Jump to content

-03 r53 kunnostus/viritys


MattiH

Recommended Posts

Jos ahdin menee harjoittelukappaleeksi, niin multa löytyy sitten toinen ;) Kun menin liian pikaisesti tilaamaan uuden, ei toki näin jälkeenpäin ole harmittanut. Tietääpä mitä autossa on kiinni...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Vähän aikaa sitten sain ahtimen korjaamolta, ja siihen vaihdettiin siis siellä kaikkia laakerit. Tuntui vähän jäykältä entiseen verrattuna, mutta kuittityönä teetetty niin kait sen uskaltaa laittaa paikalleen ja kokeilla. :D

 

Eilen niputettu melkein koko tekniikka. Nyt ei oo montaa osaa, mitkä ei olis käyny pöydällä ja tutkittu, ja konekin on uusi. Voi ajaa kerrankin ilman sitä kuuluisaaa kylmäärinkiä perseen alla. Öljynpaineanturia en saanut paikalleen, kun sopivaa haaroitinta anturille ei löytynyt, eikä suodattimenjalan seinämäpaksuus olis ehkä riittänyt kierteytykseen. Haaran voi toki lisätä myöhemminkin, aika hyvin siellä takana on tilaa temuta.

 

Nyt arvotaan loput sähköt paikalleen ja kokeillaan käyntiin. Täytyy melkein ottaa video todisteeksi, jos vielä tänä vkloppuna savut saa tuosta pihalle. :D

Link to comment
Share on other sites

Yhtä 2-napaista liitintä ei saatu mihinkään kiinni, mutta lähti käyntiin kuitenkin, eikä tullu vikakoodeja. Voi toki olla joku peruutusvalonanturinjohtokin, täytyy penkoa lisää huomenna. Yhtä kaikki: hyvin toimii! :D Huomenna vielä arvotaan loput osat suunnilleen paikalleen. Onko muuten foorumilla ketään Jyväskylästä, joka omistaa r53 cooperin? Olis kiva nähdä, miten siellä on romut niputettuna pellin alla, niin vois vähän siistiä tai laitella omiakin ees sinne päin.

Link to comment
Share on other sites

Tänään pääs jo koeajolle. Toimi kuin enkeli, ja toi valeon kytkinpaketti on aivan loistava. Kytkintuntuma on hyvä, ja poljin paljon kevyempi. Remontin aikana kunnostin myös varmuudeksi ohjaustehostajan, joka alkoi lopussa aiheuttaa ongelmia.

Aluksi tehostus hävisi kokonaan. Sen jälkeen tuli takaisin toimintaan, mutta tehostajan sähkömoottori huutaa koko ajan, kunnes akun ottaa irti. Huutaa siis vaikka virrat olisi avaimesta pois. Vähän aaltoilevasti, mutta koko ajan. Todennäköisesti joku kosketushäiriö, mutta ääntä lukuunottamatta toimii muuten normaalisti. Täytyy huomenna vielä katsoa liitännät, joskos olisi joku töpseli huonosti kiinni, tms. Onko muilla vastaavasta kokemusta?

 

Kytkimen ilmaus oli jännä, kun apusylinteri piti painaa pohjaan ilmauksen ajaksi. Aluksi ei meinannut millään ilmaantua, kunnes otin youtuben avuksi.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin tuo, minkä Khato linkkas. Tosin ostin muistaakseni mister autolta. Oli siellä halvin.

 

Juuh, voiko vitutukseen taas kuolla. Kaikki muu toimii kuin unelma, mutta tehostin vittuilee vieläkin. Purin koko kääkäleen, putsasin läpeensä, asensin ja ilmasin. Toimi hetken kuin unelma, mutta enää ei herää ollenkaan. Eli minkäänlaista tehostusta ei ole. Käväisi hetken päällä, ja taas pimeni.

 

Voisiko vika olla muualla kuin tehostimessa? Luin jostain, että gen1 -malleissa ei ole relettä. En tiedä, onko tuossa. Ärsyttää. Miten se voi hetken toimia, ja taas pimentyä. Mitä te olette niille tehneet, että ootte saanu taas toimimaan?

 

En enää ikinä koske toimivaan osaan, vaan huoltaakseni sitä. Voi vittu.

Link to comment
Share on other sites

http://www.mini2.com/forum/first-generation-faults-fixes/163712-power-steering-pump-diy-2.html

 

Tuossa linkissä, sivulla 2 on ohjeet miten tehostin puretaan atomeiksi. En ite purkanu ihan noin paljon, et olisin saanu piirejä esiin. En tajunnu, et ne hiilisillat pitää katkoa, enkä saanu sitä irti mitenkään järkevästi.

Täytyy viikonloppuna harrastaa vähän juottamista. :D

Link to comment
Share on other sites

Joku jumalan käsi koskettanut tätä autoa sillä hetkellä, kun raha vaihto omistajaa ja mun nimi tuli luovariin. Eipä yllättäny, että purkaessa tehostimesta piirilevyt esiin, oli koko levy kyrvähtänyt. Ei auttanu paljon pesut, eikä 4-kerros piirilevyä lähdetä enää juottamalla fiksaamaan. Tittidii. Eiku uutta pumppua tilaukseen. :D

 

Lohdullista toki on se, etten ite huoltotoimenpiteilläni sitä rikkonut. Siellä oli vaan niin saatanasti sitä hiilipölyä, että oli vetänyt oikosulut. Harmi etten heti tajunnu purkaa levylle asti, mut toisaalta oli siellä hiilet ja roottorin ankkurikin niin loppu, ettei se olis enää talven yli kestänyt. Samaan syssyyn kaikki, jos vaikka hetken pääsis minillä ilman ongelmia.. :D Kun ajattelin hankkia käyttö-/harrasteauton, niin tämä valinta meni kyllä täysin nappiin..

Link to comment
Share on other sites

Äläpä. No, ei voi kun nauraa. Loppupeleissä tällä rahalla olis ostanu aika hyvän JCW:n. Elämä on laiffii.

 

Pumppu oli 470e. Tilasin eilen interwebsistä. Laitoin kyllä kyselyä marmoritiskillekin, mut eipä oo vastannu vielä. Todennäköisesti tilaustavaraa sielläkin, ja maksaa luonnollisesti enemmän. Jos sitä ens viikolla pääsisi kurvailee huolettomasti.. *kop kop*

Link to comment
Share on other sites

Tämä toimii nyt moitteettomasti! :))

 

Vaihdettuja osia:

-Kokonaan uusi moottori, joka sisälsi mm. uuden kampiakselin hihnapyörän. Eipähän tartte siitä stressata.

-Sytys kokonaisuudessaan

-Koko kytkin ja vauhtipyörä.

-Uusi ohjaustehostaja

-Ahdin täysin rempattu. Se kannattaa muuten avata, koska itsellä oli lähtenyt teflonit lavoista irti. Ne poistettiin samalla, niin eipähän mene imupuolelle ylläreitä.

-Kaikki nesteet ja suodattimet.

 

Olipahan remppa, mut kai se kannatti tehdä.

Jos nyt toimis hetken. :D Hyvin tuntuu vetävän uusi pannu, ja rempassa sai ahdinkin 15% pulleyn. Shifterin asennus ehkä vähän harmittaa, koska tuntuu olevan aika jäykät pykälät nyt. Toisaalta siihen tottuu nopeesti, kunhan ei murjois synkroja laatikosta. Se on vielä kuitenkin remppaamatta.. :D

 

Säädin vielä ikkunat oven alalaidasta ääriasentoon, niin nyt pysty tuomaan lukon vastakappaletta ulospäin, eikä ovia tarvii paiskata. Toivottavasti myös vedet pysyy poissa oven sisältä.

 

Sit kun lopettais köyhtymisen, niin vois katella coiloverit, ja ainaki rengassarjaa.

 

Kysymys:

 

Kummat vanteet?

 

17" orkkikset https://www.google.fi/search?q=r53+17%22+wheels&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI6Mm7v_7_xwIVyJ5yCh14awl3&biw=1920&bih=969#imgrc=itzKjxvZQ3UZ_M%3A

 

vai

 

16" orkkikset? https://www.google.fi/search?q=r53+16%22+wheels&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIot7h7P7_xwIVaP9yCh0DdgLK&biw=1920&bih=969#imgrc=VAsw1PkDb_LzLM%3A

Link to comment
Share on other sites

Sitten jos vaihdelaatikko porsii, niin faceliftin lyhyemmillä välityksillä oleva tilalle ;) Vaihdelootan kyl pitäs olla tässä vekottimessa se kestävin osa. Se ei tosin taida olla tässä tapauksessa kovin iso kehu. :D

 

Ja tietenkin 17" orkkikset, valkoisena... semmoset vapautus ens keväänä, kun taidan ajella noi päällä olevat nastagummit ensin loppuun. :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...