Jump to content

peksy

Jäsenet
  • Viestit

    48
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Profile Information

  • Interests
    YaBB 2 ... täh?

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

Toiminto on estetty, eikä se näy muille käyttäjille.

peksy's Achievements

  1. Itse itselleni vastaten: Tästä topicin videoista löytyi ratkaisu: Jakopään puoleinen laakeri asennetaan nimenomaan soikea reikä runkolaakeria kohden, eli öljyn tulopuolelle. Pyöreä reikä osoittaa kantta kohden. Internetin syövereistä löytyy tarinoita venttiilikopan täyttymisestä öljyllä, ja yleinen syy on väärinpäin asennettu nokan laakeri: öljyn EI siis kuulu virrata jatkuvalla syötöllä keinuvivuille, vaan nokka-akselin pitkittäisura aukeaa kanteen lähtevän reiän kohdalle hetkeksi jokaisella nokka-akselin kierroksella, annostellen tipan öljyä kerrallaan kanteen lähtevään poraukseen. Ja kuten yllä jo todettiin, nykyiset laakerit näköjään ovat valmiiksi oikeassa halkaisijassa = ei ainakaan tässä tapauksessa tarvinnut kalvaa.
  2. Terve pitkästä aikaa. Sain viimein sorvattua holkit laakereiden painamiseksi paikalleen. Nousee esiin kysymys laakereiden asennosta (kun en pannut asiaa merkille kauan sitten vanhoja irrottaessa) 1) Jakopään puoleinen laakeri a) Jos sen laittaa pyöreä reikä runkolaakeriin päin ja soikea reikä sylinterinkanteen lähtevää aukkoa kohden, öljy virtaa suoraan nokka-akselin laakerikaulan ympäri kiertävään uraan, ja sitä pitkin jatkuvasti kanteen b) jos laakerin soikea reikä on runkolaakeriin päin ja pyöreä kanteen päin, öljy ei pääse kanteen koko aikaa, vaan ainoastaan nokan laakerikaulan pituussuutaisen uran kautta --> Kumpi on oikein? 2) Keskimmäisellä laakerilla ei ole väliä, kunhan reikä on linjassa öljyporauksen kanssa. Laakerin katkoskohta mielellään vähän rasitettuun suuntaan, eli ei suoraan alaspäin. Totta vai ei? 3) Öljypumpun puoleisessa laakerissa on pieni, nokka-akselin pituussuuntainen ura. Tämä ura tulee öljypumppua kohti. Totta vai ei? Tätä tietoa ei löydy Haynesin manuaalista, eikä edes ikivanhasta merkkiliikkeen manuaalista. Kiitos etukäteen, gurut!
  3. Jopas? Onko laakereiden asennustyökalun pointti a) se, että laakerit eivät vahingossakaan pääse vahingoittumaan asennettaessa, kun niiden kääntyminen vinoon (lähinnä asennuksen alkuvaiheessa) estetään työkalulla? Vai, b) se, että laakerit saattaisivat ilman ohjaavaa työkalua jäädä kukin vähän eri linjaan asennuksen lopuksi? Tällöin laakerin välys olis toisella reunalla liian suuri, toisella liian pieni, välys jäisi kiilamaiseksi? Työkalu estää sen toki ottamalla aina kulloinkin kahdesta muusta laakerista/pesästä? Taidan sorvata jostain pyörötangon pulikasta työkalun, tai sitten uhraan vanhan nokka-akselin työkaluksi, mutta en katko sitä ennen työhön ryhtymistä, vaan esimerkiksi sorvaan jokaiseen kolmeen laakerikaulaan urat seger-renkaalle ja valmistan "seekereiden" ja uusien laakereiden väliin aluslevyt ("prikat") tasaamaan laakerin reunaan kohdistuvaa painetta. Äh.. kyllä seger-renkaalla voi painaa suoraan laakerin reunaa ilman aluslevyjäkin. Laakerin liukupinnathan on viistetty reunoilta, eli ei siihen pitäisi jäädä mitään kohoumia painamisen jäljiltä, vaikka seger-rengas onkin poikki yhdestä kohtaa.
  4. Kiitos jälleen. Öljypumpun uusiminen on kyllä mielekästä. Se ratkaisee samalla mahdollisen pin/slot/spider-ongelman (siis öljypumpun ja nokka-akselin pään yhteensopivuuden). En muista mikä vetotapa missäkin akselissani nyt on. Liukulaakereista ei varmasti murusia irtoakaan (eikö lie muruset pikemminkin tartu laakereihin)? Nykyisen akselin nokan päistä on voinut lähteä rautaa. Otan neuvosta vaarin ja pesen vaihteiston pohjan. Onkohan tuo koko nokka-akselin laakereiden kalvamis-homma nyt minun erehdys? Ehkä olen sekoittanut asian takatukivarsien liukulaakereihin, jotka toki kalvetaan. po
  5. Kiitos kaikille. Arvostan! Tuossa moottorissa on paikallaan nokkien huipuilta snadisti kulunut 998:n akseli. Muistan, että moottoria kasatessa keskimmäisessä laakerissa oli jotain mikä häiritsi mieltä (en kyllä muista mitä.. oliko se naarmuinen?). Tietänette sen tunteen (jonka vietäväksi ei pitäisi sortua).. Kova himo baanalle --> "Okei, mä laitan tämän kasaan kehnoilla osilla ja vaihdan ne sitten talvella". Hyllyssä odottaa käytetty mutta kelpokuntoinen Kent 256 nokkakeppi. Nostinkupit tietenkin menee vaihtoon, mutta mieluusti myös uusin nuo laakeritkin samalla kertaa. Tarkastan myös öljypumpun siltä varalta että vanhasta nokasta on päätynyt murusia pumppuun. Täytyy nyt tutkia ne vanhat laakerit. Josko niitä ei tarttis vaihtaa. Aloitan kuitenkin rakentamalla telineen nokka-akselin suoruuden tarkastamiseksi.Tarvitsen sellaista myös 2-tahtisen kampiakselihommassa lähiaikoina. -PO
  6. Terve Kokeneemmat auttakaa. Kun vaihdan nokka-akselin laakerit 70-luvun 1275cc A-sarjan moottoriin, niin vaatiiko ne nyt sen kalvaamisen samaan linjaan ja oikeaan välykseen, vai ei? A) ei tarvitse, lohkon laakeripesät ovat (lähes) aina riittävän tarkasti linjassa, ja nykyaikaiset laakerit toimitetaan valmiiksi oikeissa mitoissa? B) vaihtelee tapauskohtaisesti ja selviää vain kokeilemalla? C) vaatii aina kalvamisen? Jos menee kalvaushommaksi, niin missä olette teettäneet ko. työn = mistä koneistamosta löytyy tarvittava erikoistyökalu? Kiitos! PO
  7. Moro. Vastaan vanhaan aiheeseen, mutta.. Itselläni vastaava ongelma seurasi siitä, että kohokammiolta neulalle tulevan 5cm pitkän väliletkun tiiviste tihkui bensaa kohokammion päästä. Siihen on saatavana korjaussarjaa, joskin minä säästin (väärässä paikassa jos auto palaa..fucken) ja tein uuden tiivisteen uretaaniletkun pätkästä. Kohokammion pohjassa on mutteri, jonka läpi tämä letku tulee. Kun tuota mutteria löysää, tiivistekin löystyy ja letkun saa vedettyä pihalle kohokammiosta. Kun mutterin avaa kokonaan, tiivisterengas tulee näkyviin. Kun mutteria kiristää, se puristaa tiivisteen letkun (tai tarkemmin letkun päässä olevan metallivahvikkeen) ympärille. PO
  8. peksy

    twincam-mini

    Juu... Eipä tietoa onko 8- vai 16-venttiilinen. Noin vanha --> luultavasti 8v. Ja t69 on oikeassa. Mitään järkeä ei tällaisessa ole, eikä moiseen kannata ryhtymän, mutta onko harrastuksissa järkee ylipäätään? Lähinnä erikoisen minin tuollaisella saisi, ja välttyisi siiamilais-imukanavien harmeilta. -po
  9. peksy

    twincam-mini

    Miniin prätkän kansi...? Minulla ei taida aika riittää (eikä avonysään ehkä muutenkaan sopisi yläkireä kone) mutta ottakaa joku hullu tuosta projekti? (Eli BMW K100:n kone näkyi olevan jollakulla myynnissä, ja kannen saanee sovitettua A-sarjalaisen lohkoon) http://www.nettivaraosa.com/moottoripyoran-varaosat-ja-tarvikkeet/2038224 Ja siitä vähän vinkkejä: http://www.lojomo.com/ http://www.16vminiclub.com/forums/showthread.php?t=7850 http://www.dep-o.co.uk/features/ultimate-a-series/
  10. Terve. DAT Weberiä ei löydy. Weber DCNVH (vai olikohan se DCNF?) löytyisi. Kaksikurkkuinen kaasari, jossa molemmat kaasuläpät samalla akselille. Eli tavallaan pieni pystytuplakaasari. Minulla on käsitys, että sellaisia oisi käytetty Maserati Biturbossa? Ja kuvittelen, että imusarjan tekeminen miniin oisi helppoa --> yksi kurkku per yksi siiamilais-imuaukko. Tää on "kallis", koska haaveilen käyttäväni tätä itse. 100e.
  11. Päivää. Tarjolla oisi: 1) Yokohamat myyty 2) Muovilevikkeet. myyty 3) turbot myyty Lisäksi löytyis sekalaisia välijäähdyttimiä 15-50€. Peugeot 309 1,9:n 1-pisteruiskutin 70€. Kaasuläppiä monipisteruiskuille, 15€/kpl. Pari nelipisteruiskun bensatukkia about 185cc suuttimilla, vaikkapa 30€/kpl. Noudettuna kenties halvemmalla? Minuu puolestaan kiinnostaisi esim. kasaamaton Megasquirtin rakennussarja (jolloin pösön ruisku häipyy myynnistä), Suzuki PV moitteeton mittarinalusta tai pakoputken lämpörauta, kuivat saunaklapit tai märät rangat.. Kysele lisäinfoa jos jotain kiinnostavaa löytyy. Sijaitsee Kotkassa.
  12. Löytyisi myös 998:n kansi. http://www.huuto.net/kohteet/austin_morris-mini-998cc-sylinterinkansi-ehja/326059114 Ja 1275:n lohko: http://www.huuto.net/kohteet/austin_morris-mini-1275cc-lohkokampiakseli/326057537
  13. Talliin tilaa. Tarjotaan alan harrastajille ensin, loput saa sitten uuden elämän sulatossa.. - 1275 lohko. Vaati porauksen. Nyt sylinterit 71,1mm. - 1275 kampiakseli. Ruostetta. Yhdessä kiertokangen kaulassa kolhu. Ehkä hiottavissa kuntoon vielä? - 4kpl 1275 kiertokankia, joista yhdessä paikallaan kapeampi laakerikansi (muissa "oikeat" kannet). Ei muttereita. Hinnat 0€ / kahvipaketti / maks.muutama kymppi. Mieluusti noutoja Kotkasta. (998:n lohko, vaihteisto ja lyhyt perävälitys lähti liki lahjahintaan mini1000-kilpureihin) Älä vastaa tähän viestiketjuun koska en sitä muista seurailla. Kyselyt yksityisviestillä tai constructions@kymp.net
  14. Apua. Ei sopinutkaan 998:n ensiöratas 1275:n kampiakselille. Ja kaksi (2) kiertokangen mutteriakin puuttuu. Mieluusti mukaan myös ensiörattaan päittäislaakerirengas. Jos/kun ei satu oikeen paksuinen niin helpottaapahan ainakin päittäisvälyksen mittaamista. Löytyiskö keltään? (Jos ei, pittää vissiin keksiä miten saa sorvissa hiottua litraisen ensiörattaan etupään laakeripesän isommaksi 1275:n laakerille) Tarjoa: yksityisviesti tai constructions@kymp.net
  15. peksy

    Nokka-akselista ?

    Geehrte Herr Maijala: Kiitän ja kumarran perusteellisesta informaatiosta. Asia nousi vasta nyt 2kk viivellä uudelleen ajankohtaiseksi kun moottorikoneistamo tarvitsi 7 viikkoa sylinterien poraamiseen ja kampiakselin hiontaan. Hiottu "cooper s"-nokka on ollut tilauksessa kohta kaks kuukautta, eikä vieläkään kuulu. Laitan koneen nyt kasaan vanhalla nokalla ja uusilla kupeilla. Kuten mainitsin, vanhan kepin nokat on vähän kuluneet, ja varaudun siten vaihtamaan koko nokan kuppeineen uudelleen ensi talvena. Oon käyttänyt STP:n ja paksun mineraaliöljyn 50/50-sekoitusta milloin ikinä kone on levällään ollut. Se on ainakin sitkasta kamaa ja pysyy hyvin erinäisillä pinnoilla tippakannusta annosteltuna. Asianmukainen nokka-akseli rasva otetaan huomioon sitten talvella. Kiitos!
×
×
  • Luo uusi...