Jump to content

Mini 69, Käy!


claymad

Recommended Posts

Vanhanajan säätömetodeilla meinasin korvakuulolla säätämistä, ja Mini1380:sen konetta on säädetty vähän muutenkin kuin korvakuulolla :D Eihän hyvin säädetty kaasarivehje mitenkään häpeä ruiskulle. Tekniikka kehittyy, ja vehkeet parantuu.

 

Epäilen että 60luvun tietämyksellä olisi ollut aika hankala tehdä jokapäiväistä käyttöä kestävä 200hp/litra vaparimoottoria, millainen mullakin on yhdessä kulkuneuvossa. Kas mutta nykypäivänä se on ihan jokapäiväistä ;) Sitten vielä jos sotketaan 2tahtimoottori soppaan, niin nehän vasta viimevuosina onkin hypännyt eteenpäin. Nykyiset suoraruiskumoottorit syövät oikeasti puolet siitä polttoaineesta mitä imusarjaruisku/kaasarivehkeet ja tarjoavat paremman tehon.

Link to comment
Share on other sites

Minä puhunkin Harrastamisesta vain omasta puolestani!

Harrastuksiini kuuluu olla mahdollisimman kaukana kaikenlaisista "conffaamisista"/ohjelmoinneista ;).

Sitä pakkopullaa on töissä välillä pakko yrittää nieleskellä, vaikka kapasiteetti/mielenkiinto ei tahdo niihin riittääkään!

Mulle Mini on juttu menneiltä autoilun ajoilta, enkä haluakaan siitä "nykyautoa"

Mini on monipuolinen harrastekapine :)Hyvä niin.

Link to comment
Share on other sites

Hiukan vielä tökkii konehuoneessa... Eilen toimis tosi hyvin ja tänään kun menin tallille ja piti pistää käymään ni kävi hetken ja sit sammus, jonka jälkeen ei sit taas enää lähtenykkään käyntiin ja tulpat oli ihan märät. Et luultavasti sytkässä on vielä hiottavaa, NGK 7 ja 8 tulpilla oon molemmilla koittanu...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Jep jep kyllä se vika vaan on ollu tossa sytkässä. Tänään tein uuden tukevamman pidikkeen tolle kampuran anturille, sitten koitin startata ilman tulppia ja kattelin tuleeko kipinää. Mut ei tullu kipinää sit yhdelläkään 7 tai 8 tulpalla, paitsi satunaisesti muutaman kerran. No heitin sit kokeeksi vanhat lähes alkuperäiset tulpat paikalleen ni johan taas tuli kipunaa. Ja sittenhän se taas jo kävikin hyvin. Voiks tollaset tulpat tosiaan antautuu noin äkkiä? Seokset on kyl ollu varmaan turhan rikkaalla ja eipä noi tulpat ny kovin huonoilta näytä päällepäin.

Link to comment
Share on other sites

Kasit saa kyykähtämään tosi nopeasti jos kyllästää liian rikkaalla seoksella, seiskojen pitäis olla paljon nöyrempiä. Kutostulpat on aivan käypäset alkumetreillä kun hieroo säätöjä kohdilleen, niiden raja tulee vastaan vasta kun vedetään pitkään isoilla ahtopaineilla. Mä ajoin omalla pelillä puolen kilon paineilla pitkään NGK kutosilla paineiden ollessa 0,5/0,7 bar. Raaka tosiasia on ettei kadulla oikein pysty pitkään hehkuttamaan talla pohjassa. Vaikka vetää motarillakin joku 120 km/h tasaista vauhtia niin kone ei kuitenkaan ole paineiden puolella.

Link to comment
Share on other sites

Keula alkaa pikku hiljaa hahmottumaan, kun sai tehtyy pitkän viikonlopun hommia tallilla.

Ei kellään sattuis olemaan tohon konelpellin merkkiin kuuluvaa morriksen pyöreää lokoa, oma on täysin

haalistunut ja naarmuinen.

 

17012010121.jpg

 

Oli muuten pikku homma noitten johtojen vetäminen. Nyt vasemmassa lokasuojassa on kotelo jossa valojen

releet ja siitä lähtee suorat putket konehuoneeseen ja kojetaulun taakse. Näin sain lähes kaikki johdot piiloon.

Link to comment
Share on other sites

aina välillä tulee houkutus laitella paikoilleen osia ihan vaan näön vuoksi, ikään kuin todistaakseen itselleen että kyllä se siitä etenee. Pyörittelin tänään myös maskia käsissäni josko mallais sitä paikoilleen....Jätin sen kuitenkin moottorin istutuksen ajaksi vielä hyllyyn.

 

...siinä vaiheessa kun saa jo kromiosia pulttailla kiinni, on pakko jo vähän suupieli nousta, vai mitä?

 

Osta uus lätkä, ei varmaan löydy siistiä käytettyä, pilaa vaan viime silauksen...Niin, jos sellaista vielä saa...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Niin sami ostaisin kyllä tohon keulaan uuden lätkän jos vaan jostain löytyis... ku niit morrkisen pyöreitä ei mistään tunnu saavan.

Vois tietty siihen jonkun muun tyyppisenkin morriksen laittaa, mutta konepellissä on reijät sille pyöreelle, et miten mahtaa muut merkit niihin reikiin sopia???

Link to comment
Share on other sites

Tuli korvattua toi minin alkuperäinen puhallin tällaisella boxilla. Sisällä boxissa on 10mm tehokas laitepuhallin

niin ainakin tuntuis et puhallusta tulee yhtä paljon kun vakiopuhaltimesta. Vakiopuhallin kun ei oikeen

mahtunut tonne konehuoneeseen enää. Lämmitystä nyt sit ei oo, mut eipä sitä kesällä tarvitsekkaa, pääasia

et ikkuna pysyy puhtaana. Boxi tarttee vielä maalata mustaksi, vaiks eipä se oikeestaan näy lainkaan jos ei mee penkkien tasolle makaamaan.

 

06022010156.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitenköhän ne viileät ilmat joita Suomen kesä aina silloin tällöin tarjoilee. Jotta huuru poistuu ikkunoista niin joskus varmaan sitä lämpöö tulee kaipaamaan.

 

Toisaalta, meidän Kuplassakin on vaan pelkkä raitisilmapuhallin, lämpöö ei voi kytkeä päälle ellei halua huonoa oloa ja pakokaasumyrkytystä sisätiloissa, sen verran napakasti vuotaa pakoputket lämpokanaviin....ja hyvin on pari kesää pärjätty. Joten eiköhän se sullakin riitä jos on tarpeeksi puhallusta.

Link to comment
Share on other sites

juu ei se lämmitys varmaan pahitteeksi kyl olis ollu jos sen olis saanu joteskin järkevästi laitettua. Viime kesänä sitä tarvittiin punasella minillä mobilia reissussa, kun lämmöt nousi venttiili vian takia ja piti vetää koko matka lämmöt täysillä. Sisälämpömittari näytti jotain 40 astetta sillon, ni oli ihan mukava matka.

 

Täytynee ostaa paksumma villahousut sit ens kesäks jos tarttee lähtee ajelee viileemmillä säillä ;)

Link to comment
Share on other sites

Ilmeisesti tilan puute on se perustavaa laatua oleva ongelma?

 

Onnistuisiko tuohon viritellä joku pienen moottoripyörän tai mopon syyläri?

 

Meillä oli pentuna pohojoosessa (missä tunnetusti oli kylymät talavet) ralliauto joka oli ristuksen kylmä, ajoi sillä kuinka kovaa tai pitkään tahansa. Me vedettiin kojelaudan läpi putket ja viriteltiin Tunturi Tigerin syyläri tuuletusventtiilien eteen. Komee se ei ollut mutta toimi yllättävän hyvin. Se on puolet pienempi mitä Minin oma kennosto, ja yhtä tiheäripainen. Onnistuisiko se liittää tuohon puhallin konstruktioon mitenkään?

Link to comment
Share on other sites

Kylmyys tuskin on suurin ongelma, mutta koleahkolla vesisateella (ja niitä Suomen kesässä riittää) huurteenpoisto!

Ei kylmä kostea puhallus juuri auta asiaa.

Link to comment
Share on other sites

Terve.

Minä ratkaisin turbon kotelon aiheuttaman tilan puutteen (oletan että tässä on kyse samasta ongelmasta?) siten, notta leikkelin lämppäristä alkuperäisen puhaltimen kokonaan pois, mutta jätin kuitenkin lämmityslaitteen kennoineen paikalleen. Puhaltimen tilalle tein suht matalan peltikotelon, johon puhalletaan hanskakotelon alla olevalla motonetistä ostetulla veneen moottoritilan puhaltimella ilmaa.

Toimii, tosin puhallin pitää melkoista meteliä.

-p

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...