Jump to content

2007 (uudet tuulet)


mason

Recommended Posts

Designia perkele!

 

Kai kaikki on kieli pitkällä odotellu kun MINIn naama mallia kakstuhatseiska (2007) julkistetaan. Tapahtu muuten tänään kello 17:00 meidän aikaa.

 

Linkistystä: http://www.mini2.com/article388-exclusive-new-2007-mini-cooper-and-cooper-s-full-press-release-images.html

 

Varmaan jakaa mielipiteet aika lahjakkaasti. Ite pidän enemmän ässän muutoksesta. Jotenkin toi Cooperin maski näyttää liian anteekspyytelevältä tossa uudessa. Sivuvilkku.. yök.

 

Mason kiittää ja kuittaa.

Link to comment
Share on other sites

Ei nuo viralliset kuvat nyt kauheasti poikennu niistä konsepteista sitten loppupeleissä.

 

Itse pidän sekä 2007 Cooperin että ässän keulasta - peräpää pitää nähdä luonnossa, että voi kommentoida mitään.

 

Sisusta on ihan ok. Tämäkin pitää nähdä livenä.

 

Moottorithan oli tiedossa jo reilu vuosi sitten, joten ne ei mitään mullistavaa uutta tuoneet.

 

Uutta (ainakin minulle) oli täyssähköinen ohjaustehostin ja siihen vaikuttava sport-ohjelma (vaikuttaa myös kaasupolkimeen). Mitenköhän tuo oikein toimii verrattuna nykyiseen mekaaniseen tehostimeen? Itselläni ei kovin mairittelevia kokemuksia sähköisistä tehostimista ole, joten mielenkiinnolla odotan koeajoa...

 

Sitä odotellessa.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Mini seuraa sitten vanhaa "totuutta", että feisliftattu malli on harvoin alkuperäistä onnistuneempi. Vaikka erot tässä aika pieniä onki.

 

Heittäkääpä muuten tähän, jos mieleen tulee vanhempia autoja, jossa liftattu on onnistuneempi (uudemmissa kun tuoreempi tapaa ainakin hetken näyttää paremmalta).  :)

Link to comment
Share on other sites

Mini seuraa sitten vanhaa "totuutta", että feisliftattu malli on harvoin alkuperäistä onnistuneempi. Vaikka erot tässä aika pieniä onki.

 

Heittäkääpä muuten tähän, jos mieleen tulee vanhempia autoja, jossa liftattu on onnistuneempi (uudemmissa kun tuoreempi tapaa ainakin hetken näyttää paremmalta).  :)

Eipä tullut päivänmittaan yhtään erityisesti mieleen. Taitaa olla niin, että faceliftaus on onnistunut vain erityisen rumalle alkuperäiselle. Volvo 240 -sarja alkuperäisen pyöreävaloisen seuraaja saattoi olla aavistuksen kivemman näköinen... Toisaalta sama juttu myös laajemmissa uudistuksissa. Jonkun mallin seuraajamallit yleensä vesittää tavalla tai toisella alkuperäisen idean, koskapa seuraajat segmentoidaan nykyisin tarkasti tietylla tavalla markkinoille ja sen pitää olla erilainen. Näin seuraaja on aina edeltäjään nähden hyvin erilainen, mutta hyvällä tuurilla seuraajan seuraaja tai joku myöhempi onkin lähempänä alkuperäistä (Charger, Mustang, ...). Käytännössä kaikki automallit on vuosien mittaan jatkuvasti kasvaneet. Herää kysymys, miksi joku kahdenhengen smart piti "keksiä", kun 40-vuotta aiemmin oli jo keksitty samankokoinen 4-hengen auto? Onko smartin fiksuus siinä, että se on tehty kierrätettävistä materiaaleista vai siinä, että se opettaa isoilla autoilla ajavia ihmisiä näkemään sen tosiasian, että 1-2 henkilöä sopii ihan yhtä hyvin pienempäänkin kulkineeseen?

 

80-luvun amerikkalaisten autojen seuraajamallit olivat yleensä paremmannäköisiä kuin edeltäjänsä. Mutta harva amerikkalainen auto on nykyäänkään paremman näköinen kuin 50-60 -luvun edeltäjänsä. Klassinen kauneusajattelu muotoilussa oli silloin kunniassaan kaikkialla maailmassa. Ja noista tuotoksista onneksi voidaan nauttia museoiden lisäksi muuallakin ympäristössä.

Link to comment
Share on other sites

Itse en tuosta uudesta pidä. Keula on hölmönnäköinen ja sivuprofiili samaten. Etuvalot on suoraan sanottuna rumat. Ässän etupuskuri on ok. Lisäksi koko auto näyttää esimerkiksi alustaltaan järjettömän korkealta, en tiedä mistä johtuu ;)Sisältä tuo uusi on kyllä paljon hienomman näköinen. varsinkin mittaristo, ratti ja keskikonsoli on makeita  

 

Ei ainakaan itselle tullut sellaista pakollista tarvetta alkaa päivittelemään. Seuraavaksi takavetoista alle :)

Link to comment
Share on other sites

Ristiriitaiset fiilarit tuosta tuli  ???

 

Ulkoiset muutokset on sulatettavissa, mutta kojetaulun ja keskikonsolin muutokset ainakaan kuvien perusteella eivät saa lämpenemään. Etenkin ne ilmastointilaitteen säätimet vaikuttaa hölmöiltä - samoin se, että nopeusmittari on suhteettoman suuri (ja miksi siihen on pitänyt mennä tunkemaan se radiosysteemi samaan). Vastaavasti muukin muotoilu on mennyt jotenkin modernimpaan (ja kojetaulun sekä keskikonsolin osalta joiltainosin vähän niinkuin japsihenkiseen) suuntaan... no se ehkä saattaa puolestaan viehättää nuorisoa  ;) Vähän sama juttu kun esim. BMW:n Z4:sta tykkään autona muuten, mutta kojetaulu ei ole siinäkään minusta muun auton hengen mukainen. No makuasiat on tietty makuasioita.  :P

 

Voihan toi tietty luonnossa ja jollain eri värivaihtoehdoilla olla ihan jeeskin... se tuntuma jää nähtäväksi. Kojetaulun alaosaan ainakin pitäisi valita värivaihtoehto.

 

Mutta jotenkin luulen, että muutokset omalla kohdallani saavat ennemminkin pitämään kiinni nykyisestä kuin hinkuamaan uutta, vaan eihän sitä koskaan tiedä vaikka pienen sulattelun jälkeen vallan innostuisikin  ::)

 

t. JP

Link to comment
Share on other sites

Hyvä että muutokset ovat sellaisia, että vain asiaan perehtynyt ne erottaa. Jotenkin vaan överi korkealta tuo keula näyttää, varsinkin ässässä. Pitää nähdä livenä ennen kuin voi sanoa mitään lopullista, kuten niiiin monta kertaa aiemminkin todettu. Puhutaanko nyt alkuperäisestä BMW-Ministä vai miksikä tuota 'nykyistä' pitäisi kutsua, mutta on se tuohon verrattuna sympaattisemman, pehmeämmän näköinen. Ja tuon tulevan sisustassa nuo keskikonsolin härpättimet on ihan typerän näköiset. Ihan kuin joku halpa lasten muovirakennussarja. Nykyisessä on sentään siinä kohdassa jotain tyyliä ja... kromia. Hauska detaili tuo Mini-merkin muotoinen ilmastointinappulajärjestelmä, tosin, senkin olisi vaan voinut tehdä niin paljon tyylikkäämmin. Kokonaisuutena tulee vähän mieleen semmonen japsituning-meininki, kuten JP:kin totesi. Vrt. Ferrari 360 vs. 430. Ei kyllä mun silmät edelleenkään ole tottuneet siihen perään. Ja ihan heti tuskin totun uuden Mininkään yleisilmeeseen. Mitä noille sivuvilkuillekin on tehty, huh. Muutokset on aina ihan tervetulleita, mutta lähes täydellistä on vaikea parantaa. Noh, kohta alkaa taas perä olemaan tuossa nykyisessä likainen...  ::)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kävi kiinnostamaan heti kun luin TM:stä että Ässän kulutus laskenut 20%. Worksin varmaan vähintään sitten 25%.  
Ilmanvastuskertoimet hiottu aika pieniin. Mikäs mini se sellainen on? ;D Vanhoissa mineissä ilmanvastuskertoimet pyörii jossain .50 +/- .02 alueilla... :o Muotoilijat tekee kyllä ihmeitä. Muutamalla pienellä muutoksella joihinkin osiin - kuten valot, helmat, ikkunoiden karmit - voidaan pitkälti samoilla mitoilla ja muodoilla tehdä vaikka täysin erimallisia autoja. Nyt viimeistään poistuu uudesta MINIstä tiilen aerodynaamisuus... :-X
Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...
näkyy toi uus ässä olevan kokonaan uudella koneella..ja näköjään turbolla eikä mekaanisella..

 

http://www.carmagazine.co.uk/first_driv ... 218&page=1

 

Näyttää kyllä perin köyhältä tuo konehuone :( Toivottavasti tuossa koneessa ei ole periytetty noita PSA yhtymän hienoja jäätyviä huohotinletkuja. Nimittäin on tuo konehuone vielä vähemmän tyylikäs jos kaikki näkyvät letkut päällystämään teltatapatjalla ;D Kyllä tuossa ässässä turbo pitää letkut sulina mutta entä vapari mallit..

Link to comment
Share on other sites

Häh? Mihis mun vastaus eilisillalta on kadonnut? Kirjoittelin pitkät pätkät tuosta PSA:n moottorista ja laitoin linkinkin MINI2.comiin, jossa tästä oli juttua jo reilu vuosi sitten.

 

Eilen kyllä kotona nettiyhteys pätki aika huolella, jos se johtuis vaikka siitä. Vai menikö joku modaamaan mun viestiä? ;)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Häh? Mihis mun vastaus eilisillalta on kadonnut? Kirjoittelin pitkät pätkät tuosta PSA:n moottorista ja laitoin linkinkin MINI2.comiin, jossa tästä oli juttua jo reilu vuosi sitten.

 

Eilen kyllä kotona nettiyhteys pätki aika huolella, jos se johtuis vaikka siitä. Vai menikö joku modaamaan mun viestiä? ;)

 

n.

Kyllä mä ainakin eilen luin sun vastauksen tosiaan nyttemmin hävinnyt  ::) Mut joo... vanha asia toi on.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Ostin eilen Top Gearin tän vuoden joulukuun numeron. Lokakuussa. anyways.

Lehdessä on vertailu uuden ja vanhan uuden MINIn välillä. Lukaisin vain pienen pätkän mutta siinä luki että uusi on joka suhteessa autona parempi mutta menettänyt old school-asenteensa, kuten odotettua. Rock goes pop.

 

"MINI ei ole trendiauto - MINI on klassinen". Kukas tän sanoikaan... Joku 2007-mallin head chief. Hyvin sanottu.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Käväsin viime viikolla nuuskimassa tätä uudempaa miniä, oli metro-autoon tullut edellisyönä 3 kpl, yksi cooper ja pari ässää. voi olla että joutuu vaihtaan onen cooperiin. oli se nätti. kovasti lupaili myyjä että one:sta saa hyvän tarjouksen, kun eivät kuulemma kauaa hyllyssä homehdu ;D ;D olisko kellään villejä arvioita millanen tarjous 2005 one:sta kannattais hyväksyä? (ajettu n.15 000) mä kyllä henkilökohtasesti tykkäsin tosta uudesta muotoilusta, jotenkin pehmeempi.

Link to comment
Share on other sites

Paha ruveta arvailemaan mutta kerro toki meillekin jos kysyt tarjousta. Itse en ole vielä niin pitkälle mennyt, ennen koeajoa ainakaan ei kannata yhtään hötkyillä tän asian kanssa... Ei taida tuo Works-paketti paljoa vaakakupissa painaa jos auton antaa vaihdossa... Uuteen Ässään Chili-paketti niin se on jo 35ke  ::) Mielestäni ihan ehdoton chrome line interior ja muuta sälää siihen päälle niin lähennellään 40k:ta. Uutta Worksia lienee vaikea saada alle 45k. Sitä paitsi se aero kit on ainakin kuvissa todella tökerön näköinen, varsinkin takaa melkein huvittava. Noilla lähes 50ke:n hinnoilla saa jo R32 Golfin (neliveto yms). Toki uus turbo on huomattavasti helpompi virittää, ruuvia vääntämällä irtoaa jo se 200hv, mutta onko järkeä antaa vajaa 50 tuhatta ajettu Works vaihdossa uuteen valmistuskustannuksiltaan halvempaan lähes samannäköiseen autoon...  Ja mitä olen nyt Mini2:ta lukenut niin moni autoa koeajanut on sitä mieltä, että laatu on monin paikoin jopa laskenut (vaikka hinnat tosiaan nousseet). Näillä näkymin joulukuussa pääsee sit testaamaan. Sitä ennen ei voi sanoa itse tuotteesta oikeastaan yhtään mitään... Mitä nyt ulkonäöstä olen sitä mieltä nyt kun 2007-mallin pari kertaa livenä nähnyt, että vanha on paljon paremman näköinen ainakin keulasta. Uudessa on jopa jotain citymaasturimaista. Ei se paha ole, mutta vanha vaan on jotenkin tasapainoisemman näköinen paketti. Niin ja ne penkit on edelleen yhtä huon... välttävät. Istahdin Works GP:ssä ja sellaiset Recarot on melkein must. Paitsi että se uus red lounge sisusta on aika siisti  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No niin....

 

näin tuon uuden Cooperin ja Ässän nyt sitten tänään Motor Show´ssa. Vaikka tämä MINI-foorumi onkin, niin täytyy kyllä sanoa, että ei ollut muutokset mun mieleeni  :-[. Kaikkein hölmöimmät muutokset on ne mitä kuvienkin perusteella ounastelin: nopeusmittaristo, radio, ilmastointilaite ym. keskikonsolihässäkkään kuuluvat. Jotenkin mä uskon ja toivon, että noita kohtia muotoilussa tullaan lähivuosien sisällä muuttamaan.

 

Ulkoiset muutokset ei nyt niin pahoja, mutta tiettyä "kantikkuutta" tai kehtaisiko sanoa "laatikkomaisuutta" siihen on minun silmissäni tullut.

 

Nää on vaan mun mielipiteitä, joten ei kannata kenenkään näistä välittää. Mutta kyl vaan minusta entinen on sympaattisempi. Jos sitten tekniikassa mahdollisesti onkin parannuksia ja esim. bensaa kuluu jonkinverran vähemmän yms., niin ne ei minua paljon lämmitä jos muotoilu ja auton muu olemus ei miellytä.

 

MINI siis aiheutti enemmänkin harmitusta. Sen sijaan 2007 vuoden alusta saatavissa oleva uusi Volvo C30 sai minut pysähtymään useammankin kerran. Se on hieno  :-*  (yritän vaan malttaa pidättäytyä nykyisessä).

 

t. JP

Link to comment
Share on other sites

Samaa mieltä noista sunkin mielestä hölmöimmistä. Keskikonsoli on kuin lasten palikkakokoelma. Chrome line sisusta on aivan ehdoton, se tekee sisustasta jonkin verran uskottavamman. Myyjät selittää että laatu on parantunut, mutta näkeehän sen nyt silmillään ja tuntee sormillaan kun kokeilee vaikka ässän bensatankin luukkuakin, että näin ei joka kohdassa ole. Sitten taas takaluukun parantunut sulkeutumisääni on parantunut. Vähän tulee sellanen fiilis että halpoja kohtia on peitelty sit muutaman parantuneen detailin alle.

 

Ulkonäöstäkin olen sitä mieltä, että se menee pilalle vasta kun ajaa vanhan mallin viereen. Vähän tulee mulle siitä korkeudesta aina mieleen semmonen MPV tai joku. Sen keulan ilme on jotenkin hölmistyneen näköinen, kun taas vanha on mielestäni itsevarma. Ensi viikolla saan auton koeajoon.

 

btw. MINIUSA.com . Siellä voi tehdä haluamansa Minin. On mulla mielessä yksi yhdistelmä millä se näyttäisi hyvältä. ;) Silmäähän on helppo hämätä, musta katto ja mustat raidat konepellille, voilà, auto on heti matalampi  ::)

 

 

Niin ja tajusin vasta lähdettyäni, että olihan siellä tuo uusi Volvokin :D Tuli jälkikäteen mielikuva kun katsoin sitä mutta en reagoinut asiaan mitenkään. Laitetaan nielurisatulehduksen ja kuumeen piikkiin. Kuulemma uus Corollakin esiteltiin siellä.

Link to comment
Share on other sites

Näin nyt uuden ekaa kertaa, ja ulkokuoren muutokset on kyllä hämmästyttävän pieniä. Tai siis näyttää yllättävän samalta, vaikka kaikki pellit uusia ja mittaakin tullut lisää.

 

Kojelauta näyttää kyllä laadukkaammalta kuin ennen, se on tosi. Jos multa kysyttäis, niin sen muutoksessa olis pitänyt mennä vanhemman näköiseen perinteiseen suuntaan, nyt on menty selvästi nykyaikaisempaan. Kaikki muutokset, jotka tossa uudessa mallissa poikkeaa nykyisestä, vie vielä kauemmas alkuperäisestä Ministä.  :(

 

Kaikkiaan on vaikea kuvitella että joku näiden muutosten takia kiinnostuisi ostamaan Minin, tai toisaalta luopuisi hankinnasta. Ihan sama auto se pääosin kumminkin on.  :)          

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kävin viikko sitten vilkaiseen uutta -07 miniä. Ensi kertaa kuskin paikalle istuessa tuli säikähdys, että mihin ufoon sitä nyt on mennyt. Vasta muuten autoa tutkiessa aloin tuohon muotoiluun/ratkaisuihin lämmetä. Suuri plussa on ratin syvyyssäätö, mikä tästä vanhasta upuu. Outo homma kun ei tullut yhtään autokuumetta, joka yleensä iskee noissa paikoissa. Ehkä sitä on tyytyväinen nykyiseen kärryy, kun uusi vastaava ei innosta.

 

Naapuriliikkeen uuden Clio Sport:n koeajo kyllä sai hypinöitä aikaan   ;)

Ehkä se johtuu siitä, kun ässästä uupuu vielä sitä urheilullisuutta. Olisivat edes sportti penkin laittaneen siihen. Ne on nyt kuin jostain perheautosta eli sama profiili mitä vanhassa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...