Jump to content

Mini- 66:n turbo päivitys


Turbo 69

Recommended Posts

29 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Nuo klemmarit kestäny toistaiseksi, ajettu n.300 km, katsastettukin jo.

Tänään tuli uusi ilmiö, tulin sateessa pajalta kotiin. Ensin toimi ihan hyvin, sitten rupesi tavallaan kaasu jumittamaan, jätti kierroksia hetken päälle. Toimi ilmeisesti välijäähy liian hyvin, veti kaasarin jäähän. Ulko-ilma n.6 ja vettä satoi pirusti. Ei vielä koskaan aikasemmin ole samaa tehny. Ilmeisesti välijäähy kaasari kone ei talvella oikein toimis?

Varmasti jäätyy 😂 en muista paljonko 1.8T veti talvella pakkasta imusarjaan kun seurasin imulämpöjä.. mutta olihan siellä useampi aste pakkasta -20 😅

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

P.....e, joutuu ottaa turbon irti, vikadiagnoosi, että vuskaa pakopuolelta öljyä. Muuten toimii hyvin, paitsi välillä savuttaa niin maan perusteellisesti. Pakopuolen tiiviste hajalla. No, ajetaan vaparina rempan ajan. Pajalla onneksi lämpöä vaan 24', pystyy jotenkin remppaa tekemään.

Link to comment
Share on other sites

Diagnoosi oli oikea, turbohan se oli. Öljynpaineet nousi heti ylemmäksi, 5 bariin. Oli ennen huolestuttavan pienemmät, n.3 bar lämpimänä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ei s....a suostunu kunnolla toimimaan turbon poiston jälkeen, ihme oireita. Mittasin puristus paineet pytyistä, 2 ja 3 näytti 2 bar vähemmän. V...u, ei muuta kuin kansi irti ja tsekkaamaan tilanne.

Link to comment
Share on other sites

Kansi irti, pistin jarru kliineriä kanaviin, ei vuoda mistään, eli venttiilit ehjiä. Kannen tiiviste vähän musta keskeltä, onkohan kansi vähän vääntynyt? Pistän nyt väli-aikaisesti vaparin kannen, pitää käyttää tuo oikaistavana.

Link to comment
Share on other sites

Ennen aukomista ois ollut  ohivuotomittaus poikaa.

Itselle ostin aikanaan Koivuselta edullisen ohivuotomittarin ja on ollut monasti avuksi vian haussa omista/kaverien vehkeistä ja kertoo koneen yleiskunnostakin enempi kuin pp-mittaus.

Ei toi pahvi ainakaan ruudulta katottuna pahalta näytä, ahdettu kyllä puhaltais ton välin mäkeen hyvin pian jos olisi vuotoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tuli käytyä Ahvenanmaalla, viikon reissu. Kilsoja tuli n.1500. Hyvin toimi. Laitoin kanneksi portatun ja isommilla venttiileillä olevan. Kaasariksi HS 4, kun en ollu varma Hif:n toimivuudesta. Kyllähän tuokin jotenkin kulki ja kulutus jäi alle 6l / 100 km. Pois tulokin Naantalista Salon kautta koukaten alle tankillisella. (35 l). N.540 km.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Alhainen bensan kulutuksen syy oli ehkä sekin, kun paluu matkalla Turuus tankkasin ja jäi vahingossa bensa pumppu Off asentoon. Vasta Salon paikkeilla huomasin, kun ei enää oikein vastannu kaasuun.😂.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Moikka pitkästä aikaa, nyt on hommat menny siihen malliin tään turbo koneen kanssa, että tästä Ministä tulee nyt tulevana talvena vapari. Meni viime kesänä taas pari mäntää paskaksi, ei ne kestä kunnon ahtoja. Ajelin noin 1500 km vara turbokoneella, tääkään ei toiminu kunnolla. Siitä hajonneesta muokkaan vaparin. Ala leuka irroitettu koneen poistoa varten. Hommattu myllyyn uudet männät taas vaihteeksi.20220926_231337.thumb.jpg.770ea06a35a48975e8c4340627750197.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Joo, vapari rakennettu. Hommasin samaan lohkoon sopivat korkeapuristeiset männät, sit 266 nokka ja stage 2:n kansi. Vaihtokauppa kannesta, tein konerempan kaverille.

Aika yllättyny olin, miten hyvin alhaalta vääntävä koneesta tuli! Kierrostakin tuntuis löytyvän hyvin, vähän vielä säätöjä etsien. Mutta positiivinen yllätys kuitenkin, toimii tietenkin pienillä kierroksilla turboa paremmin, mutta sit se tietty potku ylempänä puuttuu.😬. Vuodesta 2004 turbon kanssa vietin, mutta nämä kolme viimeistä kesää oli ihan tuskaa, männät porsi jatkuvasti. En tarkkaa tiijä, mikä meni vituiksi. Vai liian iso tehon nälkä?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tähän on nyt sitten päädytty, vapariin. Hyvin on pelittäny, mutta,mutta, jotain puuttuu...Keksin käyttöä tuolle entiselle turbon putsarin ilman otolle, pistin putken jäähdyttämään puolaa. Kuskin puoli. Ilman putsarin siirto sen takia, että vähän vähenis meteli ja saa kylmempää ilmaa. En tiijä vielä, onko vaikutusta. Just asennettu. Ainakin mahtuu enemmän äänieristettä kaasarin taakse. 20230608_192810.thumb.jpg.f99bea1af7567d9bc27b4b6e3333e5e2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Niin, se Minin metelöinti ei muuten haittaa, mutta yleensä tällä ajetaan pitkiä matkoja yhtä soittoa. N.150 km ennen taukoa, kun reissuun lähetään.😉.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tuli vissiin laitettua ennakkoa vähän liikaa, kone ei mielellään kierrä, mutta veto on erittäin 'vilkasta' pienillä kierroksilla. Menee ihan hullua vauhtia jo pinta kaasulla, saa melkein soratiellä jo toppuutella, kun vauhti huitelee jatkuvasti yli 80.😃😁.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...