Jump to content

-03 r53 kunnostus/viritys


MattiH

Recommended Posts

En halua kääntää veistä haavassa,mutta taitaa olla kolmas R53 ässän kone tänä vuonna,jonka kuulen hajonneen vähäisen öljymäärän vuoksi....No,paska ajankohta

mutta pata auki tarkempaan syyniin,jos vaikka on mennyt yhdestä veivin kaulasta laakerit ja ois koneistettavissa?

Link to comment
Share on other sites

Juu ei valitettavasti ole kun yksi akselivikainen alakerta. Uuden akselin saat marmorilta muistaakseni hintaan 800e vanha pitää palauttaa marmorille. Hinta sisältää muistaakseni runkolaakerit. Kiertokankien laakerit on aivan älyttömän hintaiset orkkiksena, en muista tarkkaa hintaa. Mutta esimerkiksi acl myy laakerisettiä noin 120e hintaan...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Yläkerta ikävä kyllä kunnossa. Voi vittu. Puristukset oli tasaiset, eikä venakopan alla ollu mitään ihmeellistä. Ainiin, paitsi pientä metallimujua öljyssä. Taitaa olla laakerihommia.. Lauantaina pannu levälleen. Toivottavasti tosta vielä kalun tekis, ku ei arvais ostaa millään 1500e jotain random purkukonetta. Voi olla joku vitusti öljyä vievä paska sekin, ja sit joutuu kuitenkin tekee. Tosta nyt toivottavasti sais samalla rahalla oikeesti soivan pelin vielä vuosiks.

Link to comment
Share on other sites

Just näin!! Tuskin mistään löytyy "35tkm" ajettua R53 ässän konetta! Alkaa olemaan n.10 vuotiaita noi viimeiset yksilöt,pitäisi olla "saaressa asuvan sokean papin sunnuntai-auto" joka olisi vielä sopivasti kolaroitu elimen luovuttaja...Kannattaa ainakin aukoa alakerta ja tutkia,josko akselista sais soivan pelin laakeroimalla,tuskin ihan ilmainen vaihtoehto,mutta ainakin tietää mistä maksaa...

koeta jaksaa!!!

Link to comment
Share on other sites

Noniin. 6h meni, että oli kone irti ja purettu. ;D Nopeeta toimintaa ensikertalaisille. Kansi, männät ja kaikki oli kunnossa. Tuo syö helvetisti öljyä, niin ajattelin uusia ainakin venttiilinohjurit, sekä läpätä venat. Koneistamo hoitaa sen. Männät ajattelin kanssa rengastaa, kerran ne nyt on tossa. Helvetisti se on ainakin öljyä saanut, kun venttiilinvarret ihan mujussa, ja karstaa männillä reippaasti.

 

Vikakin selvis. Otettiin öljypohja auki. Oli ihan täynnä metallimujua, ja yhdeltä veiviltä puuttu laakeri kokonaan.. Eli ainakin sen veivin tartten wilbon.. ;D

Ajattelin viedä ton kammen koneistamoon ja kysyy voiks tehä mitään. Harmittaa ostaa uutta, ku maksaa niin vitusti ja rahaa menee muutenkin mukavasti.

 

Mitä kannattais tehä nyt samalla, kun kone on pöydällä? Tehostajan ajattelin purkaa, tsekkaa huvikseen bpv:n ja vaihtaa ahtimeen öljyt. Kantsiiko ahtimelle tehä muuta?

 

Ja jos jollain on tietoa mistä kannattaa tilata kytkin/vauhtipyörä-kombo, ja muita osia, niin nyt olis oikeesti neuvot tarpeen. Ei tarviis myydä persettä koko kesää..

 

Mutta joo, eipä tää enää ees niin vituta. Kerran se kirpasee, mut ompahan hyvä motti. Harmittaa ku ei oo liikaa rahaa just nyt. Olis ollu hyvä virittää ku pata on pöydällä.

Link to comment
Share on other sites

Jep no veivejä löytyy tosiaan täältä. Juu kyllä itekkin kallistuisin melkein uuteen kampuraan. Varmaan kasailet koneen uusilla runkolaakereilla ja ne maksaa maltaita marmoritiskillä ja uuden akselin hintaan pitäisi sisältyä laakerit. Kiertokankiin saat hiukan huokeammalla ne acl laakerit. Oletko kysynyt tuolle kansityölle mitään hinta arviota? Mulla on yksi valmiiksi laitettu kansikin minkä voisin myydä varmasti ihan järkihintaan.

Link to comment
Share on other sites

Vesipumppu ehkä kannattas uusia jos on alkuperäinen. Ahtimen takapäädyn avaamistakin vois harkita, näkis niiden rattaiden kunnon. Mutta jos sieltä tulee puhdasta öljyä ulos, niin luulis olevan kunnossa.

 

Se venakopassa oleva huohotusventtiili (pcv valve) kannattaa ilman muuta uusia, jotkut vaihtaa niitä jopa kerta vuoteen varmuuden vuoksi. Tukkeutuessaan se haittaa huohotusta ja auki juuttuessaan päästää ahdot läpi (kun nostaa nopeasti kaasun ja bpv aukeaa). Jostain ne paineet sitten tulee ulos, useimmiten öljyn kera...

 

Ja jos oot joskus edes harkinnut öljynpainemittarin laittamista, niin pistä ainakin anturille adapteri. Tulee siihen alkuperäisen paineanturin ja suodattimen jalan väliin, ja on pikkusen ahdas paikka kun kone on paikallaan.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä kaikille!

 

Ajattelin tilata ton Valeon kytkinsetin amazonilta. Toivottavasti tulee perille. Hintaa ei kerry paljoo, ja tietääkseni noista amazonin jutuista ei tartte maksaa ees tulleja.

Mini1380, jakopään laahaimet oli ainaki pirun hyväkuntoiset. Kiristimen ajattelin ainakin vaihtaa, mut kait se ketjuki menis samalla. Eipä tuo hirveitä maksa. Toisaalta koko paketti tulee varmaan samanhintaseks.

 

Mika, en ymmärrä alasilmukoista. Veivin laakeri sieltä oli kadonnu, ja luonnollseseti kampuran laakeripinnat oli aika naarmuiset. En käsitä, miten uus kampura voi tulla halvemmaks, jos runkolaakerit maksaa esim. 300e, ja koneistus pari sataa? Toisaalta, olishan se uus aina uus. Mut en tosiaan koneistuksista pahemmin tiedä, joten voi olla ettei tolle oo mitään edes tehtävissä.

 

Wilbon, joo veivin ostan sulta ainakin. Kansi menee tutulle, niin sano ettei pitäs paljon maksaa. Toki siihenkin pitää ohjurit yms. ostaa, hakata venat irti jne., että tuleehan sillekin aina hintaa. Laita mulle vaikka inboxiin hintaa siitä veivistä ja kannesta, niin katotaan. ::)

 

Igor, toi uus pcv mulla jo onkin, ja ölynpainemittari on kyllä hyvä idea! Ei tarviis enää stressata sitäkään jatkossa. Ahtimeen vois tosiaan kans kurkata. Kaikki moottorin tukikumit vaikutti tosi hyviltä, tuota vesipumppua en ollu ajatellutkaan. En tiedä onko alkuperäinen. Todennäköisesti.

 

Vois koittaa tilata kytkimen kanssa nuo ACL laakerit, ahtimen öljyt, vissiin täydellinen tiivistepaketti, männänrenkaat ja mitähän vielä. :))

Link to comment
Share on other sites

Käykö tämä mun autoon?  Tossa on huomio tuosta moottorikoodista, mut en pääse kaivamaan sitä ihan hetkeen, enkä oo ainakaan aikasemmin huomannu että tarviis koko koodia kytkinpaketin tilaukseen. http://www.ebay.co.uk/itm/MINI-COOPER-CLUTCH-KIT-FLYWHEEL-DUAL-MASS-CONVERSION-SOLID-FLYWHEEL-CONVERSION-/270310091435?pt=LH_DefaultDomain_3&fits=Plat_Gen%3AR50%2C+R53&hash=item3eefbcaaab

Link to comment
Share on other sites

If purchased in US it should be the N14B16A (this is the double overhead cam and turbo).
The W11B16A (this is a single overhead cam supercharged). Don't think it's from US.

 

Eli kyllä se käy juurikin remmiahdettuun malliin. 2007 se vaihtui turbolliseen koneeseen ja N14 koodilla alkavaksi.

 

Jos haluat varmistaa asian, niin etsi vin-numero ja syötä viimeiset 7 numeroa tuonne:

http://www.realoem.com/bmw/enUS/select

 

Siitä näet heti konekoodin.

Link to comment
Share on other sites

Noniin. Eli nyt tarviin yhden uuden veivin, ja yhden veivin laakerin 0,50 ylikoossa. En äkkisältään löytänyt. Osaisko joku auttaa?

Loput voi olla std kokoa. Runkolaakereina meni muistaakseni 0,25, tai jopa std:t.

 

Kammen saa koneistettua kuntoon. Laakkoselta olis maksanu alennuksineen 650e, mutta ei ollu saatavilla mistään..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Nyt on uusi kampi tilauksessa. Alennuksineen 615e laakkoselta, niin ei mitään järkeä touhuta sen vanhan kanssa. Muutenkaan laakereita ei ollut edes saatavilla tarvittavassa ylikoossa.

 

Samalla tulee nyt valeon kytkin kiinteällä vauhtipyörällä, vaikka oli tuo vanhakin vielä ihan OK.

 

Budjettia tuli yllättäen vähän lisää, ja mihinkäs muuallekkaan niitä tunkis, kuin miniin. Eli nyt kun kone on auki pöydällä, niin onko kukaan portannut tuota vakio kantta, tai ahdinta? 

 

Toinen juttu olis toi nokka-akseli. Netissä on heti miljoona vaihtoehtoa tarjolla, halvimmat 320 dollaria ja siitä ylöspäin. Sellasen voisin tonne heittää, mutta onko vakiosuuttimilla ja ruiskukartoilla noista merkittävästi hyötyä? Osa tartti uuden ecun ja suuttimet, mutta tuo ecu maksaa jo liikaa tähän tilanteeseen. Lähinnä tekis vaan mieli hyödyntää nyt kaikki siitä, kun kone on auki. Jäähyä, suuttimia yms. on helppo laittaa myöhemminkin.

Myöskin takomännät, kevennetyt veivit yms. pyörinyt mielessä, mutta niidenkin hinnat pomppaa tuhansiin euroihin, enkä ajatellut kuitenkaan pitkässäkään juoksussa virittää yli 230hp:n, niin eipä taida kannattaa.

 

Mutta jos ajattelis tollasta nokkaa, joka ei vaadi uutta ecua, niin osaisko kukaan suositella mitään tiettyä?

Link to comment
Share on other sites

Newmanin ns. katunokka kuulemma toimii ilman ecun säätöäkin. Vakiosuuttimet tosin saattaa loppua kesken. JCW:n 380cc varmaan riittää, mut vaatii toki JCW:n softan ecuun... helpointa olis varmaan vaan säädättää se ecu uudelle nokalle ja isommille suuttimille.

 

Stand-alone ecu olis tietty paras vaihtoehto, mut hinnat on aika huimia, eikä ne ole obd2-yhteensopivia, joten katsastuksen voi unohtaa...

Link to comment
Share on other sites

 

Stand-alone ecu olis tietty paras vaihtoehto, mut hinnat on aika huimia, eikä ne ole obd2-yhteensopivia, joten katsastuksen voi unohtaa...

 

 

Väittäisin ihan toista. Siemenssin ecuista ei ole kokemusta, mutta epäilisin että on ihan samalla tasolla Boschin kanssa. Jos otetaan vaikka 90luvun Boschin Motronic käteen, niin yksikään tän päivän "viriecu" ei pysty ees puoliinkaan siihen mihin museoikäinen Motronic pystyy. Tämä kaikki tietenkin vaatii sen että löytyy hyvä ohjelmoija, Boschille löytyy monia mutta Siemenssistä ei oo tietoa.

Link to comment
Share on other sites

Eihän laakkosella ollu toimittaa kampuraa. Laitoin tilaukseen saksasta, 750e posteineen. Pantti 100e (oli kaiketi hinnassa) ilmeisesti palautuu, kun vanhan laittaa sinne. Oli vähän epämääräiset ohjeet, mut toivottavasti tulee paketti perille.. :D

 

Sit lähti tilaukseen mister autolta 750e muuta tilpehööriä, ja vielä tarttis ainakin vesipumpun, männänrenkaat ja veivien laakerit. Ainiin, ja pari veiviä, sekä ahtimen öljyt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Juuh ja kaikki osat palautukseen. Kampea ei saa tähän sitten mistään. Laakkoselta tehdaskunnostettu moottori ja oma vaihdossa tilalle. :D Ahtimeen uskalsin tilata täydellisen korjaussarjan laakereineen, kun löysin netistä videoita sen huollosta. Saas nähä miten luonnistuu.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...