Jump to content

Mini huolto Kymeenlaakso


MarkQ

Recommended Posts

Ostin tuossa muutama viikko takaperin Mini Cooper S R56:n. Nyt Ajotietokone herjaa moottorihäiriötä. Osa tehoista on poissa ja tyhjäkäynti hieman seilaa välistä. Käytin paikallisella huoltoliikkeellä auton, mutta heidän BMW:lle tarkoitettu vikakoodinlukija ei suostunut lukemaan vikakoodia. Osaako joku suositella huoltoliikettä Kymenlaaksosta?

Link to comment
Share on other sites

Kuten tossa yllä jo todettiin, niin semmosella muutaman kympin OBD2-lukijalla saa luettua moottorin vikakoodit. Kannattaa vaihtaa nopeasti korjamoa jos eivät saa noita luettua.

 

BMW:n omaa testeriä & lisenssejä tarvitaan jos pitää saada vikakoodit ABS/DSC -systeemistä, turvatyynyistä yms...

Link to comment
Share on other sites

Mulla on tollanen:
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikakoodinlukijat/6180-vgate-maxiscan-vs890-suomi.html

ja tämä+80€ tabletti+torquen ohjelmisto:
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikakoodinlukijat/6032-mini-elm327-bluetooth.html

Molemmilla pystyy lukemaan ja nollaamaan moottorin vikakoodit hyvin ja tabletilla vielä kiva kattella ajossa erinäisiä arvoja johdon häiritsemättä.

Link to comment
Share on other sites

Sellainen asia kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että tuollaisella EOBD-lukijalla saa luettua luonnollisesti ainoastaan EOBD-mukaiset moottorinohjainlaitteen vikakoodit, jotka voivat joissain tapauksissa näytellä melko pientäkin osaa kaikista vikakoodeista, jotka moottorinohjainlaite kykenee tunnistamaan (valmistajan omat vikakoodit). Toki tuollainen laite on parempi kuin ei mitään, mutta melko ohuissa kantimissa sillä ollaan (etenkin mitä uudempi ajoneuvo kyseessä).

Link to comment
Share on other sites

Tuli hankittua vähän aikaa sitten tämmöinen Delphi DS150E kopio kun tossa pihassa välillä on jos jonkunkin merkkistä risaa autoa:

http://www.aliexpress.com/item/Factory-Price-2014-New-100-Vgate-USB-ELM327-OBD2-OBDII-ELM-327-V2-1-Auto-Diagnostic/1603560961.html

 

Toiminut ainakin hienosti Opel, VAG ja PSA yhtiöitten autoissa. Aina on päässyt kiinni haluttuun boksiin ja saanut tehtyä tarpeellisen. Ministä ei ole kokemusta, mutta Mini1380 voi tulla glögille ja kokeillaan miten pelaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ei tullut MikaJ:n testeriä testattua mutta toisen kaverin samanlaista ja hyvin toimi MINIssä, sillä pääsi aktivoimaan/testaamaan yksittäisiä komponentteja ja samalla tuli huomattua että omasta autostakin on tuo surullisen kuuluisa 1 nopeus flektistä pimeänä (tieto lisää tuskaa).
Taitaa mennä tuollainen tilaukseen.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä kuulla , että pelaa Minissä. Katselin myyjän listausta ajoneuvoista, joihin "testerillä" pääsee ja suoraa ei ollut Miniä mainittu. Eli minä aikakin tilaan itselleni ko.kapineen...Ölisiko tuo "flight recorder"-toiminto datan taltiomista ajon aikana? No , se selviää myöhemmin..

Link to comment
Share on other sites

Flight recorder tallentaa halutut datat tuon mokkulan muistikortille, ei tarvitse olla edes tietokone kytkettynä. En nyt tähän hätään löytänyt muistikorttia että olisi voinut testailla.

 

"Raakadataa" näkee, liitteenä esimerkiksi ABS-anturien käyrää. Esiasetettuna on eri ikkunoita valmiina missä on järkevästi ryhmitelty dataa, tai sitten voi itse tehdä omia listoja.

zafira abs sensor test.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tuossa Autocomin Flight Recorderissa saisi olla vielä jonkinlainen "trigger" nappi, jota voisi painaa esimerkiksi oireen ilmetessä, jolloin nauhoitettava pätkä olisi vaikkapa 60s ennen napin painallusta ja 60s sen jälkeen.

 

Mitä tällaisella toiminnolla tekee? Aivan ensinnä kannattaa tutustua ajoneuvon itsediagnostiikkaan. Karkeasti jokaiselle vikakoodille on asetettu erilaisia tiloja, esimerkiksi "vahvistettu", "vireillä" ja "vahvistamaton". Ajoneuvosta ja testilaitteesta riippuen esimerkiksi vain "vahvistettu" tilassa olevat vikakoodit voidaan lukea testilaitteella. Jokaiselle vikakoodille on määritelty laskuri -> kuinka monta rekisteröityä vikatilannetta aiheuttaaa kullekin vikakoodille minkäkin tilan. Lisäksi on määritelty jokaiselle vikakoodille "askel ylös" ja "askel alas", eli mikä numeerinen arvo yhdelle havaitulle vikatilanteelle on kussakin vikakoodissa määritetty. Näiden lisäksi on määritelty vielä EOC (Engine on Cycle), joka tarkoittaa sitä, kuinka monen peräkkäisen ajojakson aikana tietyn vikakoodin "vahvistettu" rajan laskurin tulee täyttyä, ennen kuin vikakoodi tallennetaan ja esimerkiksi MIL-valo altivoidaan. Lisäksi jokaiselle tällaiselle "vikakooditestille" on määritelty olosuhteet, jossa se voi olla aktiivinen. Mikäli ajetaan esimerkiksi hyvin lyhyttä työmatkaa säännöllisesti, on mahdollista, että jonkin toiminnon tai toimilaitteen "vikakooditestillä" ei ole edes edellytyksiä käynnistyä. Näin ollen vaikka ajoneuvossa kuinka olisi tällaiseen toimintoin liittyvä vika, ei siitä tallennu minkäänlaista testilaitteella luettavaa vikakoodia, ennen kuin ajoneuvolla ajetaan sellaisissa olosuhteissa, että kyseinen "vikakooditesti" voi käynnistyä. Näin hyvin, hyvin karkeasti purettuna. On siis selvää, että hyvin satunnainen ongelma - esimerkiksi pieni nykäisy kerran, kaksi viikossa - ei varmastikaan aiheuta minkäänlaista testilaitteella luettavaa vikakoodia. Tällaiseen tilanteeseen tälläinen nauhoittava parametrin luku on parhaimmillaan. Tällaisessa nykäisyongelmassa voidaan esimerkiksi tarkastella moottorin vääntömomenttiohjaukseen ja sylinterin täytökseen liittyviä parametreja, ja tarkastella mihin niistä ilmenee jonkinlainen hetkellinen muutos tai poikkeama oireen ilmetessä.

 

Oskilloskoopilla ja tällaisella parametrien luvulla ei taasen ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Parametrit ovat tietokoneen prosessoimaa laskennallista dataa, jossa näytetaajuus hieman riippuen luettavien parametrien määrästä ja ajoneuvon tiedonsiirrosta on jopa satoja miljoonia kertoja heikompi kuin oskilloskoopilla.

Link to comment
Share on other sites

 

BMW:n omaa testeriä & lisenssejä tarvitaan jos pitää saada vikakoodit ABS/DSC -systeemistä, turvatyynyistä yms...

Nyt tarkkana. Mainitsemistasi järjestelmistä kaikki tärkeimmät itsediagnoosin toiminnot onnistuvat esimerkiksi R53, R56 ja F56 korimalleihin kaikilla yleisimmillä monimerkkitestereillä, kuten Autocom, Texa, Bosch yms.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 kuukautta myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...

Varmaan on jo mukava Mini huolto löytynyt, kun viestiketjun aloitus menee puolen vuoden taakse... Mutta mutta:

Kouvola Uoken auto ja Kone Oy on ollut min Minien luottohuolto, hyvin toimii ja osaavat huoltaa ;D

ei se oo puljusta vaan monttööristä (jolle se kottero sattuu osumaan) kiinni.. joten on ihan arpapeliä. ihan kuin mä olisin jo sanonu tän joskus  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Nostetaans vähän aihetta ylöspäin...

 

Eli meidän Minillä (-04 Cooper S) alkaisi olemaan huolto ajankohtaista. Autolla ajettu nyt 75tkm eli kohtuu pienet kilometrit.

Näyttö herjaa huoltoa about 1000km päästä... en nyt sitten tiedä onko tuo I-huolto vai II-huolto vai mikä.

 

Mutta onko tullut lisää kokemusta tai suosituksia Kymenlaakson alueelta hyväksi / järkeväksi huoltopaikaksi??

 

Vai onko järkeä ajaa merkkihuoltoon??

 

Täällä Kouvolan alueella nyt kuitenkin on alkanut pikkuhiljaa näkymään enemmän Minejä liikenteessä kun vaikka muutama vuosi sitten.

Vai onko ne vaan niin uusia ettei niitä tarvi vielä huoltaa :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...