Jump to content

Kylmäkäynnistys rallatus - SI M 11 02 07


Mini4ever

Recommended Posts

Joo mulle on vaihdettu takuuseen tuo tehtaan kojataulusarja, samoin sain ilmaiset kumimatot kun huomautin tuosta kangasmattoasiasta. Mutta mulla onkin ehtymätön kyky väsyttää vaihtamaan takuuseen kaikki mikä ärsyttää.

 

Mun kattoikkuna ei auennut, se opetettiin tavoille huollossa ja sen jälkeen toiminut ok.

 

Onhan tuossa kohtia joissa ei ole tyyppivikaa. Hansikaslokero toimii, polttimoita ei ole palanut ensimmäistäkään, Muutenkaan sähkövikoja ei ole ollut. Radio/Navi on toiminut softan korjauksen jälkeen hienosti, samoin Handsfree-setti. Polkimet ovat pysyneet paikallaan :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Luisuu taas offtopikiksi, mutta Amerikassa ei saa myydä kangasmattoja, ilman että ne pysyy lattiassa kiinni. Liian moni autotehdas on maksanut miljoonia lakikanteista, kun matto menee polkimien alle.

 

Homma hoidetaan siellä metallikoukuilla, käännettävillä lukitusnastoilla lattiassa jne.

 

Noh itse pistin velcroa lattiaan riittävästi - pysyy kangasmattokin kiinni.

 

Pitänee huollon iloksi vaihdattaa kojelautakin sitten.

Link to comment
Share on other sites

Samaa moottoria ainakin tuohon nelivetomalliin ja tuleviin roadster/coupe-malleihin on luvattu.

 

1,6 bensaturbo peruslohko jatkossa toki yhä PaSkAn tekemä, mutta kansi BMW:ltä. Eli BMW osia yhä enemmän. Valvetronic kansi on kumminkin ollut jo 10 vuotta käytössä. Nykyinen 2.gen PSA painotteinen skandaalimoottori on ollut kuluttajilla tuotekehityksessä vasta vuodesta 2006.

 

Huhu on että dieseliksi laitetaan bmw oma 2 litrainen pata. Miksi näin, en tiedä, dieselin kanssa minissä ollut kumminkin vähemmän ongelmia, mutta ilmeisesti tiettyihin maihin halutaan cooper s diesel malli ja neliveto mini vaatii enemmän vääntöä(?)

 

Anyway on aivan varmaa että en seuraavaa autoa hankkiessa koske sekä BMW että PSA konsernin tuotteisiin edes pitkällä tikulla.

 

Seuraavan sukupolven (tämän valvetronic-version seuraaja) bensakone tulee olemaan kolmisylinterinen BMW:n tekele.

 

http://www.motoringfile.com/2010/05/06/ ... evealed-2/

Link to comment
Share on other sites

Jep, mutta cooper ässässä yhä 4-sylinterinen, tehoa uudella kannella 184 vs. 175 nyt.

 

http://www.mini.co.uk/html/model_range/ ... ngine.html

 

http://blogs.insideline.com/straightlin ... re-hp.html

 

Vaikka puhutaan 2011 mallista, on uusi ässän moottori jo uk:ssa ja saksassa myynnissä.

 

3-sylinterisessä on mukavat saudit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Nokkaketjun kiristäjän vaihdossa tuli hylsy.

 

Eivät voi todentaa autokeskuksella lämpimällä kelillä rallatusta -> bmw ei anna lupaa upgradata gen2 kiristäjää gen3:ksi. Varaosalistaan ei ole ilmestynyt 3. version jälkeen uudempaa, senkin tarkistin.

 

Pitää siis odottaa syksyn kylmiä kelejä ja mennä taas heti huoltoon ja toivoa että moottori ei kesän aikana laukea -> syksyllä edessä arvatenkin myös nokkaketjun vaihto takuuseen, kun nyt pihistellään.

 

Ei pääkaupunkiseudulla ole mitään paikaa kesällä, missä bmw edustajan voisi korvasta taluttaen viedä katsomaan kun mini käynnistetään alle 10 asteen lämmössä, jäähallia, luolaa tms.?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Ainakin Rondmc:llä ja Minihemulilla on selkeästi 08 autot mutta onkohan kenelläkään muulla 09:n omistajalla samaa ongelmaa, jos täällä joku sattuu olemaan:)?

 

T: Barclay

No minähän topakkana tyttönä vein autoni huoltoon kun kerran 30 t km oli mittarissa ja Mini sanoi että huoltoon mennään. Huoltoon mentiin, jossa sanottiin että ei tässä mitään huoltoa nyt vielä ole, sitten vasta kun olet ajanut sen 30 t km tästä eteenpäin. Noloa, blondi mikä blondi.

 

Mutta. Valitin samallla että nakuttaa kuin traktori ja diagnoosi oli, että ei kannata paljon enää ajella. Sain kuitenkin ajoluvan kun ei niin paha ole. Ajan huoltoon sain vasta heinäkuun puolenvälin jälkeen, ja mietin sitä että jos tuo nyt pahenee enkä voi ajaa, niin saanko sijaisauton siksi ajaksi, esim. kahdeksi viikoksi?  Sääntöhän on että saan sijaisauton 3 päiväksi + viikonlopuksi, mutta mites jos auto menee telakalle vaikka kahdeksi viikoksi, niin saanko sijaisauton käyttööni siksi ajaksi?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Jaaha, taas rallattaa. 60 tkm huollossa vaihtoivat öljymerkkiä ja arvelivat, että kokeillaan sitä. Oli auttanut joidenkin bemareiden kalkatuksiin.

No, eipä auttanut. Eipä muuta kuin takaisin pajalle. Veikkauksia kuinka kauan menee, että ottavat työn alle? Viimeksi meni kuukausi, vaikka ekalla käynnillä diagnosoivat rallatuksen.

Link to comment
Share on other sites

Ittelläni on rallatellu koko kesän auto (kiristin siis vaihdettu vasta kerran) ja odottelen kunnon pakkasia (huolto kun pitää arvata 3 viikon päähän etukäteen täällä etelässä), jotta ei tarvi enää kuulla tekosyitä huoltotiskillä. Kesällä rallatus satunnaista, kylmillä keleillä toistuvaa.

 

Eipä silti, autolla on nyt menty jo 4 kk ilman huoltoa, mikä on omalta kohdalta ennätys, joten taitaa tällä cooper ässällä päästä kvartaalin verran eteenpäin, ihan tietäkin pitkin ja ulkosalla.

 

Näyttää siltä, että kiristimen vaihto on turha toimenpide versioon kolme, sillä ketju ja hammaspyörät ovat jo ensimmäisten kymmenien tuhansien jälkeen vaurioituneet väärällä kiristäjällä.

 

No ei se mitään, taistelu jatkuu bmw:n kanssa. Kyllähän tämä diesel valmetti kuullostaa miehekkäältä.

 

Onkos tullu hylsyjä ekoissa katsastuksissa näillä R56 cooper ässillä?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Päivitystä tilanteeseen ja eipä näytä hyvältä.

Kiristimen vaihto keväällä ei siis auttanut rallatukseen ja nyt sitten menee kaikki jakopäästä uusiksi; kiristin, ketju, ohjaimet, rattaat...

Hinta-arvio 1000 euroa! Ja mikä mukavinta: BMW Suomi lupasi maksaa osat (=n. 500 euroa) >:(

Perusteluna ettei mene takuuseen oli se, että en ole ensimmäinen omistaja. Voi ...tu! Miten sitten se kevään kiristimen vaihto meni takuuseen?!? Auto otettu käyttöön tammikuussa 2008 ja mittarissa 60 tkm.

En jaksaisi tapella, mutta kun ei luonto meinaa antaa periksi.

Onko kellään kokemusta voiko tässä enää päästä neuvottelemalla parempaan lopputulokseen?

Link to comment
Share on other sites

Kyseessä on niin selvä tyyppivika kun vaan voi olla. Omakohtaista kokemusta juuri tästä ei ole, mutta silti väittäsin, että olet melkoisen vahvoilla, kun riitautat asian. Hommahan ei edes ole takuujuttu, vaan virhe tuotteessa, joka tehtaan on pakko korvata. Tuo BMW Suomi on näköjään poikkeuksellisen v-mäinen näissä takuu/virhevastuu asioissa, eli kovat piippuun...

 

Soittele tuonne nyt aluksi, ja sen jälkeen uudestaan yhteys sinne huoltoon/BMW:lle...

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... janeuvoja/

Link to comment
Share on other sites

Päivitystä tilanteeseen ja eipä näytä hyvältä.

Kiristimen vaihto keväällä ei siis auttanut rallatukseen ja nyt sitten menee kaikki jakopäästä uusiksi; kiristin, ketju, ohjaimet, rattaat...

Hinta-arvio 1000 euroa! Ja mikä mukavinta: BMW Suomi lupasi maksaa osat (=n. 500 euroa) >:(

Perusteluna ettei mene takuuseen oli se, että en ole ensimmäinen omistaja. Voi ...tu! Miten sitten se kevään kiristimen vaihto meni takuuseen?!? Auto otettu käyttöön tammikuussa 2008 ja mittarissa 60 tkm.

En jaksaisi tapella, mutta kun ei luonto meinaa antaa periksi.

Onko kellään kokemusta voiko tässä enää päästä neuvottelemalla parempaan lopputulokseen?

 

Jos BMW suomi tarjoaa osat ilmaiseksi, on se tunnustanut, että autossa on vika. Miksi siis maksaa töistäkään.

 

Voi tietysti olla että korjausfima yrittää vetää välistä.

 

Itselläni huolto edessä seuraavan kuukauden aikana, sama aihe. Kolmas arvaus.

Link to comment
Share on other sites

Jos BMW suomi tarjoaa osat ilmaiseksi, on se tunnustanut, että autossa on vika. Miksi siis maksaa töistäkään.

 

Toisaalta voi ajatella että BMW tarjoaa hyvää hyvyyttään ilmaiseksi osat, vaikkei autossa ole enää takuu voimassa.

 

Taas ihmettelen miksi ihmiset haluaa autoon ketjujakopäitä eikä hihna... :D Tonni on halpa hinta, VAG:n poikittaiseen 3.2litraiseen koneeseen jakopääremppa on noin 3500e.

Link to comment
Share on other sites

Minun mielestä ketju varmempi eikä ole niin usein vaihto esissä jos ajaa paljon,eli n.35000/v ja maksaa se hihnan vaihtokin nyky vehkeissä ihan tarpeeksi.

Link to comment
Share on other sites

Jos BMW suomi tarjoaa osat ilmaiseksi, on se tunnustanut, että autossa on vika. Miksi siis maksaa töistäkään.

 

Toisaalta voi ajatella että BMW tarjoaa hyvää hyvyyttään ilmaiseksi osat, vaikkei autossa ole enää takuu voimassa.

 

Taas ihmettelen miksi ihmiset haluaa autoon ketjujakopäitä eikä hihna... :D Tonni on halpa hinta, VAG:n poikittaiseen 3.2litraiseen koneeseen jakopääremppa on noin 3500e.

 

 

Minusta 1000 Euroa kolme tuhatta kilometriä kestävästä ketjusta on paljon.

 

Jakopään ketjun pitäisi kestää 200 000 km. Hihnat on erikseen.

 

Lisäksi kuolemankorinaa ei pitäisi 2000 luvun vehkeissä esiintyä.

Link to comment
Share on other sites

 

Toisaalta voi ajatella että BMW tarjoaa hyvää hyvyyttään ilmaiseksi osat, vaikkei autossa ole enää takuu voimassa.

 

Hyväksyisin tämän tarjouksen oitis, jollei

a) kysessä olisi tehtaan tiedossa oleva tyyppivika

b) ongelmaa olisi jo yritetty ratkaista tehtaan kustannuksella minun omistajuuden aikana

 

Jää sellainen fiilis, että kun ei tullut halvalla kuntoon, niin maksatetaan sitten asiakkaalla.

No, laitan tänne tilannetiedotusta, jos asia etenee johonkin suuntaa. Joka tapauksessa mun on laitettava auto kuntoon asap, sillä tarvitsen sitä joka päivä.

Link to comment
Share on other sites

Soittelin kuluttajaneuvojalle. Lupasi palata parin päivän sisällä asiaan.

Remppa on nyt sitten buukattu parin viikon päähän. Tuli muuten taasesiin BMW Suomen järjenkäyttö:

Eivät maksa sijaisautoa remontin ajaksi. No, voi olla että juuri ennen remonttia auton ääni muuttuu niin pahaksi, etten uskalla sillä ajaa.

Onneksi on liikkuvuuspalvelu, joka hinaa auton korjaamolle ja antaa vuokra-auton tilalle :)) :)). Ja maksaa maahantuojalle varmasti enemmän kuin auton antaminen suoraan.

Link to comment
Share on other sites

Tässä päivitystä asiaan:

Kuluttajaneuvojalta ei saanut mitään apuja. En ole varma, että he ymmärsivät mistä on kyse. Neuvo oli: Voithan sä yrittää neuvotella maahantuojan kanssa. Duh!?

Laitoin äsken maahantuojalle kyssärin miten valmistaja suhtautuu selkään virheeseen tuotteessa, jonka he ovat myöntäneet jo vuonna 2008. Katsotaan miten käy.

Kävin tossa arkistoja läpi ja itse asiassa tiedustelin maahantuojan näkemystä rallatusongelmaan jo maaliskuussa 2010. Lupasivat silloin palata asiaan kun ovat käsitelleet tapaukseni. No, eipä ole vieläkään kuulunut mitään. Ehkä heidän mielestä tuo huhtikuun korjaus sulki tämän case:n.

Link to comment
Share on other sites

Maahantuojan vastaus:

"Mainitsitte palautteessanne, että kokemanne häiriö, olisi autollenne ominainen "tuotevirhe". Mikäli MINI havaitsee tuotteessaan systemaattisesti ilmenevän häiriön, niin kyseiset häiriöt hoidetaan käytännössä aina takaisinkutsulla, jotka ovat takuuajan jälkeenkin asiakkaalle usein maksuttomia. Autonne / tai vastaavan tyyppisen auton jakopäähän valmistaja ei ole julkaissut takaisinkutsua, joten kyseessä ei ole MINI:lle ominainen häiriö."

 

Eli nyt sitten tiedämme kaikki, että ei ole tyyppivikaa näissä tuhansissa Mineissä ympäri maailmaa. Joopa joo, eli mitään ei myönnetä.

Ei kai tässä muuta voi kuin todeta: It builds character!

 

case closed...

Link to comment
Share on other sites

Eihän se olekaan vika vaan ominaisuus, vaikka esimerkiksi tässäkin jutussa MINIn edustaja vahingossa lipsauttaa kyseessä olleen tavarantoimittajan aiheuttaman virheen.

 

"And that cold start issue? It’s eliminated with the new engine. For the sake of the MotoringFile reader I continued to press him a bit and he let slip that the issue was caused by a production problem from a supplier. However problems with current engines have been rectified with a fix sent to dealers earlier this year according to the engineer."

Link to comment
Share on other sites

Tuossa ei ole mitään uutta, että takaisinkutsukampanjaa ei ole.

 

Olen laakkosen ja autokeskuksen työnjohtajien kanssa jutellut, miksi bmw ei tee takaisinkutsuja, vaikka tarve ikkunoiden, kuskin penkin airbag anturin, nokkaketjun kiristimen ja imusarjan osalta 100% pitäisi olla. Vastaus on molemmilta korjaamoilta samansuuntainen: Se ei kuulemma ole bmw:llä tapana - ei ole firman toimintamalli. Auto yritetään korjata ja tapaukset katsotaan pärstäkertoimella case by case. Takuuaikana hieman jouhevammin, takuuajan jälkeen vähemmän jouhevammin. BMW virallinen termi on "goodwill" eli bmw hyvää hyvyyttään korjaa auton ilmaiseksi... kiesus. Perusongema suomen bmw:llä toki se että ko. pulju on ruotsin haarakonttori, jossa harjoitetaan ns. hajoita ja hallitse politiikkaa.

 

BMW on kovaan ääneen rummuttanut suomessa ns. premium huoltoa käytetyille bmw:lle, jotta vanhempien ja saksatuontibemujen omistajat huoltaisivat autonsa virallisilla pajoilla. Taitaa olla huomattu markkinointiosastollakin, että turha sinne BMW valohoitoon on mennä itseään rahastuttamaan.

 

BMW haluaa huoltaa autoja, mutta ei korjata.

 

Kannaatta kysäistä, miksi nokkaketjun kirsistimelle on samalle tuotantoerän motille jo 3. erilainen kiristintyyppi olemassa. Ilmeisesti kertonevat, että vanhoja osia ei osata enää tehdä, että tehtaalla on tietotaito loppunu. :-*

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...