Jump to content

Kylmäkäynnistys rallatus - SI M 11 02 07


Mini4ever

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

moi, mul samanlaista vikaa R56 S -07, eli rallattaa kylmänä, kovin ääni about 2000 rpm.

 

Elikkä millaista tuomiota tulee laakkonen/Autokeskus, jos vie auton laittoon, joutuuko maksumieheksi itse, onko kokemuksia?

 

Mun tapauksessa BMW Suomi maksaa osat n. 500€ ja itse maksan työt n. 500€. Tämä on siis tuo laajempi Service Bulletinissa mainittu työ (Part List B).

Tapaukset hoidetaan kuitenkin case-by-case, joten mitään ei voi luvata.

Ensin kuitenkin yrittävät vaihtaa pelkän kiristimen, joka on n. tunnin homma ja osa maksaa varmaan muutamia kymppejä (ei ole tarkkaa tietoa).

 

Tarkennetaan sen verran, että ainakin Konalan Autokeskus on toiminut moitteettomasti. Tiesivät heti mistä on kyse ja alkoivat hoitaa asiaa. Maahantuoja vain yksinkertaisesti kieltäytyy maksamasta töitä, joten ei siinä korjaamollakaan ole paljoa mahdollisuuksia vaikuttaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Nokkaketju, kiristäjä ja rattaat vaihdettu - koko kierto siis. Autolla ei ole ees 40tkm rikki. ::)

 

BMW antoi osat ilmaiseksi, vaikka takuu oli jo ummessa. Ei toisin helpolla vaan normaalin pelleilyn jälkeen. Eli saatte varautua vedätykseen - ei kannata antaa periksi.

 

Vaihtotyö veloitus n. 5 tuntia, itselläni auton virallinen Minin myyjäliike tuli vastaan vaihtotyössä mutta jouduin maksamaan valtaosan itse.

 

Jos tämä farssi vihdoin oli tässä niin, kyllä siitä hieman viitsi maksaakin. Auto joutokäyntiääni muuttui - liekkö ketju sisäänajettava, mutta rallatuskierroksilla ei kuulu enää mitään.

 

Autoon vaihdettiin samalla n. seitsämännen kerran softat ecusta peräkonttiin. Vieläkin uudistettua softaa pukkaa joka viikko kuulemma... Ei ole mini kerrasta valmis...

 

Periaatteessa auto on nyt ensimmäistä kertaa tehtaalta viallisena rullaamisen jälkeen vioista vapaa *knock wood*.

Link to comment
Share on other sites

Vaihtotyö veloitus n. 5 tuntia, itselläni auton virallinen Minin myyjäliike tuli vastaan vaihtotyössä mutta jouduin maksamaan valtaosan itse.
Eli on täysin mahdollista, että katteiden ollessa riittävän korkeita ja laskennallisen vaihtotyön jos ovat arvioineet kestämään vaikkapa tuplasti verrattuna todelliseen aajnkäyttöön, niin maahantuojan&myyjäliike pääsevät yhteensä tuossakin tapauksessa voiton puolelle. Eli korjaus meni asiakkaan kustantamaksi normaaliksi kulutusosan vaihdoksi "kanta-asiakas alennuksella" käytännössä uuteen autoon (suunnilleen 1 öljynvaihto takana kilsojen perusteella)!?
Link to comment
Share on other sites

Kun perehtyy työn laajuuteen minin konepellin alla niin 5 tuntia (400 Euroa?) on ihan realistinen arvio. Bmw:n omissa sisäisissä tiedotteissa on arviot työn kestosta, jota enempää asiakkaalta ei saisi periaatteessa laskuttaa. Ongelma on, että ainoastaan jenkeissä nämä ovat julkista tietoa kysyttäessä. Nokkaketjun osien hinta jatkossa on n. 500 Euroa. Takuuvaihdon kanssa ei kanna vitkutella.

 

Uusi moottori nokkaketjun hypätessä pykälän yli ja venttiilien iskiessä tiskiin - arvio oli n. 6000 - 8000 Euroa. Ja näitäkin on jo sattunut useita...

 

Monessa nykyautossa hihnan/ketjun vaihto on oikeeasti tila-ahteudenkin puolesta haastavaa ja maksaa pitkälti toistatonnia. Aikoinaan nuristiin eräillä automerkeillä vaikeasti vaihdettavista polttimoista, nyt rahastus on keksitty siirtää muualle.

 

Korjaamot eivät ole minua vedättäneet työarvioissa, koska olen ne aina etukäteen pyytänyt. Harvoin on menny arviot metsään ja ns. urakkavaihtoihin en ole suostunut. Nopeasti ei tule hyvää ja halpaa, esim. nokkahihnan vaihdossa.

 

Kuten todettua, maksoin ensimmäistä kertaa kiltisti osan takuuhuollosta ainoastaan siksi, että mini on vihdoin ehkä kunnossa. Tusinan takuuhuollon jälkeen ja lukemattoman määrän henk. kohta aikaa tuhlanneena voisin pitää sitä omana henkilökohtaisena vittuiluna bmw:tä kohtaan. Sitä en sit tiedä kinuaako bmw huoltofirmalta osansa - se ei kuulu minulle. Huhuja en kommentoi.

 

Mutta jospa nyt voisi sitten keskittyä tämän forumin sijaan minillä tankilla käymiseen ja pissapojan täyttämiseen.

 

ps. karmittomiin ikkunoihin ja niiden toimimattomuuteen ei ole vielä minillä olemassa lopullista ratkaisua... ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...