuten jarrut ok.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...