Jump to content

R53 JCW -06


Igor

Recommended Posts

Ostettiin wilbonin kanssa tommoset OMP:n tukiraudat (lower brace) ebaystä kimppatilauksena, kun säästettiin vähän postikuluissa. :) Laitoin omani vknloppuna paikalleen, ja wilbon saanee omansa sitten ratapäivillä, kun on vähän tuota välimatkaa...

 

Parhaiten eron aikasempaan huomaa mukulakivillä ajaessa, kun kojelauta ei enää tärise ja kolise entiseen malliin. Ja nopeissa suunnanvaihdoissa (kuten vaikkapa liikenneympyröissä :D) auto tuntuu vastaavan ohjaukseen vähän täsmällisemmin, mutta tuntuu myös puskevan vähän enemmän. Noi ohjaustuntumat saattaa kyl mennä placebon piikkiin, mut aikaisemmin puskemiseen liittyi semmonen pieni etupään tärinä/vapina, ja nyt sitä ei tunnu enää ollenkaan. Täytyy sanoa etten odottanut ihan näin suurta vaikutusta vain kahteen pisteeseen (alatukivarsien puslan kiinnikkeet) kiinnittyvältä rautatangolta.

 

Ratapäivillä selvinnee huomaako eroa entiseen kun mennään vähän kovempaa pidon rajoilla.

 

zuvamyjy.jpg
 
u9ytarym.jpg
Link to comment
Share on other sites

Kaverilla on tuollainen JCW, jossa muutaman kerran tuotattanut harmaita hiuksia "bensan loppuminen."

 

Motoparkissa jäätiin radan varteen, kun ajotietokone laski hädissään bensan loppuvan ja katkaisi leikin (pari kertaa aikaisemmin jäänyt samasta syystä tien poskeen) vaikka tankissa on bensaa vielä, jopa ihan riittävästi.

 

Tuohon auttaa luonnollisesti se, kun tankaa vaikka litran bensaa, niin alkaa taas järjellisesti laskemaan ajettavaa matkaa, jos nimenomaan lähtee ajamaan normaalisti.

 

Motoparkin tapauksessa ajettiin sillä lisätyllä n2l:lla ABC:lle syömään, jolloin ajotietokone ennustikin jo melko pitkiä ajomääriä.

 

Tuo ongelmahan tulee nimenomaan kovassa ajossa, jolloin laskennalliset suoritteet alkaa heittää, mutta onko samaa vaivaa ollut tai onko asiasta jossain enemmänkin puhuttu, jopa joku korjaus löytynyt.

 

Tankkivarustus meni jossain kohden uusiksi (oliko takaisin kutsuna??) mutta muistin mukaan tuolla ei tuohon vaikutusta ollut, tuo taisi vaikuttaa vain polttoainemittariin?

Link to comment
Share on other sites

Eipä ole tommosta vaivaa ollut, eikä ole ulkomaisillakaan foorumeilla sattunut silmään mitään vastaavaa.

 

Mulla ajotietokone näyttää tällä hetkellä matkan kohdalla pelkkää viivaa, kun polttoainemittari ei toimi ollenkaan... ilmeisesti oikean puoleinen (eli suodattimen yhteydessä oleva) anturi on jumissa, kun näyttää huoltovalikon mukaan koko ajan 22 litraa. Ei ole vaikuttanut kulkuun mitenkään. Ajotietokone laskee edelleen kulutusta, ja edellisen ratapäivän keskikulutus oli 26,7l/100km. :)

 

Kuulostaa jotenkin erikoiselta että ajotietokone tai polttoainemittari katkaisisi etenemisen. Veikkaisin ennemmin että pumppu on haukannut mutkassa tyhjää, tai että polttoaineensyöttö jostain muusta syystä pätkii kovassa ajossa.

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa jotenkin erikoiselta että ajotietokone tai polttoainemittari katkaisisi etenemisen. Veikkaisin ennemmin että pumppu on haukannut mutkassa tyhjää, tai että polttoaineensyöttö jostain muusta syystä pätkii kovassa ajossa.

 

On pois suljettu, ei siis katkaise kuin veitsellä leikaten yhtäkkiä, vaan juuri siinä kohtaa kun tuo matkannäyttäjä päättää sen olevan siinä.

 

Ja ei tosiaan ole ollut yksi eikä kaksi kertaa :D

Link to comment
Share on other sites

Törmäsin sattumalta syylärin tuulettimen etuvastuksen korjausvinkkiin minitorque-foorumilla, ja vasta sitä ihmetellessäni hoksasin että sillä tuulettimella on (tai pitäis olla) kaksi eri pyörintänopeutta... omastani oli siis ko. vastus jo kärähtänyt. Kuulemma ehjät on harvemmassa kuin rikkinäiset.


 


Virallinen korjaus on tietenkin koko prkleen kalliin tuuletinhässäkän vaihtaminen uuteen, ja pelkän vastuksenkin vaihtaminen vaatii koko keulan purkamisen. Rikkinäisen vastuksen pystyy kuitenkin ohittamaan tyrkkäämällä uuden vastuksen hitaan ja täyden nopeuden piuhojen väliin, ja se onnistuu ilman että tarvii irrottaa juuri muuta kuin tuulettimen liitin paikaltaan. Tein liitokset tonne liittimen taakse näkymättömiin, ja itte vastuksen koitin sijottaa niin että se edes vähän jäähtyis tuulettimen ilmavirrassa. Korissa oli sattumalta tossa kohtaa valmiina kierteet M6 pultille.


 


Ei järin nätti, mutta toimiva. :)


 


 


 


ety4a2ar.jpg

 

 

e6y5e7u2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Nyt olis nurkissa pyörimässä +2% kampiakselin hihnapyörä, uusi hihnankiristin, Catcamsin nokka-akseli, uudet ketjunkiristimen hilut, R56:n alumiiniset takatukivarret (eli samat kuin R53 GP:ssä), ja pitäs vielä tilailla säädettävä vakaaja taakse... jarrulevyt pitäs vaihtaa joka nurkkaan, ja ahtimen öljytkin ajattelin vaihtaa vielä ennen seuraavaa ratakautta.

 

Remonttihetkeä odotellessa voi fiilistellä pakkaskuvalla :)

 

 

_DSC2855_zpsb1e4927f.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Kerkesin nappaamaan vielä pari suttuista kesä(rengas)kuvaakin ennen kuin heitin kärryn hetkeksi pukeille... alla uudet Rota Slipstream 16x8 ET34 ja Yokohama AD08R 205/50. Ihan tautinen pito noissa gummeissa, saas nähdä kuinka monet ratapäivät ne kestää. :D

 

fbe6be5a-af94-40de-bdfc-7207e9fc5a0d_zps

 

a8a7f967-c6c4-4584-8179-0053b5ae601a_zps

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

e6y5e7u2.jpg

 

 

Tein pientä kevätremonttia, ja siinä yhteydessä täyty irrottaa toi yllä näkyvä ruosteinen liitin-/letkutellinki, joten vetäsin siihen samalla uudet maalit... vähän jäi epätasaisuuksia kun en viittiny alkaa kittailemaan teräsharjalaikan jäljiltä  :P

 

1D014F57-57BE-484D-A40C-20CE401BB8E5_zps

Link to comment
Share on other sites

Pieni kuvakatsaus kevätremonttiin... remontissa meni varmaan enemmän aikaa kuvaamiseen kuin ruuvaamiseen.  :lol:

 

Auto ei makaa ton lihalaatikon päällä, vaikka se siltä saattaakin näyttää  :P

 

th_3824F066-423B-432A-B762-DF2125734D59_

 

 

Ahtimen vesipumpun päästä tuli kirkasta tavaraa ulos, mutta hihnapyörän puolelta tommosta kohtuu mustaa... 

 

th_2CCD8B0D-B8C2-4CF4-A8A4-EA269F837CC7_  th_2E85F406-70C2-4314-9DE9-FC552A8F4968_

 

Valmiina vastaanottamaan Catcamsia...

 

th_C3625C43-29A7-4BF5-8F2D-D24E528F0735_

 

 

Oli pieni epäilys että nokkaketjun kiristimen petettyä ohjaimet olis ottaneet vähän kipeää, kun ketju kolisteli välillä startatessa uudellakin kiristimellä... ja olihan siinä toisessa vanhassa ohjaimessa vähän sanomista. Kuvissa siis vierekkäin vanha ja uusi "etummainen" ohjain.

 

th_79414DF1-3BC0-4872-929D-5444F9BE6CB6_  th_48889F1A-F18F-46C0-8EDE-CEDA83848A23_

 

 

Ohjaimen palaset löyty öljypumpun sihdistä. Erottuvat ehkä paremmin tosta toisesta kuvasta... öljypohja oli muutenkin tarkotus irrottaa vuotavan tiivisteen takia.

 

th_1E340901-C580-4FB4-96FF-2F6FF1E4F32E_  th_27C80CF7-567C-4494-AE25-A4EE766A4716_

 

Kampiakselin asentoanturin o-rengas oli jo hiukkasen päässyt vuotamaan. Helppo vaihtaa kun oli kaikki purettu tieltä pois.

 

th_9307D2FD-90D9-4D3F-A76D-5E5B8D2FAC8D_

 

Laturi sai uuden 5% isomman ja pikkuisen alkuperäistä kevyemmän hihnapyörän, ja kampiakselin kaksoismassahihnapyörä vaihtui 2% isompaan ja pirusti kevyempään alumiinipyörään. Molemmat Kavsin tekeleitä: http://kavs.eu/

 

th_BC501800-16BA-454D-87A0-9AA34D43647E_  th_E6CE575C-9A24-4432-B56A-61D7E4FC14B1_

 

 

Moottorin ylätuen vaihdoin Vibratechnicsiin, lisää kovuutta elämään. Toi vanhan tuen pitkä pultti ei auennut ilman useampaa rumaa sanaa...

 

th_92813856-FAEA-454A-9E65-B1876EB189A7_

 

 

Uusia kiiltäviä osia paikallaan  :)

 

th_2E9B272A-3FB8-473A-ADCD-EED97A41E9AD_  th_26E41176-7AA7-4EE4-8E69-C4991B92E491_

 

Bilsteinin etuiskarit kävi huollossa RallySystemsillä. Iskarien rungon liukulaakerit meni vaihtoon, ja kolinat loppui siihen. Alustasarjaa asentaessa jäi noi iskarin alapään kiinnityspultit vaihtamatta uusiin, onneksi lähtivät vielä yhtenä kappaleena auki...

 

th_16B16828-5B0F-43AD-94D7-2242F7374C8B_  th_C698207A-8CDC-4CCF-B1CA-F518D74F019B_

 

 

Pesua vaille valmiina clubin kesän avajaisajelulle :)

 

FED109DE-2567-4704-A9E0-A207DD55D9A0_zps

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Vknloppuna auto käväisi taas pukeilla, tällä kertaa remontin aiheena oli jarrut. Eteen tuli tommoset katu-uskottavat uritetut EBC Ultimaxit, ja taakse tavalliset Brembon levyt. Paloiksi laitoin EBC YellowStuffit, kun ovat toimineet tähänkin asti sekä kadulla että radalla. Jarrupölyn vähäisyydestä noita paloja ei voi syyttää, ja uritettujen levyjen kanssa tilanne tuskin helpottuu... mutta valkosia vanteita saa muutenkin olla pesemässä koko ajan. :P

 

th_66B32E98-959E-4549-A7B2-DBFCDBB21E7F_

 

 

Remontista ei selvitty ilman uhreja... noi etulevyjen kiinnitys-/kohdistusruuvit oli kohtuullisen tiukassa. Onneksi naapurilta löytyi kestävämpi T50 avain, niin sai toisenkin etulevyn irti.

 

th_27632FE3-F99C-4325-AA16-07B9B515904C_

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Viime lauantaina pistettiin päivitykset testiin Alastarossa, ja oma ennätys parani kolmisen sekuntia. Jarrut lämpiää ihan prkleesti, kyllä ne jarrujäähyt on pakko hommata...

 

Paras kierros (1:34.39) tuli uutta M3:a jahdatessa, kyydissä Wilbon. Vesisade oli juuri alkamassa, mutta rata oli vielä kuiva. Takarenkaat raapii hieman kaariin, eivät trimmaantuneet ihan täysin IMM-reissulla.  ;D

 

Link to comment
Share on other sites

On pois suljettu, ei siis katkaise kuin veitsellä leikaten yhtäkkiä, vaan juuri siinä kohtaa kun tuo matkannäyttäjä päättää sen olevan siinä.

 

Ja ei tosiaan ole ollut yksi eikä kaksi kertaa :D

 

Liittyiskö teilläkin tuo bensan kesken loppuminen tähän: https://www.mcff.net/forum/topic/6333-mcs-clubman-r56-ei-k%C3%A4ynnisty/

 

Kts viimeinen postaus kuvien kera. Ongelmana oli että bensa loppui vaikka mittarissa paloi vielä kolme palkkia.

Link to comment
Share on other sites

R53:ssa on hiukan erilaiset nuo pumput, suodattimet ja kohot. Mulla tosiaan mittari näyttää koko ajan punaista, range pelkkää viivaa, ja meno loppuu vasta kun bensa (eikun siis etanoli) loppuu. Tarttis jaksaa kaivaa se suodatinkotelo tarkasteluun, kun siltä puolelta on koho jumissa.

 

Tohon jarrujen lämpeämisongelmaan ajattelin alkuun jotain tän tyyppistä ratkasua, kunnes orranje saa taas kauppansa auki:

 

http://www.specr53.com/blog/2015/01/21/mini-brake-duct-diy/

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...