Jump to content

Mini 69, Käy!


claymad

Recommended Posts

Ei tullu sit sauhuja ulos vielä tänään, vaiks yritys oli kova. Aamulla laitoin bensat tankkiin niin tietty takaluukku alkotäyttyy bensalla ku tankissa oli reikä... no sit sain virtalukon paikalleen ja akun kytkettyä paikalleen ja koitin startata, niin kuulu vaan pamaus startista. Sit sit pohdittiin jonkun aikaa ku huomattiin et MED:n vauhtipyörässä olikin se tiheempi hammastus, vaiks nimenomaan tilasin sen sille vanhalle startille. Eipä vaan tullu sitäkään sit tarkastettuu kasausvaiheessa.  Onneksi turussa on näitä minikavereita niin startti ja tankki löytyi äkkiä joten nyt olis paketti kasassa noitten osalta, mut vielä on jotain häikkää megassa kun ei anna toiselle puolalle kipinää. Juu mut tulipahan taas todistettua et murphy on oikeessa, et jos joku voi mennä pieleen ni sehän menee....

Link to comment
Share on other sites

Joo nyt on ollu muutama päivä hiljaiseloa minin kanssa. Tuota kone pyörii startilla ja laitoin siitä ylemmästä öljylauhdutin putkesta öljyä sisään niin paljon kuin meni, mut ei ainakaan startatatessa vielä Öljynpaineet noussu. Pitäiskö ne nousta ihan startilla pyörittäessä. Entä tarttiskos tonne öljynsuodattimeen kans lyödä etukäteen öljyä, ku jostain olin lukevinani.

 

Startin puolessa mul oli se ongelma et toi hall anturi mikä mul oli ei pysty lukee noin tiheätä hammaspyörää (36) ja nyt sit mul on tollanen VR anturi, johon pitäis maanantaina saada kasattua elektroniika et sen saa laitettuu megaan kiiinni.  Sit oli vielä sellanen ongelma et tos mun läppäris oli joku vanha megatune extra ohjelma, niin siitä ei löytyny ollenkaan noita perusasetuksi niin en saanu sitä heti pelittää.

 

Mites lari tarviitko sitä sytkälamppua miten, kun se on tuolla mun autossa edelleen...

Link to comment
Share on other sites

Tuo se vika varmaan oli ton megan conffauksissa, kun mulla ei oo toi bochin sytkämoduli ollu vielä edes kiinni, mut mulla on niissä molempien puolien ohjauksissa ledit et ne pitäis saada eka vilkkuu tasasesti. Lueskelin tos juuri ton hall anturin datasheettejä niin siel oli just et hampaitten tyhjä väli pitää olla 10mm ni tosiaan toi halli ei tolle pyörälle sovellu.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on tossa autometerin elektronien öljynpaine mittari, niin mites sen pitäis startatessa toimia kun sehän tarttee 12V toimiakseen, mut startatessa jännitteet jonkun verran tippuu. Eli voiko se olla siitä kiinni. Sit mulla on ton anturin kanssa samassa toi turbon öljynsyöttölähtö et eihän sen pitäis vaikuttaa?

Link to comment
Share on other sites

Kun ilman tulppia starttaa, niin sen huomaa jo äänestä kun paineet nousee.

Niinkuin edellä epäiltiin, STP sipaus oljypumppuunkin on hyvä kasatessa, mutta kyllä pelkkä öljykin auttaa ;)

Mekaanista mittaria ei voita mikään 8).

Link to comment
Share on other sites

Perskules, asiallisen näköistä duunia!

 

Mitä öljynpaineisiin tulee, niin omasta kärrystä sain kuiville päässen öljypumpun siemennettyä niin, että ruuvasin öljynsuodattimen irti, tökkäsin muoviletkun pumpulta tulevaan reikään, imin letkun päästä alipainetta niin kuin bensavarkaissa konsanaan, ja samaan aikaan starttasin solenoidin käsistarttausnapista (kun nyt sellainen sattui olemaan). Pari sekuntia ja pumppu heräsi henkiin (ja moottoriöljyt suuhun..)

Koska filtteri oli jo täytetty öljyllä (siinä määrin kuin mahdollista), nousi öljynpaineet melkein välittömästi kun konetta pyöritteli suodattimen takaisin asennuksen jälkeen.

 

Sytytystulpat tietenkin irti siihen saakka että paineet saa kuntoon, ettei voitelemattomiin laakereihin kohdistu yhtään ylimääräistä kuormaa.

 

Jos mahdollista niin varmista, että myös turbo paluuputkesta valuu öljyä ennen kuin laitat koneen käyntiin. Voipi mennä ahtimen laakerit huonoksi jos kone käynnistyy ja  öljylinjoissa on vielä ilmaa jäljellä.

 

Mitä elektroniseen öljynpainemittariin tulee, niin tsekkaapa paljonko ne jännitteet oikeastaan startatessa tippuu? Tuskin alle 10 voltin, ja uskoisin, että se öljynpainemittari on jollain lailla kompensoitu jännitteenvaihteluiden varalta, eli näyttämän ei noin "pienestä" jännitteen tippumisesta paljoo pitäis sekoilla.

 

-p

(näin minä kuvittelen, mutta älkää uskoko)

Link to comment
Share on other sites

Noniin nyt on pari iltaa pyöritetty konetta ilosesti ja sytkät pitäis olla lampun mukaan startatessa paikallaan +10astetta, mut ilo on jäänyt ihan ensimmäiseen starttaukseen jolloin kone hieman lupasi, mut sen jälkeen ei mitään.

Eli eli mieleen tulee nyt ekana et kone ei saa bensaa, mutta mistä tämä vois johtua. Bensaletku on otettu kaasarin kyljestä irti ja sinne bensaa tulee hyvin 0.25 paineella, mut siitä eteenpäin ei oo sit tietoa. Se mitä oon kattonu ni tulpat ei oo olleet kertaakaan edes nimellisesti kosteat, eikä oikeen bensa ees haise ku tulpan irroittaa. Alla on pari kuvaa tosta setupista niin osaako joku viisaampi sanoa et onhan noi letkut nyt kytketty oikein, ettei tässä oo jotain ihan typerää vikaa. 

 

Olisiko sitten ehdotuksia mitä kannattaisi seuraavaksi koittaa.

 

IMG_1182.jpg

 

IMG_1183.jpg

 

IMG_1184.jpg

Link to comment
Share on other sites

En tiedä, että miten turbokoneen kaasutin tarvitsee noita kaasarin kyljessä olevia "piippuja" käyttöön... Mutta itsellä ei kans lähtenyt käyntiin (lupas aina hiukan) mutta sain vinkin, että yksi piippu pitäisi olla auki jotta normaali ilmanpaine pääsee kohokammioon. Tällä muutoksella alkoi ainakin oma kaasari pelaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Mites toi sun hässäkkäs paineensäätimeltä menee ? Säätimeltä lähtee linja kohti kaasaria mutta onko siinä joku t-haara ? Vai onko sulla säätimeltä lähdöt tuplakaasareille ja siitä sitten t-haaran kautta yks linja mittarille/kaasariin ? Kaasarin rungossa on pieni tötsä virranjakajan alipainelähdölle. Se pitää olla tukittu.

 

Sopalle kommenttina että paineistetussa kaasarissa ei MITÄÄN rungon tötteröä jätetä auki. Paineistetussa kaasarissa homma hoituu plenumin laipan kautta. Toivottavasti sulla on semmoinen tiiviste jossa tota kanavaa ei ole tukittu.

 

Sit vielä tuo letku joka menee kyljestä kaasarin laippaan: se laihentaa seosta pintakaasulla ja voi viilatuissa koneissa tuottaa v-mäisiä ongelmia. Suurin osa tukkii ton linjan ja hieroo neulan profiilin kohdilleen.

Kannattaa kokeilla semmoinen juttu että otat ton kammion ja männän veks. Kato tönärillä millä syvyydellä suutinputki on. Joku 2-3 mm sillan alapuolella on hyvä kohta aloittaa. Anna bensaryypyt suoraan kaasarin kitaan , hilut paikoilleen ja väännä avaimesta. Pitäis käynnistyä jos sytkä on kohdillaan ja tulpat terveet. NGK:n 7 tulppaa kylmempää ei kannata laittaa ainakaan alkumetreillä kun konetta säätelee.

Link to comment
Share on other sites

Joo eli tossa bensapaineensäätimessä on tuplakaasarille lähdöt ja ne on vedetty T-haaralla yhteen ja siitä mittarin kautta kaasariin. Mutta jos tarkoitat tota yhtä nippaa tossa kaasarin päällä, mikä näkyy kuvistakin niin se on auki, joten täytyy tukkia se.

 

Plenumin tiivisteeseen tein kyllä reijät niihin kohtiin missä kaasarissakin oli eli se pitäisi olla kunnossa. Ja sitten se kaasarin sivussa oleva nippa (bensalinjan vieressä) on tukittu.

 

Täytyy huomenna koittaa laittaa bensaa suoraan kaasariin ja kattoo mitä sitten tapahtuu.

Link to comment
Share on other sites

KYLLÄ SE ON HIENO KUN MUILLAKAAN EI MENE HOMMAT HETI PUTKEEN TOLLASTEN MUUTOSTEN JÄLKEEN!!!!    :o ;D ;)

 

No joo mulla ei mee vieläkään joten turha tässä on naureskella.....

 

(Per.. vaihdan kyllä ihan kohta vakio koneen paikalle)

Link to comment
Share on other sites

KYLLÄ SE ON HIENO KUN MUILLAKAAN EI MENE HOMMAT HETI PUTKEEN TOLLASTEN MUUTOSTEN JÄLKEEN!!!!    :o ;D ;)

 

No joo mulla ei mee vieläkään joten turha tässä on naureskella.....

 

(Per.. vaihdan kyllä ihan kohta vakio koneen paikalle)

Varppina et vaihda!!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...