Jump to content

Kauan seisseen projektin herätys


mini850

Recommended Posts

Minusta tuntuu että mitään ihan uutta ei rakentelujen osalta kukaan voi enään miniin keksiä. Niin paljon vanhoja minejä on vuosikymmenien aikana rakennettu ja muutettu. Vierastekniikat, levikkeet, laikka-avot, customit, vetotavan muutokset, keskimoottorit, rottalaitteet jne.. on kaikki jo tehty moneen kertaan, joten väkisinkin kaikki rakentelu on vain uudistunut tai muuttunut näkemys jostain toisten tekemistä asioista.Toisaalta olisihan se kiva nähdä jotain ihan uutta ja mullistavaa. Toisaalta sen vielä pitäisi näyttäisi hyvältä eikä väkisin muutetulta. Tuntuu vaan että sellaista ei ole näköpiirissä.

Link to comment
Share on other sites

Puskista nimimerkin takaa on hyvä arvostella toisten tekemisiä.

Lähinnä juuri tällaisen väittelyn aikaansaamiseksi.

Yleensäkin kaikki mitä tekee, on tehtävä oman mielen mukaisesti ja ulkopuolisten mielipiteet on ihan samantekeviä.

Kaikki on kuitenkin työn/rahankin takana ja jos lopputuloksena ei häämötä se Oma näkemys, ei tekemisessä ole mitään järkeä. Oli se sitten entisöinti tm.

Ministä ei kovin yllättävää ole kovin helppo leipoa, sillä lähes kaikki sen ympärillä on jo tehty reilun 50 vuoden aikana.

Ja isoista korimuunnoksista voi sanoa, että hyvin harva on muuttanut ulkonäköä ainakaan positiivisessa mielessä, mutta ilmeisesti miellyttävät tekijäänsä ja sehän riittää

Link to comment
Share on other sites

Mun on pakko sanoa kans tähän. Mitä hienoa muka on siinä, että tehdään autosta ajokelvoton lintta ? Lyödään ylikokosta pyörää alle, tiputetaan tonttiin ja hunajakennoo keulaan. No ehkä mä vaan oon niin vanha. Se ei nyt vaan mun mielestä kuulu näihin , eikä sovi edes ulkonäöllisesti. Se on mun mielipide ja toivottavasti jollain on jotain näyttöä antaa siitä, että olisin väärässä, jotta voisin ajatella asiaa uudestaan. Tämän projektiketjun auto on mielestäni täydellinen esimerkki, kuinka hyvän maun puitteissa käsitellään autoa tehden siitä ajanmukaisesti sporttinen. Siitä mä tykkään  ! ::)

Link to comment
Share on other sites

Pakko on minunkin kommentoida tuota todella perusteellista ja hienoa jälkeä. Onhan siinä kai oven sisäkahvatkin sentään täältä lähtöisin. Kun olen nyt vasta 66v niin tekeminen muuttuu ajan myötä. Tein joskus 80-luvulla Minin joka oli alkuperäisen näköinen

mutta oikeastaan mikään osa ei ollut alkuperäinen, mm. paljon oli MG 1300:n osia ja muuta hämäävää. Tavoite oli silloin tämä.

Omaa Cooperiani tehdessä en ole ollut läheskään yhtä perusteellinen mm.pohja on koskematon ja piilopaikoissa on sanomista mutta

lopputulos, joka tosin on edelleen kesken sähköjen osalta kun värit on kadonneet osata johtoja, on itseäni tyydyttävä. Alkuperäisiin osiin olen kyllä pääosin panostanut(pari oikaisua on myönnettävä).  Tavoite tässä oli tehdä 60-luvun lopun ralliautolta näyttävä sen ajan varusteineen. Historic pelit antavat nykyaikaisine  turva ym. varusteineen väärän kuvan sen ajan kalustosta.

Jokainen tekee tyylillään ja eri tyylejä pitää suvaita ja arvostaa, koska tärkeintähän on tekeminen. 

post-1326-0-29088900-1467878168_thumb.jpg

post-1326-0-22000500-1467878183_thumb.jpg

post-1326-0-51010300-1467878192_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pakko on minunkin kommentoida tuota todella perusteellista ja hienoa jälkeä. Onhan siinä kai oven sisäkahvatkin sentään täältä lähtöisin. Kun olen nyt vasta 66v niin tekeminen muuttuu ajan myötä. Tein joskus 80-luvulla Minin joka oli alkuperäisen näköinen

mutta oikeastaan mikään osa ei ollut alkuperäinen, mm. paljon oli MG 1300:n osia ja muuta hämäävää. Tavoite oli silloin tämä.

Omaa Cooperiani tehdessä en ole ollut läheskään yhtä perusteellinen mm.pohja on koskematon ja piilopaikoissa on sanomista mutta

lopputulos, joka tosin on edelleen kesken sähköjen osalta kun värit on kadonneet osata johtoja, on itseäni tyydyttävä. Alkuperäisiin osiin olen kyllä pääosin panostanut(pari oikaisua on myönnettävä).  Tavoite tässä oli tehdä 60-luvun lopun ralliautolta näyttävä sen ajan varusteineen. Historic pelit antavat nykyaikaisine  turva ym. varusteineen väärän kuvan sen ajan kalustosta.

Jokainen tekee tyylillään ja eri tyylejä pitää suvaita ja arvostaa, koska tärkeintähän on tekeminen. 

Jep, sisäkahvat tuli tosiaan sulta. Kiitoksia vielä niistä. :)

Link to comment
Share on other sites

4minisiä kompaten: pikkis tuli rakennettua oman pään mukaan. Siihen oli muutama käytännön syy. Kirjaimellisesti suurin oli lavan pohja joka oli kunnostuskelvoton. Briteistä saa uutta lavan pohjaa mutta laatu on mitä on ja esim. M-Machinen pohja tulee kahdessa palassa. Lavan runko on pokattua peltiä (matala ja leveä U-profiili) ja lähes jokainen vanha pikkis on mallia notkahtanut lava. Eli sen toteutin sitten putkirunkoisena alkuperäistä muistuttaen + lavapellit 1,2 mm pellistä käsin naputtelemalla (nämä taas eivät todellakaan muistuta alkuperäistä).

 

Toinen muutos on jarrut. Sovitin 90-luvun Minin tehostetun pääsylinterin pikkiksen koppaan vaikka sen ei sinne pitäis sopiakaan. Mk1 kopassa on konepellin saranat eri paikassa eli just siinä missä tehostimen/polkimien teline köllöttää. Mutta siellä ne nyt on. Kolmas juttu oli sisustus josta halusin Cooper tyylisen. Vähän senkin takia että väri oli Cooper / Super deluxe osastolta arvottu. Maalari kysyi multa muutaman kerra että haluanko ihan oikeasti autosta tämän värisen... Ei välttämättä ollut hänen juttunsa mutta maalasi siitä huolimatta :P

Link to comment
Share on other sites

"jokainen tekee tyylillään.." ton voi käsittää eri tavoin mut jos tyylistä puhutaan nii ei kai entisöinti mikään tyyli ole? sehän on vain korjaamista/ auton kunnostamista. sekin voi tietysti olla luovaa ja kaikkea kun joku kohta esim rakennetaan eri tavalla tai eri osasta mutta koska ajatuksena on silti tehdä siitä mahdollisimman paljon alkuperäistä muistuttavaa niin ei siinä ole oikein mitään omaa.. eli sitä mitä minä nyt tässä yritän saada teistä esille. ja kun mä tossa mainitsin jotain omasta mielikuvituksesta sun muusta, nii en mä tarkoittanu et niistä kotteroista pitäisi alkaa jotain helikoptereita rakentamaan.. 

 

projekteja on tällä hetkellä tarpeeksi, joten joudun minorv8 kieltäytymään. ;D eräässä projektissa häirtsi muuten erilliset jakkarat edessä, joten hommasin jostain tila-autosta takimmaisen penkkirivin, teen siitä vähän leveämmän ja laitan jakkaroiden tilalle.. sivulle joudun rakentaa amzonin kässärin, ovesta teen paksumman jotta voisi  kättä lepuuttaa ulkoilmassa kunnolla. ei sen tarvii olla tän ihmeellisempää.. jotain omaa jotain vanhaa ja silti uutta ja erilaista. 

 

ja nyt töllön ääreen kattoo ku ranska pyyhkii saksalla pelikenttää puhtaaksi finaaliaan varten.  8)

Link to comment
Share on other sites

Olisiko  tässä syytä palata alkuperäiseen aiheeseen, joka on hyvä kuvaus perusteellisesta  työstä ja sen etenemisestä.  Tässä vielä kuitenkin kuva kuusikymppisen uusiutumiskyvystä. Ei ole ainakaan korjaamista ja vanhan kopioimista. Ei vain pääse liikenteeseen. t.jp

post-1326-0-18924700-1467984504_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oma tarkoitusperäni on pitää alkuperäisessä kunnossa, koska en rakenteluista tiedä mitään. Manuaali löytyy kotimaisella ja englanniksi ja ilman niitä olisikin melko hankalaa. Eli ohjeiden mukaan kun tekee, niin tietämättömämpikin voi onnistua. Tästä syystä en näkisi myöskään hankkivani kuin alkuperäistä vastaavan ajoneuvon. :)

Link to comment
Share on other sites

No joo... Jokainen saa miun puolesta tehä semmosta, mitä sattuu tulemaan... :P

Eikä tämäkään mikään entisöinti-projekti oo, kaukana alkuperäisestä, mutta vähän sinnepäin kuitenkin.

Sisustaan täytyy vielä jotain humpuukia keksiä, mm.kojelauta täytyy rakentaa omasta päästä, tai siis alumiinipellistä ja etupenkeiksi tulee Cobra Classicit, eli tämmöset.

post-3440-0-25359300-1467991837_thumb.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Muistelin vaan,että mittarinvalotkin heijastui pimeällä,tosin mustassa lasi oli enemmän kallistettu.

Link to comment
Share on other sites

kyllähän ahdettu on aina tahdottu.. vaikka muuten se kovin tavalliselta näyttääkin. ;D  ja toi pickuppi on kuin omista hahmotelmista.. pystyputket ja kaikki herkut sivupeilejä myöten.  :P

 

sori birchbay garage kun tää tosiaan meni vähän sun tekemisien ja tän projektin ohi.. ei ollut nimittäin nimenomaan sinulle suunnattu se mun alkup. kysyms vaan kaikille täällä jotka museorouskuja rakentaa. olis kai pitänyt tehdä joku oma ketju.. tai ehkä jättää kokonaan kysymättä.  C:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...