Jump to content

Pakoputkiston saundit


ItalianJob

Recommended Posts

Itse en ole kokeillut mitään viriputkia, mutta ainakin Alta, Milltek ja Borla sekä Magnaflow valmistavat Cooperiin sopivia aftermarket-pakoputkia. Toiset ovat äänekkäämpiä kuin toiset ja vaihtoehtoja löytyy ns. catbackistä koko rööriin.

 

Lisää infoa löytyy lontoon murteella ainakin tuosta Milltekistä:

 

http://www.mini2.com/forum/engine-drive ... er+exhaust

 

Tuolta mini2.comista kannattaa etsiä lisää kokemuksia ja kommentteja hakusanoilla exhaust, sekä noilla maintsemillani valmistajien nimillä. Sieltä löytyy jopa incar kuvaa (ja tietysti ääntä) eri vaihtoehdoista.

 

Mulla ei ole tiedossa ketään tältä foorumilta, joka olisi vaihtanut pakoputkea MINIin. Hihkaiskaa ihmeessä, jos näin on tapahtunut. (Heppu tietty päivitti oman ässänsä worksiksi, mutta sitä ei varmaan lasketa?)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Mitäs sillä äänellä jos ei oo voimaakaan  ::)  ::)

 

Ite en ainakaan käsitä noita putkiviritteisiä pommeja mitkä pitää kyllä murinaa mutta kulku on verrattavissa mummon vanhaan kauppa-autoon.

 

Tästä ei pidä vetää herneitä nenään vain ja ainoastaan oma mielipide..

Link to comment
Share on other sites

Mitäs sillä äänellä jos ei oo voimaakaan  ::)  ::)

 

Ite en ainakaan käsitä noita putkiviritteisiä pommeja mitkä pitää kyllä murinaa mutta kulku on verrattavissa mummon vanhaan kauppa-autoon.

 

Tästä ei pidä vetää herneitä nenään vain ja ainoastaan oma mielipide..

No vähän sama mielipide minullakaan, mutta en mä jaksaisi lähteä enempiä arvostelemaankaan. Rahansa saa käyttää ihan miten kukin parhaaksi näkee <= itsestään selvyys kaikille.

 

Mutta jos vaikka kääntäisi asian näin päin... ettei Suomenkaan nopeussuosituksilla sillä voimallakaan pahemmin mitään tee niin eikö oikeastaan riittäisi pelkkä lupaus siitä voimasta, jonka "teho(hukka)putki" antaa audioperusteisesti  ;D Kuten aiheen aloittaja ItalianJob halusikin. Jaa, että helposti paremmat äänet... putkistoa&hitsausta... vaikkapa http://www.ristotiittanen.fi/

 

BTW: Peterlinillähän on Kellenersin/Eisenmann:n putkisto.

Link to comment
Share on other sites

No vähän sama mielipide minullakaan, mutta en mä jaksaisi lähteä enempiä arvostelemaankaan. Rahansa saa käyttää ihan miten kukin parhaaksi näkee <= itsestään selvyys kaikille.

 

Mutta jos vaikka kääntäisi asian näin päin... ettei Suomenkaan nopeussuosituksilla sillä voimallakaan pahemmin mitään tee niin eikö oikeastaan riittäisi pelkkä lupaus siitä voimasta, jonka "teho(hukka)putki" antaa audioperusteisesti  ;D Kuten aiheen aloittaja ItalianJob halusikin. Jaa, että helposti paremmat äänet... putkistoa&hitsausta... vaikkapa http://www.ristotiittanen.fi/

 

BTW: Peterlinillähän on Kellenersin/Eisenmann:n putkisto.

 

No eikös nää forumit ole osittain myös sitä varten että saa ilmaista mielipiteensäkkin. Ja tottakai jokaisella on oikeus syytää rahansa vaikka mihin niin tahtoessaan.

 

Totuus on vaan se että että useimmasta vakiosta 1.6-2.0l ei saa "muhkeita" ääniä pelkästään pakoputkistoa muuttamalla. Lopputuloksena on usein se "teinipörinä" +3" tuuman ulostulo takana joka herättää nykyään enemmänkin hilpeyttä tuolla liikenteessä.(eli auto pilattu)

Jos välttämättä se on kuitenkin saatava niin jotain simonssin tekeleitä kannattaa välttää kuin ruttoa, niin valmiita sarjojakin kuin noita tee-se-itse pönttöjä.Noissakin yleensä pätee se että halvalla ei saa hyvää.

Toi tiittasen paja on kyllä hyvä valinta, tai sitten Eurostainless tossa vantaalla

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tiedoista ja myös kommenteista.

Jokaisella on omat mielipiteensä ja näkemyksensä.

Lisäisin vielä että itselläni ideana on lähinnä se että minissähän on

jo vakiona sellaiset sopivan sporttiset äänet, ja coopperiin sopii

vaan että se se "hönkii" pikkasen rallysaundeja.

Ihan sama juttu sporttiraidoissa tai missä tahansa viritys

sarjoissa ja lisävarustejutuissa....laitetaanhan prätkiinkin suoriaputkia.

Turhia kai sitten kaikki, jos niin ajatellaan....

Kysehän on lähinnä fiiliksistä ja ulkonäöstä...

Voi olla että en tee mitään , ettei mene tosiaan överiksi :)

 

tänks. 8) ;)

Link to comment
Share on other sites

No eikös nää forumit ole osittain myös sitä varten että saa ilmaista mielipiteensäkkin.

Ja se on nimenomaan niin... kerroin vain oman politiikkani ja huomasithan hymiöni.

 

Totuus on vaan se että että useimmasta vakiosta 1.6-2.0l ei saa "muhkeita" ääniä pelkästään pakoputkistoa muuttamalla. Lopputuloksena on usein se "teinipörinä" +3" tuuman ulostulo takana joka herättää nykyään enemmänkin hilpeyttä tuolla liikenteessä.(eli auto pilattu)...halvalla ei saa hyvää.

Juurikin näin minunkin mielestäni...sanoinhan olevani vähän samaa mieltä (korostaen alleviivattua osaa, tosin nythän mun politiikalta meni pohja alta samalla) :) Ja onneksi ItalianJob ei sentään kysynyt samalla halpaa ratkaisua, muuten olisi jäänyt tyystin vastaamatta.
Eurostainless tossa vantaalla
Niinjuu en muistanutkaan tuota paikkaa mainita 8)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minulle on vaihdettu putki. Kohta alle on tulossa kolmas putki (toisesta puuttuu yksi osa jota ei ole koskaan tullut joten taas tulee uusi). Kyllä se ääniin vaikuttaa, pörinää tulee vähän lisää,mutta ehkä tossa se suurin asia on kunnolliset ulostulot. Jos olet putkea laittamassa ja haluat ääntä, niin suosittelen valitsemaan version, jossa keskiputkessa ei ole vaimenninta ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Totuus on vaan se että että useimmasta vakiosta 1.6-2.0l ei saa "muhkeita" ääniä pelkästään pakoputkistoa muuttamalla. Lopputuloksena on usein se "teinipörinä" +3" tuuman ulostulo takana joka herättää nykyään enemmänkin hilpeyttä tuolla liikenteessä.(eli auto pilattu)

 

Pikkasen ehkä offtopic mutta minusta parasta on subaru imprezza  3-4 tuuman ulostuloisella halpisrosterivaimentajalla, semmonen kun kuulostaa niin elävästi kuplalta että ei varmasti pystyisi silmätkiinni subaruksi tunnistamaan  ;D

 

Kyllä mä sanoisin että jos putkea lähtee vaihtamaan niin kyllä kannattaa panostaa kunnon rosteriputkeen esim juuri eurostainlessilta. Suurimmat valmistajat ovat varmaan suunitelleet putkiaan siten että ääni on hyvä. Esim supersprint, remus tai saksalaiset kuten eisenmann on tässä suhteessa varmaan hyviä valintoja joskin varsin hinnakkaita. Muhkeampaan ääneen auttaisi myös hyvä pakosarja. Katu uskottavat äänet saat vain hankkimalla kutoskoneen ;D Eli osta multa golffi pois..

Link to comment
Share on other sites

 

Pikkasen ehkä offtopic mutta minusta parasta on subaru imprezza  3-4 tuuman ulostuloisella halpisrosterivaimentajalla, semmonen kun kuulostaa niin elävästi kuplalta että ei varmasti pystyisi silmätkiinni subaruksi tunnistamaan  ;D

 

Katu uskottavat äänet saat vain hankkimalla kutoskoneen ;D Eli osta multa golffi pois..

 

jatketaas vähän offtopiccia:

 

 

No impreza on vähän eri asia kun noi yleiset 1.6-2.0 perhevessat. Ahdetusta bokserista on aina lähtenyt hyvät äänet, oli se sitten kupla, alfa, subaru tai porsche  :)

 

Enemmänkin ainakin omaan makuun on hiljaset ahdetut moottorit joista "ääntä" lähtee vasta siellä yli 3000rpm, tai sitten juurikin kiertävät (yli 8000rpm) 6 ja 8 koneet joista on aika vaikea pistää äänellisesti paremmaksi  ;D

Link to comment
Share on other sites

Kysehän on lähinnä fiiliksistä ja ulkonäöstä...

Voi olla että en tee mitään , ettei mene tosiaan överiksi :)

tänks. 8) ;)

 

Sen vähän mitä olen Miniin tarkoitettuja rosteripönttöjä netissä kattonut, niin överiksi menosta ei (ulkonäön suhteen) näyttäisi olevan juuri pelkoa (Eri asia tietenkin, jos laittaa sen kolmen tuuman yleismallin). Miniin tarkoitetuista komeimmat on minusta ne viistoilla Slash Cut-ulostuloilla olevat mallit, niinku Workseissa  :).

 

Imprezaan tosiaan kumma kyllä sopii äänet, jotka jossain perhemallissa aiheuttaisi äänekkäitä nauruja  :).      

Link to comment
Share on other sites

Mä olen taas täysin päinvastaista mieltä kuin Heppu... Works kuulostaa jopa harmillisen laimealta sisälle...  :-/ Ulospäin soundeissa on rouheutta ja sopivaa kiukkuisuutta.

Alkanut muuten kierrosten laskiessa (esim. 3>2) paukkimaan takapönttö oudosti (mutta siististi), tuleekohan sieltä liekkejäkin, vai ajanko mä liian kovaa.  ::)

 

edit: Niin ja yksi hyvä keino tosiaan on kääntää takapenkki kumoon tai poistaa se, tulee äänet paremmin sisälle. Tai ainakin kovemmin.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Mielestäni Cooper S mallin pakoputkiston saundit toimivat sellaisenaan.

 

Itse pidän siitä että äänieristys toimii ja saa nauttia ajellessaan musiikista...

 

Tässä kuitenkin halpa vinkki niille, jotka haluavat kuulla pakoputkiensa ääniä sisäpuolelle hieman selvemmin:

 

Ota takakontin sisäpuolelta puskuriin päin olevista ovaalin mallisista aukoista äänieristyssuperloonit pois.

Vaikuttaa ainakin S malliin, jossa pakoputki on keskellä. Superloonit saa kyllä helposti takaisin.

 

Hattuhylly ja takapenkitkin vaimentaa pakoääniä huomattavasti.

...eli jos haluaa hetkeksi meteliä niin kääntää takapenkit alas.

 

Hauskaa rallia...  ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...