Jump to content

-03 r53 kunnostus/viritys


MattiH

Recommended Posts

Heh, vahvistinhan tuo ulisee. Virtajohto on peräkontista 40cm pätkä, ja rca:t tulee kynnyskoteloita myöten. Hirvee röykkiö johtoa peräkontissa tosin, kun en kerinny kaikkia vetämään siististi. Tiedä vaikka auttaisi, kun nuo laittaa.

Muutenkin vahvistin joku todella vanha alpine, joka tarvii remotenkin soittimelta.

 

Nyt pitäis tilata osia koneen puolelle, että sais tota kulkua vähän enempi.

Tällä hetkellä ei ole, kuin 15% pulley, ja pakopuolelta poistettu toinen vaimennin. ns. one ball -putkisto.

 

Ajattelin jotain tällästä:

 

-Airtec:n cooleri

-Cold air intake (ellen rakenna ite) Toisaalta ite tekemällä ei taida juuri säästää, kun silikooniletkut ja fillteri maksaa jo satasen. Tämä ehkä viimeisenä listalla muutenkin.

-ruiskuboksi? Saako sitä vakioo ohjelmoitua mitenkään?

-isommat suuttimet

-nokka?

 

Sit pitäis toki tilata alusta, kytkin ja vauhtipyörä. Alkaa vissiin vanha kaksoismassa olla tiensä päässä, kun matalilla kierroksilla juputtaa jonkunverran.

Onko mitään ehdotuksia, mistä näitä kannattais tilata? Verkkokauppoja on miljoona, mut ainahan sitä haluais selvitä mahdollisimman halvalla. Rahaa palaa joka tapauksessa kiittettävästi.. :P

Link to comment
Share on other sites

Heh, vahvistinhan tuo ulisee. Virtajohto on peräkontista 40cm pätkä, ja rca:t tulee kynnyskoteloita myöten. Hirvee röykkiö johtoa peräkontissa tosin, kun en kerinny kaikkia vetämään siististi. Tiedä vaikka auttaisi, kun nuo laittaa.

Muutenkin vahvistin joku todella vanha alpine, joka tarvii remotenkin soittimelta.

Ainiin, eihän virta tosiaan tule samassa kotelossa RCA:n kanssa, kun akku on takakontissa :D Eli luultavasti sulla on vahvistimen maadoitusjohto huono/sti tai kosketus runkoon on heikko/epäpuhdas (maalia välissä tms).

 

Kyllähän nykyvahvistimetkin haluaa remoten soittimelta, eli käynnistyvät vasta sitten kun soitinkin käynnistyy. Muutenhan se vahvistin olisi päällä koko ajan.

Link to comment
Share on other sites

Nyt pitäis tilata osia koneen puolelle, että sais tota kulkua vähän enempi.

Tällä hetkellä ei ole, kuin 15% pulley, ja pakopuolelta poistettu toinen vaimennin. ns. one ball -putkisto.

 

Ajattelin jotain tällästä:

 

-Airtec:n cooleri

-Cold air intake (ellen rakenna ite) Toisaalta ite tekemällä ei taida juuri säästää, kun silikooniletkut ja fillteri maksaa jo satasen. Tämä ehkä viimeisenä listalla muutenkin.

-ruiskuboksi? Saako sitä vakioo ohjelmoitua mitenkään?

-isommat suuttimet

-nokka?

 

Sit pitäis toki tilata alusta, kytkin ja vauhtipyörä. Alkaa vissiin vanha kaksoismassa olla tiensä päässä, kun matalilla kierroksilla juputtaa jonkunverran.

Onko mitään ehdotuksia, mistä näitä kannattais tilata? Verkkokauppoja on miljoona, mut ainahan sitä haluais selvitä mahdollisimman halvalla. Rahaa palaa joka tapauksessa kiittettävästi.. :P

 

 

Riihimäellä on kuulemma paja missä vakioboksin ohjelmointi ainakin onnistuu, mulla on nimikin jossain tallessa, voin ettiä sen jos kiinnostaa. Toinen vaihtoehto on sitten Bytetronik FA53, jolla vakioboksiin pääsee kiinni omalla pc:llä ja ohjelmoinnin voi teettää missä tykkää. Tai tehdä vaikka itte jos on laajakaistalambda ja aikaa ja mielenkiintoa riittää... http://www.bytetronik.com/eshop.html Tota sai aikasemmin myös 1320.co.uk:sta, mutta nyt ne näkyy myyvän sitä vaan kimppadiilinä ohjelmoinnin kanssa.

 

Plug'n'play -ecuja löytyy ainakin Vipec ja sitten tämä EC2: http://www.1320.co.uk/1320-ec2-plug-play-ecu-for-bmw-r53-mini-cooper-s

Ne ei tosin ole OBD2-yhteensopivia, eli katsastukseen niiden kanssa ei kannata mennä. :)

 

Ite oon tilaillu tuuninkia lähinnä brittiläisistä verkkokaupoista (orranje, lohen, 1320, newministuff) ja brittifoorumien (minitorque, trackmini) myydään-palstoilta. Toi euron sukeltaminen on tosin tehnyt briteistä ostamisen vähemmän houkuttelevaksi. Suomalaisilla verkkokaupoillakin (futurez, mamasan...) on välillä ihan hyviä tarjouksia, mutta eipä niistä kauheesti R53-viriosaa löydy. Jos on tarve ihan vakio-osille, niin BTCF ry:n jäsenmaksu on 20€/vuosi ja sillä saa 10% alennuksen KL-varaosat.fi:stä. Tosin joutuu ite kaivamaan varaosanumerot realoem.com:sta, mutta se on kohtuu pieni vaiva.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sen vahvistimen virta tulee auton etupäästä kun auto käy, eli laturilta, akun sijoituksella ei ole merkitystä. Itsellä talviautossa samaa ongelmaa, kummallakin puolella autoa menee isoja virtoja ja vahvistinkin on akun päällä. Varsin hiljainen jos vahvistimen etukanava on vain kytkettynä, mutta kun kytkee takakanavatkin niin hento vinkuna alkaa.

 

Onneksi kuuluu vain yli 3500rpm mun korviin selkeästi hiljaisella voluumilla, niin ei oo tullut korjattua. Kuvittelee vaan että se on remmiahdin mikä vinkuu

Link to comment
Share on other sites

Jarge, maadoitus menee suoraan akulta, ja siinä ei oo mitään vikaa. Ellei nyt johto olis poikki, mut ei ole. Aa, okei. Noo se remoteki tulee nyt sit vedettyä samalla paremmin.

 

Jep. Eiköhän ne RCA:t mee just sen päävirran kanssa rinnakkain kuskin puolelta konttiin. Voi moro. Noh, tuleepahan vaihdettua ne verhoilujen klipsut aikasemmin kuin ajattelin.. :D Eli vetäkää ne RCA:t aina kartturin puolelta.

 

Kiitti neuvoista Igor. Ajattelin niitä sun 550 suuttimiakin, mut taitaa mennä tällä hetkellä vähän isoiks. Ehkä sitten, kun saa sen ecun ja innostuu ottaa kannen syliin. Eli ei ihan hetkeen. :P

Link to comment
Share on other sites

Toiset suosii akun maadoittamista muualle kuin akkuun häiriöiden ehkäisemiseksi.
Jos päätät siirtää sen RCAn toiselle puolelle niin jätä heräte nykyiselle puolelle, huonosti suojatuissa RCA johdoissa liian lähellä kulkeva herätekkin voi aiheuttaa häiriöitä kuten myös häiriöille herkemmissä laitteissa huonot RCAn liitokset aiheuttavat häiriöitä mulla aiheutti "kullatut" RCA kulmakappaleet vastaavan vinkunan ja kyllä vikaa etittiin kunnes tuli laitettua johdot ilman kulmia ja häiriö katosi.
Joistain vahvistimista löytyvä maatason kellutuskytkimen väärä asentokin voi aiheuttaa häiriön.

Link to comment
Share on other sites

Toiset suosii akun maadoittamista muualle kuin akkuun häiriöiden ehkäisemiseksi.

Varmaan puhuit vahvistimen maadoittamisesta, mutta asian on just näin, eli jos sen maadoittaa samaan pisteeseen kuin akun tai jopa akun napaan niin vikinä on mitä luultavimmin siitä kiinni...

Link to comment
Share on other sites

Tuota maadoitusjuttua en kyllä tajua. Akku on kuitenkin vieressä, ja peltiinkin maadoittamalla matka akkuun pysyy  samana.

 

Toki tuotakin vois kokeilla. Nyt ensimmäisenä ajattelin kokeilla linjaan kytkettävää häiriönpoistajaa. Pitäisi toimia, ja kaverilta sais yhen lainaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tuota maadoitusjuttua en kyllä tajua. Akku on kuitenkin vieressä, ja peltiinkin maadoittamalla matka akkuun pysyy  samana.

 

Toki tuotakin vois kokeilla. Nyt ensimmäisenä ajattelin kokeilla linjaan kytkettävää häiriönpoistajaa. Pitäisi toimia, ja kaverilta sais yhen lainaan.

Hmm, eipä poistunut itsellänikään vinkuna maadoitusta vaihtamalla. Otin RCA-piuhan irti vahvistimelta, niin loppui vikinät, joten ei ole vahvistimella ongelma. Luultavasti mankan maadoitusongelma tai jopa rikottu mankka... Onko sulla Pioneerin soitin autossa? Niissä kuulemma erittäinkin laajasti maadoituspuolen "kärvähtämisiä"

Link to comment
Share on other sites

maadoituspuolen "kärvähtämisiä"

Ja tähän riittää se, että RCA-liitännät menee oikkariin ja ihan tällä sekunnilla tajusin, että RCA-piuhoissani on metalliosat näkyvissä ja piuhat on maannut alumiinipintaisen äänieristysmaton pinnalla... Voisi olla mahdollinen vika, kun ilmaantui vahvistimen vaihdon yhteydessä...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, eipä poistunut itsellänikään vinkuna maadoitusta vaihtamalla. Otin RCA-piuhan irti vahvistimelta, niin loppui vikinät, joten ei ole vahvistimella ongelma. Luultavasti mankan maadoitusongelma tai jopa rikottu mankka... Onko sulla Pioneerin soitin autossa? Niissä kuulemma erittäinkin laajasti maadoituspuolen "kärvähtämisiä"

Tuo nyt ei sinällään Pioneerin vika ole, mutta tästä keinot ja konstit ainakin jälkeen päin todeta vika:

 

http://www.powerset.fi/pioneer_kytkenta

 

Eikä mikään kallis tai paha ole tuota korjata/korjauttaa.

Link to comment
Share on other sites

Myin ennen noita pioneerin(kin) soittimia autoihin, ja takuuseen tuotiin alvariinsa noita RCA-vikaisia. Yhtään ei mennyt 4 vuoden aikana takuuseen, koska käyttövirhe. En enää muista miten sen pystyi helposti testata, mutta saattaa itsellänikin olla tuosta kiinni. Kokeilen käydä kaikki maadoitukset läpi, vaihtaa piuhat toiselle puolelle jne., jos se vaikka siitä.. ::)

Link to comment
Share on other sites

Oon harkinnu tätä: http://www.waymotorworks.com/valeo-clutch-and-flywheel-kit-r53.html

 

Mulla auto täristää pedaaliin selkeesti, kun vedättää matalammilta kierroksilta. Tuntuis että toi kaksoimassa olis menossa, ja muutenkin ees vähän kevyempi vauhtipyörä tuntuis paremmalta.

Kytkin ilmeisesti orkkis 173tkm ajettu, eikä vaihteet meinaa mennä kunnolla päälle.

 

Hirveesti ei tietenkään huvittais laittaa rahaa tähän hommaan, joten kaikki ratakytkimet voi suoraan unohtaa. Vaihtoehdot käytännössä pelkkä kytkinpaketti, esim. kavs, nykyisellä vauhtipyörällä (ellei se nyt ole paskana),

tai sitten tollanen edullinen kitti.

Link to comment
Share on other sites

Nosta kytkin nopeasti vapaalla ylös ja kuuntele alkaako kolisemaan. Minulla tekee sitä ja se on juurikin se 2-massa vauhtipyörä. Harmittava ääni, mutta ei sille mahda mitään ja ei se ole kovin vaarallista, jos auto vain toimii. Se kytkimen vaihto kestää varmaan jotain 12-14h riippuen siitä missä ja miten teetät sen Jyväskylässä. Expertit vetää sen Englannissa johonkin 6h, mutta...

Link to comment
Share on other sites

MattiH,jos päädyt kytkimen vaihto-operaatioon,suosittelen kyllä vaihtamaan myös sen kaksoismassan,vaikka olisi vielä ehjä!! On nimittäin ihan riittävän työläs homma tehdä kahteen kertaan kun se sitten hajoaa,kaikki ne hajoaa loppujen lopuksi  ;D ! Mulla oli vielä 107 tkm kohdalla ehjä vauhtipyörä (MCS) jonka päivitin samassa remontissa JCW- malliin.Jos jollain samallaista vaivaa,multa saa ILMAISEKSI R56 cooper S kaksoismassan ,Budjetti-asennukseen tai verkon painoksi...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Noniin. Kalkatus johtuu ilmeisesti siitä, että mäntä ja venttiili naputtelee yhteen. Ilmeisesti hydraulinostin mennyt, jonka seurauksena loput.

 

Terve vaan. Ei oo vitutuksella rajoja. Onneks ostin vielä yksityiseltä, niin ei voi ees valittaa. Ja eihän näistä koskaan tiedä. Nyt vaan kansi irti ja ihmetellään.

Jos jollain on kokemuksia vastaavista hommista, niin vertaistukea tarvitaan.. :))

 

Voi olla, että on helpompi ostaa vaan toinen pata..

Link to comment
Share on other sites

Ei vielä tietoa. Hinataan toiselle pajalle, missä alkaa purkutyöt viimeistään jussin jälkeen. Kone kuitenkin pyörii, niin ei oo välttämättä aivan paska. Voihan toki olla, että jako on hypännyt, tms.

Pitäs varmaan ekana mitata puristukset ja alkaa sitten purkaa. Tällä viikolla niin paljon duunia, ettei välttämättä kerkee alottaa.

 

Eniten mietityttää, että mikä ton on aiheuttanu. Kone on pyöriny paljon vähillä öljyillä, koska hukkaa niitä tähtitieteellisellä vauhdilla. Varmaankin siis siitä. Varmaan stefasta vuotaa, mut ei se voi sieltäkään sellasta määrää kadottaa, kun ei ees merkkaa alle.

 

Wilbon, kiitti vinkistä! Missä hinnoissa tollanen kansi on? Mietin että vois ehkä samantien laittaa vaikka JCW:n kannen, jos joutuu uutta ostamaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...