claymad Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 pitäisköhän harkita omaa piiriä mulla on takana lisäjäähdytin ja putket menee auton alla....tosin pelkkä turbon jäähdytys ei taida riittää et kone pysyy viileenä. mulla menee nyt kannelta ensin takajäähdyttimelle ja takas turbon läpi alavesiputkeen. mut mahtaisko tossa tarvita jo piiskapumppua... ku tuntuu et taka jäähy ei oo kovin kuuma. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Turbo 69 Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 52 minuuttia sitten, claymad kirjoitti: pitäisköhän harkita omaa piiriä mulla on takana lisäjäähdytin ja putket menee auton alla....tosin pelkkä turbon jäähdytys ei taida riittää et kone pysyy viileenä. mulla menee nyt kannelta ensin takajäähdyttimelle ja takas turbon läpi alavesiputkeen. mut mahtaisko tossa tarvita jo piiskapumppua... ku tuntuu et taka jäähy ei oo kovin kuuma. Ei siitä lisäpumpusta varmaan haittaakaan ole. Club75:miekii harkitsin omaa piiriä turbon jäähylle,mutta tuskin se on tarpeen.Eri juttu,jos aina ajas äärirajoilla,öljyn jäähdytin auttas enemmän.Edellisellä turbollakin koneen lämmöt kesti aisoissa,ilman öljyn jäähdytintä.Mustassa oli öljyjäähy,ongelmana pikemminkin liian viileät öljyt.Koneen lämmöt kestäny hyvin kurissa,kun syyläri edessä.Välijäähdytin toimi myös hyvin,aina ajon jälkeen painekotelo viileä. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
claymad Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 toi piiskapumppu muuten vois olla aika näppärä jos rakentais vielä ajastimen et jäis turboa viilentämään muutamaks minuutiks ajon jälkeen. varmistuksen tosta minin veden kierrosta et olihan se niin et jäähdyttimestä vesi tulee lohkoon siitä ylemmästä letkusta (jäähtyneenä) ja kuuma vesi sitten pois vesipumpulta ja sisälämppäri lähdöstä jäähdyttimen alavesiletkuun. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
club75 Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Jep, luulis normiajossa pärjäävän Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Turbo 69 Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 29 minuuttia sitten, claymad kirjoitti: toi piiskapumppu muuten vois olla aika näppärä jos rakentais vielä ajastimen et jäis turboa viilentämään muutamaks minuutiks ajon jälkeen. varmistuksen tosta minin veden kierrosta et olihan se niin et jäähdyttimestä vesi tulee lohkoon siitä ylemmästä letkusta (jäähtyneenä) ja kuuma vesi sitten pois vesipumpulta ja sisälämppäri lähdöstä jäähdyttimen alavesiletkuun. Eiku ylävesiletkulta syyläriin ja jäähtynyt pumpun kautta takaisin.Siksi esim.sähköflektin anturi laitetaan alaletkuun,kun lämpö alkaa nousta liiaksi,flekti käynnistyy.Lämmitys kennolta paluu alaletkuun.Turbon vesiletkujen kytkennöllä ei kuulemma ole suurta merkitystä,sillä haetaan vain pitempää kestoikää.Ei tarvitse välttämättä jälkikäyttää,ainakaan normi-ajon jälkeen. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
MikaJ Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Turha turbolle on tehdä mitään omaa jäähdytyspiiriä. Samoin sille voi ihan huoletta laittaa kuuman veden menemään sisään, öljypesää sillä kuitenkin jäähdytetään niin kuuminkin jäähdytinneste on reilusti öljyn maksimi käyttölämpötilaa alempana. Oma kiertopumpou on monissa autoissa alkuperäisvarusteena. Tämä jää pyörittämään vettä kun kuuma moottori sammutetaan ja öljy ei pala turbon laakereihin vaikka jäisi jälkikäyttö tekemättä. Useinhan normaaliajossa jälkikäyttö tulee ihan normaalisti tehtyä ajon lomassa, mutta rata-ajon tms jälkeen 5min jälkikäyttö on pakollinen. Itse kyllä laitan flektin päälle ihan moottorinlämmön mukaan enkä jäähdyttimen jälkeisen lämmön mukaan. Tuollainen alavesiletkukytkentähän kytkee sitä vähän väliä päälle-pois ellei kytkimen hystereesi ole hirveän iso. Flekti kun käynnistyy niin alavesiletkun lämpötila putoaa reilusti ja flekti samuu, hetken päästä sitten taas käyntiin jne. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Turbo 69 Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Sama juttu,itselläkin on flekti vaan tavallisella katkaisijalla. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
club75 Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 syyläri edessä vai vakio paikassa? mikä sähköflekti teillä on? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Turbo 69 Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Syyläri edessä(Mailerin),siksi laturi ja öljyn putsari siirretty.Flekti Motonetin pienin,kuin tehty Mailerin syylärille. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
claymad Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 mulla on spareksen 2 rivinen lähes vakio paikassa pelkällä sähkö flektillä ja sillon tuppaa lämmöt nouseen. Siksipä laitoin takakelkan alle toisen pienemmän ja kupariputket auton pohjassa jotka jo itsessään toimivat jäähdyttiminä. luulen et mun tossa setupissa on ongelma et jää ilmaa letkuun ku on yks tyhmä mutka. miten muuten mahtaa käydä jos lykkää sitä 95-98 asteista vettä vielä turbon läpi niin eikös se ala siellä kiehumaan. jos siis sen jäähdytyksen ottaa suoraan lämmittimen lähdöstä. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Turbo 69 Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Ei sieltä niin kuumaa pitäs normaalisti tulla,sillonhan kone on jo keittämis pisteessä.Eihän turbossa öljytkään kiehu,vaikka ovat liki100 asteisia. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
club75 Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 2018 mikäs se nesteen kiehumispiste oli suljetussa järjestelmässä... pitää kuuklettaa Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
MikaJ Kirjoitettu 4. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 4. Maaliskuuta, 2018 Semmonen about 130astetta on kiehumispiste 1bar paineessa 50% etyleeniglykolin kanssa. 110-115astetta on vielä ihan normaali moottorin käyttölämpö, ei kiehu turbon läpi mennessäkään (olettaen että virtausnopeus turbon läpi on normaali eikä aivan älyttömän pieni). Öljyjen maksimi käyttölämpötila vaihtelee jonkun verran eikä oikeen kukaan valmistaja anna suoraan ehdotonta maksimilämpötilaa. Moottorinvalmistajat tuntuvat pitävän semmoista 120astetta maksimi öljynlämpönä. Tuon jälkeen öljyn hapettumisnopeus rupeaa nousemaan nopeassa suhteessa ja öljyn elinikä lyhenee. Vaikka eipä se usein Mini harrastajilla ongelma ole, harvempi vetää 30tkm samoilla öljyillä. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
mikke Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2018 On 3.3.2018 at 19.10, Turbo 69 kirjoitti: Sama juttu,itselläkin on flekti vaan tavallisella katkaisijalla. Moi, mulla on ylävesiletkussa anturi flektille releen kautta ja katkaisija hytissä. Releellä kaksi virransyöttöä jos jostain syystä ei flekti käynnisty niin saa katkaisijasta päälle. Hienosti seuraa koneen lämpöjä ja pitää karvan yli puolivälin lämpömittarin neulan. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
minorv8 Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2018 Mulla katkaisija alavesiputkessa eikä se ole sen kummemmin oireillut. Lisäksi katkaisijasta saa flektin päälle. Mulla on myös öljynlämpömittari eikä ne lämmöt ole juuriaan yli 110 asteen nousseet raskaammassakaan rappauksessa. Öljynjäähdytintä ei ole. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Turbo 69 Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2018 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2018 mikke:eikös se käy vähän liian viileenäkin,mikä termostaatti? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
mikke Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2018 10 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti: mikke:eikös se käy vähän liian viileenäkin,mikä termostaatti? En oo tutkinut mutta luulisin että ihan metron oma Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
mikke Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 2018 Flektin anturi on audin ,olisko ollut 92 tai 95 astetta Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Turbo 69 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2018 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2018 Mini tuossa suu auki huutaa,anna jo se moottori tänne!? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
club75 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2018 Laita noin päin se :) Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Turbo 69 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2018 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2018 Vähän edistystä,kaasari paikallaan,kasattuna uusilla osilla.?. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Mini1380 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2018 Hatun klemmari puuttuu viel ;-) Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Turbo 69 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2018 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2018 Se laitetaan vasta öljypinnan tarkistuksen jälkeen ?.Puuttuu vielä vaijerin vipukin+muuta. Tosiaan tuo klemmari,kerran ampui hatun irti rata-ajossa,kun sitä ei ollu. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
mikke Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2018 Raportoi Jaa Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2018 Moi,mitä öljyä olet käyttänyt ja mihin asti sitä lisätään? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Turbo 69 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2018 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2018 Ite laittanu automaatti laatikon öljyä(punaista).Sopivasti,liiat öljyt kyllä poistuu ajan mittaan.?. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään