Jump to content

Mini- 66:n turbo päivitys


Turbo 69

Recommended Posts

20200213_200338.thumb.jpg.8b4dc703140ba818910326a1187882c6.jpgEn oikein ite tykkää alkuperäisistä kupeista, siinä on se V, tulee mieleen V8. Sehän ei alunperin Miniin kuulu mitenkään.😆.

Link to comment
Share on other sites

Gummit vanteilla ja alla, tietysti väri sävy perseellään. Jouduin ottamaan maalit toiselta merkiltä mallin mukaan. Näin oli kyllä peltivanteillakin, alussa olivat tummemmat. Kori maalattu matta värillä, sisältä kiiltävällä ja vanteet samalla värillä. En laittanu lakkaa vanteisiin, kiiltävät kohdat hiottu Kromi & alumiini tahnalla. Jättää pinnan, joka ei hapetu. Toivottavasti aurinko hoitaa homman.😆.

20200217_172538.thumb.jpg.4338c8d96778cf041bf8bf02c7766cbe.jpg20200217_172555.thumb.jpg.dac33044bfe40ce9422148ef851b76cd.jpg20200217_172642.thumb.jpg.b96ba792c09e60ed13432c01180dd890.jpg20200217_172659.thumb.jpg.be9a99c530d4268fe263755a8af7cba1.jpg

Kahdessa alimmassa näkyy malli, josta väri valittiin. Jännä, miten vanteet muuttaa auton ilmeen, "sleeper look" hävisi.

Link to comment
Share on other sites

20200217_182733.thumb.jpg.601abe01455fca8371ff8c3396b5fc96.jpgTässä näkyy hyvin 165/70 R10 :n ja 165/60 R12 korkeus ero. Ei ole paljon, mutta tuonkin huomaa ajossa. Vaikka on 3.1 perä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Aikasemmin mainitsinkin tulevista ongelmista, nyt tuli. Nesteitten laiton  jälkeen pinta rupes tippuu, vuoto jossain. Viimein löytyi vuoto, alavesiletkussa ihan pieni reikä, viime kesänä vielä ihan ehjä. Mystinen juttu, en ollu tuon letkun lähellä hitsannu. Onneksi tein nuo systeemit sillein, että pystyy letkun vaihtamaan keulapeltiä irrottamatta. Lähinnä sen takia, että pystyy korjaushommat tekemään suht nopeasti tienpäälläkin, kaukana kotoa. Niin ja myös laturin / hihnan vaihto onnistuu muutamalla perkeleellä.😆.20200227_122724.thumb.jpg.d1934b708d2c880f57d4869e81c87e02.jpg20200227_124239.thumb.jpg.6e245b2223bb4e20e7db53c63ecb0206.jpg20200227_124230.thumb.jpg.c2cc41b8603d6148b9526e94427dfa29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Meni luotto noihin vulkanointi haaroituksiin, valmistin metalli haaroituksen. Tosin pari liitosta enemmän.20200227_163928.thumb.jpg.5b62f18fc3fa2d4bc8ef3aaa16de5ccd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tuli nysvättyä pyöränpultitkin kuntoon, ikinä en ollu näillekään mitään saanu aikaseksi. Olleet jo vuodesta -98 käytössä, silloinkin jo kärsineet. Sitruunahappo käsittely 3 vrk, sitten hionta pehmeällä laikalla. Vielä vähän käsittelyä kiillotus tahnalla ja pitäs olla riittävän hyviä. Näissä vanhoissa näköjään kromi kestää, ei halkeile irti.20200305_123908.thumb.jpg.6b42558304ce53f3b7f35597f61002f6.jpg20200305_174429.thumb.jpg.962cd9bc6bab2bddbc3019a338da7552.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hemmetti, tämähän valmistuu käsiin! Annan tankin pinnoitteen vielä kuivua 2,5 viikkoa. Lähetään ens viikolla kahdeksi viikoksi reissuun, sen jälkeen vasta tankki paikalleen ja bensat sisään. Sitten testikäyttöä ja ajokelien odotusta.😃.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tankki paikallaan, myös ennen kuvaamaton tuosta "takapenkin" alla olevasta kierrätys säiliöstä. Tehty sammuttimesta, n.5 litraa. Nyt on taas pajalla hyvää aikaa, karanteenissa. Onneksi on omat tilat syrjässä.😃. Villin lännen kierros jenkeissä jäi 4 päivää kesken, päästiin kuitenkin ajoissa pois. Yhtään Coupe Miniä ei nähty 10 päivän aikana, oltiin sentäs Losin, Vegasin ja Friscon alueilla.😮.20200326_130403.thumb.jpg.bcc13722f573c5adf2e6a6d65cac413b.jpg20200326_103200.thumb.jpg.b9bec154ff0cb9fb7c7d07e7a869fccb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bensat ollu tankissa ja linjoissa yli 4 päivää, eikä yhtään haise bensa. Ilmeisesti ollu tankissa joku vuoto aiemmin. Eli sisäpuolen käsittely toimii!!

Link to comment
Share on other sites

Hyvin käy ja kukkuu! Heti kun kelit sallii, katsastukseen ja nelipyörä suuntaukseen. Vaikka melkein kaikki kesän tapahtumat peruttu, silti tavoite saada vähintään 4 tonnia lisää mittariin! Vaikka markat ei oo enää käytössä, silti tähän muutama upposi.😆.20200402_144754.thumb.jpg.2f80aa3a8b619035f223c3e1c812727b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aika hyvin pystyy kaasarin säätämään näinkin kohalleen, kun on tuo kaasun poisto. Tosin vaatii sit lisäksi koe-ajoa jonkun verran.

Link to comment
Share on other sites

V...u tätä kevättä! Soratiet ei kuivu, lähitielle ajettu uutta kivisoraa. On kuiva, mutta ei kuule kunnolla moottorin ääntä. Ei pysty korvakuulolla hieno säätämään, pirunmoinen ropina vaan. Lähimmälle asfaltille n.5 km, siirtymä saviliejua. Tään on tätä syrjäisen/edullisen pajan tiettyä ongelmaa.😈.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No nyt on ajettu ainakin 100 km ja katastettu.😃. Säädöt vähän vielä hakusessa. Ei juurikaan irronnu mitään  tankista käsittelyn jälkeen, kuva suodattimesta ajelujen jälkeen. Suodatin ennen keräyssäiliötä / pumppua. Bensat ollu tankissa n.3 viikkoa.20200427_115619.thumb.jpg.4d65e8fc901798900b6272dae9a63001.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Pitihän tuo suodatinkin vielä tietenkin vaihtaa. Ja seuraavaksi sippasi hukkaportin painekello, piti soveltaa ehjä paikalleen. Yllätys, hyllyssä oleva kello kävi suoraan vanhoille kiinnikkeille, on ilmeisesti Saabista kotoisin. Nyt on kiinni T3 turbo. Kaasarissakin oli vähän toiminta häiriöitä, meni senkin korjaus samalla. Kerkesin kuitenkin n.600 km ajella, toimi ajossa hyvin, mutta tyhjäkäynti seilas.20200524_202844.thumb.jpg.91e5ff92c821cae110fa167e849eae03.jpg

Link to comment
Share on other sites

Perkele! Nyt ei oikein hommat kulje. Nyt sain muuten toimimaan hyvin, mutta kun antoi vähän paineita kehiin, 0,7 bar, niin rupes haisemaan bensa. Paikallaan kaasutettaessakin puski bensaa ryyppyvivustosta, ei muuta kuin taas purkamaan. Oli pettäny 0 rengas ryyppyakselilta, senkin olin pari talvea sitten vaihtanu. Nyt taas pelittää.😃.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Vähän joutuu tuosta tavoite kilsamäärästä antamaan periksi, lupasin, et neljätonnia ois tavoite. Ei kerkee, nyt lasissa 2200, kesä loppuu kesken.

Tankin laajennuksesta oli hyötyä, viime viikonlopun aikana tuli vetäistyä 515 km tankkaamatta. Hellekeli, mutta ei mitään lämpö-ongelmia, kyydissä olijat meinas hyytyä.😆.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Tuli kuitenkin 3100 kilsaa mittariin 😃. Suht hyvin pelitti kesän, pientä kylmäkäynnistys ongelmaa, ei käyny heti kaikilla, johtui ilmeisesti tulpista. Venttiilin välykset ei muuttunu 2500 km aikana, ilmeisesti ei kuitenkaan ollu alkavaa kaivautumista tai sit lisä-aine auttoi.😉.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Eipä liene kellekkään yllätys, että taas lähtee kone ylös. Liian vähän tekemistä talven aikana 😆. Ei ollu vielä "aikaa" aloittaa täysin uutta projektia, pitää sit tehä tätä. Vaihdan taas toisen koneen pellin alle. Pitää käyttää näitä säännöllisesti, etteivät jumetu 😃. Noh, tähän tulee nyt se alkuperäinen Metron turbokone tankovaihteisella laatikolla. Tässä on parempi startti ja helpompi kytkin. Tulipas jännän värinen kuva.20210104_181639.thumb.jpg.45704884616757a44d5f7b97379293d6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...